Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@15:59:58 GMT

مناظره‌ها ضعف صداوسیما در حوزه سیاست را نمایان می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۱۷۴۳۳

سعید آجرلو - سردبیر هفته‌نامه تحلیلی و خبری «مثلث» درباره‌ی مناظره‌های تلویزیونی گفت: رابطه زبان و گفت‌وگو در ساختن افکار عمومی و ایجاد قدرت در جامعه تاثیر مهمی دارد. همان‌طور که می‌دانید موضوع زبان و گفت‌وگو در مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز اهمیت خود را نشان داد و باعث جابه‌جایی قدرت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه برنامه سیاسی به تصمیم‌گیری مردم کمک می‌کند تا با یک حرف، رأی‌شان جابه‌جا نشود، ادامه داد: اگر بخواهیم به سمت جامعه توسعه‌یافته برویم، باید به سمت پیش‌بینی‌پذیری حرکت کنیم. نقش زبان نیز در سیاست باید کنترل شود و بیش از حد معمول نباشد.

سردبیر مجله «مثلث» خاطرنشان کرد: صداوسیما در برنامه‌سازی و مجری‌های حوزه سیاسی، با بحران مواجه است، اما از لحاظ خبرنگار و گزارشگر حوزه سیاسی وضعیت بهتری دارد. در این میان، شبکه خبر به دلیل این که تخصصی عمل می‌کند در موضوعات سیاستگذاری کلان وضعیت بهتری دارد و از آنجا که این شبکه می‌تواند تاثیرگذاری و نفوذ بالایی داشته باشد، توانایی پیش قراوول شدن در آگاه‌سازی را نیز دارد. به طور کلی صداوسیما باید نسل جوانی که در مطبوعات کار می‌کنند و از سطح دانش بهتری برخوردارند را وارد رسانه ملی کند، زیرا صداوسیما در حوزه سیاست وضعیت مطلوبی ندارد و در برنامه‌های مناظره این ضعف نمایان می‌شود.

او با بیان این که مناظره در حوزه سیاسی باعث بازگشایی راه برای مناظره در دیگر حوزه‌ها می‌شود، گفت: زمانی که مناظره سیاسی از تلویزیون پخش شود، راه را برای حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هم باز می‌کند. تابو در سیاست باید بشکند و نباید به سیاست، شخصی نگاه کنیم و در واقع نگاهمان به سیاست باید منعطف‌تر و اجتماعی‌تر باشد.

آجرلو افزود: از طرفی هم غلظت قدرت سیاستی در برنامه‌های سیاسی باید کمتر شود و در این راستا حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی می‌توانند فضای سیاسی را رقیق کنند. حتی تلفیق حوزه‌های دیگر با سیاست می‌تواند خشکی سیاست را بگیرد. برنامه سیاسی باید به شکلی باشد که موضوعات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را نیز پوشش دهد. صداوسیما نوعی سنت‌گرایی در حوزه سیاست دارد که به شدت نیاز به کنده شدن پوسته و خارج شدن از این وضعیت دارد؛ بنابراین در این راستا برنامه‌ساز، نیرو و تفکر جدید باید وارد صداوسیما شود.

او با اشاره به مناظره‌های انتخابات سال ۸۸ گفت: مجری برنامه مناظره سال ۸۸ فردی سیاسی نبود که بتواند از پس طرف‌های مناظره بربیاید. در نهایت صداوسیما به مرتضی حیدری در سال ۹۲ رجوع کرد که از مجریان دیگر در این حوزه، بهتر بود. به طور کلی مجری‌ها در رسانه‌های دنیا ستاره هستند، جذابیت و حرف برای گفتن دارند، اما صداوسیما هنوز وارد این فضا نشده است و حتی از مطبوعات و خبرگزاری‌ها هم عقب‌تر است.

او با اشاره به وضعیت صداوسیما در دوره ریاست ضرغامی، بیان کرد: ضرغامی زمانی که وارد صداوسیما شد، سایت‌های خبری رونق گرفته بودند و برنامه ۲۰:۳۰ تولید شد که در آن مقطع تاثیرگذار بود و بار این رسانه را به دوش می‌کشید، اما این برنامه هم نتوانست روال خوب خود را ادامه دهد و تبدیل به یک بخش خبری ساده شد. به نظرم تمام برنامه‌های صداوسیما باید اصلاح شود و به سمت نوگرایی برود. زمانی که مسائل سیاسی به شکل عریان در شبکه‌های ماهواره‌ای مطرح می‌شود، مخاطب مستقیم با مسائل سیاسی و قدرت آشنا می‌شود و این نشان می‌دهد که صداوسیما باید از این مزیت خود استفاده کند تا بتواند مخاطب را جذب کند.

سردبیر مجله «مثلث» همچنین با اشاره به تداوم ساخت برنامه‌های سیاسی در طول سال یادآور شد: باید نوع نگاهمان را به سیاست عوض کنیم و نگاهی ابزاری نداشته باشیم. اگر در طول سال برنامه‌های سیاسی ساخته شود و سیاست به معنای تاریخی، به شکل سیاستگذاری درست تولید شود و سیاست به معنای پالتیک نیز سر جای خود قرار بگیرد و به آن نگاه تخصصی و حرفه‌ای شود، در زمان انتخابات نیاز نیست که متفاوت‌تر از سایر زمان‌ها عمل کنیم. صداوسیما در این مسیر نیاز به برنامه سیاسی دارد که جسارت و برنامه‌ریزی پایه‌ی آن است.

او با اشاره به تحول رسانه در جامعه گفت: در جامعه کنونی نیز مردم ما رسانه‌هایی با درجه قدرت متفاوت هستند و پیام منتقل می‌کنند. رسانه نیاز دارد که ما نگاه خود را به‌روز کنیم. صداوسیما نیز در همین راستا نیاز به تحول دارد و باید به مقوله خبر و آگاهی‌بخشی بهتر نگاه کند و علاوه بر این به گفت‌وگو نیز اهمیت فراوان دهد.

او با بیان این که فضای خبرگزاری و مطبوعات بهتر از رسانه ملی است، ادامه داد: فضای خبرگزاری و مطبوعات در جامعه ما بهتر است و صداوسیما حداقل تلاش کند به این سمت برود و زمانی که راه، معایب و علاقه مخاطبان خود را پیدا کرد باید سعی کند به مدل خوبی برسد. صداوسیما در سیاست مدل خوبی ندارد و باید در این مسیر از نخبگان استفاده کند.

آجرلو با اعتقاد به این که شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای تاثیری بر کاهش ضریب نفوذ صداوسیما نداشته‌اند، گفت: به نظرم صداوسیما هنوز اهمیت دارد و در جاهایی که خوب برنامه‌ریزی می‌کند، مخاطب نیز جذب می‌کند؛ برای مثال برنامه‌های خندوانه، دورهمی و نود مخاطبان زیادی دارند.

او افزود: مناظره‌ای که به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ تهیه شد و از شبکه یک سیما پخش شد، نشان‌دهنده ضریب نفوذ صداوسیماست.

سعید آجرلو یادآور شد: قدر فرصت‌ها را بدانیم و بهتر از گذشته از فرصت‌ها استفاده کنیم و بدانیم که برنامه‌های رسانه ملی در حوزه سیاست نیاز به اصلاح و بازسازی دارند.

در دوره گذار از رسانه‌های رسمی به غیر رسمی هستیم

سعید آجرلو، سردبیر هفته‌نامه خبری - تحلیلی «مثلث» در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا همچنین با بیان اینکه شکل گرفتن فضای مجازی باعث تغییر ماهیت رسانه‌ها در دنیا شده و چالش ایجاد کرده است، گفت: ظهور شبکه‌های اجتماعی و حضور برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها در فضای مجازی باعث شده که رسانه‌های مکتوب و برخی رسانه‌های مجازی که من از آن‌ها به عنوان رسانه‌های رسمی یاد می‌کنم دچار چالش شوند.

این سردبیر افزود: رسانه‌های سیاسی نیز از این موضوع مستثنی نیستند و در میان رسانه‌های دیگر دچار این چالش شده‌اند. ما اکنون در دوره گذار از رسانه‌های رسمی به غیررسمی هستیم. نخبگان در گذشته پیام‌های خود را از طریق رسانه‌ها منتقل می‌کردند اما اکنون مردم و عوام جامعه‌ می‌توانند رسانه بسازند و پیام‌هایشان را منتقل کنند. ماهیت رسانه در ایران تغییر کرده است و باید منتظر باشیم‌ تا مشاهده کنیم که در گذر زمان این رسانه‌ها چه شکلی پیدا می‌کنند.

او با بیان این که همواره نوعی نگاه رازآلود به حوزه سیاست وجود داشته است، گفت: رسانه سیاسی نیز این رازآلودگی را با خود به همراه دارد و فضای مجازی در جهت کاهش این فضای مه‌آلود و رازآلود از طریق وارد کردن طنز در حوزه سیاسی، انتقال اخبار و شایعه‌ها در فضای سیاسی حرکت می‌کند و از ابهت حوزه سیاسی می‌کاهد.

آجرلو با بیان این که رسانه‌ها باید قانون و مرزهای موجود را بشناسند، بیان کرد: رسانه‌ها باید نسبت خود را با جریان‌ها، نظام‌های سیاسی و دولت بسنجند و اینگونه دچار مشکل نخواهند شد. مشکل از جایی شروع می‌شود که نوعی سوء تفاهم‌ بین مرکز قدرت و رسانه‌ها به وجود بیاید و این سوء تفاهم‌ها ممکن است منجر به اقدامات قانونی شود؛ بنابراین باید در مسیری حرکت کنیم که سوء تفاهم‌ها کاهش یابد و این وظیفه رسانه‌هاست که اطمینان و اعتماد را ایجاد کنند. این نیاز دوطرفه‌ای است که رسانه‌ها و مرکز قدرت باید به مفاهمه و مرزهای مشترکی برسند.

«مثلث» روایتی منصفانه و عادلانه از واقعیت‌هاست

سعید آجرلو درباره خط مشی هفته‌نامه «مثلث» گفت: همان‌طورکه از نام مجله پیداست، هدف مجله‌ی ما این است که اضلاع استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را بازتاب دهیم و اساس کارمان نیز گفتمان انقلاب اسلامی است.

این سردبیر افزود: مشی هفته‌نامه «مثلث» روایتی منصفانه و عادلانه از واقعیت‌هاست. ما در «مثلث» واقعیت را به صورت آنچه که هست و اتفاق می افتد بازتاب می‌دهیم و سعی می‌کنیم انگاره‌سازی نکنیم و انگاره‌ها را جای واقعیت به کار نبریم، کاری که برخی از رسانه‌ها انجام می‌دهند.

آجرلو در پایان با اشاره به هدف نشریه مثلث گفت: هدف نشریه ما عزت ایران و مسلمانان، توسعه و پیشرفت ایران و مردم است. «مثلث» می‌خواهد گفت‌وگو را بین اصحاب انقلاب و کسانی که درون مرز انقلاب اسلامی قرار دارند، ایجاد کند و رونق دهد. این مواردی که نام بردم به صورت کلی مشی مجله ماست اما این ‌که چقدر توانسته‌ایم به این مشی عمل کنیم، بحث دیگری است.

ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۱۷۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰۰ عنوان برنامه برای هفته عقیدتی سیاسی تدارک دیده شده َشَد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی صبح پنج‌شنبه در نشست خبری با اشاره به در پیش بودن هفته عقیدتی سیاسی و روز معلم، گفت: برای این هفته حدود ۴۰۰ عنوان برنامه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه شهید مطهری یکی از شخصیت‌های بارز و تأثیرگذار در تقویت بنیان‌های نظری انقلاب و نظام اسلامی بود، افزود: اگر نسل امروز به دنبال گام برداشتن در مسیر درست است، بی‌تردید آثار شهید مطهری امروز هم می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای معرفتی این نسل باشد.

این مسؤول با یادآوری اینکه سپاه پاسداران فقط یک مجموعه نظامی نبوده، بلکه مجموعه‌ای عقیدتی و مذهبی نیز به شمار می‌رود، تصریح کرد: در همین راستا مواردی چون ارتقای بصیرت دینی و انقلابی، تأمین و ترویج معارف انقلابی، حکیمانه شدن رفتار سیاسی و … جز وظایف ذاتی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران محسوب می‌شود.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) زنجان در ادامه گریزی به دیگر برنامه‌های حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان زد و خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم این حوزه، برگزاری ۲۰ هزار مورد جلسه بصیرتی طی سال گذشته بود. به لحاظ جمعیت آماری نیز ۸۰ هزار نفر در برنامه‌ها و دوره‌های عقیدتی و معرفتی بسیج استان در سال گذشته شرکت کردند.

بیگدلی با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز به هیچ گروهی اجازه بهره‌برداری از این مجموعه را نداده و این خود حاکی از وابسته نبودن آن به جریانات مختلف است، اظهار کرد: یکی از افتخارات این مجموعه نظامی و عقیدتی، ایستادن در کنار نهادهای مختلفی است که در مسیر انقلاب حرکت کرده و قصد کمک به نظام اسلامی را داشته‌اند.

وی با یادآوری اینکه ۸ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه به عنوان هفته عقیدتی سیاسی در سپاه پاسداران نام‌گذاری شده است، اضافه کرد: برگزاری رویدادهای ورزشی، دیدار با خانواده معظم شهدا، برگزاری نشست‌های معرفتی و بصیرتی، تولید محتوا با رویکرد آثار شهید مطهری و … از جمله برنامه‌های این هفته به شمار می‌رود.

کد خبر 6088372

دیگر خبرها

  • ماموریت موفق رسانه ملی در روایت اول وعده صادق
  • ۴۰۰ عنوان برنامه برای هفته عقیدتی سیاسی تدارک دیده شده َشَد
  • پوشش زنده بیش از ۱۴ ساعته عملیات «وعده صادق»
  • رییس صداوسیما از پیگیری وضعیت اقتصادی توسط ساترا خبر داد
  • ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی نمایش خانگی / در وعده صادق روایت اول را ارائه دادیم
  • جبلی خبر داد: وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش‌خانگی در حال بررسی
  • ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی | پوشش زنده بیش از ۱۴ ساعته عملیات «وعده صادق»
  • «به افق فلسطین» به عبارتی برنامه جبهه فلسطین بود
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزوین است، نه موفقیت!