Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، غیرت، جوانمردی، وفاداری، عشق به میهن، قدرشناسی و سخت کوشی از واژه هایی است که همواره با عشایر دلیر و سلحشور کهگیلویه و بویراحمدی عجین بوده و تجلی همه این صفات و ویژگی های بارز هم اینک در وجود فرزندانی از نسل چهارم این دیار به زیبایی هویداست.
معرفت و بینش سیاسی در عشایر به گونه ای بوده که با گذشت زمان هرگز غبار فراموشی بر حس میهن پرستی، وفاداری و قدرشناسی آنان با وجود سختی ها و مرارت ها و کمبودها به خود نگرفت بلکه این سختی ها آنان را مصمم تر، راسخ تر و امیدوارتر از گذشته برای دفاع از کیان، دین و آرمان های والای انقلاب و نظام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز کهگیلویه و بویراحمد با رویکرد مشارکت گسترده آحاد جامعه در2انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا میزبان جمعی از دانش آموزان دختر و پسر«رای اولی» به همراه رئیس اداره آموزش و پروش عشایری این استان بود.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر روستا همزمان روز 29اردیبهشت سال جاری برگزار می شود.
دانش آموزان با روحیه و متین عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این میزگرد تخصصی ضمن ابراز خرسندی و خوشحالی از نخستین دوره حضورشان در تعیین سرنوشت کشور و حضور در پای صندوق های رای، انتخابات را مظهر و نماد اقتدار، عزت و سربلندی ایران اسلامی دانستند.
آنها همچنین بر ضرورت و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکید داشتند و هر برگ رای را تیری در قلب و چشم دشمنان و مخالفان نظام اسلامی دانستند.
فرزندانی از نسل چهارم عشایر در حالی اوج بینش سیاسی خود را در لابه لای حروف الفبا یافته اند که روزگاری همگام با مادران زجر کشیده و پدران قدخمیده ایل، با گذر از سنگ لاخ های سخت، کوه های وحشت زده و راه های پرپیچ و خم و کوران حوادث و بلایای مخوف، درس غیرت، عشق، آزادگی، وفادارای و مردانگی می آموختند.
فرزندانی که آماده اند تا با افتخار پای جای پدر بگذارند و نخستین حضور و احساس مسئولیت اجتماعی خود را در 29 اردیبهشت 96 جشن بگیرند بلکه خط بطلانی باشد بر ذهنیت های اشتباه و منفی برخی ها که عشایر را تنها در زندگی کوچ و دامداری خلاصه می کنند.
این دانش آموزان با اشاره به حساسیت و تاثیرگذاری انتخابات ریاست جمهوری در عرصه داخلی و بین المللی و اهمیت حضور مردم در این راستا، معتقدند رئیس جمهوری که با رأی قاطع ملت و با مشارکت حداکثری انتخاب شود، به همان میزان و با پشتوانه عظیم مردمی می تواند در سطح مجامع بین المللی مقتدرتر و مصمم تر از حق ملت ایران دفاع و سبب تقویت مناسبات و تعاملات با دیگر کشورها شود.
** انتخابات فرصتی طلایی
یکی از فرزندان نسل چهارمی و از رای اولی های عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این میزگرد از اینکه برای نخستین بار می خواهد در سرنوشت کشور خود نقش آفرینی کند، احساس غرور می کند و با ابراز خرسندی منتظر فرا رسیدن این موقعیت و فرصت طلایی است.
صدرا نژندپوری که اکنون در پایه چهارم ریاضی مشغول تحصیل است با درک بالای سیاسی می گوید: حضور در پای صندوق های رای آنچنان اثرگذار و نقش آفرین در سیر تحولات سیاسی و اجتماعی کشورمان است که می توان هر دوره انتخابات را به مثابه رفراندومی دیگر در تایید امت نسبت به آرمان های والای انقلاب قلمداد کرد.
وی با بیان اینکه رای دادن من دارای جنبه های مثبت فراوانی در عرصه داخلی و بین المللی است، یادآور شد که حضور در انتخابات و هر برگ رای علاوه بر مشروعیت بخشیدن و مقبولیت مجدد نظام و آرمانهای انقلاب اسلامی، پیام محکم و دندان شکنی به رجزخوانی ها و خط بطلانی بر همه گزینه های روی میز دشمنان و تهدیدکنندگان کشورمان است.
** پای عهد با انقلاب مانده ایم
حسین فرخنده راد از دیگر دانش آموزان رای اولی از خطه عشایری زیلایی در شهرستان بویراحمد نیز نخستین حضور خود در صحنه حساس انتخابات را فرصتی برای نواندیشدن و آغاز مسئولیت پذیری در عرصه سیاسی و اجتماعی دانست.
وی بیان کرد که مردم به ویژه عشایر سلحشور این استان با حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی نشان خواهند داد که هنوز پای عهدی که بر سر دفاع از نظام، انقلاب، امام راحل و شهدای خود بسته اند، وفادار مانده اند.
** میهن و رهبرم را دوست دارم
مینا شکوهی دانش آموز رای اولی از منطقه عشایری توگبری شهرستان کهگیلویه نیز تمامی مردم و هم قطاران عرصه تعلیم و تربیت را به حضور در پای صندوق های رای در 2 انتخابات پیش رو دعوت کرد و معقتد است که هر انتخابات به مثابه آری گفتن مجدد به همه آرمان ها و اندیشه های والای امام خمینی(ره)، انقلاب و رهبری است.
وی با بیان اینکه میهن و رهبرم را دوست دارم و به ایران اسلامی عشق می ورزم، تاکید کرد که هربرگ رای و حضور در صحنه انتخابات تو دهنی محکمی به آمریکا و همه مخالفان و بدخواهان این نظام الهی است.
** انتخابات الگوی تمام عیار مردم سالاری دینی
مدینه آذربیشگان سال سوم رشته ادبیات و از منطقه عشایری چیتاب بویراحمد نیز با ابراز خوشحالی از نخستین حضورش در پای صندوق های رای پس از سال ها نظاره گری، گفت که روز 29 اردیبهشت می آیم و رای می دهم تا در جشن سربلندی، عزت و اقتدار کشورم سهیم شوم.
وی تاکید کرد: برگزاری انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران یک الگوی تمام عیار از مردم سالاری دینی و تحقق عینی تحقق عینی استقلال، اقتدار و آزادی است.
** برای تحقیر دشمن می آیم
آزیتا بهزادیان دانش آموز پایه دهم ادبیات اهل منطقه عشایری و محروم ده سوخته لوداب در اوج معرفت و غیرت واقتدار عشایری خود، می گوید که روز 29 اردیبهشت می آیم تا دشمنم را تحقیر و رهبر و کشورم را سربلند کنم.
وی تصریح کرد: آنگونه که تاریخ نشان می دهد عشایر خطه کهگیلویه و بویراحمد که در قبل از انقلاب همواره خاری در چشم رژیم و حکام ظالم پهلوی بودند در دواران پس از انقلاب نیز از نزدیکترین حامیان واقعی نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی بوده اند.
وی گفت که اکنون هم با وجود برخی مشکلات و کمبودها و دغدغه های اقتصادی، پشتیبان و وفادار به نظام ، انقلاب و رهبری هستیم.
** چیزی کمتر از نوجوان تهرانی ندارم/ احساس غرور می کنم
سعید خرسند دیگر دانش آموز عشایری اهل منطقه روستای آبچندار بویراحمد با بیان این نکته که نوجوان عشایری با وجود تحمل سختی ها، رنج ها و مشکلات مادی و کمبود برخی امکانات و شرایط رفاهی همواره نشان داده که در همه صحنه ها حضوری چشمگیری در دفاع از آرمان های انقلاب دارد، گفت: هیچگاه احساس کمبود در خود راه نداده ام و چیزی کمتر از جوان تهرانی به لحاظ معرفت و دانش سیاسی و اجتماعی ندارم.
** دشمن زبون را انگشت به دهان می کنیم
سینا درج پایه سوم نظری رشته کامپیوتر اهل (جلاله زیلایی) یکی از محروم ترین مناطق عشایری کهگیلویه وبویراحمد ضمن احساس غرور از حضور خود در صحنه انتخابات گفت: نقش بستن جوهر آبی بر انگشت دست من، تمام ترفندهای دشمنان و بدخواهان نظام را نقش برآب خواهد کرد.
وی با بیان اینکه اکنون انقلاب سلامی درختی تنومند است که شاخ و برگ های عزت و سربلندی اش تمامی جهان را فرا گرفته و به کشوری تاثیرگذار در منطقه تبدیل شده، گفت: با حضور عزتمندانه خود در انتخابات و با انگشت مزین به جوهر آبی، دشمن زبون را انگشت به دهان خواهیم کرد.
وی با ابراز رضایت از وجود برخی امکانات رفاهی در منطقه خود، گفت: خدمات نظام جمهوری اسلامی برای مردم این خطه از ایران اسلامی همچون دیگر مناطق وجود دارد که در سالهای اخیر این خدمات بیشتر شده است.
** پشت انقلابم را خالی نمی کنم
یکی دیگر از دانش آموزان سلحشور و با غیرت عشایر منطقه لااسپید در شهرستان کهگیلویه استان(کهگیلویه وبویراحمد) نیز از حضور نخستین خود در صحنه انتخابات احساس غرور می کند و می گوید روز 29 اردیبهشت می آیم تا ثابت کنم که ایرانی ام و غیرتم اجازه نمی دهد که پشت رهبر و انقلابم را خالی کنم.
وی گفت که امروز آمده ایم تا ثابت کنیم که عشایر را تنها در کوه ، صحرا و کوچ و دام نمی توان محصور و محدود کرد بلکه در هنگامه و پشت سیمای هر حادثه ای از تاریخ این انقلاب نیز نامی و یادی از غیرت و وفاداری عشایر نهفته است.
وی تصریح کرد: خدمات دولت تدبیر و امید در مناطق عشایری این استان به ویژه در منطقه لااسپید از گستردگی بالایی برخوردار بوده و سبب رفع برخی محرومیت ها در زمینه راه، آموزش، گاز رسانی و آب رسانی شده است.
** احساس غیرت و تعهد می کنم
سیده اکرم افشون از منطقه عشایری جلیل بویراحمد نیز گفت که از اینکه این افتخار و فرصت طلایی نصیب من شده تا در انتخابات حضور پیدا کنم ابراز خوشحالی، غرور و تعهد می کنم.
وی اظهار داشت که درست است، هنوز تجربه کافی در عرصه های سیاسی و اجتماعی را ندارم اما این درک وشعور سیاسی در وجودم احساس می کنم که کشورم دشمنان قسم خورده ای دارد که باید با حضور در صحنه پاسخ کوبنده ای به آنان بدهم.
وی تصریح کرد که نظام جمهوری اسلامی توجه و اهتمام ویژه ای به عشایر داشته و خدمات ارزنده ای که به مناطق محروم داشته قابل مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی نیست.
وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت یازدهم به مناطق عشایری، گفت: این خدمات گر چه تا حدودی سبب بهبود زندگی عشایری شده اما این مناطق همچنان نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
** انتخابات؛ صحنه دفاع از آرمان ها
مسئول روابط عمومی اداره آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز که دانش آموزان رای اولی عشایر را در میزگرد ایرنا همراهی می کرد، معتقد است که حضور یکایک و گسترده مردم ایران اسلامی پای صندوق‌های رأی مهم و اثرگذار است.
علی دهقانی افزود: انتخابات نماد و مظهر همدلی، یکپارچگی و یکرنگی ملت و صحنه دفاع از آرمان های بلند انقلاب اسلامی است.
وی تصریح کرد که این حضور پر رنگ علاوه بر احساس ضعف، شکست و هراس در وجود دشمن، شاخصی برای سنجش میزان اقتدار و سربلندی ایران در عرصه بین المللی خواهد بود.
** عشایر همواره به عهد خود با انقلاب پایبندند
رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه وبویراحمد گفت که عشایر همانگونه که همواره برای اعتلا و تقویت آرمان ها و اهداف نظام و انقلاب و عهدی که با ولایت بستند، زره ای کوتاهی نکرده اند، این بار نیز بالنده تر و سرزنده تر از همیشه برای خلق حماسه ای دیگر به صحنه می آیند.
اسماعیل رضایی نیک افزود که حضور پرشور و حماسی مردم در روز سرنوشت ساز 29 اردیبشهت ضمن اعلام هشدار به رجزخوانی های دشمنان بهترین پشتوانه معنوی برای هموار شدن راه و مسیر توسعه و بالندگی بیشتر ایران اسلامی است.
وی تصریح کرد که بدون شک حضور حماسی و گسترده ملت در صحنه انتخابات بار مسئولیت و خدمتگزاری مسئولان و مدیران اجرایی در سطح مختلف مدیریتی کشور و این استان عشایری را برای خدمت بیشتر و صادقانه به مردم افزایش می دهد.
رضایی نیک اظهار داشت که عشایر سلحشور و همیشه در صحنه نیز آنچانکه تاکنون توانسته اند با افتخار پاسخ اعتماد و تاکید که امام و رهبرشان حضرت امام خمینی (ره) بر ذخیره بودن آنان برای انقلاب را داده اند این بار و در صحنه حساس و دشمن هراس انتخابات در 29 اردیبشهت حضوری مقتدرانه و حماسی خواهند داشت.
وی ابراز داشت که عشایر و مردم شجاع و انقلابی کهگیلویه وبویراحمد نشان داده اند که هرگاه پای مصالح ، عزت و سربلندی ملت و کشورشان در میان باشد فارغ از مشکلات و محرومیت های تاریخی حاکم مقتدرانه و جان بر کف آماده دفاع و پشتیبانی از انقلاب و این نظام الهی هستند.
** هوشمند سازی 50 درصد مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد
رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد همچنین با اشاره به دستاوردها و برخی اقدام های ارزنده دولت تدبیر و امید در حوزه آموزش عشایری این استان نیز گفت که هم اینک افزون بر 50 درصد از مدارس مناطق عشایری این استان هوشمند سازی و به امکانات و تجهیزات روز آموزشی مجهز هستند.
رضایی اظهار داشت که میزان هزینه هوشمند سازی برای هر کلاس درس بیش از 70 میلیون ریال بوده است.
وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای محرومیت زدایی در مناطق عشایری و تجهیز مدارس به امکانات آموزشی مناسب، گفت: ظرف حدود چهار سال گذشته افزون بر 32 مدرسه پیش ساخته با همکاری اداره کل نوسازی مدارس و مشارکت خیران و افراد نیکوکار به مناطق عشایری این استان اهدا شده است.
وی تصریح کرد که 11 مورد از آنها در سال تحصیلی جاری توسط یک خیر ژاپنی به ارزش افزون بر 2 میلیارد ریال به آموزش و پرورش عشایری کهگیلویه و بویراحمد اهدا شد.
رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد که با تلاش و اهتمام ویژه دولت امکان تحصیل و آموزش برای هر دانش آموز عشایری در هر منطقه ای از استان فراهم است.
رضایی، تعداد دانش آموزان عشایری کهگیلویه و بویراحمد در واحدهای مختلف آموزشی و در مقاطع مختلف تحصیلی را نیز سه هزار و 570 نفر دانست و گفت: این تعداد دانش آموزان در بیش از 340 مدرسه عشایری مشغول به تحصیل هستند.
وی ابراز داشت: حدود نیمی از این دانش آموزان در بخش مارگون و منطقه محروم زیلایی از توابع شهرستان بویراحمد هستند.
بیش از 12درصد در قالب 11هزار و 120 خانوار از مجموع جمعیت 700هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد عشایر هستند.
این میزان جمعیت از 6 ایل بومی، 2 طایفه قشقایی ، 16 تیره ، 181 طایفه و بیش از یکهزار و 110 تش(اولاد) شکل گرفته است.
گزارشگر: حمید جهان** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۱۸۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به ۸۰ خانوار عشایری شهرستان کوهرنگ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، فرماندار کوهرنگ با اشاره به گرفتار شدن ۸۰ خانوار عشایری شهرستان کوهرنگ در بارندگی اخیر گفت: این عشایر به‌علت رعایت نکردن تقویم کوچ و اقدام به کوچ زودهنگام در بارندگی گرفتار و دچار مشکل شدند.
اکبری افزود: نیرو‌های امدادی شهرستان کوهرنگ علاوه بر امدادرسانی، بین حادثه دیدگان مواد غذایی، پتو و چادر توزیع کردند.
وی با اشاره به بروز خسارت در برخی جاده‌های شهرستان تصریح کرد: محور ارتباطی دهستان موگویی بسته، اما بلافاصله با تلاش نیرو‌های راهداری بازگشایی شد.
فرماندار کوهرنگ با اشاره به وارد شدن خسارت به پل دره رزگه دهستان موگویی گفت: نیرو‌های راهداری هم‌اکنون در حال ترمیم این مسیر موقت هستند.
اکبری یادآور شد: به‌دنبال بارش‌های اخیر ۱۶ گروه عملیاتی از جمعیت هلال‌احمر، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کوهرنگ راهنمایی و کمک به آسیب‌دیدگان به‌ویژه عشایر مناطق مختلف این شهرستان را برعهده داشتند.

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق، برهم زننده معادلات سیاسی نظامی جهان
  • امدادرسانی به ۸۰ خانوار عشایری شهرستان کوهرنگ
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • آبگرفتگی چادر‌های عشایر کوهرنگ در پی بارش های اخیر
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • آبگرفتگی چادر‌های عشایر کوهرنگ در پی بارش اخیر
  • اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران