Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-16@17:53:55 GMT

نگاه امثال آوینی‌ آسان تحمل نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۲۲۹۱۷

نگاه امثال آوینی‌ آسان تحمل نمی‌شود

خبرگزاری میزان- رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم گفت: مرحوم‌ شهید‌ آوینی‌ با جسارت رسوخ کرد در مبانی و مبادی تمدن جدید؛ این شرط مواجهه است‌ و امکان‌ برابر‌ شدن، نفوذ کردن رسوخ کردن و حتی همزبان شدن و بحث کردن، لااقل ورود در فکر‌ شهید‌ آوینی‌ به ما این درس را می‌تواند بدهد. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، مجله سوره اندیشه با رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و چهره ماندگار فلسفه به گفت و گو نشست که مشروح آن را در ادامه می خوانید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

*نگاه امثال شهید آوینی‌ آسان تحمل نمی‌شود

شما می‌بینید که در ایران کسانی بودند که ‌‌به‌هرحال‌ «گنونی» بودند و من هم در جوانی بسیار تمایل به آثار گنون و شوان داشتم‌. الان‌ هم‌ بی‌علاقه نیستم و به آثارشان اهمیت می‌دهم. اما شما ببینید در اینجا هیچ مقاله‌ای بر ضدگنون‌ نوشته نشده و اگر مقاله‌ای در نقد گنون نوشته شده باشد یکی از نویسندگانش‌ من هستم و البته در‌ آن‌ این حرف گنون را که گفته بود علم شیطانی است و تمدن غربی شیطانی است، قبول نکردم. برای عارف، که گنون عارف بود، درست نمی‌دانم که این‌طور فکر کند.

سراسر بخشش جانان‌ طریق لطف و احسان بود/ اگر تسبیح می‌فرمود اگر زنّاز می‌آورد

و حالا اینجا مجال ‌بسط این کلام نیست.

اما این فکری که اینجاست‌ نگاه امثال شهید آوینی‌ آسان تحمل نمی‌شود؛ آخرین مقاله‌ای که‌ دیدم‌ امروز در یک سایت اینترنتی بوده است؛ کسی گفته بود-البته اگر نخواهیم آن چیزهای بدش را بگوییم-اثری که این فکر دارد این است که استبداد را تحکیم و توجیه‌ می‌کند‌؛ من هرچند به درون خودم نگاه کردم آن‌طور که آن سایت اینترنتی گفته بود،نیستم؛ چون همدلی عجیبی با شهید آوینی داشتم، به ‌طوری که وقتی سوره می‌رسید من می‌گفتم‌ اگر‌ من سرمقاله می‌نوشتم این‌طور می‌نوشتم و شهید آوینی همان‌طور نوشته بود، ما مدت‌ها همدیگر را نمی‌دیدیم. اما می‌دانستم چنین همدلی بین ما هست. البته این همدلی فقط در فکر و نظر‌ بود‌. در‌ مراتب اخلاقی شهید آوینی به‌ مدارجی‌ رسید‌ که او را ماندگار می‌کند و او را یکی از مفاخر زمان ما می‌کند.

من سیاسی نیستم، ولی آدم می‌تواند نظر داشته‌ باشد‌ و این‌ نظر به عمل نپیوندد و به آن اعتقاد نداشته‌ باشد؟ اینکه نظر‌ و عمل را ازهم جدا کنیم مگر امکان‌پذیر است؟ کسی که چنین استدلالی را تحکیم می‌کند، همین فرد وابسته به عالمی‌ است ‌-وابستگی‌ سیاسی نه،وابستگی انتولوژیک- و از موضع یک عالم صحبت می‌کند‌، از موضع علمی و حتی بگویم از موضع سیاسی حرف می‌زند و از موضع سیاسی دارد با یک سیاستی مخالفت‌ می‌کند‌. این‌ را گفتم که توجه داشته باشید که این فکر آسان تحمل‌ نمی‌شود‌ و آسان خوانده نمی‌شود و ممکن است به جای آنکه درباره‌اش بحث کنند به آن برچسب بزنند. با ‌«راسیسم‌» می‌شود‌ در کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب» مخالفت کرد. خوب غرب هم با‌ این‌ نظریه‌ نژادی مخالفت می‌کند اما وقتی خوب کندوکاو می‌کنید یک نوع راسیسم در غرب وجود‌ دارد‌ که ‌«فاشیسم» و«نازیسم»هم جلوه ظهور همان راسیسم باطنی در غرب است.

من اصلاً از‌ حرف‌ سیاسی زدن خوشم نمی‌آید، ولی ببینید در بزرگترین دموکراسی عالم به نام فلسفه‌ سیاسی‌ ضدمدرن‌ و به نام تحکیم دموکراسی و برقراری آن و دفاع از حقوق بشر همه اصول و مبادی نقض‌ می‌شود‌.این تعارض را توجه کنید. این تعارض پنجاه سال پیش ظاهر نبود، نه‌ اینکه‌ در‌ چشم تیزبینان پیدا نبود، اما در چشم همه ظاهر نبود؛ چیزهایی دارد در چشم همه‌ ظاهر‌ می‌شود.

مرحوم‌ شهید‌ آوینی‌ با جرأت و جسارت در مبانی تمدن جدید رسوخ کرد

شهید‌ آوینی با جرأتی که فقط شجاعت حضور در جبهه‌های جنگ نبود، با شجاعت فکری مسائلی را مطرح می‌کند که برای بسیاری از ما طرحش دشوار است. من نمی‌گویم این را بپذیریم‌ و به صورت شعار دربیاوریم. نه، این کار را نکنیم؛ ببینیم می‌توانیم با آن فکر کنیم، ببینیم آنچنان ‌که او درباره توسعه و غلبه ساحت تمتع، درباره بهشت زمینی و درباره علم و تکنیک ونژاد و اقتصاد‌ و آموزش‌ و ترقی و تکامل گفته، ما می‌توانیم با آرامش این حرف‌ها را بخوانیم و از در همزبانی با او درآییم. مخالفت هم بکنیم، چون همزبانی این نیست که هرچه همزبان می‌گوید بگوییم؛ همزبان‌ آن‌ است که گوش شنیدن داشته باشد.این مطالب، مطالب ساده‌ای نیست. اگر می‌توانیم بخوانیم و همزبان شویم و در همان دم مواجه هستیم با غرب و اگر سؤال برای ما جدی مطرح‌ شد‌ مواجهه همان جا جدی اتفاق می‌افتد؛ مواجهه این نیست که محدود شود در یک مدت محدود. تفکر مثل آتشی که در پنبه نفوذ می‌کند؛ نفوذ می‌کند و اثرش را در‌ زمان‌ معین‌ می‌گذارد، ممکن است این زمان‌ به‌ لحاظ‌ حیات ‌ ‌و زندگی ما کوتاه نباشد، ولی اثرش را ظاهر می‌کند.

مرحوم‌ شهید‌ آوینی‌ با جرأت و جسارت رسوخ کرد در مبانی و مبادی تمدن جدید؛ این شرط مواجهه است‌ و امکان‌ برابر‌ شدن، نفوذ کردن رسوخ کردن و حتی همزبان شدن و بحث کردن. وگرنه باید در آنچه‌ که‌ آنها گفته‌اند سهمی و نیم خورده‌ای هم با ما برسد. لااقل ورود در فکر‌ شهید‌ آوینی‌ به ما این درس را می‌تواند بدهد، اگر به یاد گرفتن الفاظ اکتفا نکنیم‌ و به‌ شعار تبدیلش نکنیم و یک نوع استقلال فکر داشته باشیم. سلام بر روان بزرگ‌ او‌.

/انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۲۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول آوینی منجر به نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت شد

به گزارش خبرنگار مهر، بزرگداشت سی و یکمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی با عنوان «میراث مرتضی» امروز ۲۷ فروردین، با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در محل تالار وحدت برگزار شد. همچنین اولین مستند شهید سید مرتضی آوینی با عنوان «دهکده برزان» اولین بار پس از ۴۴ سال در این مراسم به نمایش گذاشته شد.

این برنامه با پخش سرود ملی، تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید و پخش کلیپ از شهید آوینی آغاز شد.

مجری این رویداد در ابتدا در رابطه با رویکرد برنامه امسال، عنوان کرد: برنامه این سالگرد بر اساس انقلاب، جهاد و جهاد سازندگی شکل گرفته و محتوای برنامه سی و یکمین بزرگداشت در این زمینه است.

پس از پخش کلیپ، سردار علیرضا افشار از اعضای هسته اصلی و اولیه جهاد سازندگی و مسؤول روابط عمومی جهاد سازندگی که در شکل‌گیری و بازسازی گروه جهاد نقش داشته است با اشاره به اینکه شهید آوینی بر هنر متعهد تاکید داشت، گفت: هنر را می‌توان از منظر رویکردی به سه دسته تقسیم کرد، هنر دولتی که بستگی به دولت حاکم دارد و اگر دولت انقلابی باشد رویه هنر متعهد خواهد بود، دوم هنر آزاد و هنری که غرب آن را ترویج می‌کند، حال آنکه خود غرب کنترل جدی بر هنر دارد و سوم هنر متعهد که شهید آوینی پرچمدار آن بود.

وی با اشاره به اینکه شهید آوینی تحت اندیشه امام خمینی (ره) متحول شد، گفت: تحول در او منجر به نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در کشور شد؛ آوینی اهل مطالعه بود و همواره نسبت به سینمای گیشه و به تعبیر او سینمای آبگوشتی نقد داشت.

افشار با اشاره به اخراج آوینی از صداوسیما، تعطیلی فعالیت های او در حوزه هنری و انتقال فعالیت های گروه جهاد سازندگی به بسیج پس از نامه نگاری بسیج با مقام معظم رهبری، مطرح کرد: در یک جلسه به او (آوینی) گفتم رسالت «روایت فتح» تازه شروع شده است و شما صاحب سبک در حوزه مستند هستید و پیشنهاد دادم که آوینی فیلم و سریال بسازد و از حوادث و ماجراهای دفاع مقدس مشابه سریال «ارتش سری» سریالی تولید شود که عمر او کفاف این کار را نداد.

وی در پایان با اشاره به این‌که امروزه هم صحنه های دلخراش و ناگوار زیادی از غزه مشاهده می‌شود که بعضا نظیر آن در دفاع مقدس وجود داشت اما نریشن و صدای آوینی موارد ناراحت کننده را قابل تحمل می‌کرد، گفت: امروز نیاز داریم تا به سبک آوینی، این تصاویر و جنایت‌ها در غزه دارای پیام شود و نمایش این تصاویر با پیام باشد.

پس از این گروه سرود تسنیم البرز ۲ اثر «شیرمردان خدا» و «ای شهید زمان» را اجرا کردند.

در ادامه «دهکده برزان» اولین اثر شناخته شده از مرتضی آوینی به نمایش درآمد. این مستند در آرشیو بنیاد روایت فتح و صداوسیما وجود نداشت و با پیگیری های بنیاد روایت فتح و همت فیلم خانه ملی ایران تهیه و در این مراسم برای اولین بار به نمایش گذاشته شد.

این خبر به روز رسانی می‌شود ...

کد خبر 6078948

دیگر خبرها

  • حمایت از تولید آثار فاخر انقلاب اسلامی در مرکزی
  • اولین مستند شهید آوینی پس از ۴۴ سال رونمایی شد
  • رونمایی از دو عنوان کتاب در لرستان
  • نخستین مستند شهید آوینی پس از ۴۴ سال رونمایی شد
  • تحول آوینی منجر به نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت شد
  • پخش «بازی اختاپوس» از تلویزیون
  • مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «فتح خون» برگزار می شود
  • تبلور اندیشه‌های اسلامی در هنر انقلابی است
  • تبلور اندیشه‌های انقلاب اسلامی در هنر انقلابی
  • در آیین گرامیداشت هفته هنر انقلاب در زنجان چه گذشت؟ + فیلم