Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نامه نیوز»
2024-04-29@21:03:02 GMT

چرا در غرب کارناوال ثبت‌نام انتخابات برپا نمی‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۲۴۴۳۷

در کشورهای توسعه‌یافته در سال‌های گذشته، فردی که می‌خواست در انتخابات شرکت کند را مجبور می‌کردند تا مبلغی به اندازه ۱۰۰ میلیون دلار به عنوان ضمانت نامه بانکی توسط خود و مدافعانش به مدت سه ‌ماه قرار دهد و اگر در نهایت نتوانست یک درصد آرا را کسب کند، آن ۱۰۰ میلیون دلار توسط دولت ضبط می‌شد. اگر چنین اتفاقی در ایران هم به وقوع بپیوندد تعداد داوطلبان به عدد پنج تقلیل می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر به صف خرید شیر می‌ماند. از کودک هفت‌ساله، فردی که دختر خردسالش را به آغوش کشیده، زنی ملبس به شال و مانتویی غیر رسمی و مردی با سبیل‌ها‌ی عجیب گرفته تا روحانی‌ای سالخورده، شخصی معتاد به مواد مخدر و مردی کبوتر باز. همگی به ردیف ایستاده‌اند. در میان این جمع پرهیاهو، فرهیختگان هنرمند نیز دیده می‌شوند. از آنجایی می‌توان این دسته طویل را از صف خرید شیر تمیز داد که به جای زنبیل، در دست افراد منتظر، شناسنامه دیده می‌شود و محل استقرار این افراد هم مقابل دکان بقالی نیست بلکه نامبردگان، به صف، رو به روی ساختمان وزارت کشور واقع در خیابان فاطمی ایستاده اند و به مقصدی دور تر از خانه می‌اندیشند؛ پاستور!

تأسف و استهزا

رفتار و کردار مردمان ایران زمین برای ثبت‌نام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و حضور چهره‌هایی عجیب و نامتعارف در این کارزار انتخاباتی تبدیل به سوژه این روزهای مردم ایران شده است. از یک سو عده‌ای از آن به عنوان کارناوال طنز یاد می‌کنند و از اینکه بالاترین نهاد اجرایی کشور به استهزا گرفته شده، تأسف می‌خورند و از دیگر سو، گروهی هم صرفاً از دیدن چهره‌ها‌ی عجیب و نامتعارف جهت ثبت‌نام به خنده می‌افتند و برای مدتی سرگرم می‌شوند. نکته جالب توجه آن است که مردمانی که بدون داشتن شرایط کافی و وافی اقدام به ثبت‌نام برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کرده‌اند به صورت روزانه تعدادشان فزونی یافته است. به طوری که:

روز اول: ۱۲۶ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد شش نفر خانم و ۱۲۰ نفر مرد بوده اند. جوان ترین فردی که ثبت‌نام کرده ۱۸ سال و مسن ترین فرد هم ۷۹ سال داشته است. یکی از داوطلبان کاندیداتوری، لباسی شبیه ‌کفن پوشیده بود و قرآن در یک دست و پرچم ایران در دست دیگر وارد وزارت کشور شد. حسن و حسین هم دوقلوهایی بودند که به اتفاق می‌خواستند رئیس‌جمهور شوند. فردی هم کت و شلوار پوشیده و کراوات زده با عینک دودی وارد ساختمان وزارت کشور شد! کارگری یزدی هم عنوان می‌کرد که می‌خواهد با ترامپ مسابقه شنا بگذارد و شعارش «مسکن دلباز» بوده و به دنبال حل مشکلات ایران و آمریکاست! «آتقی» آینه عبرت هم برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. جوادگلپایگانی گفت که یکی از برنامه‌ها‌یش از بین بردن موادمخدر است!

روز دوم: ۲۸۷ نفر برای کاندیداتوری نام نویسی کردند. ۱۳ نفر خانم و به همراه مردِ کهنسالِ ۸۲ ساله! سیروس میمنت ۵۷ ساله، بازیگر سریال‌ها‌ی تلویزیونی هم در شمار ثبت‌نام‌کنندگان قرار داشت. او گفته: « پنج - شش سال است که بیکارم و ثبت‌نام کردم. به میزان رأی‌آوری فکر نکردم چون مطمئنم تأیید صلاحیت نمی‌شوم ولی دوست داشتم حرکتی کنم تا ساکن نباشم. اگر رئیس‌جمهور شوم می‌خواهم باقی مانده عمرم را کف دست بگیرم، با اختلاس و دروغگویی و بی تفاوتی بجنگم. » یک طراح لباس مشهور و فردی دیگر که به زبان انگلیسی با خبرنگاران صحبت می‌کند نیز از ثبت‌نام کنندگان روز دوم بودند.

روز سوم: میزان ثبت‌نام کنندگان از مرز ۳۰۰ نفر هم گذشت. ناصر، مردی با محاسن حنایی رنگ وارد ساختمان وزارت کشور شد و اظهارداشت که پنج همسر به صورت همزمان دارد و بعد هم وعده داد که اگر رئیس‌جمهور شود از ورود محموله تریاک به کشور جلوگیری نخواهد کرد چراکه تریاک دارو است.(!) فردی هم دختر بچه سه‌ ساله‌اش را در آغوش گرفته بود و عنوان می‌کرد که چون نام نویسی شرایط سنی ندارد، آمده تا دختر بچه سه ساله اش را ثبت‌نام کند! هوشنگ امیر احمدی شهروند ایرانی - آمریکایی و استاد دانشگاه در آمریکا و یکی از به اصطلاح کارشناسان شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان هم در سومین روز وارد ساختمان وزارت کشور شد. مسن‌ترین فرد ثبت‌نام کننده انتخابات ریاست جمهوری نیز در این روز، محمد برجسته قهرمان شنا بود. او متولد ۱۳۰۸ است! مردی هم در حیاط ساختمان خیابان فاطمی دیده می‌شد» در پایان روز هم، روحانی کهنسالی از پله‌ها‌ی وزارت کشور بالا رفت که به او لقب روحانی خجالتی را دادند چرا که با خبرنگاران و عکاسان سخن نمی‌گفت و از آنها فاصله می‌گرفت.

روز چهارم: بانویی گریان وارد وزارت کشور شد و عنوان کرد که آمده است صدایش را به گوش مسئولین برساند و حتی اجاره خانه اش نیز عقب افتاده است. مرد کفتربازی نیز به قصد کاندیداتوری پای در ره خیابان فاطمی گذاشت. رضا شریف بازیگر و عضو انجمن بازیگران سینما و تلویزیون هم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. او قصد دارد ازدواج را برای جوانان آزاد کند و همچنین یارانه‌ها را دو برابر کند. امین الله رشیدی خواننده سرشناس کشور نیز به نام نویسی در روز چهارم پرداخت.

منتقدان

ثبت‌نام بی‌ضابطه و بی‌قاعده هموطنانمان در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از درون حکومت نیز دارای منتقدانی بوده است. آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی با نابه‌سامان و بسیار نگران‌کننده خواندن وضعیت ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری گفت: «شکایات زیادی از افراد متعدد از نقاط مختلف به ما رسیده که معتقدند عده‌ای ناآگاه و گروهی آگاهانه برای به سُخره کشیدن انتخابات ریاست جمهوری و ضربه زدن به نظام، با نداشتن هیچ گونه صلاحیتی، برای نام‌نویسی شرکت کرده و حتی صف تشکیل می‌دهند که ادامه این وضع به ضرر نظام مقدس جمهوری اسلامی است و مخالف شئون کشور بزرگی مانند کشور ماست.باید هر چه زودتر فکری برای حل این مشکل شود تا افرادی نام‌نویسی کنند که حداقل کمترین صلاحیت لازم را برای این کار داشته باشند و‌ای کاش از سالیان قبل اقدام به حل این مشکل می‌شد و تعجب می‌کنیم چگونه بزرگان کشور برای حل این مشکل تدبیری نفرموده‌اند!»

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا هم در یادداشتی با اشاره به ثبت‌نام برخی از افراد فاقد شرایط در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نوشت: «در این روزها عرصه ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری متاسفانه به عرصه مضحکه و خنده و طنزهای تلخ و ناراحت کننده‌ای تبدیل شده است. فکر نمی‌کنم در جهان امروز، کشور دیگری مثل ایران باشد که عرصه ثبت‌نام برای ریاست جمهوری به عنوان عالی‌ترین مسئولیت اجرایی کشور در آن تا این حد تنزل یافته باشد. همه در این پیام سهیم هستند که؛ آمده‌اند روش ثبت‌نام برای ریاست جمهوری را به سخره بگیرند و با چهره‌سازی‌های عجیب و خاص خودشان در جلوی دوربین‌ها، خود و مردم سیاست زده را با طرح طنزگونه مسائل مهم کشور، به خنده درآورند. و جالب اینجاست که همه هم تاکید می‌کنند که می‌دانند که صلاحیت آن‌ها تایید نخواهد شد. خُب، امسال هم گذشت اما بنظر نمی‌رسد روشی که برای ثبت‌نام کاندیداها اعمال می‌شود مناسب شان و شخصیت جهانی کشور ما باشد.» و در نهایت محسن رضایی نیز معتقد است: «اینکه روز اول ثبت‌نام در انتخابات، فردی با دعوی خدایی و روز دوم، شخصی با ادعای پیامبری ثبت‌نام کند، دیگری بچه‌اش را برای ثبت‌نام بیاورد و از عده‌ای روان‌پریش، فیلم و عکس تهیه و در رسانه‌های داخلی و خارجی به عنوان نامزدهای انتخابات منتشر شود، هم توهین به مردم و هم تمسخر مردمسالاری است.آزادی ثبت‌نام نباید موجب تبلیغ علیه مردم شود.مسئولان وزارت کشور، شورای نگهبان و رسانه‌ها باید از این نوع تبلیغات جلوگیری کنند.»

جامعه مدنی، فیلتر ثبت‌نام کنندگان

روز گذشته شبکه فاکس نیوز تصاویری ازثبت‌نام کنندگان عجیب ایرانی را به نمایش گذاشته بود. پس از پخش این تصاویر، چهره کارگر مک دونالد را نشان داد که سال ۲۰۱۶ خود را در آمریکا به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده معرفی کرده و توانسته بود آرای کارمندان رستوران‌ها‌ی زنجیره‌ای مک دونالد را در آن ایالت به دست آورد. حال این سوال در اذهان شکل می‌گیرد که آیا در آمریکا هم هر فردی می‌تواند بدون ضابطه برای حضور در عرصه رقابت‌ها‌ شرکت کند یا آنکه در ایالات متحده و سایر کشورهای توسعه یافته ساز و کاری برای ممانعت از ثبت‌نام افراد فاقد شرایط کاندیداتوری وجود دارد.

در همین راستا، فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل آمریکا و دیپلمات سابق کشورمان به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه هیچ گاه شاهد چنین کارناوال‌هایی نیستند چرا که در آن‌ها جامعه مدنی شکل گرفته است و مردم بدون حساب و کتاب نمی‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند و درصدد رئیس‌جمهور شدن باشند.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته تنها کسانی کاندیدا می‌شوند که مراحلی را در احزاب و سیاست طی کرده‌اند و در مبارزات درونی پایگاه‌های مدنی خود را بالا کشیده‌ و به مکانی رسیده‌اند که این توانایی را داشته باشند که اسم‌شان در زمره نامزدهای انتخاباتی قرار گیرد، بعدا رسماً کاندیداتوری‌شان اعلام می‌شود.

کارناوال خنده در کشورهای درحال توسعه

این استاد دانشگاه ادامه داد: کشورهای جهان هر کدام به یک روشی از هرج و مرج در روند ثبت‌نام کاندیداها جلوگیری می‌کنند اما در ایران ما هنوز آن جامعه مدنی جا افتاده را نداریم، هم چون برخی کشورهای توسعه نیافته. در برخی کشورهای توسعه نیافته و جهان سومی که به هنگام ثبت‌نام کاندیداها کارناوال‌های خنده ایجاد می‌شود و مهم‌ترین نهاد یک کشور به استهزا گرفته می‌شود، گاهی ممکن است این سوءتفاهم‌ها ایجاد شود که فیلترهای حاکمیت در آن کشورها گروه‌هایی را از خیابان آورده‌اند تا به این طریق عملکرد خود را توجیه کنند و مشروع جلو دهند و بگویند که اگر فیلتر ما وجود نداشته باشد، هر فردی می‌تواند بیاید و رئیس‌جمهور شود. در حالی که چنانچه ملتی تا این میزان نابالغ و بی درک باشد که بخواهد به اینگونه اشخاص رای دهد، شایسته همان رئیس‌جمهورها هم هست.

در دنیا چه اتفاقی می‌افتد؟

مجلسی با آسان خواندن راه حل ممانعت از ثبت‌نام بی‌قید و شرط افراد اظهار کرد: در کشورهای توسعه‌یافته در سال‌های گذشته، فردی که می‌خواست در انتخابات شرکت کند را مجبور می‌کردند تا مبلغی به اندازه ۱۰۰ میلیون دلار به عنوان ضمانت نامه بانکی توسط خود و مدافعانش به مدت سه ‌ماه قرار دهد و اگر در نهایت نتوانست یک درصد آرا را کسب کند، آن ۱۰۰ میلیون دلار توسط دولت ضبط می‌شد. اگر چنین اتفاقی در ایران هم به وقوع بپیوندد تعداد داوطلبان به عدد پنج تقلیل می‌یابد.

تضمین‌های لازم

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، گرفتن ضمانت نامه از کاندیداها مرسوم است، ادامه داد: در ثبت‌نام و به طور کلی ورود به پروسه انتخابات، برداشتن همان قدم اولیه هم در کشورهای توسعه یافته حائز هزینه است. در آن کشورها، جامعه مدنی حکم می‌کند که اگر کسی می‌گوید می‌خواهم وارد انتخابات شوم، باید تضمین دهد که می‌تواند صدها میلیون دلار هزینه کند، آن هم نه از جیب خود، که از پول حامیانش. باید تضمین دهد که تفکراتش حامیان زیادی قطعا پس از بیان این سخن من، عده‌ای ایراد می‌گیرند که پس مردم مستضعف و بدون مال نباید کاندیدا شوند؟ خیر. به نظر من که چندین سال به عنوان دیپلمات در خارج از ایران زندگی می‌کردم، کسی که نتواند صد میلیون تومان ضمانت نامه بانکی از طرفدارانش جمع آوری کند، شایستگی رئیس‌جمهور شدن را ندارد. فردی ۱۰۰ نفر طرفدار هم داشته باشد و به هر فرد یک میلیون تومان بدهد، ضمانت صد میلیونی اش تامین می‌شود. در چنین شرایطی اگر نتواند یک درصد آرا را هم در سبد رای خود بریزد، دیگر ایراد به خود فرد وارد است.

۱۰۰ هزار امضا برای کاندیدا

وی در ادامه عنوان کرد: تمام کشورها در غرب چنین می‌کردند که هر فرد تا در سال مقدار مشخصی مالیات نمی‌پرداخت حق شرکت در انتخابات را نداشت و همینطور کسانی که مالک حداقل مال غیر منقول نبودند، حق شرکت در انتخابات را نداشتند اما بعدها با پیشرفت دموکراسی این دو شرط را غیر دموکراتیک تشخیص دادند و گفتند که ممکن است یک شخص واجد تمام شرایط باشد اما سرمایه دار نباشد و مالیاتی که می‌پردازد، چشمگیر نباشد و ملک و خانه شخصی هم نداشته باشد. به جای آن بنابراین شد که فردی که می‌خواهد کاندیدا شود باید تعداد زیادی امضا در حدود یکصد هزار امضا از افراد شاخص و شناخته شده جمع آوری کند و این مقدار امضای شناخته شده، اعتباری می‌شود برای حضور فرد در کارزار رقابت‌ها.

کارگر مک دونالد، معتبر بوده

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه در آمریکا یک کارگر مک‌دونالد توانسته است در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند، عنوان کرد: این ثبت‌نام، بی حساب و کتاب نبوده است. این کارگر پیش از ثبت‌نام توانسته بود آرای کارگران سایر شعب مک دونالد را به دست آورد و به‌قدر کفایت، امضا برای خودش جمع کند. ثبت‌نام بی‌حساب و کتاب این است که اشخاصی در همین نظام انتخاباتی دخالت کرده و به کارگران مک دونالد بگویند که این فرد را انتخاب نکنید و شما فاقد شعور هستید و به آن کسی که ما می‌گوییم رای دهید. آن کارگر پس از به دست آوردن آرا توانسته به عنوان یک کارگر شریف مک دونالد تعداد امضاهای مخصوص را جمع‌آوری و ثبت‌نام کند.

مردمانی که می‌خواهند متن شوند

مبرهن است که تمامی افرادی که بی ضابطه در انتخابات نام نویسی کرده‌اند از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهند کرد. از همین روی، بنا به باور بسیاری از کارشناسان، این اشخاص کسانی بوده‌اند که برای شنیده و دیدن شدن، بهترین فرصت را نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری دیده اند. کسانی که می‌خواهند برای چند دقیقه هم که شده همگام با مسئولین کشورشان در مقابل دوربین‌ها‌ سخن بگویند و از حاشیه‌ای که به آن رانده شده اند، به متن بازگردند. با این حال، این روزها سپهر سیاسی ایران به سخره گرفته شده و کسی هم تاکنون درصدد رفع این اتفاق برنیامده است.

منبع: روزنامه صبح نو

منبع: نامه نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namehnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نامه نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۲۴۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند

با مشخص‌شدن نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در بیشتر کرسی‌های نمایندگی، رقابت‌ها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است که شنیده‌ها از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابی‌های پشت‌پرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.

بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، تکلیف ۲۴۵ کرسی برای ۴ سال آینده مشخص شد و ۴۵ کرسی باقی‌مانده نیز در ۲۱ اردیبهشت تعیین می‌شوند بنابراین اکنون بیش از دو سوم ترکیب مجلس آینده مشخص شده است.

از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات، موضوع اصلی در محافل سیاسی تعیین «رئیس مجلس دوازدهم» بود. موضوعی که هم در رسانه‌ها پیگیری شد، هم چهره‌های سیاسی داخل و خارج مجلس را به واکنش واداشت و هم زمینه جناح‌بندی‌ها در این باب را فراهم کرد؛ این روند در روز‌های پس از برگزاری انتخابات مجلس آنقدر سرعت گرفت که به موازات اعلام نتایج در مهمترین حوزه‌های انتخابیه، اسامی چهره‌هایی برای تکیه‌زدن به صندلی ریاست مجلس شنیده می‎شد. با نزدیک‌شدن به شروع کار مجلس آینده، اما این رقابت‌ها رنگ‌وبوی بیشتری گرفته و خبر‌ها حکایت از برگزاری جلسات متعدد رسمی و غیررسمی برای تصمیم‌سازی درباره ریاست مجلس آینده دارد.

برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‎‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می‌توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد. شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.

باتوجه به رقابت تنگاتنگ جریان‌های مختلف اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیدا‌های آنان در بهارستان، انتظار می‌رود صحنه رقابت نه‌تن‌ها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیأت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز جدی‌تر شود و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم را به سمت‌وسویی هدایت کند که در آن کمتر شاهد یک‌دستی‌هایی از نوع مجلس یازدهم باشیم.

در چنین شرایطی، اینکه کاندیدا‌های هر کدام از این کرسی‎های ریاست، گوشه‌چشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنی‌ها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نه‌تن‌ها تصور بعیدی نیست که به نظر می‌رسد تاثیر سرنوشت‌سازی هم بر ترکیب نهایی هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس دوازدهم برجای بگذارد.

tags # محمد باقر قالیباف ، مجلس شورای اسلامی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا