Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «هدانا»
2024-04-30@20:45:12 GMT

مذاکرات ظریف در مسکو- یک سفر و چند دستاورد

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۲۵۴۳۸

مذاکرات ظریف در مسکو- یک سفر و چند دستاورد

ظریف که صبح جمعه در راس یک هیات ایرانی وارد مسکو شد، در باره اهداف مذاکرات گفت: پس از تجاوز آمریکا به خاک سوریه، لازم بود سه کشور ایران، روسیه و سوریه به عنوان متحد جلسه هماهنگی داشته باشند.
وزیر امور خارجه همچنین ادامه داد: از سوی دیگر، ضرورت داشت در خصوص توافقات دیدار رئیسان جمهوری ایران و روسیه که هشتم فروردین در کاخ کرملین برگزار شد، هماهنگی هایی را با طرف روس داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** مذاکرات دوجانبه:
دیدار با ولیدالمعلم وزیر خارجه روسیه نخستین برنامه کاری ظریف بود که در هتل پرزیدنت با حضور اعضای هیات ایرانی و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در روسیه برگزار شد.
تازه ترین تحولات سوریه از جمله مسائل مربوط به واقعه شیمیایی شهرک خان شیخون و لزوم انجام تحقیقات مستقل و بی طرف برای روشن شدن واقعیت با هدف هماهنگی مواضع و همگرایی بیشتر در این دیدار مورد مذاکره قرار گرفت.
در مذاکره ظریف و لاوروف با حضور مقام های مختلف وزارت خارجه دو کشور که بخشی از آن پشت درهای بسته برگزار شد، نیز مسائل مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.
ظریف رئیس هیات ایرانی در این دیدار، ادامه راهبرد حل سیاسی بحران سوریه و قطع مداخله خارجی را ضروری خواند.
وی همچنین با اشاره به واقعه تروریستی انتحاری اخیر در سن پترزبورگ روسیه که 14 قربانی و حدود 60 زخمی برجای گذاشت، اعلام کرد: مبارزه با تروریسم باید جدی باشد و نه نمادین.
وی در ادامه افزود: ادعای استفاده از سلاح شیمیایی علیه سوریه به عنوان بهانه و توطئه تجاوز علیه سوریه باید نفی شود و تحقیقات لازم و بی طرفانه ای صورت گیرد.
در این دیدار، تجاوزگری اخیر آمریکا در موشکباران روز جمعه پایگاه هوایی الشعیرات سوریه نیز محکوم شد.
ظریف همچنین در دیدار با لاوروف از دستور کار مذاکرات برای پیگیری ها و هماهنگی های مربوط به دیدار رئیسان جمهوری ایران و روسیه در کاخ کرملین خبر داد.
لاوروف نیز اظهار کرد: همزمان با برنامه حل سیاسی بحران سوریه، راهکارهای همگرایی برای تقویت این روند را پیگیری می کنیم.
وی تاکید کرد: ما این روند را ادامه می دهیم تا بتوانیم به نتایج بیشتری دست یابیم.

** نشست سه جانبه و کنفرانس خبری مشترک:
نشست ظریف، لاوروف و ولیدالمعلم در مسکو برای راهبرد حل سیاسی بحران سوریه پشت درهای بسته
و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.
محورهای این گفت وگوها که دومین نشست مشترک سه جانبه از بهمن ماه سال گذشته در پایتخت روسیه بود، بررسی آخرین اوضاع سوریه اعلام شد.
پیشبرد حل سیاسیاسی بحران سوریه، کمک به این کشور، انجام تحقیقات مستقل و بی طرف برای روشن شدن عامل واقعه شیمیایی شهرک خان شیخون سوریه، مبارزه با تروریسم در چارچوب گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی، پایان حمایت خارجی از تروریست ها، ادامه مذاکرات سوری، حفظ یکپارچگی سوریه و تعیین سرنوشت آینده این کشور به عنوان حق انحصاری سوری ها بدون مداخله خارجی از مهم ترین دستاوردهای همگرایی مواضع سه کشور در چارچوب رایزنی های منظم از جمله در نشست دیروز مسکو است.
هفتم آبان ماه سال گذشته نیز مسکو میزبان نشست وزیران خارجه سه کشور بود که در آن همگرایی ها برای حل بحران سوریه تقویت شد، بگونه ای که یکی از دستاوردهای آن زمینه سازی برای آغاز مذاکرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان به ابتکار تهران، مسکو و آنکارا است و تاکنون هم چند دور آن برگزار شده است.
در نشست خبری پایان مذاکرات روز جمعه وزیران خارجه سه کشور، موضع واحد مبارزه با تروریسم، تجاوزگر بودن آمریکا در موشکباران پایگاه هوایی الشعیرات که در عملیات ضدتروریستی استفاده می شود، لزوم انجام تحقیقات شیمیایی، غیرقابل قبول بودن مخالفت آمریکا با این اقدام و ضرورت ادامه همگرایی های تهران، مسکو و دمشق در چارچوب روند مذاکرات سوری-سوری که در آستانه پایتخت قزاقستان و ژنو برگزار می شود، مورد تاکید قرار گرفت.
رد استفاده ابزاری از ادعای کاربرد جنگ افزارهای شیمیایی علیه دولت سوریه و سابقه اهدای این تسلیحات به صدام توسط غرب برای استفاده در جنگ تحمیلی علیه ایران نیز از محورهای اصلی سخنان ظریف در این نشست خبری بود.

**نشست افغانستان:
همزمان با برگزاری مذاکرات فشرده کاری ظریف در وزارت خارجه، نشست بین المللی افغانستان نیز با حضور هیات جمهوری اسلامی برگزار شد که ابراهیم رحیم پور معاون وزیر خارجه در آن حضور یافت.
رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین نشست بین المللی افغانستان در مسکو، مبارزه قاطع با تروریسم در این کشور را ضرورت منطقه ای اعلام کرد.
رحیم پور در این نشست مشورتی، با اشاره به سال ها میزبانی جمهوری اسلامی از حدود سه میلیون افغان، اعلام کرد: ایران آمادگی دارد با دولت افغانستان با هدف برقراری صلح، حل مشکلات داخلی و منطقه ای از جمله قاچاق مواد مخدر و امور امنیتی همکاری کند.
وی همچنین وضعیت امنیتی در افغانستان را مطلوب ندانست و ارسال پیام قاطع به تروریست ها مبنی بر مصمم بودن کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم را ضروری دانست.
در این نشست افزون بر ایران، افغانستان، روسیه، نمایندگان ویژه، مقام های بلند پایه و دیپلمات های کشورهای چین، هند، ترکمنستان، قرقیزستان، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز حضور داشتند.
در این اجلاس کشورهای شرکت کننده مواضع خود را در باره اوضاع افغانستان و روند صلح بیان و تاکید کردند که بحران این کشور راه حل نظامی ندارد و تنها با گفت وگو می توان به صلحی پایدار دست یافت.
مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر در صدر نگرانی های کشورها در نشست مشورتی مسکو بود که همگی اعلام کردند، آماده اند در این فرایند با دولت افغانستان همکاری کنند.
وزارت امور خارجه روسیه میزبان این نشست نیز اعلام کرد: نماینده آمریکا برای شرکت در این رایزنی دعوت شده بود، اما به دلیل نامعلومی حضور نیافت.
مذاکرات برگزار شده دیروز، سومین نشست بین المللی در باره اوضاع افغانستان به ابتکار روسیه است. دومین نشست با حضور شش کشور روسیه، پاکستان، چین، هند، ایران و افغانستان نیز اواخر سال گذشته میلادی با حضور رحیم پور در مسکو برگزار شد.

**دستاوردها:
دستاوردهای سفر کوتاه ظریف و هیات همراه به مسکو، افزون بر بررسی روابط دوجانبه به ویژه توافق های مربوط به مذاکرات حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری ایران و روسیه در کاخ کرملین، نتایج منطقه ای و بین المللی داشت.
تاکید بر ادامه همگرایی های ایران و روسیه در قالب طرح حل سیاسی بحران سوریه و رد امکان تاثیرگذار بودن فشارهای کشورهای گروه ضدسوری به پیشگامی آمریکا برای تغییر حکومت این کشور، اصلی ترین دستاوردی بود که در نشست مسکو ثبت شد.
این نتیجه از آن رو بسیار اهمیت دارد که بسیاری از کشورهای غربی-عربی ضدسوری انتظار داشتند با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، وعده های واشنگتن به مسکو بتواند بین روسیه و ایران به ویژه در اجرای راهبردهای منطقه ای در باره سوریه اختلاف ایجاد کند.
از سوی دیگر، شکست برنامه ریزی انتساب واقعه شیمیایی خان شیخون به عنوان بهانه حمله گسترده به سوریه از دیگر دستاوردهای نشست مسکو بشمار می رود که مورد تاکید هر سه کشور قرار گرفت.
حمایت از ادامه آتش بس فراگیر در سوریه که از 10 دی ماه 1395 به ابتکار و ضمانت ایران، روسیه و
لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفت: ما خواهان بررسی دقیق واقعه شیمیایی خان شیخون هستیم، اما نمی دانیم چرا آنها (آمریکا و غرب) مخالفت می کنند.
وی در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات کامل، مستقل و بی طرفانه در باره واقعه انفجار شیمیایی در سوریه، افزود: وقتی تهران و مسکو اعلام می کنند، کمیسیون حرفه ای و بی غرضی برای بررسی این موضوع تشکیل شود، چرا آنها (غرب ) مخالفت می کنند؟
وی با توجه به حمله موشکی روز جمعه آمریکا به پایگاه عملیات هوایی ضدتروریستی الشعیرات سوریه، گفت: ما نمی توانیم اقدام های یکجانبه را قبول کنیم و این رویکردها پذیرفتنی نیست.
لاوروف ادامه داد که نتایج تجاوزگری های آنها (آمریکا) خطری برای جامعه جهانی است و تاکید کرده ایم، باید بازرسی کاملی در باره واقعه خان شیخون صورت گیرد.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: برای همه آشکار شده که رفتارهای انجام شده (تجاوزگری آمریکا) تخلف از حقوق بین الملل و تخریب روند تحقق قطعنامه شورای امنیت در زمینه حل سیاسی بحران سوریه است.
لاوروف همچنین انجام برخی تلاش ها برای منحرف کردن روند حل سیاسی بحران سوریه با هدف تغییر حکومت سوریه را شکست خورده خواند و تاکید کرد که ما پافشاری می کنیم تا قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل کامل اجرا شود.
وزیر خارجه روسیه گفت: در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده است که فقط مردم سوریه باید سرنوشت خود را تعیین کنند.
وی در ادامه همچنین با اشاره به دستاوردهای مثبت برگزاری چند دور مذاکرات سوری در آستانه پایتخت قزاقستان به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه، گفت: این روند سبب فعال سازی گفت وگوهای سوریه در ژنو شد. لاوروف افزود: ما همچنان به حمایت های همه جانبه از دولت سوریه در برقراری صلح و همکاری های بشر دوستانه ادامه خواهیم داد.
همزمان، ظریف نیز پیشینه اهدای انبوه جنگ افزارهای شیمیایی از سوی آمریکا و چند کشور غربی به صدام برای کاربرد در جنگ تحمیلی علیه ایران را که به فاجعه های بزرگی مانند قتل عام حلبچه در عراق و بمباران سردشت منجر شد، در جمع دهها خبرنگار از کشورهای مختلف مطرح کرد.
وزیر خارجه ایران در واکنش به ادعاهای غرب مبنی بر کاربرد جنگ افزارهای شیمیایی توسط دمشق، گفت که تحویل دهندگان چنین تسلیحاتی به صدام در دوره جنگ تحمیلی علیه ایران، امروز اتهام های شیمیایی به سوریه می زنند.
ظریف در جمع خبرنگاران در سالن تشریفات وزارت خارجه روسیه در مسکو، اظهار کرد: آنها به صدام اسلحه می دادند و اکنون ما (ایران) به عنوان تنها قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در دهه های گذشته، اعلام کردیم باید سعی شود، واقعه خان شیخون مورد بررسی قرار گیرد که متاسفانه آمریکا یکجانبه اقدام و (به سوریه) حمله کرد.
وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: حمله جمعه گذشته آمریکا (به پایگاه عملیات هوایی ضدتروریستی الشعیرات سوریه) نشان می دهد که هدف بهره برداری از حادثه تلخ خان شیخون بود.
اکنون با توجه به نتایج نشست سه جانبه روز جمعه برای حل سیاسی بحران سوریه، انتظار می رود راهبرد تهران، مسکو و دمشق برای رسیدن به این هدف پویا ترشود تا برنامه استفاده ابزاری از تروریسم و گروههای مسلح برای سرنگونی حکومت سوریه و احتمال تکرار آن در کشورهای دیگر به صورت کامل شکست بخورد، زیرا گروه غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا می خواستند، حکومت بشار اسد شش ماهه سقوط کند، ولی با مقاومت سوری ها و همکاری های ایران و روسیه، حمایت آشکار شش ساله خارجی از تروریسم بی نتیجه مانده است.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۲۵۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد

معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت آمریکا از اعطای روادید به نماینده روسیه جهت شرکت در چهل و ششمین نشست کمیته اطلاعات مجمع عمومی سازمان ملل خودداری و با این اقدام مشارکت روسیه را تضعیف کرد.   به گزارش ایسنا، «دیمیتری پولیانسکی»، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل طی نشست این کمیته بیان کرد: «مجبوریم یک بار دیگر سخنرانی خود را در کمیته اطلاعات با این واقعیت شروع کنیم که طرف آمریکایی همچنان از میزبانی مقر سازمان ملل متحد سوء استفاده می‌کند.»   خبرگزاری تاس به نقل از معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نوشت: «بار دیگر، حضور روسیه در چهل و ششمین جلسه کمیته اطلاعات مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل اقدام ایالات متحده درخصوص عدم صدور روادید، تضعیف شد.»   این دیپلمات روسی افزود: «مسکو امیدوار است که وضعیت کنونی به طور کلی اصلاح شود.»   پولیانسکی در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به «اقدامات تروریستی اوکراین» بیان کرد: «قتل عمدی و وحشیانه روزنامه‌نگاران روسی – که از طریق ابزارهای تروریستی انجام شده‌اند – به نمایشی افراطی درباره عدم تحمل سایر دیدگاه‌ها بدل شده است. در همین حال، کی‌یف رسما و علنا دخالت خود در این جنایات را مطرح می‌کند.»   وی تاکید کرد: «دست‌نشانده‌های غربی از قصد چشم خود را بر روی همه این جنایات کی‌یف می‌بندند.»   دیمیتری پولیانسکی در میان خبرنگاران روسی که «ترور» شده‌اند به «داریا دوگین» اشاره کرد؛ خبرنگار، مفسر سیاسی و دختر «الکساندر دوگین» متحد رئیس‌جمهور روسیه که در جریان بمب‌گذاری در خودروی شخصی‌اش کشته شد و مقامات روسیه گفتند که این حادثه توسط عاملان اوکراینی طراحی شد.   هم‌چنین چندین رسانه آمریکایی به نقل از منابعی ناشناس گزارش دادند که واشنگتن معتقد است مقامات اوکراینی در این «ترور» دست داشتند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • بلینکن: پیشنهادی «سخاوتمندانه» به حماس داده شده است
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک