Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@12:00:54 GMT

ناسا جديدترين تصاوير شبانه کره زمين را منتشر کرد

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۲۵۶۴۹

خبرگزاري آريا-دانشمندان سازمان ملي هوانوردي و فضايي آمريکا، ناسا، نقشه هاي جديد جهان در هنگام شب را منتشر کردند.
به گزارش خبرگزاري آريا، دانشمندان سازمان ملي هوانوردي و فضايي آمريکا، ناسا، نقشه هاي جديد جهان در هنگام شب را منتشر کردند.
دانشمندان ناسا مي گويند اين نقشه ها واضح ترين تصاوير را از الگوهاي اسکان بشر بر روي کره زمين ارائه مي دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين نقشه ها با به هم چسباندن هزاران تصوير ماهواره اي که طي ماهها در هواي غير ابري گرفته شده، به دست آمده است.
تصاوير کره زمين در تاريکي به «مرمر سياه» شهرت يافته است. دوربين هاي ماهواره هاي ناسا چنان حساس هستند که مي توانند نور چراغ يک قايق ماهيگيري در دريا يا نور لامپ يک تير چراغ برق در خيابان را رديابي کنند. اين تصاوير در سال 2016 گرفته شده اند.
اين ماهواره ها تصاوير زيبايي از کره زمين در هنگام شب گرفته اند اما افزون بر آن، همچنين نشان مي دهند که انسان چه شکلي به کره زمين داده است. مثلا در يکي از اين تصاوير نقشه کشور ايتاليا که به شکل يک پوتين است به وضوح قابل مشاهده است. يا مثلا رود نيل در قاره آفريقا در اين تصاوير به خوبي مشاهده مي شود که علت آن نور خانه ها و ساختمان هايي است که در دو طرف اين رود احداث شده اند. تصاويري هم که هنگام روز از همين منطقه گرفته شده است سرزميني سبز و حاصلخيز را نشان مي دهد.
اين تصاوير نشان مي دهد که پس از گردباد متئو در بخش هايي از کارائيب و آمريکا در سال 2016 چه مناطقي دچار قطع برق شدند.
ناسا در مرحله بعدي قصد دارد تصاوير روزانه از کره زمين در هنگام شب را منتشر کند. اين تصاوير به دانشمندان در زمينه کاهش آلودگي نوري ، رصد ماهيگيري هاي غير قانوني، و حتي رديابي جابجايي يخ ها در اقيانوس هاي سرتاسر جهان کمک خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۲۵۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موجودات فضایی احتمالا به این دلیل منقرض شده‌اند!

ایتنا - یک ستاره شناس معروف با ارائه نظریه‌ای جدید احتمال می‌دهد موجودات فضایی در اثر انفجارهای پرتو گاما منقرض شده باشند.
دکتر فردریک والتر، استاد نجوم دانشگاه استونی بروک نیویورک، معتقد است که انفجارهای پرانرژی پرتو گاما که در کهکشان‌های دوردست مشاهده شده‌اند، می‌توانند دلیل اصلی عدم برقراری ارتباط میان موجودات فضایی و انسان‌ها باشند.

بر اساس گزارش روزنامه دیلی میل، والتر در نظریه جدید خود می‌گوید: محتمل ترین سناریو این است که تمدن‌های فضایی در اثر انفجارهای پرتوگاما نابود و منقرض شده اند.

انفجارهای پرتو گاما یا GRB که ناسا آنها را قوی ترین انفجارهای جهان می نامد، هنگامی رخ می دهند که سوخت هسته ای قلب ستارگان غول پیکر پایان می یابد و آنها زیر فشار وزن خود فرو می‌ریزند و انرژی گرانشی عظیمی را آزاد می کنند.

والتر توضیح می دهد: این پرتوها بسیار متمرکز هستند و اگر در سطح یک کهکشان گسترش یابند، می توانند تقریباً ۱۰ درصد از سیارات آن کهکشان را تحت تاثیر قرار دهند.

وی معتقد است که این تنها یکی از تفسیرهای ممکن است و آن را "نوعی بیماری" توصیف می کند.

بر اساس مطالعات چندین دهه رصدخانه پرتو گامای کمپتون ناسا، این انفجارها در کهکشان راه شیری که زمین در آن قرار دارد، نسبتاً نادرند. اما در کهکشان‌های دوردست، این پدیده بسیار رایج‌تر است.

به گفته والتر، برآوردها نشان می دهد که هر ۱۰۰ میلیون سال یا حدود آن، یک انفجار پرتوگاما در هر کهکشان رخ می دهد.

وی اضافه کرد: در فاصله یک میلیارد سال، می توان انتظار داشت که تعداد زیادی از تمدن ها، در صورت وجود، نابود شوند.

دیگر خبرها

  • ناسا هر ساعت تمام آلاینده‌های هوا را اندازه‌گیری می‌کند
  • آیا ناسا نشانه‌هایی قطعی از حیات فرازمینی پیدا کرده است؟
  • ناسا از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین، پیام دریافت کرد!
  • «بویینگ» و «ناسا» فضاپیمایی جدید پرتاب خواهند کرد
  • تصویر روز ناسا: تلسکوپ‌های کمکی زیر آسمان پرستاره جنوب
  • نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار بوئینگ به مدار می‌رود
  • عرضه به هنگام زمین و تأمین اعتبارات برای خرید مصالح از ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است
  • ابتکار ناسا به المپیک پاریس می‌رود!
  • عرضه به هنگام زمین و تامین اعتبارات لازم برای خرید مصالح از ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است
  • موجودات فضایی احتمالا به این دلیل منقرض شده‌اند!