Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مدیریت کاخ‌های سعدآباد و نیاوران توسط یک سازمان تخصصی برای منافع ملی بهتر است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد‌حسن طالبیان در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره ادعاهای بنیاد مستضعفان درباره کاخ‌های سعدآباد و نیاوران گفت: قوانین ما کاملا روشن است و این کاخ‌ها اموال خاندان پهلوی نیست که در مالکیت بنیاد مستضعفان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون سازمان میراث فرهنگی افزود: این دو کاخ در زمان پهلوی توسط وزارت دربار و با هزینه بیت‌المال ساخته شده‌اند بنابراین اموال شخصی خاندان پهلوی محسوب نمی‌شوند.
وی با بیان اینکه بخش حقوقی سازمان میراث‌ فرهنگی این موضوع را به‌صورت جدی دنبال می‌کند افزود: در تمام دنیا مدیریت این نوع از کاخ‌ها بر عهده سازمان‌های تخصصی این حوزه یعنی میراث‌ فرهنگی است ضمن اینکه ما تجربه خوبی از بلاتکلیفی بناها و آثار تاریخی نداریم و نمونه آن کاخ مروارید است که سال‌ها وضعیت آن بلاتکلیف بود و اکنون با مشکلاتی روبه‌رو است.
طالبیان گفت: مجموعه رامسر را نیز در نظر بگیرید که سال‌های سال است بلاتکلیف است و وضعیت مناسبی ندارد درحالی که تجربه نشان داده است زمانی که مدیریت این کاخ‌ها به سازمان تخصصی خود واگذار شود از سلامت بهتری در اداره آن برخوردار است.
معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: کاخ‌های سعدآباد و نیاوران مجموعه‌ای گردشگری، میراث‌فرهنگی و موزه‌ای است که مراقبت، صیانت، نگهداری و مدیریت آن توسط یک سازمان تخصصی برای منافع ملی نیز بهتر است کما اینکه سال به سال نحوه مدیریت موزه‌ای این دو کاخ بهتر می‌شود.
طالبیان افزود: سعدآباد و نیاوران تنفسگاه شهر تهران هستند و به‌عنوان آثار ارزشمند تاریخی نگهداری می‌شوند و حفظ میراث‌فرهنگی در حال حاضر یک مطالبه اجتماعی است.
معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در راستای اهدف سازمان ملل برای توسعه گردشگری پایدار تا سال 2030 «میراث‌فرهنگی و گردشگری پایدار» انتخاب شده است.
این مقام مسئول در ادامه به روند فعالیت‌های معاونت میراث‌فرهنگی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته میراث‌فرهنگی در شوراهای بالادستی عضو و ارتباط این معاونت با این شوراها تقویت شده است.
وی ادامه داد: احیای پایگاه‌های میراث‌فرهنگی، تقویت ارتباط با جوامع محلی و مردم، تقویت ارتباط و مشارکت با دستگاه‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون مانند مرمت، تقویت فعالیت سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد، پیگیری هیئت امنایی شدن برخی از آثار تاریخی، تقویت بنیه کارشناسی میراث‌فرهنگی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد و... از مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های این معاونت در سال‌های گذشته است.
معاون میراث‌فرهنگی کشور همچنین به مشارکت برای مرمت بناهای تاریخی شخصی اشاره کرد و افزود: هر مالکی که تمایل به مرمت بنای تاریخی است، معاونت میراث‌فرهنگی این آمادگی را دارد که از 10 تا 50 درصد در این حوزه مشارکت داشته باشد.
وی به تقویت روابط این معاونت در حوزه‌های بین‌المللی نیز اشاره کرد و گفت: تقویت ارتباط با کشورهای حوزه نوروز و تاکید بر گسترش روابط فرهنگی با کشورهای مختلف یکی از رویکردهای این معاونت است که در همین راستا برخی از کشورها برای مرمت آثار تاریخی ایران در کشورهای خود اعلام آمادگی کرده‌اند که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها 9 میلیارد تومان اعتبار به صورت ارزی به این مرمت‌ها اختصاص خواهد یافت.
معاون میراث‌فرهنگی کشور در بخش دیگری از نشست خبری گفت: چندی پیش یک قطعه لوح چوبی باستانی در ژاپن کشف شد که در مطالعات باستان‌شناسان مشخص شد بر اساس این لوح در زمان ساسانیان یک ایرانی با حضور در دربار ژاپن به آن‌ها ریاضی آموزش می‌داده است که این موضوع علاوه بر اهمیت تاریخی آن می‌تواند زمینه‌ساز مطالعه ارتباطات ایران و ژاپن در دوره ساسانیان شود.
طالبیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سیاست‌های این معاونت متناسب با شعارهای ایکوموس گفت: پارسال که شعار ایکوموس گردشگری ورزشی بود موفق به تهیه و ارسال پرونده چوگان برای ثبت‌جهانی شدیم، ضمن اینکه چندین مکان ورزشی ثبت‌ملی شد.
این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه ما نیازمند این هستیم که یک هدف کلی و برنامه‌ریزی جامع برای مرمت آثار و بناهای تاریخی داشته باشیم ادامه داد: البته در این خصوص نیازمند همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف هستیم که به‌عنوان مثال مرمت 500 روستا را با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دستور کار داریم.
وی ادامه داد: ایجاد هر کارگاه مرمتی می‌تواند باعث اشتغال پنج نفر در کشور شود و در حال حاضر در حوزه مرمت روند بسیار مناسبی را نسبت به سال‌های گذشته شاهد هستیم و اعتقاد دارم آینده از آن حوزه مرمت است.
مدیر کل دفتر حفظ واحیای بناها، بافت ها و محوطه‌های تاریخی نیز در این نشست با بیان اینکه میراث‌فرهنگی متعلق به همه مردم است گفت: تا زمانی که میراث‌فرهنگی تبدیل به مطالبه اجتماعی و مردمی نشود سازمان میراث‌فرهنگی نیز در سیاست‌های خود موفق نخواهد بود.
غلامرضا میثاقیان افزود: یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما در سال جدید هدفمند‌سازی مرمت آثار و بناهای تاریخی است.
وی به موضوع مشارکت در مرمت نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در 26 استان کشور شاهد اجرای مرمت‌های مشارکتی هستیم.
میثاقیان افزود: توجه به روستاها و مناطق کم‌برخوردار و توجه به شهرهای مرزی دیگر اولویت این اداره‌کل در سال 96 است که بر همین اساس پرونده ثبت‌جهانی منظر تاریخی اورامانات در حال تهیه و تدوین است.
وی به برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی اشاره کرد و افزود: تجلیل از پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی، بازدید از چند کارگاه مرمتی، برگزاری میزگرد تخصصی و کارگاه آموزشی از مهم‌ترین برنامه‌های بزرگداشت این روز است.
مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی نیز در این نشست خبری از اختصاص 100میلیارد تومان اعتبار به پایگاه‌های میراث‌فرهنگی در سال جدید خبر داد وگفت: این اعتبار در سال گذشته 35میلیارد تومان بود و پیش از فعالیت دولت یازدهم تنها 14میلیارد تومان اعتبار به پایگاه‌ها اختصاص یافته بود.
فرهاد عزیزی با اشاره به اهمیت پایگاه های ثبت جهانی به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در این پایگاه‌ها از جمله مرمت آن‌ها پرداخت و افزود: برخی محوطه‌های تاریخی دارای پایگاه میراث‌فرهنگی در شرف ثبت‌جهانی هستند و در حافظه موقت ثبت شده‌اند.
همچنین مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در این نشست خبری با بیان اینکه یکی از کارکردهای فرهنگ آرام کردن فضاهای ملتهب است گفت: اهمیت موضوعات فرهنگی به گونه‌ای است که حتی گاه برگزاری یک نمایشگاه آثار تاریخی می‌تواند سایه جنگ را از سر دو کشور بردارد و خطر این جنگ را از بین ببرد و نگاه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به میراث‌فرهنگی و مقوله فرهنگ این نگاه است.
فرهاد نظری افزود: 24 مارس امسال در شورای امنیت سازمان ملل موضوعی به تصویب رسید که هرگونه آسیب توسط گروه‌های تروریستی یا جنگ‌طلب به آثار فرهنگی‌تاریخی تجاوز جنگی محسوب می‌شود که این نشان‌دهنده اهمیت میراث‌فرهنگی است.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که در چند سال اخیر مورد توجه سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفته است میراث‌فرهنگی زیر آب است و در همین زمینه پارسال کارگاه آموزشی صیانت از میراث‌فرهنگی زیرآب برگزار شد و مهر امسال نیز دومین کارگاه با رویکرد عملی برگزار خواهد شد.
مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث ‌معنوی و طبیعی گفت: تهیه پرونده ثبت‌ جهانی غارهای نمکی قشم از دیگر فعالیت‌هایی است که توسط سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دست اقدام است.
رئیس مرکز آموزش عالی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این نشست خبری در سخنانی به تشریح وضعیت آموزش رشته‌های مختلف در این مرکز آموزشی پرداخت.
یوسف منصور زاده گفت: این مرکز در حال حاضر 400 دانشجو دارد و پیشنهاد تاسیس مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد را نیز ارائه کرده‌ایم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۲۷۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان گفت: طی روزهای سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت سال‌جاری، ۲٠ هزار و ۶۲۶ نفر از اماکن تاریخی شهرداری بازدید کرده‌اند.

محمدعلی فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان با اشاره به اینکه کاشان دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است که هریک منحصربه‌فرد محسوب می‌شود، اظهار کرد: خانه تاریخی طباطبایی، خانه عباسیان و حمام سلطان امیر احمد از بناهای تاریخی شهرداری کاشان است که در حال حاضر تحت نظارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قرار دارد.

وی با بیان اینکه خانه تاریخی طباطبایی به عنوان عروس خانه‌های ایران با استقبال کم‌نظیر گردشگران در تعطیلات اردیبهشت و همزمان با پیچیدن عطر گل سرخ و موسم گلاب‌گیری روبه‌رو شده است، افزود: بیش از ۱۲ هزار گردشگر داخلی و خارجی از این مکان بازدید کرده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان خاطرنشان کرد: با توجه به فصل بهار و همزمانی تعطیلات اردیبهشت و موسم گلاب‌گیری، شاهد استقبال هموطنان از اقصی نقاط کشور از اماکن گردشگری شهرداری کاشان بودیم، به نحوی که طی این دو روز ۳۹۰۳ نفر گردشگر داخلی و خارجی از حمام سلطان امیر احمد و ۴۵۴۶ نفر گردشگر داخلی و خارجی از خانه عباسیان بازدید داشته‌اند.

فرجی اضافه کرد: هنرمندان نمایشگاه صنایع‌دستی، عرقیات و سوغات کاشان در قالب غرفه‌ها و ایستگاه‌هایی در خانه‌های تاریخی طباطبایی و عباسیان مستقر بودند و راهنمایان گردشگری نیز با ارائه اطلاعات و معرفی هر بنا به انجام وظیفه پرداختند.

وی افزود: طی این مدت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان به عنوان متولی مدیریت پارکینگ‌های موقت شهرداری خدماتی را به گردشگران ارائه کرد.

کد خبر 750994

دیگر خبرها

  • دیواره تاریخی خیابان باباطاهر مربوط به دوران ایلخانی است
  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • واگذاری کاروانسرای شاه عباسی و قلعه صمصامبه بخش خصوصی
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • مرمت پل تاریخی زمان‌خان سامان مدیریت شود
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری