Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- آسيا تايمز نوشت دونالد ترامپ در حياط خلوت پوتين در سوريه دست و پا مي‌زند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نشريه آسيا تايمز در گزارشي با عنوان «ترامپ در حياط خلوت پوتين در سوريه دست و پا مي‌زند» نوشت: تصميم ترامپ براي اقدام نظامي عليه سوريه تحت تأثير ايوانکا، دختر وي بوده است که ادعا کرده تصاوير قربانيان حملات شيميايي «قلب او را به درد آورده و وي را خشمگين کرده است؛ يک تصميم احساسي برآمده از عواطف شخصي نمي تواند جايگزيني براي سياست خارجي درازمدت آمريکا باشد، اين تصميم ناشي از نبود يک رويکرد شفاف و جامع است که به روسيه اجازه داده خود را در مناقشه سوريه در جايگاه نخست قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين گزارش آمده است: حمله شيميايي هفته گذشته به شهر خان شيخون سوريه دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا را بر آن داشت تا براي نخستين بار از زمان آغاز جنگ داخلي سوريه به اين کشور حمله نظامي کند. با هدف قرار دادن يک پايگاه نظامي هوايي در غرب سوريه، دولت ترامپ وارد خلأ قدرت رو به گسترش در منطقه خاورميانه شد. اما گام بعدي ترامپ در سوريه چيست؟
مداخله غيرمنتظره ترامپ در سوريه که شش سال پس از جنگ داخلي اين کشور رخ داد - جنگي که جان 400 هزار غيرنظامي را گرفته و ميليون ها نفر را آواره کرده است - مورد تمجيد بيشتر سياستمداران آمريکايي قرار گرفت، هرچند که اين حمله بدون تصويب کنگره صورت گرفت. گروه هاي شورشي سوريه و متحدان بين المللي آمريکا از حمله اين کشور به نيروهاي دولتي سوريه حمايت کردند. ترامپ با 59 موشک تاما هوک به بشار اسد رئيس جمهور سوريه و حاميان وي يک پيام ارسال کرد؛ پيام او اين بود که وي برخلاف باراک اوباما نمي تواند عبور از خطوط قرمز آمريکا را تحمل کند.
همان طور که انتظار مي رفت ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه اين حمله آمريکا را محکوم کرد و مدعي شد که اين حمله نقض قوانين بين المللي است. اما پيام اين تصميم ترامپ هر چه که بود به نظر مي رسد حباب بي انسجامي راهبردي دولت قبلي آمريکا را ترکاند. در حالي که نيکي هيلي، نماينده آمريکا در سازمان ملل گفته است که رفتن بشار اسد اکنون يک اولويت است، اما رکس تيلرسون، وزير امور خارجه آمريکا تأکيد دارد که شکست داعش اولويت آمريکاست. بدتر اينکه، اين تصميم ترامپ براي اقدام نظامي عليه سوريه تحت تأثير ايوانکا، دختر وي بوده است که ادعا کرده تصاوير قربانيان حملات شيميايي «قلب او را به درد آورده و وي را خشمگين کرده است.»
تصميمات احساسي برآمده از عواطف شخصي نمي تواند جايگزيني براي سياست خارجي درازمدت آمريکا باشند. در واقع، اين تصميم ناشي از نبود يک رويکرد شفاف و جامع است که به روسيه اجازه داده خود را در مناقشه سوريه در جايگاه نخست قرار دهد. از ديدگاه پوتين، بي ميلي اوباما براي مداخله در سوريه فرصتي طلايي بود که جاي پاي خود را در خاورميانه باز کند. هدف پوتين در منطقه نفوذ درازمدت يا مثبت نيست، بلکه وي مي خواهد روسيه را در بين کنشگران متعددي که فاقد سياست هاي منسجم در قبال يکديگر دارند جا بدهد و در نتيجه قدرت و اعتبار روسيه را افزايش دهد. پوتين نيز مانند هر عضو «کي بي جي» با همه طرف ها بازي مي کند تا اهداف خود را پيش ببرد و همين الان هم نسخه جديدي از پيمان ورشو در حال شکل گيري است. روسيه به عنوان بخشي از اين بازي راهبردي تلاش کرده است نفوذ خود را بر نزديک ترين متحد آمريکا، يعني اسرائيل، افزايش دهد. فقط در سال گذشته، پوتين و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل پنج جلسه مختلف داشتند و روابط دوجانبه خود را گسترش دادند.
پوتين که به خاطر تحريم هاي اعمال شده بر روسيه به علت الحاق شبه جزيره کريمه به دنبال بخش فناوري اسرائيل است تا به اقلامي دست يابد که غرب تمايلي به فروش آنها به مسکو ندارد. اسرائيل نيز به نوبه خود اميدوار است روسيه به مهار ايران کمک کند. اسرائيل برخلاف برخي اظهارنظرهاي عمومي نتانياهو، با مداخله روسيه در سوريه مخالف نيست؛ اسرائيل معتقد است که رژيم اسد بيش از يک حکومت آشفته و شکست خورده نيست، مانند ليبي پس از سرنگوني سرهنگ قذافي در سال 2011.
پوتين همچنين در عراق نيز وارد شده است. سال گذشته کرملين بزرگترين هيئت اعزامي خود به يک کشور خارجي - بيش از 100 مقام - را به بغداد فرستاد تا روابط امنيتي و تجاري خود را با عراق تقويت کند. تمرکز دو طرف بر کمک هاي نظامي بود، اگرچه پوتين به حيدر منصور هادي، سفير جديد عراق در روسيه اميد داده است که در زمينه انرژي نيز با اين کشور همکاري خواهد کرد. روسيه در افغانستان نيز به دنبال ايجاد رابطه با طالبان است و رفتار دهه 1980 آمريکا را تقليد مي کند. پوتين با خوشامدگويي به طالبان به دنبال بي ثبات کردن دولت ضعيف کابل است - و خود را به بخش لاينفک هر گونه راهبرد آمريکا براي فرار از جنگ طولاني افغانستان تبديل مي کند. روسيه در مصر نيز در تلاش است نفوذ دوران شوروي را احياء کند. وي موفقيت هايي در اين زمينه با عبد الفتاح السيسي رئيس جمهور مصر به دست آورده است؛ السيسي يکي از دلباخته هاي شيوه حکومت داري پوتين است؛ السيسي به دنبال اين است که صنعت گردشگري مصر را احياء کند. قبل از آنکه تروريست ها يک هواپيماي توريستي را در استان سينا مصر در سال 2015 سرنگون کنند، روس ها 30 درصد گردشگران مصر را تشکيل مي دادند. در حالي که روسيه اخيراً پروازهاي تجاري خود را به مصر از سر گرفته است، اما بمب گذاري هاي انتحاري در دو کليساي قبطي ها بحث امنيت در مصر را زير سؤال برده است. مشکلات مصر فرصت هاي ديگري را نيز در اختيار پوتين قرار داده است. مصر به روسيه اجازه داده تا منطقه ويژه صنعتي خود را در بندر سعيد توسعه دهد و دولت مصر يک قرارداد ميليارد دلاري براي خريد تجهيزات نظامي روسيه با مسکو امضاء کرده است که شامل سامانه هاي موشکي نيز مي شود. به علاوه، دسترسي به پايگاه هاي هوايي و استقرار نيروهاي ويژه در ليبي در حمايت از خليفه حفتر نيز به روسيه داده شده است.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۲۹۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه در کمتر از یک ساعت هدف حمله قرار گرفت

شبکه المیادین گزارش داد که دو پایگاه نظامی غیرقانونی آمریکا در شرق سوریه در کمتر از یک ساعت هدف حملات گسترده قرار گرفته است. پیش از این منابع خبری از حملات پهپادی به پایگاه آمریکا در فرودگاه «خراب الجیر» در شمال شرق سوریه خبر داده بودند. 

المیادین ساعاتی بعد گزارش داد که به یک پایگاه دیگر آمریکا نیز در همین منطقه حمله شده است. خبرنگار المیادین از حلب گزارش داده که حمله به پایگاه آمریکا در خراب الخجیر تلفاتی برجا گذاشته است.

هدف قرار دادن این دو پایگاه آمریکایی حدود دو ماه پس از توقف موقت حمله به پایگاه‌های آمریکایی در شرق سوریه صورت گرفته است. رویترز گزارش داده که منشا این حملات از موصل واقع در شمال عراق بوده و احتمالا توسط گروه‌های مقاومت عراق انجام شده است.

بامداد شنبه پهپاد‌های ناشناس یک پایگاه حشد الشعبی را ر جنوب بغداد مورد حمله قرار دادند که بر اثر آن دست کم یک نفر کشته و ۸نفر مجروخ شدند. اما دخیل بودن در این حملات را رد کرد و برخی مقامات عراقی اعلام کردند که این حملات توسط رژیم صهیونیستی انجام شده است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • حمله پهپادی به پایگاه نظامی عین‌الاسد
  • گاهی دیدارهایی با آمریکایی‌ها داریم اما...
  • حمله به پایگاه راداری استراتژیک روسیه؛ کی‌یف از خط قرمز هسته‌ای مسکو عبور کرد؟
  • دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه در کمتر از یک ساعت هدف حمله قرار گرفت
  • حمله به پایگاه آمریکا در شمال حسکه
  • حمله تند بشار اسد به آمریکا
  • کلینتون: ترامپ دیکتاتور، مخالفان را به قتل می‌رساند
  • صندوق ملی مسکن؛ حیاط خلوت دولت یا منبع مولد تسهیلات؟