Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس گفت: به وزیر اقتصاد رای مثبت دادم و در ابتدا برنامه های اقتصادی خوبی ارائه کرد ولی این برنامه ها موفق اجرا نشد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار ندای اصفهان،حمیدرضا فولادگر ظهر امروز شنبه در مناظره ای در خصوص عملکرد اقتصادی دولت که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان صورت گرفته بود، گفت: من در ابتدا با برنامه اقتصادی دولت بسیار موافق بودم و به وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجلس رای مثبت دادم و هنوز هم وی را فرد بسیار مناسبی برای این سمت می دانم ولی برنامه های اقتصادی دولت خوب عمل نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: دولت در برنامه مهار تورم به گونه ای عمل کرد که در نهایت به رکود منجر شد و از سوی دیگر نزدیک به یک سال و نیم تا دو سال اقتصاد کشور را به نتیجه مذاکرات گره زدند و بعد از آن نیز منتظر پسابرجام شدند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز اگرچه به واسطه برجام تحریم های نفتی و امثال آن برداشته شده است ولی مهمترین بخش تحریم ها که تحریم های بانکی است به جای خود مانده است و نتیجه ای نداشته و حضور هیات های خارجی اقتصادی نیز در ایران به نتیجه خوبی نرسیده است.
وی تصریح کرد: دولت در مدتی که درگیر مذاکرات بود، باید در عرصه هایی مانند تقویت بنیان های اقتصادی و توجه به شرکت های دانش بنیان ورود پیدا می کرد و اقدامات لازم را انجام می داد.
فولادگر اضافه کرد: اگرچه دولت در حوزه مهار تورم موفقیت نسبی داشته است ولی این مهار تورم به رکود بی سابقه ای رسیده است یعنی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی تورم در مقطعی به ۵۰ درصد رسید ولی چرخ زندگی مردم می چرخید.
وی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی کشور ۷٫۶درصد عنوان شده است، خاطر نشان کرد: رشد اقتصادی کنونی نیز عموما بر اساس فروش نفت است و اگر بخواهیم رشد واقعی کشور را دریابیم و بدون احتساب فروش نفت در نظر بگیریم تنها دو درصد رشد داشته ایم.
نماینده مردم اصفهان گفت: در اجرای اصل ۴۴ اگرچه در ابتدا روند واگذاری ها تسهیل شد ولی در ادامه روند واگذاری ها کاهش پیدا کرد و مهمتر از آن مساله رفع موانع کسب و کار است که ابتدا دولت اقداماتی را در این زمینه انجام داد اما در ادامه در بسیاری از بخش ها متوقف شد.
وی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که در دولت قبل منتقد عدم اجرای خصوصی سازی بودند، در دولت روحانی در بدنه وزارتخانه ها رفتند و همان راه اقتدارگرایانه دولتی پیشین را ادامه دادند.
فولادگر با اشاره به انتقادات خود به اداره کشور در دولت دهم، گفت: هر چند من نسبت به دولت قبل انتقاد دارم ولی باید گفت در بیان آمار نباید تورم ۴۰درصدی که در مقطعی از دولت قبل رخ داد را به کل دولت تعمیم داد و از سوی دیگر اگر آماری از این دولت بیان می شود باید همه جوانب آن را گفت نه اینکه به طور مثال آمار اشتغالزایی ها را بیان کرد و آمار تعدیل ها و بیکارشدگان را بیان نکرد.
وی تصریح کرد: عمده مشکلات اقتصادی ما در دولت قبل از سه حوزه ساختاری، مدیریتی و تحریم ها به وجود آمد که به اذعان اقتصاددانان تنها ۲۰ تا ۳۰درصد آنها به واسطه تحریم ها بود ولی این مسیر کماکان ادامه یافته است.
نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه به صورت صد درصد مخالف یا موافق برجام نیستم، گفت: برجام نه آفتاب تابان، فتح الفتوح و ابر باران زا بود و نه اینکه موجب ذلت ما بود، بلکه اگر ما از تمام امکانات خود در زمینه های فنی و حقوقی بهره می جستیم و به توصیه های رهبر معظم انقلاب بیشتر گوش می دادیم، نتیجه بهتری به دست می آوردیم.
وی ادامه داد: کل هیات اعزامی ما برای برجام ۱۰-۱۵ نفر بودند در حالی که آمریکایی ها برای هر یک از محورها ۱۰-۲۰ کارشناس می آوردند و لذا ساختار برجام را آنها برنامه ریزی کردند و ما صرفا در میدان آنها بازی کردیم و چانه زدیم.

***
همچنین در این مذاکره دبیر اقتصادیروزنامه اصلاح طلب شرقنیز با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی دولت روحانی، گفت: متوسط تولید ناخالص داخلی در سالهای ۸۰ تا ۸۶ میزان ۵٫۳۳درصد بوده است که امروز این مساله به مراتب بهتر است.
عرفان مردانیافزود: اتفاقاتی که در دوره قبل روی داده است منجر شد اقتصاد ایران یک دهه درجا بزند زیرا در دولت احمدی نژاد متوسط درآمد خانوار دچار افت شد و لذا افت ذخیره خانواده ها و همچنین کاهش قدرت اقتصادی دولت را به همراه داشت.
وی با بی برنامه دانستن دولت احمدی نژاد در حوزه اقتصادی، گفت: آشفتگی اقتصادی در دوران احمدی نژاد موجب بی ثباتی فضای اقتصادی شده است در حالیکه تمام تلاش دولت روحانی صرف این شد که این درهم آمیختگی و عدم تعادل را جبران کند تا به نقطه صفر اقتصادی برسد.
دبیر اقتصادی روزنامه اصلاح طلب شرق افزود: امروز تورم ۴۰درصدی به ۹درصد رسیده است که آرزوی بسیاری از اقتصاد دانان بود و رشد اقتصادی خوبی را شاهد هستیم.
وی اظهار کرد: اگر برجام نبود اقتصاد ایران بدون برگشت همانند اقتصاد ونزوئلا می شد.
وی چالش های آب، محیط زیست، کسری صندوقهای بازنشستگی و بانک ها را مهمترین چالش های اقتصادی کشور برشمرد که نیازمند مشارکت همه جناج های کشور است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۲۹۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود

قائم مقام اسبق وزارت صمت با اعلام اینکه تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود، گفت: عملکرد یکساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است. - اخبار اقتصادی -

محمد صادق مفتح، قائم مقام اسبق وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: در زمان بحران های سیاسی، کاهش نرخ ارز اقدام بسیار بزرگی محسوب می‌شود، چرا که بسیاری ازجمله عوامل دشمن، کانال‌های دلالی تلگرامی و برخی افراد و رسانه‌ها، پیش بینی می‌کردند که در شرایط ملتهب کشور، هیجانات و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد و نرخ ارز تا 100 و حتی 120 هزار تومان جهش می‌کند، اما خلاف این موضوع رخ داد و نرخ ارز کاهشی شد و اکنون تا کانال 60 هزار تومان ریزش کرده است.

مفتح تصریح کرد: این موضوع حاکی از آن است که دولت و بانک مرکزی در مهار بازار ارز عملکرد موفقی داشته‌اند و این اتفاق شاید برای اولین بار است که با این همه اتفاقات سیاسی و امنیتی منطقه، در اقتصاد ایران روی داده است.

وی اضافه کرد: عملکرد یک ساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است و اقدامات ایشان برای مدیریت بازار ارز و کنترل انتظارت تورمی در سطح جامعه به خوبی جواب داده است. 

قائم مقام اسبق وزارت صمت اظهار کرد: تمام واقعیت‌های اقتصادی حاکی از این است که کشور توانسته بحران‌ها را مدیریت کند و  پیش بینی بنده این است که کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت و با افت نرخ ارزقیمت طلای داخلی نیز نزولی خواهد شد. 

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: مهمترین عاملی که موجب کاهش نرخ ارز و تورم در کشور شده، این است که بانک مرکزی و دولت توانسته‌اند بازارها را در شرایط بحرانی مدیریت کنند؛ به طوری که در 5 سال گذشته برای اولین بار است که دولت در موضع ابتکار عمل قرار گرفته است.

مفتح در پایان تاکید کرد: همچنین بانک مرکزی موفق شد نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی را کاهش دهد که این موضوع نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرده است. علاوه بر این افزایش میزان فروش نفت و قیمت آن، درآمدهای ارزی را تقویت کرده است که به مدیریت بهتر بازار ارز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟