Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها>آذربایجان غربی - دولت دکتر روحانی (تدبیر و امید) بعد از روی کار آمدن توانست استان آذربایجان غربی که جزو ۳ استان ضعیف کشور در شاخص های توسعه را ارتقا بخشد و همینک استان روند پیشرفت مناسبی در پیش گرفته است.

سینا پسران افشاریان- دولت دکتر روحانی بعد از پیروزی در انتخابات سال ۹۲ بروی کار آمد و با تغییراتی در مدیران استان آذربایجان غربی برای بهبود استان ۲۸امی در شاخص های توسعه گام نهاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زیر بخشی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم (تدبیر و امید) را از نگاه خواهیم گذراند.

محیط زیست: وعده احیای دریاچه ارومیه

درحالی که دریاچه ارومیه به موضوعی امنیتی در کشور و منطقه تبدیل شده بود، دکتر روحانی که در سفرش به استان وعده انتخاباتی احیای دریاچه ارومیه را داده بود در اولین گام ستادی برای این کار در دولت تشکیل داد و آن را از حالت امنیتی خارج کرد.
ابتدا عیسی کلانتری بعنوان دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه توسط تعیین شد و سپس ستاد در دانشگاه شریف و سپس در شهر ارومیه تشکیل شد که در ابتدا هادی بهادری بعنوان مجری این ستاد در استان انتخاب شد.
بهرحال در پی ۴ سال تلاش دولت، با اختصاص بودجه جداگانه برای احیای دریاچه ارومیه، روند افت تراز و خشکسالی دریاچه متوقف و برنامه های مدونی برای احیای کامل نگین آذربایجان تدوین شد که در دوره نخست دولت موفقیت آمیز بود.
بعبارتی درحالی که هر ساله ۳۰ تا ۴۰ سانت از تراز دریاچه کاسته میشد به لطف برنامه های دولت تدبیر و امید طی ۴ سال شاهد کاهش تراز نیستیم و این اتفاق خود نوید آینده ای امیدوارکننده تر را می دهد.
بهرحال امروز وضعیت دریاچه نسبت به قبل امیدوارکننده تر شده و باید تا سال ۱۴۰۰ به وضعیتی بهتر برسد.

دولت مهرورز: کاهش ۳۰ تا ۴۰ سانتی هرساله تراز دریاچه، عدم توجه به خشکسالی دریاچه، امنیتی شدن موضوع دریاچه
دولت تدبیر و امید: خروج دریاچه از موضوع امنیتی، ثابت شدن تراز دریاچه، تدوین برنامه های مدون برای بازگشت دریاچه ارومیه

راه و شهرسازی: قطار ارومیه

دولت تدبیر و امید با تغییر برخی مدیران ناکارآمد، مدیری از استان فارس را برای اداره راه و شهرسازی انتخاب برگزید و این انتخاب تا به امروز روند پیشرفت پروژه قطار مراغه-ارومیه را که سالها بود راکد بود را تسریع بخشید و امروز راه آهن به شهر نقده در ۷۵ کیلومتری ارومیه رسانده و قرار است تا پایان دولت یازدهم به ارومیه نیز برسد و شاهد بهره برداری از آن باشیم اتفاقی که مردم مرکز استان را خوشحال خواهد کرد.

دولت مهرورز: اجرای ناقص میانگذر دریاچه ارومیه ، اخذ عوارض گزاف از مردم برای عبور از دریاچه، بی توجهی به وضعیت راه های استان
دولت تدبیر و امید: تسریع در روند اتصال ارومیه به شبکه راه آهن، تدوین برنامه برای بهبود وضعیت راه های استان

ورزش: تبدیل آذربایجان غربی به یک استان ورزشی

سابق بر این استان آذربایجان غربی و بویژه شهر ارومیه میزبان تیم ها و باشگاه های ورزشی مختلف کشور در رشته های مختلف بود که بعد از تغییر دولت دیگر شاهد میزبانی از تیم های ورزشی نبودیم درحالی که درصورت ادامه این روند استانی که صنعتی نداشت میتوانست از میزبان تیم های ورزشی و توریستی درآمدزایی داشته باشد.
بهرحال بعد از انتخاب دولت تدبیر و امید و انتخاب یک مدیرکل ورزشی برای ورزش و جوانان استان دوباره شاهد بازگشت پویایی به ورزش استان شدیم که میزبانی از چندین مسابقه بین المللی و کشوری در طی این مدت حاکی از آنست.
کارنامه دولت طی ۴ سال در بخش ورزش همچنین با افزایش تعداد تشکل های مردم نهاد و سمن های مردمی و افزایش مشارکت جوانان و تشکل ها بسیار موفق بوده درصورتی که این نکته را مدنظر داشته باشیم که وضعیت مالی طی این مدت چندان رضایت بخش نبوده است.

دولت مهرورز: اجرای برنامه های مختلف غیرورزشی، اختصاص ده ها استادیوم بلااستفاده برای استان، فاصله گرفتن استان آذربایجان غربی از یک استان ورزشی به یک استان غیرورزشی
دولت تدبیر و امید: بازگشت امید به ورزش استان، میزبانی از ده ها مسابقات کشوری و بین المللی ورزشی

منطقه آزاد:

درحالی که مراحل تصویب تبدیل ماکو به منطقه آزاد در سال ۸۹ صورت گرفت ولی عملا هیچ تلاش خاصی برای پیشرفت و بهبود زیرساخت های این منطقه صورت نگرفت طوری که ماکو حتی با تبدیلش به منطقه آزاد نیز یک شهر با ایرادات ساختاری فراوان باقیماند ولی با تغییرات ایجاد شده در دولت و انتخاب مدیران جدید هم اکنون شاهد تبدیل منطقه آزاد ماکو به یکی از بزرگترین مناطق آزاد کشور و با بهبود زیرساخت ها هستیم طوری که چندی قبل با افتتاح فرودگاه بین المللی در این منطقه پروازها نیز از سر گرفته شده است.
از طرفی حجم سرمایه گذاری های خارجی نیز در منطقه آزاد ماکو افزایش یافته و امید است با توجه به اینکه ماکو دروازه ورود به اروپاست از این منطقه استفاده های مثبت صورت گرفته و شاهد رونق گرفتن منطقه و استان باشیم.

دولت مهرورز: تبدیل نام ماکو به منطقه آزاد ماکو!
دولت تدبیر و امید: بهبود زیرساخت های ماکو، افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در منطقه، افتتاح فرودگاه بین المللی ماکو

کشاورزی و آب:

برخی سیاست های اشتباه در مورد کاشت محصولات کشاورزی مغایر با آب و هوای منطقه و واردات بی رویه و استفاده از کودها افزودنی ها از بین رفتن شرایط مناسب حاصلخیز استان کشاورزی کشور شد.
همچنین بی توجهی به وضعیت دریاچه ارومیه، باعث شد در پایان عمر دولت قبل شاهد تشدید خشکسالی دریاچه شویم.
با روی کارآمدن دولت دکتر روحانی برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی برای احیای دریاچه تدوین شد که از جمله آنها میتوان به تغییر الگوی کاشت، توجه به توسعه کشاورزی مدرن و بودجه اختصاصی برای بهبود وضعیت دریاچه اشاره کرد.

شاهد بودیم در پایان دولت قبل آمار برداشت محصولات کشاورزی نسبت به میزان زمین های زراعی بسیار کم و حتی بدلایلی کاهش صادرات میوه از استان به کشورهای همجوار شدیم که با سیاست های دولت یازدهم تاحدودی این ساختار تغییر یافت.

دولت مهرورز: توجه به محصولات پرآب در استان بجای محصولات بومی ، بی توجهی به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه
دولت تدبیر و امید: تدوین برنامه های ویژه برای بازگشت دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک، تغییر الگوی کاشت محصولات کشاورزی

فناوری اطلاعات:

سابق بر این وضعیت اینترنت و تلفن همراه در استان تعریف چندانی نداشت.
مشترک امکان دریافت اینترنت پرسرعت بدلیل نبود زیرساخت و قوانین موجود و تلفن همراه نیز وضعیت چندان جالبی در استان نداشت ولی با اتخاذ سیاست های دولت روحانی هم اکنون استان وضعیتی قابل قبول در بخش اینترنت و تلفن همراه دارد طوری که هم اکنون شاهد رشد شبکه تلفن همراه به ۴G در اکثر نقاط استان هستیم از سوی دیگر سرعت اینترنت از حداکثر ۱۲۸ کیلوبایت در ابتدای دولت هم اکنون به ۱۲ مگابایت رسیده که اتفاقی درخور توجه است.

دولت مهرورز: عدم امکان دریافت اینترنت پرسرعت برای مشترکان خانگی، نبود سیستم پرسرعت تلفن همراه در استان
دولت تدبیر و امید: افزایش قابل ملاحظه سرعت دسترسی به اینترنت در استان، راه اندازی شبکه ۴G در اکثر نقاط آذربایجان غربی

صنعت:

گرچه استان آذربایجان غربی استانی صنعتی نیست ولی برخی واحدهای تولیدی بزرگ همانند فولاد و ... در استان وجود داشتند که متاسفانه در دولت دهم بدلیل سیاست های اشتباه تا مرز ورشکستگی رفتند، از طرفی اعطای مجوز ایجاد واحدهای تولیدی برای جوانان و نامه نویسان در دولت قبل باعث شد طیفی عظیم از مردم استان بعد از برنامه های اشتباه و با ورشکستگی واحدهایشان به مشکلات مالی دچار و همینک مسئولین را نیز به مشکلاتی عظیم برای حل مشکلاتشان دچار کنند.
بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید سیاست هایی برای فعال شدن واحدهای راکد استان شکل گرفت که به فعال شدن یکی از مهم ترین واحدهای صنعتی استان فولاد و کارخانه های دیگری که راکد شده بودند باشیم.

دولت مهرورز: بنانهادن رکود واحدهای تولیدی استان، اعطای مجوزهای بی برنامه برای کارخانه دار شدن
دولت تدبیر و امید: فعال شدن برخی از واحدهای تولیدی راکد استان، برنامه ریزی برای همکاری بانک ها و کارخانه داران

بهداشت و درمان:

یکی از ضعف های استان، پایین بودن شاخص سرانه بهداشت بود که باعث میشد مردم برای درمان به استان های مجاور و حتی پایتخت مراجعه کننده که این اتفاق سبب تحمیل هزینه های سنگین به خانواده ها بود.
با روی کار آمدن دولت و مدیرانش در استان برنامه های مدونی برای احداث بیمارستان و افزایش سرانه بهداشت در استان صورت گرفت که در آستانه پایان عمر دولت این اتفاق در آستانه رخ دادن است.

دولت مهرورز: کاهش شدید سرانه بهداشت مردم استان، نبود برنامه مدون برای بهبود حوزه سلامت
دولت تدبیر و امید: آماده سازی و بازسازی بیمارستان های جدید در استان، بهبود شاخص بهداشت آذربایجان غربی

46

کلید واژه‌ها : استان آذربایجان غربی - دولت یازدهم - حسن روحانی - دولت دهم - دریاچه ارومیه - مناطق آزاد - کشاورزی - ارومیه - محمود احمدی‌ نژاد -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۳۰۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)

به مناسبت سالروز شهادت ششمین اختر تابناک سپهر امامت و ولایبت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مراسم عزاداری در خیابان ها، مساجد و تکایای آذربایجان غربی با شکوه خاصی برگزار شد.

دوستداران و عاشقان اهل بیت (ع) در خیابان‌های شهرهای مختلف استان به ویژه در شهرستان ارومیه گردهم آمدند و در سوک شهادت جانسوز امام ششم شیعیان و رئیس مذهب جعفری در قالب دسته های سینه زنی و شاه حسین گویی عزاداری کردند و اشک ماتم ریختند.

مردم مؤمن و ولایتمدار و متدین ارومیه علاوه بر حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی، امروز در خیابان امام خمینی ارومیه در سوگ صادق آل محمد (ع) به عزاداری پرداختند و ارادت خود را به خاندان اهل‌ بیت (ع) ابراز داشتند.

مراسم سنتی شاه حسین گویی نیز توسط مردم ولایی و عزادار ارومیه با حضور اقشار مختلف از جوانان و پیران دوستدار اهل بیت در خیابان عطایی ارومیه برگزارشد. 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۲۷۴ کیلومتر راه روستایی در آذربایجان‌غربی
  • جوابیه آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه
  • حضور استاندار آذربایجان غربی در برنامه صف اول شبکه خبر
  • روزهای بهاری دریاچه ارومیه
  • معامله ۲۷۰ میلیاردی سهام در بورس آذربایجان غربی
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی
  • اجرای طرح نور خواست عمومی است
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۲۴ ساعت گذشته