Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-30@20:34:12 GMT

تیتر امشب / عدم تعادل در بازار مالی کشور

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۳۱۸۷۰

تیتر امشب / عدم تعادل در بازار مالی کشور

همتی رئیس کل بیمه مرکزی، بانک، بورس و بیمه را سه ضلع بازار مالی کشور خواند و گفت: رشد ناهمگون بانک ها در کشور به دلیل اقتصاد دولتی و پول نفت باعث ناهمگونی در بازار مالی کشور شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی گفت: بانک ها، بیمه ها و بازار سرمایه هرسه باهم بازار مالی کشور را تشکیل می دهند و باید باهم بررسی شوند اما شاهد رشد ناهمگونی در این بازار مالی کشور به دلیل رشد بخش بانک هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به دلایل رشد بانک ها در کشور افزود: دو دلیل این موضوع دولتی بودن اقتصاد کشور و پول نفت است و باید از غفلتی که در سال های گذشته از بازار سرمایه و بورس شده است را جبران کنیم.

او گفت: سرمایه گذاری در بازار بیمه ها به دلیل محافظت از سرمایه و مدیریت ریسک و پوشش های ریسک ها می تواند ایجاد آرامش و اطمینان خاطر در میان فعالان اقتصادی کند.

او افزود: ما در بیمه عمر اوراق بلند مدت را ارائه می کنیم و متاسفانه در اقتصاد کشورمان فقط اوراق یک ساله داریم و این به عنوان ضعف برای اقتصاد کشور مطرح می شود و با اوراق بلند مدت می توانیم به پروژه های بزرگ رونق دهیم.

همتی تعادل در بازار مالی را امری مهم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تعادل مورد نیاز در بازارهای مالی کشور وجود ندارد یعنی بین بازار پول با بقیه بازارها تعادل وجود ندارد و این مشکلاتی را در بازار بورس و بیمه به دنبال داشته است.

او افزود: ما برای حل این مشکل راهکاری پینهاد کردیم و آن تشکیل کمیته ثبات بود و اگر این کمیته تشکیل شود می توان بازار را شفاف، متعادل و کارآمد کرد و در همین راستا فرهنگ سازی بیمه های عمر و افزایش آن می تواند به تعادل بازارهای مالی کمک کند.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در برنامه ششم توسعه مقرر شد سهم بیه های عمر 50 درصد افزایش یابد و خوشبختانه از سال 94 تا به امروز ضریب نفوذ بیمه های عمر در کشور افزایش یافته است و پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم به اهداف معین شده برسیم.

او با اشاره به استفاده از حاکمیت شرکتی در شرکتهای بیمه افزود: حاکمیت شرکتی سه وظیفه مهم حسابرسی، تطبیق با مقررات و مدیریت ریسک را دنبال می کند که در بانک هاف بیمه ها و موسساتی که با سرمایه مردم تشکیل شده اند دنبال می شود و در دستور کار شورای عالی بیمه هم قرار گرفته است.

همتی با اشاره به آثار برجام در صنعت بیمه گفت: بعد از برجام و رفع تحریم ها پوشش های بیمه های خارجی در بحث بیمه کشتیرانی برطرف شده است و تفاهم هایی در مورد پوشش های اتکایی صورت گرفته است و حتی برخی شرکت های بیمه خارجی تمایل به خرید سهام شرکت های بیمه داخلی دارند و صورت های مالی این شرکت ها را بررسی کرده اند و تمایل خود را ثابت کرده اند و امیدواریم بعد از فصل بهار این اتفاق عملی شود.

او افزود: ما امسال بیشتر روی تخصصی شدن بیمه ها و جدا شدن بیمه های غیر عمر از بیمه های عمر تلاش کردیم و نتایج خوبی هم به دست آمده است در صورتی که بسیاری از فعالان صنعت بیمه به دلیل فراهم بودن بازار بیمه های شخص ثالث و درمان به دنبال توسعه آن نرفتند و از توجه به این بازار غافل شدند.

همتی گفت: ما باید روی بیمه های عمر تمرکز کنیم و برای توسعه آن با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بهره بگیریم و بستر لازم را فراهم کنیم.

او با شاره به اشتغال 110 هزار نفر در صنعت بیمه کشور افزود: خود بیمه تجسم اقتصاد مقاومتی است و از سوخت شدن انرژی جلوگیری می کند.
دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس دیگر مهمان برنامه، به حضور شرکت ها و موسسات مختلف در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس 2017) اشاره کرد و گفت: در این دوره حضور 16 بیمه، 17 کارگزاری، 50 صندوق و 10 بانک شرکت کردند.
شاپور محمدی درباره چشم انداز سال 96 گفت: امسال رفع محدودیت های بازار سرمایه مد نظر است به طوری که این محدودیت ها به هر دلیلی ایجاد شده باشد با همراهی اعضای شورای عالی بورس این محدودیت ها ایم محدودیت ها رفع خواهد شد.رئیس سازمان بورس گفت: راه اندازی معاملات آپشن، افشای اجباری تولیدات ماهانه شرکت ها، جداسازی هسته معاملاتی بورس و فرابورس، انتشار اوراق مشارکت، الزام به افشای صورت های مالی، قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، رونق هر چه بیشتر در معاملات بورس انرژی و افزایش دو برابری تعداد کدهای شرکت های فعال در بورس انرژی و رونق معاملات این بورس صورت می گیرد.او گفت: در سال های اخیر بازار سرمایه رشد خوبی داشته است. در حال حاضر سوال وجود دارد که اقتصاد باید بازار پایه باشد یا بانک پایه؟ به هر تقدیر باید سرمایه تامین بشود.محمدی گرفت: 600 شرکت در بازار سرمایه وجود دارد اما فعالیت آنها در بازار بورس متفاوت است. شرکت ها وقتی بورسی می شوند مسئولین باید در مقابل سهامداران پاسخگو باشند.
وی با اشاره به امکان جدید تامین مالی از طریق سلف و اوراق مشارکت ادامه داد: تامین مالی کوتاه مدت و دراز مدت وجود دارد400 هزار میلیارد تومان تا کنون بانک ها تامین مالی کرده اند و افزایش تامین مالی از طریق فرابورس وجود دارد.وی با اشاره به انتشار اسناد خزانه بصورت سالانه افزود: اخیرا اوراق ها دو ساله و سه ساله و 5 ساله منتشر می شود.
محمدی افزود: تا کنون روی فرهنگ سازی کم کاری شده است. فرهنگ سازی به دو صورت آموزش دادن و اطلاع رسانی رسانه ای صورت می گیرد. آموزش مستقیم بصورت کلاسیک تدریس شده است.محمدی به اهمیت فرهنگ سازی در رونق و توسعه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از فعالیت های مهم در بازار سرمایه معطوف به فرهنگ سازی و ارتباط با مخاطبان است که این نمایشگاه می تواند در تحقق این هدف و برقراری این ارتباط موثر باشد. وی افزود: فرهنگ سازی در بازار به چگونگی سرمایه گذاری می پردازد که از طریق انواع رسانه ها صورت می گیرد. اگر بتوان آموزش صحیح را از طریق کلیپ های تصویری و ساخت سریال ها تلویزیونی صورت بپذیر تاثیر گذاری اش بیشتر خواهد بود و همه گیرتر می شود.یادگیری کد سهامداری، آشنایی به استراتژی های اقتصادی و سرمایه گذاری و خرید سرمایه در افق های سه ساله و 5 ساله موفق خواهد بود. وی با تکید بر سرمایه گذاری در بازار سرمایه در دراز مدتافزود: توقف نماد معاملاتی شرکت ها باید به حداقل برسد. فعالیت برخی از شرکت ها به خاطر ابهام اطلاعات شرکتی متوقف شده اند. بعضی از شرکت ها که دارای پرونده مالی قضایی داشته باشند دچار توقف شده اند.برای کمک به نظام مالی کشور و تامین سرمایه تغییراتی صورت خواهد گرفت. یک سامانه رصد راه اندازی شده است.
در هر حرفه ای ممکن است حسابرس اشتباهی کند اما اگر اشتباه تعمدی و تخلف باشد از طریق حسابرسی بورس برخورد خواهد شد تا به سهامدار بورس خسارتی وارد نشود.محمدی گفت: طبق قانون تجارت همه باید در یک زمان به سهامداران اطلاع رسانی گزارش عملکرد شرکت شود. در کشور ما دسترسی ویژه به اطلاعات شرکت ها وجود ندارد تا جلو درز اطلاعات مالی شرکت های متخلف از طریق راههای خروجی اطلاعات گرفته شود.اوگفت: سهامداران به تحلیل ها تکیه کنند نه به شایعات. تک سهم نخرند و تنوع خرید سهام داشته باشند از شرکت های مختلف.
امیدوارم در سال اقتصاد مقاومتی برای تامین سرمایه شرکت ها و بخش خصوصی ارزان تر، سهل تر و سریع تر کارها صورت بگیرد.

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۳۱۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۱ درصدی صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته

افزایش صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته بیشترین سهم در میان مجوزهای سازمان بورس داشته است و با رشد ۴۱.۷ درصد در بین نهادهای مالی، تعداد آنها به ۴۵۲ صندوق رسیده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سازمان بورس با انتشار گزارشی اعلام کرد: تعداد نهادهای مالی طی سال گذشته از 947 به 1085 رسید که گویای رشد 14.5 درصدی نسبت به مدت مشابه قبل است.

در این بین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشترین سهم را با 41.7 درصد در بین نهادهای مالی دارا هستند و تعداد آنها به 452 صندوق رسید. رشد 18درصدی تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان نشان می‌دهد توجه خاصی به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شده و با تنوع ابزارها، اقدامات مهمی در راستای هدایت مردم به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم صورت گرفته است.

بعد از ریزش بورس در سال 99، توجه مستمر به فرهنگ سازی در حوزه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در صدر توجهات قرار گرفت و در راستای تحقق این هدف، نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در بازار پذیره‌نویسی شدند. صندوق‌های اهرمی و بخشی دو مورد از جدیدترین ها هستند که در راستای پوشش ذائقه سرمایه‌گذاران مختلف ایجاد شدند. صندوق‌های اهرمی که از سال 1401 پذیره‌نویسی شدند، تبدیل به یکی از مهم‌ترین صندوق‌ها شده‌اند و نقش مهمی در جهت‌دادن به کلیت بازار دارند.

در دو سال اخیر، تعداد صندوق‌های طلا نیز افزایش قابل‌توجهی داشت و 13 صندوق طلا در بورس کالا فعالیت می‌کند که تعدد این صندوق‌ها، منجر به رقابتی‌شدن عرصه فعالیت این صندوق‌ها شده و نهایتا منجر به تلاش بیشتر این صندوق‌ها برای کسب بازدهی بیشتر برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

تولد 12 شرکت‌ سرمایه‌گذاری جدید

فعالیت اصلی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی در بهترین زمان است. پایان سال گذشته، 161 شرکت سرمایه‌گذاری وجود داشت که نسبت به مدت مشابه قبل، 12 شرکت سرمایه‌گذاری جدید به نهادهای مالی اضافه شد. این‌ شرکت‌ها سهم 14.8درصدی از نهادهای مالی را دارا هستند.

سهم 12.8 درصدی کارگزاری‌ها در بازار مالی

تعداد کارگزاری‌ها نیز به 118 رسید که بیانگر شروع فعالیت 4 کارگزاری جدید در سال گذشته است. کارگزاری‌ها سهم 12.8درصدی از نهادهای مالی را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت‌های مادر (هلدینگ)

تعداد هلدینگ ها در پایان سال 1402 به 139 رسید که طی سال 17 شرکت به تعداد آنها افزوده شد. این شرکت‌ها نیز سهم 10.9 درصدی از نهادهای مالی را دارا هستند.

سایر نهادها

تعداد نهادهای واسط هم به 84 رسید که گویای سهم 7.7 درصدی این نهادها در بین نهادهای مالی است. سبدگردان‌ها نیز افزایش قابل‌توجهی داشته‌اند و تعداد آنها از 69 به 85 شرکت رسید. تعداد شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نیز به 24 رسید که بیانگر سهم 2.2 درصدی در نهادهای مالی است.

تعداد شرکت‌های تامین سرمایه تغییر خاصی نداشت و 12 شرکت تامین سرمایه در نهادهای مالی مشغول به فعالیت هستند. شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی از 5 به 7 شرکت افزایش پیدا کردند. تعداد موسسات رتبه‌بندی هم تغییر خاصی نداشت و 3 شرکت در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • زیرمجموعه وسنا و مپنا به فرابورس می آید؟
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • رشد ۴۱ درصدی صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت