Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@10:24:37 GMT

ایرانسل بازنده اجرای طرح ترابردپذیری است

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۳۳۱۶۶

ایرانسل بازنده اجرای طرح ترابردپذیری است

ترابردپذیری شماره تلفن همراه (Mobile Number Portability)، قابلیتی است که به مشترکین تلفن همراه در کشور امکان تغییر اپراتور تلفن همراه خود بدون نیاز به تغییر شماره تلفن همراه را می‌دهد و این فناوری در جهان قدمتی حدود ٢٠ سال دارد و تاکنون بیش از ٨٠ کشور قبل از ایران این امکان را برای مشترکین تلفن همراه فراهم نموده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمزمه‌های آغاز این طرح از سال ٩٥ آغاز شد که پس از تامین زیرساخت‌های مورد نیاز و دریافت مجوزهای مورد نیاز برای هر سه اپراتور (همراه اول، ایرانسل و رایتل)، از ٢٠ تیرماه سال ٩٥ وارد فاز اجرایی و آغاز مرحله آزمایشی و از ٣١ مرداد به صورت رسمی آغاز شد.

میدان رقابت اپراتورهای تلفن همراه با اجرای طرح ترابردپذیری

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، با اجرایی شدن طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه می‌توان گفت اختیار شماره تلفن همراه از اپراتور سلب می‌شود و در اختیار مالک سیم کارت قرار می‌گیرد. پیش از اجرای این طرح، تغییر شماره تلفن برای برخی افراد ناممکن بود، چرا که به کسب و کار آنها ضربه وارد می‌شد و ممکن بود بسیاری از ارتباطات خود را از دست دهند، اما اکنون استفاده از خدمات اپراتورهای دیگر با حفظ شماره شخصی امکان‌پذیر است. برای بسیاری از مشترکان تلفن همراه پیش می‌آید که با تغییر محل زندگی یا محل کار که زمان زیادی از روز را آنجا می‌گذرانند، با مشکل آنتن‌دهی روبرو شوند. این طرح توانست این مشکل را تا حد زیادی رفع کند و امکان استفاده از اپراتور دیگری که در آن محل آنتن‌دهی بهتری دارد را فراهم کند. پیش‌بینی می‌شد که با ایجاد رقابت پس از اجرای طرح ترابردپذیری، اپراتورهای تلفن همراه به سمت ارایه خدمات متنوع و با کیفیت بالاتر حرکت کنند. رقابت اپراتورها برای کاهش تعرفه برخی سرویس‌ها و خدمات و البته ارایه سرویس‌های نسل بالا از جمله تغییراتی بود که پس از اجرای ترابردپذیری با آن روبه‌رو شدیم. با امکان تغییر اپراتور، شماره‌های عادی تلفن همراه ارزش یکسانی پیدا می‌کنند و دیگر اختلاف قیمت مفهومی نخواهد داشت. بنا به پیش‌بینی کارشناسان این طرح ممکن است تهدیدی برای اپراتورهای پرمخاطب‌تر و فرصتی برای اپراتورهایی با تعداد مشترکان کمتر باشد. علاوه بر این شاید باعث ترجیح مشترکان به استفاده از یک سیم کارت با شماره و اپراتور دلخواه به جای استفاده از سیم‌کارت‌های متعدد شود.

هدف از ترابرد این است که اپراتورها نگران از دست دادن مشتری باشند

دکتر صادق عباسی، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره تاثیر ترابردپذیری روی فعالیت اپراتورهای کشور، می‌گوید: هدف از ترابرد این است که اپراتورها نگران از دست دادن مشتری باشند، چون وقتی مشترک ببیند اپراتور دیگری خدمات بهتری ارایه می‌کند، تغییر اپراتور می‌دهد. تا پیش از این برای بعضی کاربران شماره تلفن مهم بود و امکان تعویض شماره را نداشتند، الان این مانع برداشته شده است و مشترکان در جابه‌جایی اپراتور آزاد می‌شوند. معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید می‌کند: اپراتورها باید تلاش کنند رابطه بهتری با مشترکان برقرار کنند، تعرفه‌ها و سرویس‌های بهتری ارایه کنند و کیفیت خدمات را ارتقا دهند. در عین حال بدون همکاری اپراتورها ترابردپذیری قابل انجام نبود.

نمودار سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه تا پایان آذرماه ٩٥

بررسی اطلاعات ارایه شده در گزارش وزارت ارتباطات و مقایسه اعداد و ارقام موجود با گزارش آماری منتهی به سه ماهه اول سال ٩٥ (پیش از اجرای ترابردپذیری)، معیاری برای سنجش میزان موفقیت اپراتورها و در اجرای طرح ترابردپذیری تا آن بازه زمانی بود.

سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه شش ماه پس از ترابردپذیری

به گزارش سیتنا، آمارهای مربوط به حوزه ارتباطات همراه نشان می‌دهد اپراتور اول ارتباطی با داشتن ٤٧ میلیون و ١٩٧ هزار و ٦٨٣ مشترک فعال، به ضریب نفوذ ٢٣/ ٥٩ درصدی رسیده که رشدی ٢١/ ٣ درصدی به نسبت پیش از اجرای ترابردپذیری داشته است. این اپراتور از ٦٥ میلیون و ٨٦٥ هزار و ٦٩٧ شماره واگذار شده، توانسته ١٥ میلیون و ٢٥٣ هزار و ٣٠٨ مشترک دایمی و ٣١ میلیون و ٩٤٤ هزار و ٥٥٥ مشترک اعتباری را فعال کند. اپراتور دوم ارتباطی هم با مجموع ٣١ میلیون و ٤٣٦ هزار و ٢٩٨ شماره دایری توانسته به ضریب نفوذ ٤٥/ ٣٩ درصدی برسد که رشدی۰/۶۱ درصدی به نسبت پیش از اجرای این طرح ملی داشته است. این اپراتور از ٧٨ میلیون و ٩٩٧ هزار و ١٤٩ خطوط واگذار شده، توانسته تا پایان آذر ماه سال جاری ٣١٤ هزار و ٣٦٣ مشترک دایمی و ٣١ میلیون و ١٢١ هزار و ٩٣٩ مشترک اعتباری را فعال کند. اپراتور سوم تلفن همراه نیز با مجموع یک میلیون و ٩٧٨ هزار و ٩٢٣ شماره دایری توانسته به ضریب نفوذ ۲/۴۸ درصدی برسد که برخلاف اپراتورهای دیگر افتی ۰/۲۵ درصدی را به نسبت پیش از اجرای ترابردپذیری داشته است. این اپراتور از شش میلیون و ٨١٩ هزار و ٣١٢ خط واگذار شده، توانسته تا پایان آذر ماه سال جاری ٤٧ هزار و ٨١ مشترک دایمی، یک میلیون و ٧٧١ هزار و ٦٢٨ مشترک اعتباری و ١٦٠ هزار و ٢١٤ مشترک دیتا را فعال کند. این گزارش نشان داد که اپراتورهای اول تا سوم به ترتیب پشت سر هم در بازار ارتباطی از منظر ضریب نفوذ قرار گرفته‌اند، اما سهم بازار همراه اول در بازه زمانی اجرای ترابردپذیری ارتقا یافت. همراه اول با رشد ٢ درصدی سهم بازارش در فاصله زمانی اجرای شش ماهه اول ترابردپذیری ٥٩ درصد سهم بازار ارتباطی ایران به دست آورد. ایرانسل با از دست دادن یک درصد سهم بازار به سهمی معادل ٣٩ درصد و رایتل نیز با سهم باختن یک درصدی به سهم بازار ٢ درصدی از بازار ارتباطی ایران رسیده‌اند.

افزایش قابل توجه آمار ترابرد موفق شماره‌های تلفن همراه

اما نیمه دوم اسفند ماه سال ٩٥، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری، گفت: میزان ترابردهای تکمیل شده در فرایند ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) در بهمن ماه بیش از ۶۳ درصد بوده است. حسین فلاح جوشقانی، گفت: از زمان اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه ۱۶۴ هزار و ۶۷۸ درخواست ترابرد از سوی مشترکین در سامانه مدیریت ترابردپذیری ثبت شده که از این تعداد ۸۰ هزار و ۱۴۵ ترابرد با موفقیت تکمیل شده است. معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری افزود: در شهریور سال ٩٥ میزان درخواست‌های ترابرد تکمیل شده ۳۳ درصد بود که در پایان بهمن ماه به ۶۳ درصد رسید. همچنین میزان درخواست‌های ترابرد رد شده در شهریور ۲۴ درصد بوده که در پایان بهمن ماه به ٤/٦ درصد رسید. فلاح جوشقانی افزود: ۳۰ درصد از درخواست‌های ترابرد ثبت شده از سوی متقاضیان لغو شد و ۱۶ درصد از درخواست‌ها نیز به دلیل موارد ۱۲ گانه در قواعد تجاری مانند عدم احراز هویت، عدم پرداخت صورتحساب و عدم رعایت ترابرد نظیر به نظیر (اعتباری به اعتباری یا دایمی به دایمی) رد شد. وی افزود: حدود ۲۳ درصد از درخواست‌های ترابرد نیز به علت پاسخ ندادن مشترک به پیامک تایید ارسالی از سوی مرکز مدیریت Time out شد که البته به دلیل آشنایی نسبی مشترکین با مراحل ترابردپذیری این آمار نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است.

ایرانسل بازنده رقابت ترابردپذیری

جدیدترین گزارش دریافتی ماهنامه نسل چهارم تا ٢٥ فروردین ٩٦ حاکی از تغییرات ملموس در روند پیشبرد ترابردپذیری است. آخرین گزارش تجمیعی ترابرد بین اپراتورهای تلفن همراه حاکی است؛ تعداد ترابرد از همراه اول به ایرانسل ٣١٧٤٠ و از ایرانسل به همراه اول ٣٥١٣٢ مشترک بوده است که در مجموع همراه اول با اختلاف ٣٣٩٢ مشترک ترابرد شده به سمت خود نسبت به ایرانسل، در رقابت ترابردپذیری با این اپراتور موفق‌تر بوده است. همچنین تعداد ترابرد از رایتل به همراه اول ٧٤٦٧ و از همراه اول به رایتل ٧٧٧٤ بوده است که در مجموع رایتل با ٣٠٧ مشترک ترابرد شده بیشتر نسبت به همراه اول، در رقابت ترابردپذیری با این اپراتور پیشی گرفته است. در نهایت تعداد مشترکان ترابرد شده از رایتل به ایرانسل ٩٩٩٤ و از ایرانسل به رایتل ١١٨٠٩ مشترک بوده است که در مجموع رایتل با اختلاف ١٨١٥ مشترک ترابرد شده به سمت خود، از ایرانسل موفق‌تر بوده است.

جدول گزارش تجمیعی ترابرد اپراتورها تا ٢٥ فروردین ماه ٩٦

مجموع گزارش تجمیعی ترابردپذیری اپراتورهای تلفن همراه حاکی از اختلاف ترابرد ٣٠٨٥+ برای همراه اول، ٥٢٠٧- برای ایرانسل و ٢١٢٢+ برای رایتل است. به گزارش سیتنا، در نهایت می‌توان گفت اگرچه تعداد مجموع ترابرد بین اپراتورهای تلفن همراه چندان قابل توجه نیست، ولی در میدان رقابت اپراتورهای تلفن همراه برای جذب مشترک بیشتر از بین رقبا، با وجود صرف هزینه‌های تبلیغاتی چند ده میلیاردی ایرانسل در رسانه‌های گروهی برای ایجاد تمایل بین مشترکان سایر اپراتورها برای ترابرد به سمت این اپراتور، ایرانسل بازنده میدان ترابردپذیری بوده است. جالب آنکه با وجود نظرسنجی‌های اولیه توسط برخی رسانه‌ها مبنی بر پیشی گرفتن ایرانسل در ترابردپذیری و البته موفقیت ایرانسل در ماه‌های نخستین اجرای این طرح، جدیدترین آمار گویای آن است که ایرانسل بازنده میدان رقابت در ترابردپذیری بوده است و حتی برخی مشترکان ترابرد کرده از اپراتورهای دیگر به سمت ایرانسل پس از تست شبکه اپراتور دوم مجددا به اپراتور اصلی خود بازگشته اند؛ در این میان توسعه شبکه نسل چهارم همراه اول و رایتل و اقبال عمومی به سمت این شبکه نسل نوین نیز از جمله کلیدهای موفقیت دو اپراتور دیگر در ترابردپذیری بوده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۳۳۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از گمرک، در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ تعداد ۴۹۴ هزار و ۴۹۵ دستگاه گوشی تلفن همراه به دو شیوه تجاری و مسافری وارد کشور شده است. ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارد شده به کشور در مدت یاد شده ۱۲۲ میلیون و ۸۵۹ هزار دلار بود.

این گزارش در خصوص واردات گوشی تلفن همراه به تفکیک تجاری و مسافری می‌افزاید: در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ تعداد ۴۶۶ هزار و ۱۹۳ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۰۶ میلیون و ۵۵۸ هزار دلار به شیوه تجاری و ۲۸ هزار و ۳۰۲ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۶ میلیون و ۳۰۱ هزار دلار به شیوه مسافری وارد گردید.

بر اساس این گزارش، آمار واردات گوشی تلفن همراه در این مدت شامل ردیف تعرفه ۸۵۱۷۱۳۹۰ به شرح گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و کد شماره ۸۵۱۷۱۴۲۰ به شرح گوشی تلفن همراه با صفحه کلید غیر لمسی می‌باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عکس | فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط رندهای ایرانسل؟
  • ویدیو/ جریمه ۲۰۰ میلیون دلاری اپراتورهای تلفن همراه متخلف در آمریکا
  • فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط‌های رند
  • همراه پرخرج
  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • پلیس علت اکثرتصادف‌های رانندگان ایرانی را فاش کرد
  • بیش‌از ۲۷ میلیون مکالمه رومینگ ملی
  • واردات ۵۰۰ هزار گوشی تلفن همراه در یک ماه
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود+ فیلم