Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-09@02:22:44 GMT

تشخيص افسردگي با تصوير MRI مغز

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۳۵۱۶۴

خبرگزاري آريا - محققان دريافته اند که مي توانند با بررسي تصاوير MRI و ايجاد الگوهايي از بخش هاي مختلف مغز، شيوه جديدي براي تشخيص افسردگي ايجاد کنند. زيرا طبق تحقيقات انجام شده، بخش هاي خاصي از شبکه عصبي مغز، در بيماري افسردگي تحت تاثير قرار مي گيرند.
به گزارش خبرگزاري آريا، در حال حاضر افسردگي با پرسش سوال از افراد در مورد احساسات آن ها يا چيزي هايي که دوست دارند، تشخيص داده مي شود؛ اما در برخي از موارد متخصصان نمي توانند از اين روش براي تشخيص افسردگي استفاده کنند؛ زيرا برخي از افراد نمي توانند به راحتي احساسات خود را بيان کنند و يا به خوبي نمي توانند با متخصصان سلامت رواني ارتباط برقرار کنند و مشکلات خود را با آن ها در ميان بگذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از سويي ديگر عدم تشخيص افسردگي مي تواند باعث ايجاد مشکلات جدي در زندگي افراد شود و حتي در برخي از موارد مي تواند منجر به خودکشي افراد شود. در حال حاضر تشخيص افسردگي در افرادي که احساسات خود را به راحتي بيان نمي کنند، مشکل است و از طرفي ديگر هيچ نشانگر زيستي خاصي هم براي تشخيص افسردگي وجود ندارد.
اما به تازگي متخصصان مغز و اعصاب دريافته اند که بخشي از شبکه عصبي مغز، در هنگام افسرده شدن افراد تحت تأثير قرار مي گيرد؛ بنابراين احتمال تشخيص افسردگي از طريق اسکن مغز به وسيله دستگاه MRI در آينده وجود دارد.
افسردگي از چند قرن پيش يک بيماري محسوب مي شود و در اوايل آن را ماليخوليا مي ناميدند.
بعدها محققان دريافتند که علاوه بر عوامل محيطي، عوامل ژنتيکي نيز گاهي اوقات مي توانند باعث ايجاد اين بيماري شوند؛ حتي محققان موفق به شناسايي برخي از ژن هاي عامل اين بيماري نيز شده اند. محققان دريافته اند که اين بيماري بيشتر در خانواده ها و کودکان خاصي ايجاد مي شود که مورد سوء استفاده هاي مختلف قرار گرفته اند.
معمولا افراد دچار افسردگي داراي علائم خاصي هستند که شامل کاهش اشتها و وزن مي شود؛ اما مشکل اينجا است که اين مشکلات تحت شرايط مختلفي رخ مي دهند؛ حتي ممکن است اين مشکلات در برخي از افراد دچار افسردگي، کاملا برعکس باشند و افسردگي آن موجب افزايش اشتها و در نتيجه افزايش وزن آن ها شود.
حتي ممکن است مشکلات مرتبط با خواب نيز در افراد افسرده ديده شود؛ مثلا ممکن است اين افراد نيمه شب ناگهان از خواب بيدار شوند و اصلا خوابشان نبرد و يا خواب آن ها بيش از حد معمول باشد.
افسردگي علائم ديگري نيز دارد؛ مثلا ممکن است اين افراد به هيچ کاري علاقه نشان ندهند يا ميل جنسي خود را از دست بدهند و يا اصلا پر انرژي يا سر زنده نباشند. معمولا اين افراد نمي توانند روي کار خود تمرکز کنند و يا زياد از حد به موضوعات مختلف فکر مي کنند و هميشه احساس گناه مي کنند. حتي در برخي از موارد افراد افسرده آرزوي مرگ مي کنند.
ممکن است همه افراد در برخي از مواقع بسياري از اين علائم را به شکل خفيفي داشته باشند؛ اما در افراد افسرده اين علائم براي مدت زمان زيادي، پايدار و شديد هستند. در برخي از موارد افراد افسرده آرام و قرار ندارند.
افسردگي و تاثيرات آن بر مغز انسان
همان طور که قبلا گفتيم بخشي از شبکه عصبي مغز در افراد افسرده تحت تاثير قرار مي گيرند. محققان متخصص مغز و اعصاب دريافته اند که لوب ليمبيک (بخشي از مغز که مرتبط با عواطف، انگيزه و رفتار است) و بخش هاي پيش پيشاني مغز (بخش هايي از مغز که در فرايند ايجاد رفتارهاي شناختي پيچيده و تصميم گيري، درگير هستند) در افراد افسرده تحت تاثير قرار مي گيرند و ماده اي تحت عنوان ماده خاکستري به ميزان قابل توجهي در اين بخش ها کاهش پيدا مي کند.
در بسياري از تحقيقاتي که قبلا در زمينه تشخيص افسردگي صورت گرفته است، تفاوت هاي کلي بين افراد بيمار و افراد سالم مورد بررسي قرار گرفته است؛ اما در تحقيق جديدي که به تازگي صورت گرفته است، از شيوه جديدي براي تحقيق استفاده شده است. در اين تحقيق گروهي از افراد افسرده مورد آزمايش قرار گرفتند و متداول ترين الگوها در بخش هاي مذکور از مغز آن ها شناسايي شد، سپس محققان به بررسي اين موضوع پرداختند که آيا مشابه اين الگوها در افراد ديگر نيز وجود دارد يا نه و يا اينکه وجود اين الگوها در آن ها نشان دهنده افسرده بودن آن ها است يا نه.
محققان براي انجام اين کار از نوعي تحليل تحت عنوان يادگيري ماشيني استفاده کردند. در اين روش الگوريتم هايي با بهره گيري از نظريه يادگيري آماري و هوش مصنوعي ايجاد شد. در اين تحليل الگوهاي مختلف در داده ها تشخيص داده مي شد و از اين الگوها براي پيش بيني مجموعه اطلاعات جديد استفاده مي شد.
اطلاعات از طريق تصاوير MRI مغز 23 فرد افسرده و 20 فرد سالم، جمع آوري شدند.
محققان با بررسي تصوير MRI دريافتند که بخش اعظمي از شبکه عصبي مغز افراد افسرده داراي تراکم خاص متغيري از ماده سفيد و ماده خاکستري است.
اين بخش از شبکه عصبي مغز در افراد افسرده از قسمت پيش پيشاني مغز تا لوب هاي آهيانه (قسمتي از مغز که اطلاعات مرتبط با حواس انسان را با يکديگر ادغام مي کند) کشيده شده است و شامل مناطق لوب پس سري (که پردازش بينايي انسان را بر عهده دارد) و مخچه (بخش اصلي مسئول حرکات انسان مي شود) مي شود.
سپس دانشمندان دريافتند که الگوي مغز افراد افسرده مورد آزمايش با الگوي مغز ساير افراد دچار افسردگي، کاملا همخواني دارد.
اين تحقيق به محققان نشان داد که هنگامي که افراد دچار افسردگي مي شوند، بخش هايي از مغز تحت تاثير قرار مي گيرند. دانشمندان اميدوارند بتوانند با استفاده از اطلاعات به دست آمده از اين تحقيق، يک روش جديد براي تشخيص افسردگي ايجاد کنند.
همچنين محققان مي خواهند بدانند آيا مي توانند از يک الگوي يکسان (الگوي مرتبط به بخش هاي مختلف) براي افراد قوميت هاي مختلف جهت تشخيص افسردگي استفاده کنند يا نه؛ زيرا شواهد نشان داده است که واکنش عصبي افراد قوميت هاي مختلف در هنگام مواجهه با موقعيت هاي مختلف متفاوت است.
محققان پس از انجام يک سري تحقيقات دريافتند که الگوي ناحيه هاي مغز در افراد افسرده با قوميت هاي مختلف يکسان است. همچنين اين تحقيقات باعث شده است که دانشمندان احتمال دهند که به يک نشانگر زيستي حقيقي براي افسردگي نيز دست يافته اند.
همچنين محققان مي خواهند بدانند که آيا مي توان موثر بودن يا نبودن درمان افراد افسرده به وسيله داروهاي ضد افسردگي يا صحبت کردن با آن ها را پيش بيني کرد يا نه.
اگر چه راهکارهايي براي شروع روش هاي درماني خاص وجود دارند؛ اما با قطعيت نمي توان گفت که اين روش هاي درماني تا چه اندازه اي به بيماران خاص کمک مي کنند؛ اما مي توان گفت الگوهاي ايجاد شده از ناحيه هاي مغز توسط محققان، مي توانند به آن ها کمک کنند تا ميزان بهبود افراد افسرده اي را که به وسيله هاي داروهاي ضد افسردگي يا صحبت کردن درمان مي شوند، به درستي تشخيص دهند.
الگويي از ناحيه هاي مغز که نشان دهنده موثر بودن درمان بيمار به وسيله دارو است، نشان دهنده تراکم بيشتر ماده خاکستري در بخش هايي از مغز بود که به ايجاد ارتباط بين نتايج رفتاري و انگيزه مي شود.
الگوي مغز افرادي که به نظر مي رسيد درمان به وسيله دارو تاثير زيادي بر روي آن ها نداشته است و بيماري آن ها در برابر اين روش درماني مقاومت کرده است، نشان دهنده تراکم بيشتر ماده خاکستري در بخش هايي از مغز بود که با ارزيابي محرک هاي تقويت کننده، در ارتباط هستند.
بر اساس اين الگوها، احتمال موثر بودن درمان افسردگي به وسيله داروهاي ضد افسردگي، 80 درصد است و حتي در برخي از اين موارد بيش از اين ميزان است.
اسکن مغز افراد براي تشخيص اينکه افراد دچار افسردگي هستند يا نه، تنها ده دقيقه طول مي کشد؛ اما در حال حاضر دستگاه هاي MRI به صورت گسترده در همه جا يافت نمي شود و برخي از افراد با شرايط خاص (مثلا افرادي که در بدن آن ها از ضربان ساز استفاده شده است) نمي توانند از دستگاه هاي MRI استفاده کنند.
در ضمن دانشمندان براي ارائه مراقبت باليني روز به روز، نيازمند متمايز کردن الگوي خاص نشان دهنده افسردگي از الگوي ساير اختلالات همانند اختلال دو قطبي (اختلالي که فرد مبتلا به آن دچار تغييرات شديد خلق و خو مي شود) و اختلال اسکيزوفرني (اختلالي که فرد مبتلا به آن نمي تواند تشخيص دهد که چه چيزي واقعي و چه چيزي وهم و خيال است) هستند. در ضمن در الگوي ايجاد شده توسط محققان، بايد بخش هاي مختلف شبکه عصبي مغز انسان، به صورت مجزا از هم نمايش داده شوند.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۳۵۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این اکتشاف می تواند نشانگرهای مشترک جدیدی برای افسردگی و بیماری های قلبی فراهم کند که به توسعه درمان هایی برای هر دو بیماری منجر شود.

هر دو بیماری مذکور مشکلاتی برای سلامت در جهان به حساب می آیند. طبق تخمین های اولیه ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند و از سوی دیگر ۶۲۰ میلیون نفر به بیماری های قلبی مبتلا هستند. برای مدت های طولانی تخمین زده می شد عوامل دخیل در سبک زندگی دلایل اصلی ارتباط میان این دو بیماری هستند. سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، ورزش نکردن و تغذیه نامناسب دلیل اصلی هر دو بیماری تلقی می شدند.

مولفان پژوهش جدید یک ماژول ژنی را به عنوان گروهی از ژن ها تعریف کرده اند که الگوی بیان مشابهی در شرایط مختلف دارند و به همین دلیل از لحاظ عملکرد مرتبط هستند.

بینیشا میشرا محقق دانشگاه تامپر در فنلاند در این باره می گوید: ما پروفایل بیان ژنی در نمونه خون افراد مبتلا به افسردگی و بیماری های قلبی را رصد کردیم و ۲۵۶ ژن در یک ماژول ژنی یافتیم که بیان آنها در سطح بالاتر یا پایین تر از متوسط، افراد را در معرض خطر ابتلا به هر دو بیماری قرار می دهد.

این تحقیق براساس پژوهش جوانان فنلاندی(YFS) انجام شده که عوامل ریسک ابتلا به بیماری های قلبی از کودکی تا بزرگسالی را بررسی می کند. این تحقیق در سال ۱۹۸۰ میلادی با حضور ۳۵۹۶ کودک و نوجوان ۳تا۱۸ ساله آغاز شد. محققان الگوریتمی را به کار گرفتند و با استفاده از داده های جمع آوری شده ۲۲ ماژول ژنی از خوشه بندی سلسله مراتبی ماتریس عدم تشابه کشف کردند که حاوی ۱۴ تا ۱۰۳۶۷ ژن مرتبط بودند.

نتایج تحقیق نشان داد یک ماژول ژنی به نام darkred با ۲۵۶ ژن ارتباط زیادی با هر دو بیماری دارد. این تحقیق در ژورنالFrontiers of Psychiatry منتشر شده است.

کد خبر 6098098 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • سیلوسایبین، ماده فعال قارچ جادویی که به کاهش افسردگی کمک می‌کند
  • خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در این افراد کمتر است
  • رشد مجدد دندان با دارویی جدید
  • هوش مصنوعی قادر است بیماری‌های نادر را سال‌ها زودتر شناسایی کند
  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • مراقب فروپاشی عصبی باشید / نشانه هایی برای تشخیص افسردگی
  • آیا استفاده از گوشی‌های هوشمند نوجوانان را افسرده می‌کند؟
  • اولین داروی رشد دندان آزمایش می‌شود
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری