Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@20:10:59 GMT

متن گزارش برجامی وزارتخارجه به مجلس

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۳۵۵۶۳

این گزارش مجموعه اقدامات از ۲۶ دی ۹۵ تا ۲۶ فرودین ۹۶ را در بر می‌گیرد.

گزارش مذکور از سه بخش: «آخرین تحولات در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای»، «آخرین تحولات در حوزه رفع تحریم‌ها»، و «موانع و چالش‌ها» تشکیل شده است.

این گزارش به شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم



پنجمین گزارش سه‌ماهه وزارت امور خارجه

به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

در مورد اجرای برجام


۲۶ دی ۱۳۹۵ الی ۲۶ فروردین ۱۳۹۶


مقدمه

برنامه جامع اقدام مشترک "برجام" که در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به ۱+۵ مورد توافق قرار گرفت، متعاقب تصویب «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در مجلس شورای اسلامی، مصوبه جلسه‌ی ۶۳۴ مورخ ۱۹/۵/۱۳۹۴ شورای‌عالی امنیت ملی و نامه مورخ ۲۹/۷/۱۳۹۴ مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) خطاب به ریاست محترم جمهوری، در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ رسما وارد مرحله اجرایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبصره یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب ۲۱/۷/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی مقرر می‌دارد: «وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه‌ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد». نخستین گزارش سه‌ماهه از اجرای برجام در ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۵، دومین گزارش سه‌ماهه در ۲۶ تیرماه ۱۳۹۵، سومین گزارش سه‌ماهه در ۲۶ مهرماه ۱۳۹۵و چهارمین گزارش سه‌ماهه در ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۵تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شد.[۱] گزارش حاضر، پنجمین گزارش سه‌ماهه اجرای برجام از تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹۵ لغایت ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ می‌باشد.


گزارش حاضر از سه بخش تشکیل شده است: «آخرین تحولات در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای»، «آخرین تحولات در حوزه رفع تحریم‌ها»، و «موانع و چالش‌ها».

بخش نخست

آخرین تحولات در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای

به رسمیت شناخته شدن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعضای جامعه بین‌المللی به شمول غنی‌سازی اورانیوم و ساخت راکتور آب‌سنگین، تداوم برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان از جمله در تمامی ابعاد مهم و حساس خود، گشوده شدن افق‌های نوینی در توسعه صنعت و دانش هسته‌ای، آغاز و گسترش همکاری‌های بین‌المللی در حوزه هسته‌ای و مختومه شدن پرونده مربوط به اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان "ابعاد احتمالی نظامی" در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، از جمله دستاوردهای بسیار مهم و پایدارِ توافق برجام برای صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌باشد، که در گزارش‌های قبلی به تفصیل به آنها پرداخته شد.


طی سه ماه گذشته فعالیت‌های هسته‌ای مرتبط با برجام، طبق برنامه از پیش تعیین شده به ویژه در حوزه بسیار مهم تحقیق و توسعه غنی‌سازی، بدون توقف در حال پیشرفت بوده است. عمده‌ترین تحولات سه ماه گذشته به عبارت زیر گزارش می‌شود:

از مهم‌ترین تحولات سه ماهه گذشته، شروع گازدهی به سانتریفیوژ راهبردی IR-۸ در بهمن ماه ۱۳۹۵ بود. این ماشین پیشرفته و قدرتمند با توانی حداقل بیست برابر سانتریفیوژهای موجود IR-۱، نقطه عطفی در تحقیق و توسعه غنی‌سازی در ایران است. دو ماشینIR-۶ و IR-۸ که اکنون هر دو تحت آزمایش با گاز اورانیوم(UF۶) قرار دارند، آینده صنعت غنی‌سازی در ایران را رقم خواهند زد و طبق برنامه طراحی شده توسط سازمان انرژی اتمی کشورمان، پس از اتمام مراحل پیچیده تحقیق و توسعه، به مرحله تولید صنعتی خواهند رسید.

پروژه مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک طبق برنامه ادامه دارد. بازطراحی مفهومی راکتور توسط متخصصین کشورمان به پایان رسیده و همزمان قرارداد مشاوره‌ بازطراحی با چین مذاکره و در روز ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ با ملحوظ شدن کلیه ملاحظات سازمان انرژی اتمی ایران نهائی و در پکن امضا گردید. مذاکره بر سر تعیین نوع سوخت راکتور مذکور با طرف چینی در حال انجام است و در اسفند ۱۳۹۵ متخصصان دو کشور به صورت متقابل از مراکز سوخت یکدیگر بازدید نمودند. طراحی مراحل بعدی پروژه توسط متخصصین داخلی بر اساس جدول زمان بندی و پیش بینی شده در حال انجام است.

کارخانه تولید آب سنگین همچنان به فعالیت خود با ظرفیت کامل ادامه می‌دهد. به منظور ایفای تعهد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عرضه محصول مازاد بر ۱۳۰ تن در بازارهای بین‌المللی و فروش محصول تولیدی، شناسایی مشتری‌های بالقوه اروپائی و آسیائی و مذاکره با خریداران، در حال انجام است. لازم به ذکر است تاکنون مقدار ۷۰ تن آب سنگین تولیدی کشورمان به روسیه و آمریکا فروخته شده است.

در فردو ضمن حفظ کلیه زیر ساخت‌ها، تجهیزات و تاسیسات و سانتریفیوژهای موجود در یک بال سایت که به معنی حفظ ظرفیت راهبردی فردو است، پروژه جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار به روش سانتریفیوژ (طبق بند ۱/۴۶ برجام) پس از انجام مذاکرات فنی و تخصصی با دولت روسیه مورد تفاهم واقع شده است. قرارداد فاز مطالعاتی (تحقیق و توسعه) این پروژه در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۵ امضا گردید و در حال حاضر در دست اجرا است.

تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف راستی‌آزمائی انجام تعهدات از سوی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافقنامه و پروتکل الحاقی (که به صورت داوطلبانه اجرا می‌گردد) طبق برنامه از پیش تعیین شده و بدون هیچ مشکل خاصی ادامه دارد. این تعاملات شامل تهیه اظهاریه‌های مربوطه، پاسخ به مکاتبات و سئوالات آژانس، ارائه دسترسی های متعارف، برگزاری جلسات هماهنگی با نمایندگان آژانس، و تکمیل فرم‌های حسابرسی مواد هسته‌ای می باشد. در آخرین گزارش مدیرکل آژانس به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (GOV/۲۰۱۷/۱۰) که در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۵ منتشر گردید، مدیرکل آژانس اجرای کامل تعهدات از سوی ایران وفق برجام را گواهی و بار دیگر بر پایبندی ایران به کلیه تعهدات خود تاکید نموده است.

در خصوص ذخایر کیک زرد، عملیات اکتشاف، استخراج و فرآوری کیک زرد از کلیه منابع داخلی، بدون هیچگونه محدودیتی و با قوت ادامه دارد. این عملیات با تجهیزات جدیدی که بخشی از آن در ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ توسط ریاست محترم جمهوری به بهره‌برداری رسید، با سرعت مضاعفی در جریان است. از دیگر تحولات مهم طی سه ماهه گذشته، خرید حدود ۱۳۷ تن کیک زرد از روسیه می‌باشد. خرید این محموله که با تائید کانال خرید برجام صورت گرفت اهمیت زیادی از حیث افزایش ذخایر راهبردی مواد خامِ مورد نیاز برای تداوم و گسترش برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان دارد. بدین ترتیب مجموع کیک زرد وارد شده در فضای پسابرجام (پس از روز توافق تاکنون)، به حدود ۳۶۰ تن بالغ گردیده است که در کل سال های پس از انقلاب اسلامی بی سابقه می باشد.

در همین دوره‌ی زمانی، بخشی از اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی که در روسیه به امانت گذاشته شده بود با اعلام نیاز از سوی سازمان انرژی اتمی به منظور تولید صفحات سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران براساس مفاد برجام به کشور بازگردانده شد.

در ارتباط با ذخایر اورانیوم غنی شده، جمهوری اسلامی ایران تعهد خود مبنی بر رعایت سقف ۳۰۰ کیلوگرم UF۶ غنی شده یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی را رعایت کرده است. بر اساس مذاکرات فشرده و طولانی صورت گرفته در سال ۱۳۹۵، پس از تامین نظرات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با نحوه محاسبه ذخایر ۳۰۰ کیلوگرم، کار پاک سازی رسوبات غیرقابل استفاده موجود در واحد باز تبدیل کارخانه UCF اصفهان (EUPP) با هماهنگی آژانس آغاز گردید. ضمنا بر اساس توافق صورت گرفته در قالب کمیسیون مشترک برجام هر اورانیوم غنی شده‌ای در هر شکلی (صفحه سوخت، اهداف مورد استفاده برای تولید رادیو دارو و رادیو ایزوتوپ‌ها و غیره) که اندکی پرتودهی شده باشد، از شمول محاسبه در سقف ۳۰۰ کیلو ذخایر کشور معاف می شود. فرآیند پاک سازی رسوبات غیرقابل بازیابی فوق طی ۱۲۰ روز به پایان خواهد رسید.

در ادامه روند رو به رشد همکاری‌های بین‌المللی، از جمله در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های پیوست شماره ۳ برجام در حوزه صلح‌آمیز هسته‌ای، و با هدف بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در این توافق، سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های خود در جهت تعمیق و تثبیت همکاری‌ با کشورهای صاحب این فناوری ادامه می‌دهد. در این روند، بازدیدهای متقابل در سطوح مختلف، مذاکرات و ملاقات‌های متعدد و امضای اسناد همکاری در دستور کار قرار گرفته است که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشد:

برگزاری سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا: نشست همکاری­های هسته­ای ایران و اروپا تحت عنوان "سمینار عالی‌­رتبه­ همکاری­های هسته­ای بین‌المللی: انتظارات و مسئولیت­ها" در تاریخ ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۵ در بروکسل پایتخت کشور بلژیک برگزار شد. اساس و مبنای برگزاری این نشست که رویدادی بی‌سابقه در حوزه همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا قلمداد می‌شود، پیوست شماره ۳ برجام در خصوص همکاری‌های هسته­ای با جمهوری اسلامی ایران بود. این سمینار، محصول ابتکار مشترک کمیسیونر انرژی اتحادیّۀ اروپا، آقای میگل آریاس کانیته و جناب آقای دکتر صالحی، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بود که در سفر رئیس محترم سازمان انرژی اتمی ایران به بروکسل مورد توافق قرار گرفت.

این نشست مشترک با سخنرانی خانم هلگا اشمیت، دبیرکل سرویس خدمات برون مرزی اتحادیّۀ اروپا و آقای دومینیک ریستوری، مدیرکل بخش مدیریت کمیسیون انرژی اتحادیّۀ اروپا و جناب آقای کمال‌وندی، معاون محترم امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران افتتاح شد. از جانب طرف ایرانی پیام جناب آقای دکتر علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران قرائت شد. در این سمینار، هیأتی عالیرتبه از ایران از جمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مقامات ارشد سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت امور خارجه حضور داشتند. در طرف مقابل نیز برخی از اعضای پارلمان اروپا، مدیران کمیسیون و سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و تعدادی از کارشناسان و متخصصان امور هسته­ای کشورهای اروپایی شرکت داشتند. جناب آقای ذوالنوری، رئیس محترم کمیته هسته‌ای؛ جناب آقای امیری خامکانی، رئیس محترم کمیسیون انرژی؛ جناب آقای خالدی، رئیس کمیته انرژی هسته‌ای؛ سرکار خانم الماسی، عضو محترم کمیسیون انرژی و جناب آقای صفاری، عضو محترم کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس علاوه بر ایراد سخنرانی به سوالات شرکت‌کنندگان در سمینار پاسخ دادند. همچنین اعضای پارلمان اروپا، نمایندگان تعدادی از واحدهای ارائه خدمات کمیسیون اروپا و نمایندگانی از کشورهای عضو ۱ + ۵ و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این سمینار حضور و مشارکت داشتند.

یکی از دستاوردهای مهم این نشست، ارسال پیامی روشن به جامعه بین‌المللی در خصوص تداوم اجرای موثر برجام و تعامل سازنده جمهوری اسلامی ایران و جامعه جهانی در حوزه همکاری‌های هسته‌ای بود. در این نشست، اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در سه حوزه "ایمنی هسته­ای"، "مدیریت پسماندهای سوخت" و "مواجهه با موارد اضطراری" اعلام کرد. بر اساس بیانیه پایانی این سمینار، مقرر شد مباحث مطروحه در این نشست در سطح فنی و کارشناسی پیگیری شده و نشست تخصصی بعدی در سال ۱۳۹۶ در ایران برگزار شود.

همکاری با سایر کشورها: مذاکره با تعداد قابل توجهی از کشورها جهت همکاری در زمینه ایمنی هسته‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی در این حوزه، مشارکت در تجهیز مرکز مجهز ایمنی هسته‌ای مطابق بند ۳ برجام، برگزاری همایش ایمنی هسته‌ای در تهران، تخصیص اعتبارات مورد نیاز به منظور افزایش توانایی ایمنی هسته‌ای نیروگاه اتمی بوشهر، همکاری در حوزه پشتیبانی و تأمین تجهیزات و ارائه خدمات آموزشی در حوزه نیروگاهی، و از همه مهم‌تر ساخت دو واحد نیروگاهی انرژی اتمی هر کدام به ظرفیت هزار مگاوات در ساختگاه بوشهر، در جریان است و در برخی از موارد منتهی به امضای اسناد مختلف در قالب قرارداد یا یادداشت تفاهم گردیده است. از جمله موارد قابل توجه اختصاص مبلغی در حدود پنج میلیون یورو از جانب اتحادیه اروپا به امر تقویت ایمنی هسته ای در کشورمان می باشد که اخیرا کار برگزاری مناقصه میان شرکت های اروپائی و تعیین شرکت مجری و مشاور با هماهنگی و حضور نمایندگان مرکز نظام ایمنی کشورمان در بروکسل به پایان رسید.

بخش دوم

آخرین تحولات در حوزه رفع تحریم‌ها

مقدمه:

کارکرد مورد انتظار از برجام در حوزه اقتصادی، رفع موانع و محدودیت‌های گسترده ناشی از "تحریم‌های هسته‌ای" بوده و می‌باشد. متعاقب اجرایی شدن برجام، تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای علیه ایران رفع گردید و در نتیجه آن، گشایش‌های قابل ملاحظه‌ای حاصل شد و روند بازگشت به شرایط عادی آغاز گردید. این روند همچنان و به صورت مستمر ادامه دارد.

در گزارش‌های سه‌ماهه‌ی قبلی، خصوصا در گزارش سه ماهه چهارم که همزمان با سالگرد اجرای برجام تهیه و ارائه شد، گشایش‌ها و تحولات عمده در حوزه رفع تحریم‌ها، با استناد به آمار و اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های مختلف اجرایی و اقتصادی، به تفصیل تشریح گردید. انعکاس آمار و اطلاعات واصله از دستگاه‌ها در گزارش‌های سه‌ماهه وزارت امور خارجه، عمدتا به منظور تبیین ملموس‌تر گشایش‌ها و مقایسه شرایط قبل و پس از اجرای برجام با تکیه بر آمارهای رسمی، و با هدف فراهم نمودن امکان ارزیابی دقیق‌تر روند اجرای این تفاهم توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.

همانطور که در گزارش‌های پیشین اشاره شد، تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه هسته‌ای که با هدف فلج کردن اقتصاد جمهوری اسلامی ایران وضع شده بود، عمدتا بر سه حوزه اصلی و چندین حوزه فرعی متمرکز بود. سه حوزه اصلی مورد اشاره عبارت بود از حوزه نفت و گاز، حوزه حمل و نقل و حوزه بانکی و مالی، و حوزه‌های فرعی نیز شامل آب و برق، صنعت و تجارت، بهداشت و درمان، کشاورزی و ... بوده است. در گزارش‌های قبلی، با تکیه بر آمار و اطلاعات واصله از دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی کشور، تاکید شد که بخش اعظم تحریم‌ها در تمامی حوزه‌های اصلی و فرعیِ مورد اشاره و البته در چارچوبی که در برجام مورد توافق قرار گرفته بود، رفع شده است. طی سه‌ماهه اخیر، روند مزبور ادامه یافته است.

اکنون پس از گذشت بیش از یک سال از اجرای برجام و با عنایت به ثبات نسبی در حوزه رفع تحریم‌ها، تداوم شرایط تشریح شده در گزارش‌های سه‌ماهه اول تا چهارم، عدم دریافت گزارش جدیدی از سوی دستگاه‌ها مبنی بر بازگشت موانع گذشته، و تاکید دستگاه‌ها بر تداوم روند بهبود شرایط و رفع موانع، این گزارش و گزارش‌های آتی سه‌ماهه وزارت امور خارجه بر تشریح "روند اجرای برجام"، یعنی آنچه که "قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" وزیر امور خارجه را موظف بر انجام آن نموده است، متمرکز خواهد بود. بنابراین در حوزه رفع تحریم‌ها، صرفا تشریح آخرین تحولات در حوزه رفع موانع تحریمی مورد توجه قرار خواهد گرفت و عندالزوم، برخی آمارهای مرتبط (خصوصا در حوزه‌های حساس یا بخش‌هایی که همچنان درگیر برخی چالش‌ها می‌باشند) ارائه خواهد شد. بدیهی است دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی همچنان و بنا بر وظیفه ذاتی خود، موظف به پاسخگویی به مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد خود و ارسال آمار و اطلاعات مورد نیاز نمایندگان محترم خواهند بود.

با عنایت به توضیحات فوق، تحولات سه‌ماهه اخیر در حوزه رفع تحریم‌ها، به شرح زیر می‌باشد:

تحولات در حوزه بانکی و مالی: پس از اجرای برجام، تحولات و گشایش‌های وسیع و قابل توجهی در حوزه مالی و بانکی رخ داده است که موجب خروج قطعی نظام بانکی و مالی از مرحله بحرانی و بن‌بستِ دوران تحریم شده است. همانگونه که در گزارش‌های پیشین مورد اشاره قرار گرفت، علیرغم تداوم برخی مشکلات و محدودیت‌ها در این حوزه (که عمدتا مرتبط با برجام نبوده و به عوامل دیگری مانند تحریم‌های اولیه و غیرهسته‌ای آمریکا، قوانین انضباطی مرتبط با پولشویی، مشکلات زیرساختاری در نظام بانکی کشور و ... مربوط می‌شود) سیستم بانکی کشور هم اکنون با مانع تحریمی مرتبط با موضوع هسته ای و برجام مواجه نمی‌باشد.

براساس آخرین اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی، از تاریخ اجرای برجام تا پایان سال ۱۳۹۵، شبکه بانکی کشور ۷۰۴ رابطه کارگزاری با ۲۴۹ بانک دنیا ایجاد نموده است. طی این مدت ۹۹۹۳۶ فقره گشایش اعتبارات اسنادی و ارائه خدمات تجاری در قالب ۱۷۸۶۱ فقره گشایش اعتبار اسنادی، ۱۸۶۶ فقره ثبت سفارش برات اسنادی و ۸۰۲۰۹ فقره حواله ارزی صادر شده است که ارزش دلاری خدمات تجاری مذکور بیش از ۳۸ میلیارد دلار بوده و شامل ۷۴/۱۷ میلیارد دلار گشایش اعتبار اسنادی، ۹۶/۳ میلیارد دلار برات اسنادی و ۶۲/۱۶ میلیارد دلار حواله ارزی می‌باشد. در چارچوب آزادسازی دارایی‌های کشور، علاوه بر آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده کشورمان در فاصله زمانی برنامه اقدام مشترک (توافق موقت ژنو) تا انعقاد برجام، از تاریخ اجرایی شدن برجام تا پایان سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۷/۲۵ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور آزاد شده است که آزادسازی ۳/۹ میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به سه‌ماهه اخیر می‌باشد. شایان ذکر است انتقال وجوه حاصل از فروش نفت و سایر درآمدهای صادراتی در اروپا و آسیا، از طریق حساب های افتتاح شده نزد بانک‌های مرکزی و نیز حساب‌های موجود نزد تعدادی از بانک های تجاری خریداران نفت در اروپا و آسیا استمرار دارد.



تحولات در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی: تحریم‌های مربوطه در این حوزه کاملا رفع شده و گزارشی از اینکه کشور با مانع عمده‌ای در تولید، صادرات، یا انتقال عواید حاصله از فروش نفت مواجه باشد، دریافت نشده است. بر اساس آخرین آمار دریافت شده از وزارت نفت، میانگین تولید نفت خام و میعانات گازی کشور در سال ۱۳۹۵، به بیش از ۴ میلیون و ۳۳۷ هزار بشکه در روز رسیده است که ۳۱ درصد نسبت به قبل از برجام رشد نشان می دهد. میانگین تولید گاز طبیعی نیز با ۲۳ درصد افزایش نسبت به قبل از برجام بیش از ۷۸۱ میلیون متر مکعب در روز می‌باشد.

روند افزایش صادرات نفت خام کشور پس از اجرای برجام، مطابق با اهداف از پیش تعیین شده ادامه دارد. میانگین صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی کشور در سال ۱۳۹۵، حدود ۲ میلیون و ۶۳۹ هزار بشکه در روز بوده که بیش از دو برابر نسبت به زمان قبل از برجام افزایش داشته است. درآمد کشور از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۳۴ میلیارد دلار بوده است. مبالغ حاصل از صادرات نفت خام، از طریق بانک های مختلف بین‌المللی دریافت می‌گردد.



تحولات در حوزه حمل‌ونقل: پس از اجرای برجام، کلیه تحریم‌هایی که مرتبط با موضوع هسته‌ای بر حوزه حمل‌ونقل وضع شده بودند برطرف شده و گزارشی مبنی بر وجود مانع عمده‌ای مرتبط با برجام در این حوزه، دریافت نشده است. روند نهایی شدن و اجرای بسیاری از توافق‌ها و تفاهم‌هایی که طی یک سال نخست اجرای برجام قطعی شده بود، به شکل قابل قبولی ادامه دارد.

در ماه های اسفند ۱۳۹۵ و فروردین ۱۳۹۶ دومین و سومین فروند از هواپیماهای ایرباس که از نوع پیشرفته A۳۳۰ هستند تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) شده و عملیاتی گردیدند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۶، حداقل ۴ فروند دیگر از هواپیماهای ایرباس و حداقل یک فروند هواپیمای بوئینگ تحویل هما گردد. همچنین قرارداد نهایی خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ بین هما و شرکت سازنده امضاء شد و قرار است ۴ فروند از این هواپیماها طی یک ماه آینده و تعدادی دیگر تا پایان سال ۲۰۱۷ تحویل شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، طی یک ماه اخیر مذاکرات شرکت هواپیمایی آسمان با شرکت بوئینگ به تفاهم نهایی منتهی شد که بر اساس آن قرار است تعداد ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس اس (قابل افزایش تا ۶۰ فروند) که از جدیدترین و مدرن‌ترین تولیدات شرکت بوئینگ می‌باشد، به تدریج و از سال ۲۰۱۹ به هواپیمایی آسمان تحویل شود.

با توجه به طرح پاره‌ای ابهام‌ها مبنی بر "مرجوعی" بودن هواپیماهای تحویلی به ایران‌ایر، ذکر توضیحی در این خصوص مفید به نظر می‌رسد. اصولاشرکت‌های سازنده هواپیماهای مسافربری، پس از دریافت سفارش و

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۳۵۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم در کدام انتخابات به زنان بیشتر اعتماد کردند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در تاریخ ایران، زنان همواره نقش‌های مهمی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر عهده داشته‌اند. پس از پیروزی جنبش مشروطه، زنان در جامعه ایران به موقعیت‌های بالایی در نظام اجرایی و قانون‌گذاری دست یافتند. اما با پیروزی انقلاب اسلامی، نقش زنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی نه تنها کاهش نیافته، بلکه در برخی از حوزه‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش ایرنا، زنان در این دوره به نظام اسلامی تعهد سپردند و در این میان، زنان در عرصه های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی با حمایت جامعه زنان نقش مهمی ایفا کردند که در این گزارش به حضور زنان در ۱۱ دوره مجلس پرداخته می شود.

با پیروزی انقلاب اسـلامی و تشکیل نخستین مجلس شورای اسلامی برای اولین بار چهار نماینده زن در میان بزرگان به مجلس راه یافتند و چهار کرسی از استان تهران و حوزه انتخابیه شهر تهران را کسب کردند. مرحومه «مریم بهروزی» فعال و زندانی سیاسی دوران پهلوی و نماینده ۴ دوره مجلس شورای اسلامی و بنیانگذار و دبیرکل جامعه زینب، مرحومه «اعظم طالقانی» روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و کنشگر حقوق زنان ایران و دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی، «گوهرالشریعه دستغیب» از فعالان سیاسی جناح چپ و اصلاح‌طلب و سه دوره نخست تهران و «عاتقه صدیقی» همسر شهید محمدعلی رجایی، دومین رئیس‌جمهور ایران.

از بین چهار زن نماینده دوره اول منهای طالقانی مابقی توانستند به مجلس دوم و سوم از همان حوزه انتخابیه تهران راه یابند و از مجلس دوم مرحومه «مرضیه حدیدچی دباغ» به ترکیب زنان در مجلس اضافه شد. بانوی مبارز و انقلابیِ خستگی‌ناپذیر که در دوران طاغوت در شمار مبارزان مؤمنی بود که زندان و شکنجه‌های شدید نتوانست او را از راه دشوار مبارزه منصرف کند و در دوران جمهوری اسلامی نیز در مسئولیت‌هایی مانند فرماندهی سپاه پاسداران در همدان و تدریس در دانشگاه و حضور در سازمان های خدماتی انجام وظیفه کرد و مفتخر به عضویت در هیات اعزامی امام راحل برای رساندن نامه‌ معروف ایشان به سران شوروی سابق شد. دباغ در واقع سه دوره و در دوره های دوم و سوم و پنجم نماینده مجلس بود.

بر این اساس در سه دوره از عمر مجلس شورای اسلامی تنها چهار زن از حوزه انتخابیه تهران توانستند چهار کرسی در مجلس و تنها از یک حوزه انتخابیه کسب کنند.

اما عملکرد زنان در نخستین دوره مجلس ابتدا تشکیل «کمیته حقوق خانواده» بود که فعالیت خود را متمرکز به امور بانوان کردند و در این مقطع توانستند سه قانون را به تصویب برسانند. نخست - تصویب قانون واگذاری حضانت فرزندان صغیر یا محجور به مادران. دوم - تصویب قانون تامین زندگی زنان و کودکان بی سرپرست و سوم - تصویب قانون نیمه وقت بانوان در ادارات دولتی

در واقع در دوره‌های اول‌ و دوم مجلس شورای اسلامی، زنانی که بـه مجلس راه یافتـند به طور عموم سرشناس، مبارز و انقلابی بودند که با همسرانشان به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخته بودند. در شرایطی بین سالهای ۵۷ تا ۶۱ که کشور بـا بحران‌های داخلی و خارجی روبه رو شد، نگاه نمایندگان زن در این دوره ها نگاهی حمایتی بود. اما مهمترین کار نمایندگان زن در دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی هموار کردن مسیر پیشرفت زنان ایرانی برای حضور بیشتر و فعال تر در عرصه سیاست و مسائل اجتماعی و فرهنگی بود که همین اقدام باعث شد تا زنان از حوزه های انتخابیه دیگر هم سهمی در مجلس چهارم داشته باشند.

افزایش سهم کرسی زنان در مجلس چهارم از ۴ استان

با توجه به فعالیت ها و عملکرد زنان در سه دوره نخست مجلس، در مجلس چهارم تعداد زنان راه یافته به خانه ملت از چهار کرسی به ۹ کرسی و یک حوزه انتخابیه به چهار حوزه افزایش افزایش یافت. یعنی این بار زنان علاوه برحوزه انتخابیه تهران از تبریز، کرمانشاه و مشهد توانستد به مجلس ورود کنند و از طرفی تعداد کرسی های تهران از چهار به پنج کرسی ارتقا داشت که مریم بهرورزی برای چهارمین بار متوالی و پروین سلیحی، منیره نوبخت، مرضیه وحید دستجردی و نفیسه فیاض بخش برای نخستین بار وارد بهارستان شدند. همچنین از تبریز فخرالتاج امیرشقاقی وفاطمه همایون مقدم و از کرمانشاه اختر درخشنده و قدسیه سیدی علوی هم از مشهد و کلات راهی مجلس شدند.

دورقمی شدن نمایندگان زن در مجلس پنجم

حضور نمایندگان زن در حوزه های انتخابیه استان های خراسان رضوی، کرمانشاه و آذربایجان شرقی برای اولین بار در مجلس چهارم باعث شد تا در مجلس پنجم شاهد دو رقمی شدن حضور زنان از ۹ نفر به ۱۱ نفر باشیم که در این دوره همچنین چهار حوزه انتخابیه دیگر اضافه شدند که نمایندگان زن علاوه بر حوزه های انتخابیه تهران و مشهد، از حوزه‌های انتخابیه اصفهان ۲ کرسی، (ارومیه، ملایر و همدان) هر کدام یک کرسی توسط زنان کسب کنند. در این دوره از حوزه انتخابیه تبریز زنی به مجلس راه نیافت. همچنین تعداد کرسی های حوزه انتخابیه تهران از پنج کرسی در مجلس چهارم به هفت کرسی افزایش یافت.

مجلس ششم و حضور ۱۳ نماینده زن از هشت حوزه انتخابیه

در این دوره شمار نمایندگان زن مجلس به ۱۳ نفر افزایش یافت اما در حوزه انتخابیه تهران در مقایسه با دوره قبل از هفت کرسی به ۶ کرسی کاهش داشت منتها حوزه‌های انتخابیه از ۶ حوزه به هشت حوزه انتخابیه در مجلس ششم اضافه شد که شامل اسلام آباد غرب، شیراز، دشتستان و خلخال بود.

حضور زنان نماینده از ۱۵ حوزه انتخابیه تا مجلس هفتم

مجلس هفتم از نظر تعدادکرسی ها با مجلس ششم تفاوتی نداشت و در این دو دوره ۱۳ کرسی به زنان اختصاص داشت با این تفاوت که از سه حوزه انتخابیه جدید برای اولین بار زنان به مجلس راه یافتند، زنجان، کرج و رشت. در واقع در ۶ دوره از حضور زنان در مجلس در مجموع از ۱۵ حوزه انتخابیه تهران، تبریز، کرمانشاه، مشهد، اصفهان، ارومیه، ملایر، همدان، اسلام آباد غرب، شیراز، دشتستان، خلخال، زنجان، کرج و رشت شاهد حضور نمایندگان زن بودیم که در این بین تهران پای ثابت حضور زنان در مجلس بوده است.

اما در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تنها ۸ نامزد زن توانستند به عنوان منتخبین حوزه انتخابیه خود از چهار حوزه انتخابیه تهران، کرج، مشهد و اصفهان روانه مجلس هشتم شوند که پنج کرسی آن به تهران اختصاص داشت و در مجلس نهم هم ۹ زن از ۶ حوزه انتخابیه تهران، اصفهان، ساوه وزرندیه، سراب، سمیرم و زابل راهی خانه ملت شدند.

مجلس دهم و نخستین منتخبان زن از ۱۰ حوزه انتخابیه

مجلس دهم برخلاف دو مجلس قبلی مجدد شاهد افزایش حضور زنان بودیم و این بار ۱۷ منتخب از ۱۰ حوزه انتخابیه راهی بهارستان شدند و این بار از حوزه‌های انتخابیه بروجن، نیشابور و فیروزه، قزوین آبیک و البرز، کنگان، دیرجم و عسلویه و شبستر شاهد نخستین منتخبان زن در مجلس بودیم که از ۱۷ کرسی هشت کرسی متعلق به تهران بود.

مجلس یازدهم و فعلی که دارای ۱۱ نماینده زن از ۱۳ حوزه انتخابیه است اما در این میان «فاطمه رهبر»، منتخب حوزه تهران بیماری کرونا اجازه ورود او به مجلس را نداد. او بیش از این در سه دوره هفتم تا نهم نماینده مردم تهران بود.

تاکنون در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی، ۷۸ زن موفق به کسب ۱۱۱ کرسی در دوره‌های مختلف شده‌اند و حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با داشتن ۵۷ کرسی زن در دوره‌های مختلف مجلس، رکورددار حضور زنان است.

همچنین بهروزی، جلودارزاده، اخوان و رهبر با چهار دوره نمایندگی بیشترین سابقه حضور در مجلس را دارند البته رهبر که در مجلس یازدهم برای بار چهارم راه یافته بود اما قبل از آغاز دوره یازدهم به دلیل کرونا به دیار حق شتافت. بر این اساس سه چهره باسابقه مجلس از حوزه انتخابیه تهران و تنها اخوان از حوزه اصفهان در زُمره رکوردداران بیشترین حضور در مجلس هستند.

چهره های باسابقه زنان ادوار مجلس (اول تا یازدهم)

ردیف زنان ادوارمجلس حوزه های انتخابیه سابقه نمایندگی
۱- مریم بهروزی تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر دوره های ۱، ۲، ۳ و۴ مجموع (۴ دوره)
۲- سهیلا جلودارزاده تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر دوره های ۵،۶،۷ و۱۰ مجموع (۴ دوره)
۳- فاطمه رهبر تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر دوره های ۷،۸،۹ و ۱۱ که البته در مجلس یازدهم به دلیل کرونا فوت کرد مجموع( ۴دوره)
۴- نیره اخوان بیطرف اصفهان دوره های ۵،۷،۸ و۹ مجموع( ۴ دوره)
۵- گوهرالشریعه دستغیب تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر دوره های ۱ ،۲ و۳ مجموع (۳ دوره)
۶- عاتقه صدیقی تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر دوره های ۱ ،۲ و۳ مجموع (۳ دوره)
۷- مرضیه حدیدچی دباغ تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر دوره های ۲، ۳ و ۵ مجموع (۳ دوره)
۸- نفیسه فیاض بخش تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر دوره های ۴، ۵ و ۷ مجموع (۳ دوره)
۹- عفت شریعتی تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر دوره های ۷ ،۸ و ۱۱ مجموع (۳ دوره)
۱۰- لاله افتخاری تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر دوره های ۷، ۸ و ۹ مجموع (۳ دوره)

کدام استان بیشترین کرسی زنان را در ادوار مجلس کسب کردند

با نگاهی به ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی، حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر با داشتن ۵۷ کرسی رکورددار بیشترین نمایندگان زن را دارد. در واقع تهران در سه دوره نخست مجلس یکه تاز بوده و از دوره چهارم نمایندگان زن از حوزه‌های انتخابیه دیگر راهی مجلس شدند هرچند در این ۱۱ دوره زنان از حوزه انتخابیه تهران همچنان پیشتاز هستند. در عین حال حوزه انتخابیه تهران در دوره های دهم با کسب ۸ کرسی بیشترین سهم را داشته و سپس در مجلس پنجم ۷ کرسی و مجلس ششم و هفتم در هر دوره ۶ کرسی در اختیار گرفتند.

پس از تهران، استان اصفهان در ۴ حوزه انتخابیه اصفهان، مبارکه، نائین و خور و بیابانک و شهرضا و سمیرم سفلا با ۱۳ کرسی، خراسان رضوی از ۲ حوزه انتخابیه مشهد و کلات و نیشابور و فیروزه با ۸ کرسی، آذربایجان شرقی در ۲ حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو و سراب با ۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

از استان اردبیل در حوزه انتخابیه خلخال در مجلس ششم و هفتم ۲ کرسی و استان آذربایجان غربی حوزه انتخابیه ارومیه در مجلس هفتم و هشتم هم ۲ کرسی داشتند.

کدام استان بیشترین کرسی زنان را در ادوار مجلس کسب کردند

استان حوزه های انتخابیه ادوار مجلس مجموع کرسی ها
تهران تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر ۱۱ دوره ۵۷
اصفهان ۴حوزه انتخابیه اصفهان، مبارکه، نائین وخور وبیابانک و شهرضا و سمیرم سفلا از دوره پنجم تا یازدهم ۱۳
خراسان رضوی ۲ حوزه انتخابیه مشهد و کلات و نیشابور و فیروزه از دوره پنجم تا هشتم و دهم و یازدهم ۸
آذربایجان شرقی ۲ حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو و سراب دوره های چهارم،هفتم، نهم، دهم و یازدهم ۷

اردبیل وآذربایجان غربی، کرمانشاه،همدان، بوشهر و البرز

هرکدام در ۲ دوره ۲ کرسی داشتند

از مجموع ۳۱ استان کشور در حال حاضر و با احتساب مجلس دوازدهم نمایندگان زن ۲۳ استان راهی بهارستان شدند که استان‌های اصفهان از ۴ حوزه انتخابیه ، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، بوشهر، اردبیل، البرز و همدان هر کدام از ۲ حوزه انتخابیه نماینده زن راهی مجلس کردند.

البته در مجلس دوازدهم منهای تهران، ری و شمیرانات از ۹ استان و ۱۱ حوزه انتخابیه، ۱۱ منتخب راهی مجلس شدند که برای اولین بار از استان تهران و حوزه انتخابیه زرتشتیان یک زن راهی بهارستان شد و با احتساب مجلس دوازدهم استان‌های مازندران و هرمزگان هم برای نخستین بار از حوزه انتخابیه (بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر) و (ساری و میان‌دورود) زنان در مجلس آینده صاحب کرسی شدند.

همچنین ۷ استان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، قم، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و یزد تاکنون در هیچ دوره‌ای نماینده زنی را راهی مجلس نکرده‌اند.

اما در جدول زیر نگاهی خواهیم داشت به استان هایی که اولین بار طی ۱۲ دوره مجلس زنان را روانه خانه ملت کردند.

استان هایی که به ترتیب نماینده زن راهی مجلس کردند

مجلس اول استان تهران
مجلس دوم استان تهران
مجلس سوم استان تهران
مجلس چهارم استان تهران- آذربایجان شرقی- کرمانشاه و خراسان رضوی
مجلس پنجم استان تهران- آذربایجان غربی- اصفهان- همدان
مجلس ششم استان تهران- بوشهر- فارس- اردبیل
مجلس هفتم استان تهران- البرز- گیلان- زنجان
مجلس هشتم استان تهران- استان جدیدی نماینده زنی را راهی مجلس نکرد
مجلس نهم استان تهران- مرکزی - سیستان و بلوچستان
مجلس دهم استان تهران- قزوین - چهارمحال بختیاری
مجلس یازدهم استان تهران- ایلام-کردستان-کرمان- لرستان
مجلس دوازدهم استان تهران- مازندران و هرمزگان
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888234

دیگر خبرها

  • یکی دیگر از مخالفان جدی جمهوری اسلامی هم مُرد
  • جذب هسته‌های فناور جدید در دانشگاه آزاد تربت‌حیدریه
  • سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟
  • پاک مهر: تورم در حوزه دارو و درمان نباید بر گرده مردم قرار گیرد + فیلم
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • مردم در کدام انتخابات به زنان بیشتر اعتماد کردند؟
  • بررسی سهم زنان در انتخابات ادوار مجلس شورای اسلامی