Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-07@10:54:10 GMT

کلاس پرنده به روستای خرانق پرید

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۳۹۵۷۱

کلاس پرنده به روستای خرانق پرید

به گزارش ایلنا؛ «کلاس پرنده» پروژه‌ای است که از آبان سال 91 فعالیتش را آغاز کرد و به‌واسطه‌ی آموزش‌های متفاوت و خاص به کودکان و نوجوانان و همچنین اجرای متفاوت و خلاقانه‌اش شناخته شد. تیم مدرسان این پروژه که گروهی از متخصصان در زمینه‌های مختلف‌اند پس از سه سال دوری و عدم فعالیت، در روزهای پایانی فروردین‌ماه 96 به روستای خرانقسفر کردندتا با کمک دانش‌آموزان مدرسه‌ی شهید حمیدیا پروژه‌ی هفتم خود را اجرایی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستای خرانق که در بخش مرکزیشهرستان اردکاناستان یزد واقع شده، دو بافتجدیدوقدیمدارد و هرروزه گردشگران بسیاری از سرتاسر جهاناز آن دیدن می‌کنند.

«نهال سپید»گروهی از معماران داوطلب‌اند که با رویکرد ساخت مدارس در مناطق محروم کشور مشغول فعالیت‌ می‌باشند. این بنیاد با نقد معماری مدارس سعی در بهبود طراحی فضای آن دارد. در اغلب مدارس روستایی کمیت بر کیفیت ارجحیت داشته و به همین دلیل مساحت و هزینه زیادی برای ساخت مدرسه صرف می‌شود. این درحالی ا‌ست که بسیاری از روستاهای کشور به مدرسه‌ای با این فضا نیازی ندارند.

سپیده علمی موسّس بنیاد «نهال سپید» با توضیح این مطلب که ما به نقاط مختلف کشور سفر کردیم تا با امکان‌سنجی مناطق، سایت مورد نظر برای ساخت مدرسه را بیابیم، افزودند: پس از تحقیقات فراوان خرانق یکی از گزینه‌های مورد نظر برای انجام این مشارکت شد. روستایی که به دلیل کمبود فضای آموزشی دانش‌آموزان تمامی رده‌هایش در یک مدرسه‌ی مشترک درس می‌خوانند که این مسئله و دوری مسافت باعث شده بسیاری از خانواده‌ها از این روستا کوچ نمایند.

وی افزود: با در نظر گرفتن مسائل مطرح‌شده و نقصی که در قانون ساخت و ساز مدارس وجود دارد، جلسه‌ای با کانون پرورش فکری استان یزد برگزار کردیم که نتیجه‌ی آن طراحی و ساخت مدرسه‌ای پنج‌کلاسه با مساحتی حدود 600 متر برای دانش‌آموزان ابتدایی روستای خرانق بود. مدرسه‌ای همسو با جغرافیا، اقلیم، فرهنگ و بافت منطقه که دانش‌آموزانش در طراحی آن سهیم باشند. برای این منظور به سراغ تیم «کلاس پرنده» آمدیم که تجربه وسابقه‌ی خوبی در آموزش و ساماندهی ابزار کمک‌آموزشی در مدارس داشتند.

مجتبی کلارستاقی مدیر اجرایی «کلاس پرنده» در این باره می‌گوید: ایده‌ی اصلی تیم ما این بود که از بچه‌ها بخواهیم مدرسه‌ی مورد علاقه‌شان را نقاشی کنند. این مدرسه چه‌شکلی است؟ و اینکه دوست دارید چه عناصر و ویژگی‌هایی داشته باشد؟ و سپس جواب‌ها (نقاشی‌ها) در اختیار معماران نهال‌سپید قرار می‌گیرد تا با متخصصان روانشناسی کودک آنرا تحلیل و در نهایت برای طراحی مدرسه موردنظر، استفاده نمایند. برای این منظور در ابتدای حضورمان در مدرسه، نمایش خیمه‌شب‌بازی و کارگاه اسباب‌بازی توسط موزه‌‌ی اسباب‌بازی سیار برگزار شد تا جو صمیمانه‌‌ای بین بچه‌ها و اعضای گروه شکل گیرد.

با استفاده از رنگ‌های اکریلیک بدون سربی که شرکت رنگ سحر در اختیار ما قرار داده بود و با تدارک پارچه‌ی بوم نقاشی، سعی کردیم به حس‌ و تخیل بچه‌ها قدرت ببخشیم تا با اعتماد به‌ نفس بیشتری به خلاقیت بپردازند و ایده‌پردازی کنند. و در قسمت پایانی پروژه، بچه‌ها جواب سوال‌های ما را روی بوم تصویرسازی کردند.

تیم اجرایی این پروژه عبارتنداز: ایده و اجرا: گروه «کلاس پرنده» با همکاریبنیاد «نهال سپید»/ مدیر اجرایی: مجتبی کلارستاقی/ تیم کلاس پرنده: سارا طبیب‌زاده، ساقی انتظامی، محسن محمودی، عطا مجابی، سحر یوسف‌زاده، علی خالقی‌ملاطی، ریحانه تیزمغز، محمد نظّاری، امیر سهرابی(موزه‌ی اسباب‌بازی سیّار)/ عکس: مهری رحیم‌زاده/ پوستر: پرستو حقی، ساقی انتظامی/ با مشارکت: شرکت رنگ سحر/ وبسایت بنیاد نهال سپید: www.nahalsepid.ir

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۳۹۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقاشی شاهکار معلم ژاپنی روی تخته سیاه کلاس

در بسته زیر اخبار و محتوا‌های آموزشی پیرامون «دانش‌آموزان برای فرار از مدرسه چه نقشه‌ای کشیدن! + فیلم»، «همه آنچه باید از بار الکتریکی در فیزیک بدانیم»، «اگه چشم اتمی داری، 8 ثانیه‌ای کدوتنبل بداخلاق رو پیدا کن»، «حکایت خواندنی از ضرب المثل توبه گرگ مرگه؛ خلاصه حواستون باشه»، «اگه چشم اتمی داری، 8 ثانیه‌ای کدوتنبل بداخلاق رو پیدا کن»، «فیلم خواستگاری دانش آموز دختر از آقا معلم؛ چه نامه‌ای هم براش نوشته!»، «عکس هایی از کوچکترین مدرسه دنیا»، «» را با کلیک بر روی تیتر بخوانید.

برای خواندن مطالب روی تیترها کلیک کنید

نقاشی شاهکار معلم ژاپنی روی تخته سیاه کلاس

رقص و‌ شادمانی معلم در کلاس در روز معلم

در مورد سریال حشاشین چه می دانید؟

 

عکس هایی از کوچکترین مدرسه دنیا

فیلم خواستگاری دانش آموز دختر از آقا معلم؛ چه نامه‌ای هم براش نوشته!

اگه چشم اتمی داری، 8 ثانیه‌ای کدوتنبل بداخلاق رو پیدا کن

حکایت خواندنی از ضرب المثل توبه گرگ مرگه؛ خلاصه حواستون باشه

همه آنچه باید از بار الکتریکی در فیزیک بدانیم

دانش‌آموزان برای فرار از مدرسه چه نقشه‌ای کشیدن! + فیلم

قدرت تمرکزت رو بسنج؛ تخته‌ای رو که دارت قرمز داره 15 ثانیه‌ای پیدا کن

این شیرینی یه تخم‌مرغی رو خیلی راحت روی گاز درست کن

با این روشها کم درس بخون اما نمره‌ی عالی بگیر

وقتی رضا رشیدپور آهنگ اون ور آبی میخونه + فیلم

کسانی که بیشترین تمرکز را دارند میتوانند 3 تفاوت دو عکس را پیدا کنند

 

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه
  • امسال ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش اصفهان می‌شود
  • ۱۰۰ هزار معلم تازه نفس در راه مدرسه
  • ساخت ۵۵ کلاس درس در اشنویه
  • فیلم رقص و‌ شادمانی معلم در کلاس در روز معلم
  • بهره برداری از ۱۵۷ کلاس درس در خواف
  • ساخت 55 کلاس درس در شهرستان اشنویه
  • واژه ای به نام سمپاد به گوشتان خورده است ..
  • ساخت ۱۱ مدرسه جدید در سیرجان
  • نقاشی شاهکار معلم ژاپنی روی تخته سیاه کلاس