Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم تکریم دکتر مهدی محقق و معارفه دکتر حسن بلخاری به‌عنوان روسای قدیم و جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. آفتاب‌‌نیوز :

مراسم تکریم دکتر مهدی محقق و معارفه دکتر حسن بلخاری به‌عنوان روسای قدیم و جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش آفتاب نیوز به نقل از ایسنا، در این مراسم که پیش از ظهر امروز (۲۷ فروردین‌ماه) در محل این انجمن برگزار شد، چهره‌هایی مانند آیت‌الله خسروشاهی، حجت‌الاسلام سیدهادی خانه‌ای، دکتر محمد مجتهد شبستری، حجت‌الاسلام محمود دعایی، سیدمجتبی حسینی و علی‌اصغر دادبه حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، علی‌اصغر دادبه - استاد فلسفه و اخلاق - اظهار کرد: من از حافظ پرسیدم کدام غزل را در وصف استادم (مهدی محقق) بخوانم و حافظ به من جواب داد «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد / نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد».

او با اشاره به حضور نوش‌آفرین انصاری - همسر دکتر محقق - در این مراسم گفت: پشت هر مرد موفقی قطعا یک زن موفق نیز حضور دارد. محقق در مدار دوستی و رفتار دوستانه و انسانی در همه زمینه‌ها کار کرده و چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، در شمار معدود معلمان عاشقی بوده که نخواسته به‌جز معلمی، کار دیگری کند. شمار آثار او چه در ادب، چه در کلام و چه در فلسفه و عرفان، قابل ملاحظه است و نشان می‌دهد سرعت و دقت در کار او درهم آمیخته است.

او با اشاره به مدیریت محقق در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهار کرد: او در حوزه مدیریت نیز علاقه‌مندانه کار کرد و ژست بی‌معنی نگرفت و در کنار همه این موضوعات، معلمی دائم‌العمر را فراموش نکرد. من ایمان دارم که او از پای نخواهد نشست و کار علمی را ادامه خواهد داد.

در ادامه، از مهدی محقق خواسته شد تا برای سخنرانی به پشت تریبون برود.

او با بیان این‌که از سال ۱۳۳۷ با این انجمن آشنا شده است، گفت: اینجا خاتمه خدمت ۱۸ ساله من در این انجمن است.

محقق ادامه داد: من همیشه در این فکر بودم که چرا اهانت و بی‌توجهی به اهل علم باید در کشور ما نهادینه باشد و چرا باید تحقیر اهل علم، چیره شود؟ بنابراین پیش از انقلاب به این فکر افتادم که برای بزرگان دانش، مجلس تکریم برگزار کنیم و به‌عنوان اولین بزرگداشت، مراسمی را برای استاد جلال‌الدین همایی برگزار کردیم که او خودش می‌گفت، من مانند متاعی کهنه شده‌ام. وقتی مراسم را برگزار کردیم، انگار او دوباره زنده شد، طوری که به من می‌گفتند، خدا خیرت بدهد ۱۰ سال به عمر او اضافه کردی. ما حتی کتابی نیز به نام «همایی نامه» چاپ کردیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه زمانی که دکتر مهاجرانی وزیر ارشاد بود، از من خواست ریاست این انجمن را قبول کنم و من نیز خوشحال شدم. من در دو نوبت اینجا خدمت کردم و وقفه‌ای در میان آن ایجاد شد، در این وقفه، آقای جنتی از من خواست که دوباره ریاست اینجا را بپذیرم. ما در طول این دوران، ۱۶۲ بزرگداشت برای علما و بزرگان برگزار کردیم و یک بزرگداشت‌نامه نیز چاپ کردیم تا نشان‌دهنده تاریخ فرهنگ علمی این کشور باشد.

او تأکید کرد: باید این بزرگداشت‌نامه‌ها در مدارس پخش شوند تا دانش‌آموزان الگوهای خود را از خارج نگیرند. ما برای تربیت جسم و بدن جوان‌های‌مان استادیوم ۱۰۰ هزار نفره داریم، اما برای تربیت جان‌شان جا نداریم.

رئیس پیشین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان این‌که انتظار نداشتیم به ما کمک کنند، گفت: من ۴۰۰ میلیون تومان از بقال و عطار کمک گرفتم و همایشی را در اصفهان برگزار و ۴۰ کتاب چاپ کردیم. من توانستم این کمبود را جبران کنم.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالم که وزیر ارشاد فرد شایسته‌ای را برای مدیریت اینجا انتخاب کرده تا این راه را ادامه دهد.

محقق افزود: ایران سرزمینی است که از هر ده‌کوره‌ی آن دانشمندی به پا خاسته است. دانشمندانی که در ونیز ایتالیا کتاب‌شان ترجمه و چاپ شده، اما کسی آن‌ها را نمی‌شناسد.

سیدرضا صالحی امیری - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - دیگر سخنران این مراسم بود.

صالحی امیری گفت: ما به وجود استاد بزرگ، با فضیلت، دانشمند و با معرفت، جناب آقای مهدی محقق افتخار می‌کنیم که همیشه در این سرزمین مانند خورشید درخشیدند و می‌درخشند. حضور ما برای تقدیر و تجلیل از دکتر محقق و معرفی شخصیتی است که از سرمایه‌های این مملکت است.

او با بیان این‌که گردش مدیریت، امری طبیعی است، ادامه داد: تأکید ما بر این بود که سرعت و فعالیت بیشتری در این حوزه شکل بگیرد و این نیازمند حضور نیروهای جوان‌تری است که راه را ادامه دهند.

وزیر ارشاد گفت: «محقق» سرمایه بزرگی است که ایران و ایرانی در همه این جغرافیا به او افتخار می‌کند. ما سرمایه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و انسانی زیادی داریم. اگر این سرزمین، سبز است و اگر این جغرافیا در عرصه فرهنگی می‌درخشد به‌خاطر وجود سرمایه‌های فرهنگی ما است. ما همه مدیون فردوسی، حافظ و سعدی تا ابن‌سینا و بزرگانی هستیم که سرمایه‌های نمادین ما هستند.

صالحی امیری اظهار کرد: ریشه‌های این جغرافیا افرادی مانند «محقق‌»اند و جوان‌ها، شاخه‌ها و میوه‌های آن هستند و ماندگاری هویت آن‌ها به این ریشه‌هاست.

او تأکید کرد: ما در حوزه مفاخر باید فعال‌تر از آنچه امروز انجام شده، قدم برداریم. فکر می‌کنم آنچه شایسته این قشر ارزشمند است تا کنون اتفاق نیفتاده و این افراد تداوم و حیات جامعه را تضمین می‌کنند.

وزیر ارشاد اظهار کرد: اگر ما در جامعه با نوعی شکاف نسلی و اجتماعی مواجه هستیم، به‌دلیل شکاف نسل جوان با سرمایه‌های نمادین و الگوهای خود است. ایجاد پلی میان سرمایه‌های نسل امروز و دیروز، از اهداف این انجمن است. ما نیازمند توجه به این سرمایه‌ها هستیم.

او ادامه داد: در دوره چهار ساله دولت آقای روحانی، به این موضوع توجه کرده‌ایم. زمانی که من در کتابخانه ملی حضور داشتم این موضوع را در دستور کارم قرار داده بودم و تقریبا هر ماه، بزرگداشت برگزار می‌کردیم و «محقق» یکی از سخنرانان ثابت این برنامه‌ها بود.

صالحی امیری اضافه کرد: ما از کسانی که مسئولیت را قبول می‌کنند، تقاضا داریم مسیر و جهت‌گیری درست «محقق» را با سرعت بیشتری دنبال کنند و بهتر است ما به جای این‌که حسرت گذشتگان را بخوریم به این سرمایه‌ها اهمیت بدهیم.

در ادامه، اعضای جدید هیأت مدیره این انجمن توسط وزیر ارشاد معرفی شدند.

سعید جوادی آملی، مهدی حجت، علی‌اصغر دادبه، مهدی محقق و حسن بلخاری به‌عنوان اعضای هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی معرفی شدند.

همچنین وزیر ارشاد تأکید کرد: این مرکز نه‌تنها به‌عنوان یک نهاد ملی، بلکه به‌عنوان یک نهاد فراملی برای معرفی آثار و تمدن ایرانی باید فراتر از مرزها نیز فعالیت کند.

صالحی امیری تأکید کرد:‌ ما مسئولان نباید فراموش کنیم که همزمان به آثار نیز به میزان مفاخر توجه کنیم تا آن‌ها دیده شوند. ما باید برای تولید فیلم‌های مستند از مفاخر در حوزه صداوسیما تلاش کنیم. همچنین باید در حوزه تألیفات و انتشار و ترجمه آثار قدم جدی برداریم. امروز در وزارت ارشاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات پتانسیل خوبی برای ترجمه وجود دارد. ما می‌توانیم فراتر از مرزها به معرفی مفاخرمان فکر کنیم. می‌توانیم تندیس آن‌ها را در نقاط مختلف کشور قرار دهیم و به جوانان معرفی کنیم.

او همچنین گفت: این انجمن باید دوره جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کند. توجه به سرمایه‌های ایران در نقاط مختلف کشور باید مورد توجه قرار گیرد. من به آینده این انجمن بسیار امیدوارم.

در ادامه این مراسم از فعالیت‌های مهدی محقق تقدیر و احکام اعضای جدید هیأت مدیره به آن‌ها اهدا شد.

در پایان نیز حسن بلخاری به‌عنوان رئیس جدید این انجمن در سخنانی گفت: امیدوارم طلیعه فعالیت من گشودن عقده‌های لسان و آسان کردن قلب برای تجلیل ایران و مفاخر بزرگ ایران باشد و برکت و عظمت آیات قرآن حافظ اعضای هیأت مدیره باشد.

او با بیان این‌که دکتر محقق چهار سال پیش از به دنیا آمدن من کار خود را در این انجمن شروع کرد، اظهار کرد: من این را عرض کردم که بگویم فاصله بین ما چقدر زیاد است. من در این انجمن به جای استاد نیامده‌ام. ما در هنرهای سنتی، اصلی داریم که وقتی قرار است در کنار استاد قرار بگیریم، از او اذن می‌گیریم و طلب دعای خیر می‌کنیم. من نیز در تماس تلفنی که با استاد داشتم، از او اذن گرفتم و اگر اذن نداده بود، محال بود در اینجا حاضر شوم. ایشان نیز همچنان در انجمن حضور دارند و ریاست هیأت مدیره را قبول خواهند کرد. برنامه‌های این انجمن نیز با سرعت لازم و دقت ادامه خواهد یافت.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۴۰۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشعل المپیک به فرانسه تحویل داده شد + ویدئو | واکنش تماشاچیان حاضر در استادیوم را ببینید

دریافت 8 MB

به گزارش همشهری آنلاین، ورود به این مراسم رایگان بود و هزاران نفر در آن شرکت کردند. مشعل المپیک اکنون به پاریس می‌رود، جایی که المپیک تابستانی از ۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۴ (۵ تا ۲۱ مرداد سال جاری) برگزار می‌شود.

کد خبر 847393 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها ویژه ورزشی یونان فرانسه

دیگر خبرها

  • دعوت رئیس شورای شهر از سرمایه‌گذاران برای حضور در میمند
  • مشعل المپیک به فرانسه تحویل داده شد + ویدئو | واکنش تماشاچیان حاضر در استادیوم را ببینید
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • هفته گرافیک افتتاح شد/ دفاع تمام قد کلهرنیا از سیاست جدید انجمن
  • مدیرعامل ملوان: صحبت‌های تارتار زنگ خطر بود
  • ادامه هتل«صخره‌ای»معطل راه دسترسی/استاندار:سرمایه‌گذار حمایت شود
  • تراکتور به شدت تشویق شد
  • پشت پرده تربیت فیزیوتراپیست در دوره‌های کوتاه مدت
  • پشت پرده تربیت نیروی فیزیوتراپی در دوره‌های کوتاه مدت
  • بوندس‌لیگا تحت تاثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفت!‏