Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام دکتر احمد واعظی روز یکشنبه در دومین روز از کنفرانس بین المللی عدالت و اخلاق در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد افزود:رابطه زایندگی و تولیدی بین عدالت حاکم و حکمرانی عادلانه وجود ندارد.
وی گفت:حکمرانی عادلانه به معنای استقرار عدالت اجتماعی در ساحتهای مختلف جامعه است و عدالت فردی با عدالت اجتماعی مساوی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود:عدالت سیاسی هم زمانی مستقر می شود که حکمرانی عادلانه مستقر شود و حتی اگر بپذیریم که صاحبان مناصب سیاسی افراد عادلی باشند و بخواهند فقه و الزامات فقهی را اجرا و مستقر کنند باز به تنهایی کافی نیست که مدعی شویم حکمرانی عادلانه ای داریم.
وی گفت:در واقع زمینه ساز استقرار عدالت اجتماعی در تمامی ابعادش بحث سلامت اخلاقی جامعه است یعنی در بستر استقرار و حاکمیت اخلاق است که می توان عدالت سیاسی مطلوب اسلامی را مستقر کرد.
استاد دانشگاه باقر العلوم قم گفت:بر خلاف سنت لیبرالیسم، در سنت فکری اسلام، محور سیاست، قدرت نیست و قدرت در اسلام تقدیس نشده است و امام علی (ع) حکومت را به صرف حکومت بودنش از آب بینی بز بی ارزش تر می داند مگر این که بتوان معنویت و عدالت را مستقر کرد.
واعظی افزود:نکته مهم دیگر این که در بحث بینش اسلامی ما غفلتی صورت گرفته است و آن اینکه وقتی می خواهیم از اسلام بگوئیم آن را به فقه و حقوق اسلامی فرو می کاهیم یعنی هم در معرفی اسلام و هم در عملیاتی کردن اسلام بیشتر به جهات فرمالیستی توجه داریم که همان حقوق و فقه است.
وی گفت:این در حالی است که دو قسم محتوای قرآنی وجود دارد که تعدادشان با آیات قرآنی مشتمل بر فقه و حقوق قابل قیاس نیست یعنی عمده آیات قرآنی یا برای تبیین معارف توحیدی و یا برای تبیین معارف اخلاقی نازل شده است و حجم بیشتر قرآن به سلامت اعتقادی جامعه و سپس مواعظ و توصیه های اخلاقی اختصاص یافته است.
واعظی افزود:اگر به عدالت سیاسی فقط با دید واقع گرایانه توجه شود و وجهه همت تقویت جامعه مدنی و حضور شکلی مردم در انتخابات باشد هم مادامی که اخلاق، محور نباشد باز، عدالت سیاسی مورد نظر اسلام محقق نمی شود.
وی گفت:دموکراسی های کنونی جهان در معرض آسیب مهم پوپولیسم قرار دارند و پوپولیسم به معنای رای آوری ولو به قیمت زیر پا گذاشتن اخلاق و منهدم کردم بنیانهای ارزشی جامعه است.
او افزود:اخلاق مداری در عرصه سیاست، به فرهنگ سازی نیاز دارد و باید ذائقه عمومی مردم را به گونه ای ساخت و تنظیم کرد که شعور و آگاهی شان بالا رود.
وی گفت:نکته مهم دیگر، موضوع نهادسازی است چرا که با موعظه و بر روی کاغذ، عدالت سیاسی محقق نمی شود لذا برای آن که اخلاق اسلامی بر صدر بنشیند باید نهاد سازی شود یعنی به گونه ای نهادهای پشتیبان تقویت شوند که در عمل کسانی که می خواهند ضد اخلاقی عمل کنند مطرود شوند و نتوانند به مناصب سیاسی دست پیدا کنند.
کنفرانس بین المللی عدالت و اخلاق،‌ با محوریت آموزه های رضوی در راستای عدالت و اخلاق سومین همایشی است که در سطح بین المللی با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت علوم و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) روز 26 فروردین 1396 در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز و امروز یکشنبه پایان می یابد.
همایش اول با عنوان عقلانیت، معنویت و عدالت در اردیبهشت 1391و همایش دوم با عنوان معنویت در اردیبهشت 1393 برگزار شد.
1922 /1596
خبرنگار:کامیار اسماعیل پور**انتشار: عباسعلی نقی یان

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۴۳۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه لرستان در آیین تجلیل از برترین‌های آموزشی عضو هیئت علمی و اساتید پیشکسوت این دانشگاه، به‌مناسبت روز و هفته معلم، گفت: حمایت جوانان در دانشگاه‌های آمریکا، اروپا و سایر مناطق جهان از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین، یادآور رسالت معلمی و تفکر شهید مطهری در دفاع از حق، مظلومان و مستضعفان جهان است.

علی نظری در این آیین که روز دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در سالن شهید میربهرسی این دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: گرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری یادآور مسئولیت همه ما نسبت به آرمان‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: یکی از مسئولیت‌های مهم ما تعهد به آرمان فلسطین است که امروز جهانی شده است.

نظری اضافه کرد:‌ هر شخصی در هر جایگاهی در جامعه مشغول خدمت بوده اگر وظیفه‌اش را به درستی انجام بدهد نشان از تعهد او به مسئولیت‌پذیری است.

وی با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری بخشی مهم از رسالت معلم و استاد است، اظهار کرد: توجه بیش از پیش به مفهوم استاد تراز انقلاب اسلامی، باعث تقویت پیشرفت‌های ایران اسلامی و اقتدار روزافزون آن می‌شود.

رئیس دانشگاه لرستان در بخش دیگری از گفته‌هایش، جایگاه و نقش استاد و معلم در تربیت نیروهای متعهد و متخصص انقلاب اسلامی را تبیین کرد.

نظری تصریح کرد: در گفتمان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای امامین انقلاب، به جایگاه استاد و معلم، توجه ویژه‌ای شده و این گویای رسالت مهم معلمان و استادان در تعالیم اسلامی است.

وی افزود: استاد و معلم برای دانشجو و دانش‌آموز الگو هستند؛ الگویی که باید جایگاه خویش را متناسب با استاد و معلم تراز انقلاب اسلامی، تقویت کنند.

رئیس دانشگاه لرستان از اعضای هیئت علمی خواست نقش و مشارکت خود را در ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی برای رفع یا کاستن نظام مسائل جامعه، تقویت کنند.

وی در گفته‌هایش، فرا رسیدن روز و هفته معلم را به همه استادان و معلمان به‌ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان، شادباش گفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهتمام به مسائل سیاسی جامعه و بندگی از ویژگی‌های استاد مطهری بود
  • عدالت آموزشی در مناطق شهری و روستایی گلستان مستقر شده است
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • واکنش یک استاد دانشگاه تهران به ادعای وزیر: اخراجم سیاسی بود
  • نام‌گذاری معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌نام «استاد فروغی»
  • نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز