Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@19:49:05 GMT

زمین زراعتی که برای علف قاطر شیخ‌الازهر وقف شد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۴۷۶۸۴

زمین زراعتی که برای علف قاطر شیخ‌الازهر وقف شد

وقتی اداره اوقاف مصر درِ اتاق آهنینی را گشود، چیزهای عجیب و غریبی مشاهده شد؛ از آب و زمین زراعتی برای علف قاطری که شیخ‌الازهر سوار آن می‌شد تا هزار جفت گاو نر، مخصوص شخم زدن زمین برای علما وقف شده بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ استاد محمدجواد مغنیه در کتاب «الفِقهُ عَلَی المَذاهِبِ الخَمسة» در انتهای کتاب وقف در صفحات 625 و 626 مطلبی تحت عنوان: «مِن طَرائِفِ الوقف» می‌نویسد: فکر نمی‌کردم پس از آنکه سخن وقف را از اقوال مذاهب تمام کردم چیزی به مسائل آن بیفزایم ولی تصادفا ًچیزهای تازه‌ای از خواندن جراید درباره‌ اوقاف مصر در زمان سلاطین سابق و خلفای عثمانی در همان ساعتی که از باب وقف به «باب حَجَر» منتقل می‌شدم، دستگیرم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست در همان لحظه روزنامه‌ «لسان الحال البیروتیه» و روزنامه‌ «الاخبار المصریه» مورخه 1964/7/7 به دستم رسید، قلم را کنار گذاشتم و مشغول بررسی مطالب دو روزنامه شدم تا از وقایع و حوادث پیرامون خود آگاه شوم و خودم را از سنگینی یک کار، سبک کرده باشم.

ناگهان در «روزنامه اخبار» دیدم که مدیریت «اوقاف مصر» قصد گشودن درِ اتاق آهنینی را کرده است که صدها سال بر آن گذشته بود؛ می‌خواستند از وضعیت داخل آن با خبر شوند و چون در باز شد و هزاران قباله و نوشته‌ قدیمی که روی آنها خاک گرفته بود، مشاهده شد؛ آنگاه 20 کارمند را برای شناسایی و بررسی آنها مامور شدند و چون مشغول کار شدند، چیزهای عجیب و غریبی دیدند.

300 قباله که با آب طلا نوشته شده بود؛ در میان آنها قباله‌ای دیدند که قدمت آن به هزار سال می‌رسید؛ من احساس تازه‌ای از خواندن آنها کردم یا برای واقعیت آنها و یا برای اینکه من در موشکافی و فکر کردن و نوشتن درباره‌ وقف تا فرق سر غرق شده بودم...

مقداری از محتویات آنها را در زیر می‌آورم شاید همچون من، شما نیز از آن بهره ببرید.

آب و زمین زراعتی برای علف قاطری که شیخ‌الازهر در آن وقت سوار آن می‌شد، وقف شده بود.

فلان خانم 3 هزار جفت گاو نر، مخصوص شخم زدن زمین را برای علما وقف کرده بود، به شرط اینکه در مذهب ابوحنیفه باشند.

فلان پادشاه 10 هزار جفت گاو نر را برای گذاشتن نخل و ریحان بر قبرستان خاندان خودش وقف کرده است.

مردی چند سهم از ثروت خود را برای کسانی که در مسجد جامع آب به مردم دهند، وقف کرده است.

دیگری چند سهم ملک خود را برای کسی که در روز جمعه، خطبه بخواند وقف کرده است.

دیگری برای جبه و لباسی که شیوخ می‌پوشند وقف کرده است و یا دیگری برای بخور دادن در جلسات درس وقف کرده است.

یادم آمد که در گذشته مورد وقفی را خواندم که در سوریه بود؛ این مورد وقف ملکی بود که از اجاره‌ آن کاسه و ظروفی را که کلفت‌ها می‌شکنند، بخرند تا از غضب خانمهای خود در امان باشند.

شنیدم در شهر حمص موقوفه‌ای است برای کسانی که در شب عید فطر هلال را رؤیت می‌کنند؛ به همین جهت مدعی رؤیت هلال در آنجا بسیار شد؛ در بعضی از قرای جبل، ملکی یافته شد که برای کفن مردگان وقف شده بود.

کتاب «چرا و چگونه وقف کنیم»، سید علی دانش‌پور و نادر ریاحی سامانی.

انتهای پیام/

R1428/P1361/S26,2,23,25/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۴۷۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) قمه‌کشی رعب‌آور در خیابان‌های ارومیه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # اخبار حوادث سایر اخبار اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ شهاب سنگی که دایناسورها را منقرض کرد به کجای زمین خورد و آن روز چه اتفاقی رخ داد؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • (تصاویر) فرونشست زمین در مشهد
  • وقتی زمین پراید را وسط خیابان شلوغ بلعید | تصویر
  • عکس | بلعیده شدن پراید در خیابان پس از فرونشست زمین
  • چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟
  • هفته زمین پاک
  • افتتاحیه مسابقات فوتسال جام یاریگران زندگی
  • علت چرخش مچ پا چیست؟
  • ویدیو/ گل استثنایی اورونوف برابر آلومینیوم
  • (ویدئو) قمه‌کشی رعب‌آور در خیابان‌های ارومیه
  • سیل دانش‌آموزان کنکوری را زمین‌گیر کرد؛ آرزوهامون را رود با خود برد! | فیلم