Web Analytics Made Easy - Statcounter

مازندمجلس:

امید کرمانی‌ها؛ ثبتنام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و باز هم بازار گمانه‌زنی دربارهاضلاع رقابت 29 اردیبهشت 96 شلوغ شده ست. پربیراه نیست اگر بگوییم کسی که با اعلام کاندیداتوری اشبرخی معادلات صحنه را دستخوش تغییر کرد محمود احمدی نژاد بود. او برخلاف توصیهرهبر انقلاب نام نویسی کرد اما گویا اصولگرایان قصد تقابل ندارند و می خواهند بدوناعلام موضع صریح حضور رئیس دولت نهم و دهم در صحنه رقابت را اتفاقی عادی جلوهدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به طوریکه حجت الاسلام محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت و منتقد تمام قد محمود احمدی نژاد می گوید: باید با اینموضوع طبیعی برخورد کرد چون حتی اگر تأیید صلاحیت هم شود قطعا آرایش به اندازه اینیست که برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری کافی باشد.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با عضو ارشد جامعه روحانیت را در ادامه بخوانید؛

***

ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دورهدوازدهم انجام شد و خیلی از شخصیت ها و چهره هایی که درباره حضور آنها در عرصهرقابت گمانه زنی می شد، آمدند و نام نویسی کردند اما کسی که به نوعی کاندیداتوریاش برای اصحاب رسانه و سیاسیون غیرمنتظره بود، محمود احمدی نژاد بود، شما چهارزیابی از نحوه ثبت نام نامزدها دارید؟

دربارهنوع ثبت نام ها انتقادهای تند و شدیدی دارم چون این نوع ثبت نام نامزدها برایانتخابات ریاست جمهوری جز تممسخر برای بیگانگان و تأسف برای خودمان نبود. ایناتفاق برآمده از کم کاری هایی است که متأسفانه در سال های گذشته انجام شد و غفلتکردیم که ساختار ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح و ضابطه مندکنیم. 

این غفلت و کم کاری اصلا قابل دفاع نیست. کجای دنیا در وزارت کشور را باز میکنند، اجازه می‌دهند هر کس صبح از خواب بیدار می شود و شناسنامه اش را به دست گیردو بیاید در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند؟ کجای دنیا برای انتخاب رئیس جمهور 1600 نفر ثبت نام می کنند؟ در این 5 روز شاهدبودیم از بچه 17 ساله تا پیرمرد 99 ساله شناسنامه به دست در صف ثبت نام برایانتخابات ریاست جمهوری بودند. کسی که خواب نماشده یا مدعی نزول وحی بر خود بود دراین روزها به وزارت کشور آمد و ثبت نام کرد. وقتی این مسائل را دیدم و شنیدم دائمدارم خودخوری می کنم و متأسفم که چرا ما این وضع را باید تحمل کنیم و چرا اعتبارملی ما باید این طور هزینه شود؟ 

مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیصمصلحت نظام باید برای این موضوع فکری کنند. مقام معظم رهبری سیاست های کلیانتخابات را مهرماه ابلاغ کردند بنابراین ساختار ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری باید اصلاح و درست شود. اصلا به صلاح نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. امروزشاهد هستیم که در سایت ها، کانال های تلگرامی و صحفه های اینستاگرام نوع ثبت نامنامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به جوک شبیه شده است. 

این برای کشور وهن و توهین محسوبمی شود، آقایان که مسئول اصلاح روند ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هستندبا نگاه به این مسائل فکری برای اصلاح این مسئله کنند.

با وجودی که تا چند روز دیگر شورای نگهباندرباره تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نظر می کند چرا جامعهروحانیت مبارز سکوت کرده است؟

باید منتظر ماند تا نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهایانتخابات ریاست جمهوری اعلام شود، بعد از آن تنور انتخابات گرم می شود بیشتر اعضایجامعه روحانیت صحبت می کنند. البته جامعه روحانیت بی تفاوت نیست، در واقع امروز کهپشت صحنه است می خواهد جریان امر دست جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی باشد.البته اکثرا گرایش به سمت آقای رئیسی دارند.

در واقع جامعه روحانیت مبارز منتظر است ببیند چهکسی نامزد نهایی جمنا می شود اگر جمنا به یک نفر رسید از او حمایت می کند اما اگرنرسید سکوت در پیش میگیرد؟

من سخنگوی جامعه روحانیت نیستم اما احساسم ایناست کسی که بیشترین نظر مساعد را در جمنا داشته باشد مورد نظر اکثریت افراد جامعهروحانیت هم قرار دارد.

اگر آقایان رئیسی، زاکانی، قالیباف و حاجیبابایی هر چهار نفر تا آخر انتخابات در صحنه بمانند چه طور؟ آن موقع اعلام نظرجامعه روحانیت چه طور خواهد شد؟

عقلانی و طبیعی آن است از کسی که در اجلاس 17فروردین بیشترین نظر مساعد را در مجمع عمومی جمنا به دست آورد او مورد توجه جامعهروحانیت باشد.

خودتان وقتی مشاهده کردید آقای احمدی نژاد درانتخابات ثبت نام کرد چه حسی داشتید؟

آقای احمدی نژاد بهتر بود به توصیه رهبر معظمانقلاب عمل می کرد. گرچه آقای احمدی نژاد استنباطش این بود که حضرت آقا او را ازنامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نهی نکردند اما از گفتگوها و صحبت ها که از جلسهدیدار آقای احمدی نژاد با رهبر معظم انقلاب مطرح شد پیدا بود که نظر ولی امرمسلمین درباره کاندیداتوری او مساعد نیست بنابراین جا داشت آقای احمدی نژاد اینموضوع را دقت می کرد و تحت تأثیر برخی القائات پیرامونی قرار نمی گرفت که بیاید درانتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت 96 ثبت نام کند. 

در واقع انتظار داشتیم همانطور که گفت «من سرباز ولایتم» همین مشی را ادامه می داد اما حالا متأسفانه این کاررا نکرد و طبق قانون تشخیص احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با شوراینگهبان و انتخاب نامزد نیز بر عهده ملت است. در مجموع بهتر، صحیح، منطقی و مناسبشخصیت خود آقای احمدی نژاد این بود که طبق حرفی که زد نمی آمد و به آن حرف خودپایبند می بود.

الان این تحلیل وجود دارد که آقای احمدی نژاد چهردصلاحیت شود چه تأیید صلاحیت شود سبد رأی اصولگرایان را تحت تأثیر قرار می دهد،به این معنا که تأیید شود از سبد رأی اصولگرایان بر می دارد و اگر ردصلاحیت شودسبد رأی آقای روحانی را تقویت می کند. نظر شما چیست؟

من هم معتقدم قطعا تحرکات انتخاباتی آقای احمدینژاد روی فضای رأی اصولگرایی قطعا تأثیر دارد. البته بعضی حدس ها و پیش بینی ها راخیلی نمی خواهم جلو جلو القا کنم که این طور می شود اما به هر حال از دو حالت خارجنیست، یا آقای احمدی نژاد تأیید صلاحیت می شود یا آنکه ردصلاحیت خواهد شد. اگر تأییدصلاحیت نشود خوف این را دارم که یک بازتابی داشته باشد. 

بالاخره آقای احمدی نژاد یکعقبه سیاسی دارد. اگر هم تأیید صلاحیت بشود معلوم نیست انتخابات به کجا برسد. مننگرانم این هستم که خدای نخواسته تشنجی در جامعه پیرو این مسائل به وجود بیاید. البتهامیدواریم که پیش نیاید.

به نظر شما اصولگرایان باید الان چه واکنشی بهاین اقدام آقای احمدی نژاد نشان دهند؟

در مجموع بهتر است مسئله را طبیعی تلقی کنیم.اگر فردای بررسی صلاحیت ها مشخص شد که او تأیید شده، بالاخره صندوق رأیی است واکثریت مردم به هر کس رأی داد او رئیسجمهور می شود.

اتفاقا آقای غرضی وقتی به ستاد انتخابات کشورآمد در جمع خبرنگاران همین صحبت را انجام داد و گفت بهتر است آقای احمدی نژادتأیید صلاحیت شود چون حالا که اصولگرایان او را حمایت نمی کنند دیگر وزن سال 88 راندارد که 25 میلیون رأی بیاورد اگر بیاید با واقعیت های صحنه و وزن سیاسی خودشمواجه می شود، پس نظر شما هم همین است.

این حرفغیرمنطقی نیست. بالاخره امروز آقای احمدی نژاد با آن روزش فرق می کند. کما اینکهدور اول ریاست جمهوری با دور دوم ریاست جمهوری اش تفاوت داشت. همه در دور اولریاست جمهوری از حرکت هایش حمایت کردند و آقای احمدی نژاد رأی بالایی آورد اما دردور دوم ریاست جمهوری اش مقداری بعضی عوامل پیرامونی اش مثل مشایی ها و 11 روزخانه نشینی و دورکاری اش روی وضعیت او تأثیر گذاشت بنابراین نمی توان گفت همانوضعی که آقای احمدی نژاد سال 84 و سال 88 داشت همان وضع امروز باقی است. این خاطرهها بالاخره در افکار و اذهان مردم است بنابراین اگر آقای احمدی نژاد تأیید صلاحیتشود مردم بصیر هستند و با توجه به سوابق و عملکردها رأی می دهند در واقع چشم بسته تصمیمنمی گیرند. معتقدم شرایط امروز با آن روزها متفاوت شده است. 

در واقع ما نمی خواهیمکسی را تخریب کنیم ولی در حافظه ملت همه خاطره ها و عملکرد ها وجود دارد مردم بصیرهمه کارهای افراد را در نظر دارند. همانطور که از دولت فعلی، دولت اصلاحات و دولتسازندگی مسائلی را در نظر دارند و براساس همان ها عملکردها را قضاوت می کنند.

آیا مرز اصولگرایان با آقای احمدی نژاد آنقدرروشن و شفاف است که او از سبد رأی اصولگرایان سوءاستفاده نکند؟

امروز برای اکثریت مردم شفاف و روشن است. شایدعده ای خاص هنوز در عمق قضایا نیستند و گونه ای دیگر فکر کنند اما تصور من این استکه اکثریت جامعه متوجه مسئله هستند و می دانند شرایط فرق کرده و دیگر قضاوت هااصولگرایان درباره آقای احمدی نژاد مثل گذشته نیست و نمی‌شود. کشور ایران 80میلیون جمعیت دارد و از این جمعیت نزدیک 50 میلیون واجد رأی دهی هستند. گرچه شایداین واقعیت از نگاه عده ای پنهان باشد ولی بالاخره عملکرد همه دولت ها پیش رویمردم است طبیعتا آمدن آقای احمدی نژاد نیز یک رأیی دارد اما رأیی که برای رسیدن بهریاست جمهوری کافی باشد قطعا چنین نیست.

منبع: مازند مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mazandmajles.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مازند مجلس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۴۸۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان مقابل جنجال مهدی نصیری /براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ادعاهای اخیر مهدی نصیری در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی که خواستار آن شده بود اپوزیسیون شکاف بین مصطفی تاج‌زاده و رضا پهلوی را با یک اتحاد پر کنند، با واکنش هایی همراه شده است. او مدعی است که پادشاهی مشروطه و جمهوری‌خواهی می‌توانند متحد شوند.

عباس عبدی، تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، ضمن آنکه تاکید دارد «براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست»، می گوید؛«مشکل آقای نصیری این است که به دلائل پیش‌گفته و سوابق موجود، احتمال کمی وجود دارد که افکار عمومی با گزاره‌های اعلام شده ایشان همدلی کند، لذا همه در پی یافتن طرح و برنامه‌ای پیچیده در پشت ماجرا هستند. با این حال باید منتظر بود تا حقیقت روشن شود.»

عبدی به سکوت اصولگرایان نیز کنایه می زند و می گوید؛ «واقعیت این است که در این مورد خاص اصولگرایان عزیز هستند که باید موضع‌گیری صریحی می‌کردند اما...»

مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با عباس عبدی را بخوانید؛

*****

*آقای عبدی! پس از گفتگوی آقای نصیری با بی‌بی‌سی انتقادهای زیادی بویژه از سوی اصلاح‌طلبان داخلی مطرح شد، تحلیل شما چیست؟

واقعیت این است که در این مورد خاص اصولگرایان عزیز هستند که باید موضع‌گیری صریحی می‌کردند، آنان که درباره همه چیز برای اعلام موضع پا به رکاب هستند در این مورد سکوت کرده‌اند. ولی چون نمی‌خواهند به انتساب گذشته ایشان اشاره شود یا به این علت که به درستی گمان می‌کنند موضع‌گیری آنان فاقد نفوذ است زحمت این کار را بر دوش اصلاح‌طلبان انداخته‌اند.

عبور نصیری از منتهی الیه حکومت به منتهی الیه اپوزیسیون به سرعت رخ نداده است

*فکر می‌کنید که چرا آقای نصیری فرایند عبور از منتهی‌الیه حکومت را تا منتهی‌الیه اپوزیسیون طی کرده است؟ و چرا با ایشان برخورد نشد و به راحتی اجازه خروج هم داشتند.

واقعیت این است که گرچه عبور این فاصله از سوی آقای نصیری موجب تعجب است ولی خیلی هم فوری رخ نداده است و چند سال طول کشیده است. این پدیده در میان جناح اصولگرایان حاکم مسبوق به سابقه است و تا کنون افراد زیادی این مسیر را رفته‌اند.

علت هم این است که آنان از نزدیک شاهد موارد بی‌صداقتی یا توطئه‌چینی و دودوزه‌بازی و در نهایت عمق اندک افکار در آن سو هستند. ابتدا خود را توجیه می‌کنند و می‌گویند انشاالله گربه است ولی وقتی زیاد شد از درون خالی می‌شوند و کافی است یک تجربه منفی شخصی هم پیدا شود و به یکباره از آنها عبور نمایند.

درباره عدم برخورد و آزادی خروج هم بیش از آن که نکته‌ای متوجه آقای نصیری باشد مربوط به تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌های رفتاری جاری است که موجب می‌شود کسانی را برای زدن کوچکترین حرفی احضار کنند و برای حجاب چنین تحت فشار قرار گیرند، دیگران با بیان تندترین مواضع آزاد باشند. در واقع باید با همه همینگونه با سعه صدر مواجه شوند. امیدواریم که چنین شود. مبنای رفتار نباید سیاسی باشد باید قضایی محض باشد.

*فارغ از اینها به نظر شما ایشان چرا رفت؟

ما وظیفه داریم همان را که گفته باور کنیم مگر این که شواهد دیگری در نقض آن بیان شود. ولی مشکل آقای نصیری این است که به دلائل پیش‌گفته و سوابق موجود، احتمال کمی وجود دارد که افکار عمومی با گزاره‌های اعلام شده ایشان همدلی کند، لذا همه در پی یافتن طرح و برنامه‌ای پیچیده در پشت ماجرا هستند. با این حال باید منتظر بود تا حقیقت روشن شود.

*به نظرتان آن طرف از او استقبال خواهند کرد؟

پاسخ به این پرسش سخت است. آن طرف نیروهای پراکنده و با وابستگی‌ها و کارفرمایان سیاسی و فکری و حتی مادی گوناگونی هستند. بعلاوه در سطح اظهار نظر که افراد حرف‌های خودشان را می‌زنند ولی در سطح همکاری بعید می‌دانم که با وجود چنین وضعی اعتماد کسی برای اقدام عملی جلب شود.

براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست

*به عنوان آخرین سوال فکر می‌کنید ایده او برای کسانی جذاب است؟

دنیای سیاست بیش از این که دنیای ایده‌ها باشد دنیای قدرت است. میان قدرت و ایده باید رابطه نزدیکی باشد. این حرف‌ها را دیگرانی هم در خارج زده‌اند ولی بسرعت به حاشیه رفته‌اند. در شرایط کنونی همان کسانی که علیه آنان حرف می‌زد، قدری از این فضا بهره‌مند می‌شوند.

به نظرم یک دو راهی قرار خواهد داشت که هر دو سویش زیان است. ولی ایده او بیشتر ناشی از این است که سیاست به امری شخصی تقلیل یافته و گویی اراده‌های افراد به تنهایی منشأ اثرات تعیین کننده است. بعلاوه براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست.

فارغ از این که با کدام‌یک موافق باشیم یا خوب بدانیم راه میانبری هم وجود ندارد. برخی خواسته‌اند تحت عنوان تحول‌خواهی راه میانه نشان دهند در حالی که تحول‌خواهی بر مضمون و محتوا تاکید دارد که هم می‌تواند شامل اصلاح‌طلب شود و هم برانداز. در حالی که این دو شیوه فعالیت سیاسی هستند. مثل زمان انقلاب که همه برانداز شدند با محتواهای کاملا متفاوت و حتی متضاد از یکدیگر. شیوه‌ و راهبرد سیاسی قابل میانبر زدن نیست.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901376

دیگر خبرها

  • حمله تند مشاور سابق احمدی نژاد به زاکانی /می خواهد ۲ میلیارد یورو از جیب تهرانی ها به جیب کمپانی ها چینی واریز کند
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • فهرست انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین در دور دوم منتشر شد
  • تصویری از ۳ کاندیدای اصلی برای ریاست مجلس دوازدهم
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری / براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان مقابل جنجال مهدی نصیری /براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • ۲ تصویر جالب از گپ و گفت ۳ کاندیدای ریاست مجلس دوازدهم
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • خواسته امروز آزادگان جهان، محو رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار است