Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- رئيس هيات عالي انتخابات ترکيه پيروزي حاميان راي آري در همه‌پرسي را اعلام کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري رويترز، رئيس هيات عالي انتخابات ترکيه گفت حاميان راي آري به همه‌پرسي پيروز شدند و نتايج نهايي در عرض 11 تا 12 روز آينده اعلام مي‌شود.
در همين حال رسانه هاي ترکيه اعلام کردند رجب طيب اردوغان رئيس جمهور اين کشور روز دوشنبه رياست نشست اعضاي کابينه را در کاخ رياست جمهوري در آنکارا به عهده خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اعلام اين خبر در حالي است که مردم ترکيه در همه پرسي روز يکشنبه، به تغييرات قانون اساسي اين کشور راي مثبت دادند و بدين ترتيب، حوزه اختيارات رئيس جمهور را بيشتر کردند. به گزارش خبرگزاري رويترز از آنکارا، اردوغان يکشنبه پيروزي خود را در اين همه پرسي که بزرگترين تغيير سياسي اساسي در تاريخ ترکيه نوين شمرده مي شود، اعلام کرد. مخالفان اردوغان اعلام کردند در اين همه پرسي تخلفاتي صورت گرفته است و اينکه آنها قصد دارند نتيجه اين همه پرسي را به چالش بکشند.

درگيري ها ميان هوداران دولت و مخالفان پس از اعلام نتايج غير رسمي همه پرسي
درگيري هايي در استانبول و آنکارا ميان هواداران حزب حاکم عدالت و توسعه و مخالفان بيشتر شدن اختيارات رئيس جمهور پس از اعلام نتيايج غير رسمي همه پرسي سراسري در گرفت.
به گزارش شبکه اي پي تي ان، مخالفان به نتيجه اين همه پرسي به خيابان ها آمده بودند تا اعتراض خود را نسبت به خبر پيروزي آن اعلام کنند. در اين ميان هواداران دولت که در حال جشن و پايکوبي بودند با مواجه شدن با مخالفان خود با يکديگر در گير شدند. پس از آن پليس ضد شورش براي جلوگيري از درگيري ها به صحنه اعزام شد.
موافقان دولت نام رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور را فرياد مي زدند و در شهر با موسيقي بسيار بلند خودروهايشان و به صدا در آوردن بوق آنها پيش مي رفتند. از سوي ديگر مخالفان فرياد بر مي آوردند که فرزندان مصطفي کمال آتاتورک، بنيانگزار ترکيه نوين هستند و به اردوغان و دوستانش اجازه نمي دهند که جلوي آنها را بگيرند.
مخالفان معتقدند در راي گيري ها روز يکشنبه تخلف رخ داده است، در حالي که دولت اين اتهام را رد مي کند.

شواهد زيادي دال بر تقلب در همه پرسي ترکيه وجود دارد
يک کارشناس فرانسوي با تاکيد بر اينکه رجب طيب اردوغان،‌رئيس جمهوري ترکيه،جامعه اين کشور را به شدت دچار دو دستگي کرده است گفت شواهد و مدارک زيادي دال بر تقلب در همه پرسي تغيير قانون اساسي ترکيه وجود دارد.
به گزارش شبکه خبري فرانس 24، مارک پيرني ،سفير سابق اتحاديه اروپا در ترکيه و پژوهشگر در موسسه کارنگي اروپا درباره پيروزي راي آري در همه پرسي تغيير قانون اساسي ترکيه که با نسبت بسيار پاييني بر راي خير پيروز شده است گفت اين نتيجه نشان مي دهد که رجب طيب اردوغان جامعه ترکيه را به شدت دچار دو دستگي کرده است. اين در حالي است که خود اردوغان چند روز پيش اعلام کرده بود دست کم 60 درصد مردم در اين همه پرسي راي «آري» خواهند داد. همين رقم 51 درصدي که به عنوان پيروزي راي «آري» اعلام شده ،توسط رسانه هاي رسمي يعني ماشين تبليغاتي حکومت اردوغان اعلام شده است.رقمي که شوراي عالي انتخابات اعلام کرده است حاکي از آن است که راي «آري» در اين همه پرسي 50 مميز سه دهم درصد بوده است. بعد از آنکه شوراي عالي انتخاباتي اين رقم را اعلام کرد اينترنت در ترکيه به يکباره قطع شد. به همين علت احزاب مهم مخالف در ترکيه مانند حزب دموکراتيک خلق ها و حزب سوسيال دموکرات ترکيه به حدود يک ميليون راي اعتراض دارند و خواستار باز شماري آرا شده اند. يک ميليون راي بيشتر از ميزان درصدي است که راي «آري» بيشتر از راي خير به دست آورده است.
وي درباره دستکاري در آراي مردم گفت تصاوير ويدئويي دراين باره منتشر شده است اما چيزي که ما مي دانيم اين است که تبليغات انتخاباتي کاملا يک طرفه و به نفع اردوغان بود. چون اصولا بعد از کودتاي نظامي در ترکيه ديگر مطبوعات آزادي در اين کشور باقي نمانده و حکومت همه آنها تعطيل و توقيف کرده است.در نتيجه همه امکانات کشور در اختيار رئيس جمهوري و حزب او بود. نتايج پژوهش هايي که در اين باره انجام گرفته است نشان مي دهد 77 درصد برنامه ها در شبکه هاي تلويزيوني و رسانه هاي ارتباط جمعي ترکيه در حمايت از راي «آري» دراين همه پرسي بوده است. از اين گذشته اکنون رهبران حزب کردهاي ترکيه در زندان بسر مي برند در نتيجه مجالي نداشتند که تا عليه تغيير قانون اساسي کشور براي مردم آگاهي رساني کنند.
وي در پاسخ به اين سئوال که مخالفان براي بيان اعتراض خود به کجا مي توانند رجوع کنند گفت بايد فعلا منتظر ماند تا شوراي عالي انتخابات محاسبات خود را انجام دهد. مخالفان دلايل زيادي براي بيان اعتراض خود به نتايج اين همه پرسي دارند. زيرا حوزه اخذ راي در ساعت پنج بعد از ظهر بسته شد و بعد شوراي عالي انتخابات ترکيه اعلام کرد صندوق هاي اخذ راي که توسط رئيس حوزه هاي راي مهر و موم نشده اند نيز معتبر هستند. بنابراين اين خودش ، يک تخلف انتخاباتي است. از سوي ديگر تصاوير ويدئويي وجود دارد که نشان مي دهد که افرادي تند تند آراي آري را در داخل صندوق هاي راي مي اندازند. نحوه تبليغات و اينکه همه امکانات در اختيار طرفداران حکومت و راي «آري» بوده است هم مي تواند محل اعتراض و شکايت باشد. البته بايد منتظر نتايج آراي ترک هاي مقيم خارج از کشور نيز بود . چون اين آراء در حال شمارش است و بيشتر آنها به نفع اردوغان راي دادند.
وي درباره اينکه اردوغان بعد از اين همه پرسي چه اقدامات مملوسي انجام خواهد داد و گفت گذار نظام حکومتي ترکيه از پارلماني با رياستي به طور رسمي بايد بعد از برگزاري انتخابات رياست جمهوري سال 2019 اتفاق بيفتد. اما ممکن است اردوغان تا آن زمان صبر نکند و اقداماتي در راستاي جمع کردن همه اختيارات در دست خود انجام دهد . اما با توجه به دو دستگي شديدي که در کشور وجود دارد اين کار دشوار به نظر مي رسد. از اين گذشته تفاوت و فاصله آراء آنقدر کم است که زمينه را براي اعتراضات زيادي در جامعه فراهم خواهد کرد. توضيح بيشتر آنکه اردوغان در بيشتر شهر هاي مهم و کليدي ترکيه از جمله در استانبول، آنکارا، ازمير بازنده بوده است. اين نتيجه نشان مي دهد که فضاي ناآرام سياسي و اجتماعي ترکيه به اين زودي ها فروکش نخواهد کرد.
وي در ادامه در پاسخ به اين سئوال که آيا راي پايين آري مي تواند موقعيت اردوغان را متزلزل کند گفت بي شک اين نتيجه اردوغان را مايوس خواهد کرد. اينکه به لحاظ نهادي و قانوني او را متزلزل کند اين گونه نيست. زيرا وي همواره با راي مردم تاکنون به قدرت رسيده است. اما وي حالت استبدادي کنوني را که بعد از حالت اضطراري در کشور به وجود آمده است ادامه خواهد داد. اردوغان نمي تواند در اين مسير، عقب گرد داشته باشد. در نتيجه انتظار مي رود سرکوب ها در ترکيه تشديد شود و افراد زيادي به زندان بيفتند.

مقاومت درمقابل تماميت هاي خواهي هاي اردوغان شديد است
يک کارشناس ديگر فرانسوي هم مي گويد فاصله بسيار کم آراي آري و خير در همه پرسي تغيير قانون اساسي ترکيه نشان مي دهد که مقاومت در مقابل اقدامات رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه با وجود همه سرکوب ها خيلي شديد است.
به گزارش شبکه خبري فرانسه 24، گوتيه ريبنسکي کارشناسان مسائل سياسي مي گويد راي بالاي مخالفان در همه پرسي نشان مي دهد که مقاومت درباره اقدامات تماميت خواهانه رجب طيب اردوغان با وجود همه سرکوب ها، شديد است. ريبنسکي در همين خصوص به نقل قولي از خود اردوغان درباره دموکراسي استناد کرد که گفته بود دموکراسي مثل قطاري مي ماند که به ايستگاه پاياني خود رسيده است و بايد از آن پياده شد.
وي در همين باره گفت درباره باورهاي مذهبي و اسلامي خود اردوغان نيز شک و ترديد وجود دارد يعني اين سئوال مطرح است که آيا وي فردي است که مي خواهد جامعه ترکيه را با قوانين اسلامي مسدود کند يا نه او تنها مي خواهد از باورهاي مذهبي مردم به عنوان نيروي براي رسيدن به اهدافش استفاده کند.
ريبنسکي افزود: نتايج اين همه پرسي نشان داد که با وجود سرکوب ها و انسدادها ، باز هم مردم در مقابل خواسته هاي تماميت خواه اردوغان مقاومت مي کنند. اين نتيجه به خوبي حالت دو دستگي جامعه ترکيه را نشان مي دهد و جالب آنکه اردوغان براي ايجاد اين دو دستگي آشکارا تلاش کرده است. به عنوان مثال او تلاش کرده است که ترک ها را در مقابل ترک ها و مذهبي ها را در مقابل لائيک ها قرار دهد و اين نتيجه اکنون به دست آمده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۴۸۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده! | صدای مجری هم درآمد

به گزارش همشهری‌آنلاین، روزنامه ایران نوشت: در گفت‌وگوی ضدایرانی که شبکه تروریستی اینترنشنال با حضور مجید گلپور و علیرضا آخوندی نماینده فارسی زبان و ضدایرانی پارلمان سوئد ترتیب داده بود، این افراد نتوانستند انتقاد از یکدیگر را بپذیرند و کارشان به درگیری لفظی کشیده شد. برخی کاربران فضای مجازی با بازنشر این درگیری لفظی، تشدید اختلاف اپوزیسیون را از جمله تبعات نرم حمله ایران به اسرائیل عنوان کردند.

کد خبر 847107 منبع: ایران برچسب‌ها ايران اينترنشنال خبر ویژه

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • گریه سردار رادان در میان حامیان برخورد با بی‌حجاب‌ها
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده! | صدای مجری هم درآمد