Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولتی که با شعار مقابله با پوپولیسم اقتصادی و در انتقاد از توزیع سیب‌زمینی انتخاباتی ید طولایی داشت اکنون دچار آلزایمر سیاسی–انتخاباتی شده و تمام کارهای دولت قبل را مجاز می‌داند.

به گزارش مشرق، به نوشته برخی روزنامه‌های حامی دولت یازدهم، دولت قبل سهم بیشتری در توسعه پارس جنوبی داشته است.

* آرمان

- بیشتر سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی توسط دولت قبل انجام شد

این روزنامه حامی دولت اعتراف جالبی درباره پارس جنوبی کرده است: حدود ۱۸ میلیارد دلار برای انجام این پروژه‌ها سرمایه گذاری انجام شده که عموما این سرمایه از صندوق توسعه ملی اخذ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدهی ۵۸ میلیارد دلاری وزارت نفت هم بیشتر به دلیل همین منابعی است که برای توسعه فازهای پارس جنوبی گرفته است. ۱۰ میلیارد دلار در دولت قبل هزینه شد و هشت میلیارد دلار در دولت یازدهم. از طرفی برداشت از صندوق توسعه ملی باید در شرایط خاصی انجام شود و تنها در پروژه‌های مولد و زاینده سرمایه اقتصادی استفاده شود. اگر هزینه اتمام پروژه‌ها منطقی‌تر بود و مدت زمان اجرای پروژه‌ها کمتر بود و قیمت نفت هم بالاتر بود، ظرف مدت دو سال فقط از محل فروش میعانات گازی، هزینه‌های پروژه تسویه می‌شد.

اکنون نیز پیش‌بینی می‌شود در طول پنج یا شش سال دیگر تمام هزینه‌های پروژه و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده با فروش میعانات گازی، بازگشت داشته باشد. چیزی حدود ۲۴۰ هزار بشکه از میعانات گازی با قیمت‌های فعلی روزانه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار درآمد خواهد داشت و رقمی حدود چهار تا پنج میلیارد دلار سالانه از این حوزه برمی‌گردد. پس قطعا تا سه سال یا چهار سال آینده وزارت نفت می‌تواند این بدهی را برگرداند و به صندوق توسعه ملی تزریق کند.

* جوان

- چرا دولت روحانی به پوپولیسم اقتصادی روی آورد؟

روزنامه جوان نوشته است:‌ دولتی که با شعار مقابله با پوپولیسم اقتصادی و در انتقاد از توزیع سیب‌زمینی انتخاباتی ید طولایی داشت اکنون دچار آلزایمر سیاسی – انتخاباتی شده و تمام کارهای مذمت شده دولت قبل را برای کاغذهای رأی، مجاز می‌داند. افزایش حقوق بازنشستگان بیش از تورم، توجه به دهک‌های پایین و افزایش سه برابری یارانه نقدی و اعطای سهام عدالت سه اقدام در جهت ترمیم قدرت خرید محرومان است که در صورت تأمین منابع منطقی برای آنها اقدامی مناسب است اما مردم سؤال می‌کنند آیا واقعاً وتنها باید در ایام انتخابات به یاد محرومان بود؟ آیا این اقدامات ریشخند سیاسی به مسائل واقعی اقتصادی کشور نیست؟

دولتی که پرداخت یارانه را مصیبت عظما می‌دانست ناگهان در شب انتخابات ترمیم حقوق بازنشستگان را بعد از چهار سال در دستور کار قرار می‌دهد، مدعی ارائه طرح تولید اشتغال می‌شود که مجلسی‌ها آن را باید برای انتخابات تصویب می‌کردند و در یک جمله: دولت با گرفتار شدن به آلزایمر انتخاباتی مسیر خود را از نگاه علمی به مسائل اقتصاد به سوی اقدامات کاملاً پوپولیستی منحرف کرده است اما این تمام ماجرا نیست زیرا برنامه‌ریزان سیاستمدار که تا دو ماه پیش معتقد به یارانه دادن سیاست به اقتصاد بوده‌اند ناگهان برای حفظ قدرت در قوه مجریه دچار آلزایمر و فراموشی گفتار درمانی‌های خود شده‌اند و از ترس شکست در رقابت انتخاباتی، شبانه به دلیل عدم اشراف رئیس‌جمهوری به مسائل اقتصادی برای اولین بار در انتخابات کشورمان معاون اول یک رئیس‌جمهور را به عنوان نامزد انتخاباتی و کمکی ثبت‌نام می‌کنند.

این برنامه‌ریزان درباره مردم چه فکر می‌کنند؟ آیاحفظ قدرت و مسند تا این حد حائز اهمیت است که مانند فیلمفارسی‌های قبل از انقلاب همیشه نفردوم بازیگر در سناریو‌های آن دوران نقش کتک‌خور را ایفا کند و مردم هم درک و شعور تحلیل این رفتارها را نداشته باشند و برای نفر اول کف و سوت بزنند؟

آیا مردم نمی‌دانند که سه روز قبل از افزایش سه برابر شدن یارانه‌های دهک‌های پایین جامعه رئیس کل بانک مرکزی در بهت و حیرت و تعجب، غیرممکن بودن افزایش یارانه‌ها بدون تبعات منفی را چگونه توصیف کرده است؟یا این اقدامات پوپولیستی در اقتصاد با تبعات قابل پیش‌بینی مدنظر رئیس کل بانک مرکزی برای همه زشت و قابل نقد است الا برای دولتمردان دولت یازدهم؟! سیف درباره افزایش وعده یارانه‌های نقدی توسط یک نامزد گفته بود: «یک کسی می‌تواند چنین تعهدی را انجام دهد و تمام ساختارهای پولی و مالی کشور را به هم بریزد و یک تورم شدید به بار بیاورد اما در نهایت این کار او نفعی برای مردم به دنبال نخواهد داشت... با توجه به ظرفیت اقتصاد ایران، من از طرح این صحبت‌ها تعجب می‌کنم.»

- تخلف دولت در افزایش مستمری مددجویان

روزنامه جوان نوشته است: دولت پس از چهار سال وعده در اقدامی جالب یارانه مستمری‌بگیران مددجو را دو تا سه برابر افزایش داد. این درحالی است که نمایندگان مجلس از مخالفت‌های دولت برای افزایش مستمری خانوارهای محروم و نامه‌نگاری آنها با مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان تصویب برنامه ششم توسعه خبر می‌دهند و معتقدند چطور شد دولتی که پولی در بساط نداشت در اقدامی ویژه یارانه مستمندان را در شب انتخابات افزایش می‌دهد؟‌

با تصمیم دولت از شنبه شب، یارانه نقدی به‌صورت متنوع توزیع می‌شود، به‌نحوی‌که یارانه مستمری‌بگیران مددجو به‌طور متوسط سه برابر می‌شود. این اقدام در حالی است که حدود 35 روز تا انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری مانده است و حالا در این ایام دولت به فکر اقشار خاص و ضعیف جامعه افتاده است.

طی یکی دو ماه اخیر، این دومین اقدامی است که دولت یازدهم به صورت آشکارا و با رفتاری پوپولیستی، در جهت تغییر نگاه جامعه نسبت به خود انجام داده است. در اولین اقدام، دولت یازدهم سامانه سهام عدالت را افتتاح کرد. حالا هم قرار است یارانه اقشار خاص و فقرا سه برابر شود. البته افزایش ۲۷ درصدی حقوق بازنشستگان نیز در همین راستا قابل بررسی است. بر این اساس، خانوارهای مددجوی تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور علاوه بر یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومان، خانوارهای یک‌نفره ۹ هزار و ۵۰۰ تومان، دو نفره ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان، خانوار سه نفره ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان، خانوارهای چهارنفره ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان و خانوار پنج‌نفره و بیشتر ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان دریافتی خواهند داشت. این اقدام دولت گرچه ناظر به یک وعده چهار ساله است و حالا در شب انتخابات به مدد استناد به بندی از برنامه ششم به کمک دولت آمده اما از سوی دولتی که وعده افزایش یارانه از سوی کاندیداها را فریب فقرا و اقدامی پوپولیستی می‌داند اقدامی قابل تأمل است و باید دید دولت برای این «مصیبت عظمای» مضاعفی که به تعبیر وزیر اقتصاد در شب پرداخت یارانه به آنها وارد می‌شد، چگونه پس از انتخابات به سوگ می‌نشیند. در همان ماه‌های اولیه شروع به کار دولت، محمدباقر نوبخت بخش اصلی کار این دولت را مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها دانست و وعده داد که در مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها میزان یارانه به دهک‌های پایین جامعه افزایش می‌یابد. در همین حال علی طیب‌نیا، پیش از گرفتن رأی اعتماد مجلس برای سکانداری وزارت اقتصاد گفته بود: ایده‌آل این است که اقشار کم‌درآمد یارانه نقدی بیشتری دریافت کنند و دهک‌های درآمدی بالا یارانه نقدی دریافت نکنند. حالا چهار سال از زمانی که طیب‌نیا وعده افزایش یارانه افراد کم‌درآمد را داده، می‌گذرد. اما در این مدت خبری از نگاه دولت به اقشار ضعیف بر اساس وعده‌های یارانه‌ای نبود و دولتمردان مدام کاهش نرخ تورم را به رخ جامعه می‌کشیدند. اما مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه رأی به حذف یارانه نقدی ثروتمندان داد تا منابع حاصل از آن به توان‌بخشی اقتصادی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) و سازمان بهزیستی اختصاص یابد. در همان زمان اعلام شد که شرط افزایش مبلغ یارانه نقدی فقرا، حذف یارانه ثروتمندان است اما دولت در حالی که طی سال‌های گذشته بارها از آماده بودن بانک اطلاعاتی خود در زمینه دهک‌هایی که باید یارانه نقدی آنها قطع می‌شد، خبر داده بود، به یکباره و ناگهانی موضوع قطع یارانه توانگران را رها کرد. در زمانی که این بند قانون برنامه در مجلس به تصویب می‌رسید هم بار دیگر این شرط به دولت یادآوری شد که تا زمانی که دولت نسبت به حذف یارانه دهک‌های پردرآمد اقدام نکند امکان افزایش یارانه نقدی وجود ندارد.

اکنون دولت خود در حالی به ابزار افزایش یارانه‌ها چنگ می‌زند که به شدت در مقابل شعارهای دیگر کاندیداها در این زمینه ایستاده بود و برای نمونه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به وعده انتخاباتی یکی از ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «این بزرگ‌ترین دروغ به فقراست؛ این هنر نیست که ما 200 هزار یا 300 هزار تومان در جیب افراد بگذاریم و ظرف چهار ماه به اشکال مختلف چهاربرابر آن را از جیب او خارج کنیم.»

همچنین نمایندگان مجلس نیز با انتشارخبر افزایش مستمری نیازمندان با طرح این سؤال که چطور شد دولتی که پولی در بساط نداشت در اقدامی ویژه یارانه مستمندان را در شب انتخابات افزایش می‌دهد، ‌به دولت انتقاد کرده و معتقدند: دولت شدیداً‌ با مصوبه افزایش یارانه نقدی مشمولان کمیته امداد و بهزیستی در مجلس مخالفت می‌کرد و افزایش مستمری قبل از حذف یارانه ثروتمندان خلاف قانون بوده و تخلف است. در این خصوص دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع مصوبه مجلس بوده و ارتباطی به دولت پیدا نمی‌کند به طوری که هم اکنون این افزایش میزان یارانه به نام دولت تمام می‌شود. سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با فارس، افزود: در فصل انتخابات دولت مصوبه مجلس شورای اسلامی را که شدیداً نیز با آن مخالف بود، اجرایی می‌کند و در عمل نشان می‌دهد که بر خلاف آنچه اعتقاد دارد عمل می‌کند. وی افزود: افزایش مستمری نیازمندان، پیش از حذف یارانه ثروتمندان خلاف قانون برنامه ششم است.

دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت با نامه‌نگاری‌های فراوان درصدد مخالفت با افزایش یارانه نقدی مددجویان بود، تصریح کرد: دولت برای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه نوشت تا مانع از افزایش یارانه نقدی اقشار مستضعف شود.

قاضی‌زاده هاشمی این اقدام دولت را زرنگی و با هدف جمع‌آوری رأی در آستانه انتخابات دانست و افزود: مسئولانی که شدیداً با افزایش یارانه نقدی مخالفت می‌کردند، چطور در شب انتخابات و در اولین ماه‌های اجرای قانون بودجه در حالی که به ادعایشان پولی در بساط نداشتند، یارانه را افزایش می‌دهند. وی گفت: این موضوع نشان می‌دهد که در حرف و عمل دولت تناقض بسیاری وجود دارد؛ به عنوان مثال منابع خاصی برای موضوع اشتغال، بیمه بیکاری و طرح تحول سلامت اختصاص داده شد اما هیچکدام یا تخصیص پیدا نکردند یا در حد کمترین میزان تخصیص یافت.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه دولت مخالف افزایش مستمری خانوارهای محروم در برنامه ششم بوده است، گفت: دولت به صورتی اتفاقی و همزمان با انتخابات قانون را اجرا کرد. حسین علی حاجی دلیگانی در این خصوص گفت: طرح اصلی مربوط به افزایش مستمری این خانوارها که 6 میلیون نفر را پوشش می‌دهد مربوط به مجلس نهم می‌باشد. این طرح با 270 امضا به هیئت رئیسه تقدیم شد، اما متأسفانه با سنگ‌اندازی برخی در مجلس نهم به سرانجام نرسید. به گفته دلیگانی در نهایت مجلس دهم نیز پیگیر طرح مذکور شد و همین پیشنهاد به رغم مخالفت دولت در برنامه ششم، گنجانده شده و مورد موافقت کمیسیون تلفیق نیز قرار گرفت. عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه همان مصوبه با وجود مخالفت نماینده دولت، در لایحه بودجه 96 نیز قرار گرفت، گفت: با پیگیری‌های فراوان و به رغم میل باطنی دولت، در نهایت این طرح مجلس شکل قانونی به خود گرفت. وی افزود: متأسفانه دولت، این موضوع را در قالب افزایش یارانه‌ها و افزایش مستمری خاص مطرح کرده است، در حالی که افزایش مستمری که اخیراً مطرح شده به مجوز طرح از کار افتادگان و محرومان مجلس اجرایی می‌شود.

* جام جم

- اگر تورم تک‌رقمی است، چرا نرخ سود بانکی کاهش نمی‌یابد؟

جام جم درباره نرخ سود بانکی گزارش داده است:‌براساس آمارهای رسمی که از سوی دولت منتشر شده، نرخ تورم در پایان سال 95 تک‌رقمی شده و اکنون مهم‌ترین مطالبه بخش تولید کشور، کاهش نرخ سود وام‌های بانکی متناسب با نرخ تورم تک‌رقمی است. یقینا در صورت کاهش واقعی نرخ سود تسهیلات در سال جاری، تولید و اشتغال که مهم‌ترین اولویت‌های سال 96 هستند، بیشترین نفع را خواهند برد؛ با این حال مهم‌ترین سوال این است که آیا زور شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و حتی دولت به بانک‌ها می‌رسد تا نرخ سود وام‌ها را به‌طور واقعی کاهش دهند؟

به گزارش جام‌جم، آخرین نرخ اعلامی تورم از سوی مرکز آمار ایران، حدود 7درصد است و با توجه به این‌که نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی باید متناسب با نرخ تورم باشد اکنون بهترین فرصت است تا نرخ سود تسهیلات بانکی هم تک‌رقمی شود یا حداقل به نزدیک 10درصد کاهش یابد.

یکی از شعارهای دولت یازدهم کاهش غیردستوری نرخ سود بانکی بود. سال گذشته نرخ سود بانکی کاهش 2 درصدی را تجربه کرد و از 20 به 18 درصد رسید اما فعالان اقتصادی معتقدند که هنوز نرخ سود تسهیلات برای تولید بالای 24درصد محاسبه می‌شود.

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی هم شنبه این هفته اعلام کرد سال گذشته نرخ سود بانکی کاهش یافت اما با مقاومت بانک‌ها روبه‌رو شد. این گفته رئیس‌کل بانک مرکزی حکایت از شکست این طرح دارد و نشان می‌دهد که زور بانک‌ها بیشتر از بانک مرکزی است. برخی فعالان اقتصادی معتقدند یکی از عوامل رکود در کشور نرخ سود بالای تسهیلات برای بخش تولید است و همین موضوع باعث شده تا بنگاه‌های تولیدی با حداقل ظرفیت کار خود را ادامه دهند.

محمدحسین برخوردار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره کاهش نرخ سود بانکی گفت: تسهیلات بانکی اکنون گران به‌دست تولید می‌رسد و از سوی دیگر قوانینی که برای کسب‌وکار تعریف شده بسیار دست و پا گیر است.

وی افزود: نرخ سود سپرده و تسهیلات باید چند درصد بالاتر از تورم باشد. به‌عنوان مثال اگر نرخ تورم 7 درصد عنوان می‌شود نرخ سود تسهیلات باید 10 تا 11 درصد باشد اما اکنون این نرخ بالای 25 درصد است.

عضو اتاق بازرگانی تهران انتخاب سبد کالایی که تورم را تعیین می‌کند، مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: سبد در نظر گرفته شده بین‌المللی است، در حالی‌که مصارف کشور ما با این سبد، متفاوت است. در بخش خوراکی‌ها رشد قیمت غوغا می‌کند در حالی که در این سبد حداقل سهم را در اختیار دارد. سبدی که انتخاب می‌شود باید متناسب با مصرف داخلی باشد. به بیان بهتر نرخ تورمی که عنوان می‌شود مصنوعی بوده و منطبق با مصرف داخلی نیست.

وی به مشکل بخش تولید اشاره کرد و ادامه داد: اگر قوان

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۴۹۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد

آفتاب‌‌نیوز :

 تورم تولیدکننده، شاخصی است که این افزایش هزینه تولید را برای گروه متنوعی از کالا‌ها در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی نشان می‌دهد. براساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم ماهانه تولید محصولات گاوداری‌های صنعتی در بهمن ماه، ۰.۱ واحد درصد کمتر شده است. البته این کاهش به معنای کمتر شدن قیمت آن‌ها نیست. بلکه نشان می‌دهد از سرعت رشد قیمت‌ها کاسته شده است. البته نرخ سالانه و نقطه‌ای این شاخص رو به افزایش رفته و از مرز ۴۹ درصدی عبور کرده است.

شواهد نشان می‌دهد که «گوساله نر زیر چهارماه» و «گاو تلیسه غیرباردار» و «گاو نر داشتی» بیشترین مقدار تورم تولیدکننده اسفند ۱۴۰۲ را از آن خود کرده اند. در مقابل «شیر» کمترین افزایش هزینه تولید را در این بازه زمانی متحمل شده است. در ادامه به بررسی تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفندماه ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

سیگنال افزایش قیمت گوشت و مواد لبنی در اسفند ۱۴۰۲

گوشت و لبنیات، یکی از محصولات اساسی تامین کننده پروتئین و مواد مغذی بوده و در سبد مصرفی خانوار نقش اساسی ایفا می‌کند. «گاوداری‌ها» یکی از اصلی‌ترین کانال‌های تامین گوشت و لبنیات مورد استفاده کشور هستند. شواهد نشان می‌دهد که افزایش هزینه تمام شده گاوداری‌های صنعتی می‌تواند منجر به افزایش قیمت بازاری این محصولات شود.

به عبارت دیگر اگر گاوداری‌ها مواد اولیه خود را به قیمت بیشتری تهیه کنند، خریدار نیز محصولات و مواد لبنی را به قیمت بالاتری از بازار تهیه خواهد کرد؛ بنابراین بررسی تورم تولید کننده گاوداری‌های صنعتی کشور دارای اهمیت بوده و سیگنالی در راستای قیمت مصرف کننده مواد لبنی و گوشتی محسوب می‌شود.

آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه گوشت در اسفند ۱۴۰۲ کاهش یافته است. در مقابل تورم سالانه و نقطه به نقطه این محصولات بیشتر شده و از مرز ۴۹ درصد عبور کرده است. در ادامه به بررسی تورم تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفند ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

کاهش تورم ماهانه محصولات گاوداری‌های صنعتی

«تورم تولیدکننده»، یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که نشان می‌دهد میزان قیمت یک سبد متنوع از یک محصول در یک بازه زمانی مشخص در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی چگونه تغییر کرده است. از این شاخص به عنوان «تورم پیشران» نیز یاد می‌شود. چرا که افزایش هزینه تولید یک محصول می‌تواند منجر به افزایش قیمت عرضه آن به بازار توسط واسطه گران شود.

جدیدترین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۲، تورم ماهانه محصولات گاوداری‌های صنعتی ۰.۱ واحد درصد کمتر شده و به ۱.۲ واحد درصد رسیده است. باید توجه داشت که این کاهش به معنای کمتر شدن قیمت محصولات لبنی و گوشتی وابسته به گاوداری‌ها نبوده است. بلکه نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت کمتر شده و هزینه تولید محصولات مذکور در اسفند نسبت به بهمن، ۱.۲ درصد افزایش یافته است.

محصولات گاوداری‌های صنعتی از ۸ گروه تشکیل شده است. این گروه‌ها شامل؛ «گاو تلیسه غیرباردار»، «گاو شیری»، «گاو نر داشتی» گوساله پرواری»، «گاو حذفی شیری وازده»، «گوساله نر زیر ۴ ماه»، «شیر» و «کود» است.

شواهد آماری حاکی از آن است که تورم ماهانه اسفندماه ۱۴۰۲ در «گاو تلیسه غیرباردار» بیشترین میزان خود را به ثبت رسانده است. به بیان دقیق‌تر هزینه تولید گاو تلیسه غیرباردار در اسفندماه ۵.۵ درصد بیشتر از قیمت آن در بهمن ماه بوده است. این رقم در مقایسه با ماه گذشته افزایش ۳.۱ واحد درصدی داشته است.

تولید «شیر» نیز در این ماه کمترین تورم ماهانه پیشران را تجربه کرده و در سطح ۰.۲ درصدی قرار گرفته است. این رقم نسبت به بهمن ماه کاهش ۰.۱ واحد درصدی را به ثبت رسانده است.

افزایش هزینه تولید محصولات گاوی نسبت به اسفند سال قبل

شواهد آماری حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و در سطح ۴۹.۴ درصدی قرار گرفته است. این نرخ نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۲ هزینه تولید گوشت و مواد لبنی، ۴۹.۴ درصد بیشتر از این نرخ در فصل مشابه در سال ۱۴۰۱ بوده است.

از میان ۸ گروه تشکیل دهنده محصولات گاوداری‌های صنعتی، «گاوتلیسه غیرباردار» و «گوساله نر زیر چهارماه»، تورم نقطه‌ای بالغ بر ۱۲۰ درصدی را تجربه کرده اند. این دو گروه، نهاده اصلی تولید گوشت گاو محسوب می‌شود. بدین ترتیب می‌توان گفت با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، احتمال افزایش قیمت گوشت گاو در ماه‌های آتی دور از انتظار نخواهد بود.

این نرخ در سایر گروه‌ها کمتر از ۱۰۰ درصد به ثبت رسیده و محصولات «شیری» با ثبت تورم ۲۳.۳ درصدی در اسفند، کمترین مقدار این نرخ را از آن خود کرده است.

تورم سالانه ۶ گروه از محصولات گاوداری‌ها از ۱۰۰ درصد عبور کرد

تورم سالانه تولیدکننده محصولات گاوی نشان می‌دهد، میانگین هزینه تولید ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ نسبت به همین مقدار در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ چگونه تغییر کرده است. شواهد حاکی از آن است تورم سالانه محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفند امسال ۵۱.۵ درصد بوده است.

«گوساله نر زیر ۴ ماه» با ثبت تورم ۱۴۲.۴ درصدی بیشترین مقدار این نرخ را داشته است. «گاو تلیسه غیرباردار»، «گاو شیری»، «گاو حذفی شیری وازده»، «گوساله پرواری» و «گاو نر داشتی»، ۶ دسته از محصولات تشکیل دهنده گاوداری‌های صنعتی هستند که میانگین تورم سالانه آن‌ها در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ نسبت به همین رقم در بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۱۰۰ درصد بوده است.

افزایش هزینه تولید این محصولات، سیگنالی در راستای افزایش هزینه فروش محصولات لبنی و گوشتی مربوط به گاوداری‌های صنعتی به بازار می‌دهد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد