Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-19@11:27:43 GMT

سبک شمردن نماز به چه معناست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۵۲۰۶۶

سبک شمردن نماز به چه معناست؟

در روایت معروف امام صادق علیه السّلام آمده است:«إِنَّهُ لَا یَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ» ؛«شفاعت ما شامل کسی که نماز را سبک بشمارد نمی شود.»


مقصود از سبک شمردن نماز، این است که انسان برای نماز ارزش و اهمیت لازم و شایسته را قائل نباشد و با وجود داشتن اختیار و قدرت برخواندن آن نسبت به این فریضه الهی سستی نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سبک شمردن نماز دارای مراتب و درجاتی می باشد که در آیات و روایات متعددی به این مراتب و مصادیق سبک شمردن نماز پرداخته شده است؛ که در این جا به تعدادی از آن ها اشاره می نماییم.

1-کسانی که از روی مخالفت با دستور الهی نماز را ترک نمایند.
رسول خدا در توصیه ای فرمودند:«لَا تَدَعِ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَإِنَّ مَنْ تَرَکَهَا مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ مِلَّةُ الْإِسْلَام» ؛«نماز را از روی عمد ترک نکن پس کسی که از روی عمد نماز را ترک نماید به تحقیق از امّت اسلامی جدا گردیده است.»

2-مسلمانی که نماز را قبول دارد؛ ولی آن را به جا نمی آورد.
پیامبر خدا در باره این افراد فرموده اند: این دسته از امّت اسلامی که نماز نمی خواند در یکی از درجات جهنم به نام سقر قرار خواهند گرفت .

3-مسلمانی که نماز را قبول دارد؛ ولی گاهی آن را به جا می آورد و گاهی ترک می کند.
رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله ) در خصوص این دسته از افراد نیز فرموده اند: برای این گروه از افراد جایگاهی از جهنم به نام «غی» اختصاص داده شده است ( چرا که خداوند متعال فرموده است ):«فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا.»؛«امّا پس از آنان، فرزندان ناشایسته ‏اى روى کار آمدند که نماز را تباه کردند، و از شهوات پیروى نمودند؛ و به زودى «غی» را خواهند دید!»

4-تاخیر نماز
یکی از بارزترین و شایع ترین مصادیق سبک شمردن نماز این است که انسان بدون هیچ عذری نماز خود را به تاخیر بیندازد به گونه ای که یا در آخر وقت خوانده شود و یا به طور کلی نماز قضا گردد.
امام صادق علیه السّلام در تفسیر آیه 4 و 5 سوره ماعون که خداوند متعال فرموده است: فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ فرموده اند: ( مراد از بی اعتنایی به نماز در این آیه)، تاخیر آن از اول وقت بدون عذر است .

5-با عجله خواندن نماز
نبی اکرم صلّی الله علیه وآله می فرماید:«أَسْرَقُ النَّاسِ فَالَّذِی یَسْرِقُ مِنْ صَلَاتِهِ تُلَفُّ کَمَا تُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ فَیُضْرَبُ بِهَا وَجْهُهُ» ؛«دزدترین مردم کسی است که به خاطر سرعت و شتاب زدگی از نماز خود کم کند، نماز چنین انسانی، هم چون جامه مندرسی در هم پیچیده شده، به صورت او پرتاب می گردد.»
و در حدیث دیگری نقل گردیده مردی در حضور امیرالمؤمنین علیه السّلام نماز خود را با شتاب به جا می آورد حضرت نگاهی به او کرده و فرمود:چند وقت است این گونه نماز می خوانی؟ او گفت: مدت هاست. حضرت فرمود: مثل تو نزد خداوند مثل کلاغ می باشد ( که به جای سجده منقار بر زمین می کوبد )اگر این گونه بمیری بر غیر ملت و دین پیامبر اکرم مرده ای سپس فرمودند: به درستی که دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد .

6-نماز از روی کسالت و بی حالی
خداوند متعال در وصف این دسته از نمازگزاران می فرماید:«إِنَّ الْمُنافِقینَ یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا کُسالى‏...» ؛«منافقان مى‏ خواهند خدا را فریب دهند؛ در حالى که او آن ها را فریب مى‏ دهد؛ و هنگامى که به نماز بر مى‏ خیزند، با کسالت بر مى‏ خیزند؛...»

7-بی توجّهی و عدم حضور قلب در نماز
امام باقر علیه السّلام در این باره می فرماید:« عَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى صَلَاتِکَ فَإِنَّمَا یُحْسَبُ لَکَ‏ مِنْهَا مَا أَقْبَلْتَ‏ عَلَیْهِ وَ لَا تَعْبَثْ فِیهَا بِیَدِکَ وَ لَا بِرَأْسِکَ وَ لَا بِلِحْیَتِکَ وَ لَا تُحَدِّثْ نَفْسَکَ وَ لَا تَتَثَاءَبْ وَ لَا تَتَمَطَّ وَ لَا تُکَفِّر...» ؛« بر تو باد توجه کامل به نمازت، پس همانا، آن مقدار که در نماز حضور قلب داشته باشی، حساب می شود، در نماز با دست و سر و ریش خویش بازی مکن، و در نماز با خودت صحبت نکن و خمیازه نکش...»

8-به جا نیاوردن کامل رکوع و سجود نماز
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرموده:«لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا أَمَانَةَ لَهُ وَ لَا دِینَ لِمَنْ لَا عَهْدَ لَهُ وَ لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا یُتِمُّ رُکُوعَهَا وَ سُجُودَهَا» ؛«کسى که رعایت امانت نکند ایمان ندارد، و کسى که در بند پیمان نباشد دین ندارد، و کسى که رکوع و سجده نمازش را کامل انجام ندهد ( مثل این است که ) نماز نخوانده است»

9-عدم رعایت آداب نماز
نبی اکرم (صلّی الله علیه و آله ) در روایتی می فرماید:«مَنْ أَحْسَنَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَرَاهَا النَّاسُ وَ أَسَاءَهَا حِینَ یَخْلُو فَتِلْکَ اسْتِهَانَةٌ» ؛«آن کس که در مقابل مردم با دقت نماز بخواند و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بی اعتنایی کرده است».

10-فراهم نکردن مقدمات نماز قبل از اذان
یکی دیگر از مصادیق سبک شمردن نماز که در مراتب پایین سبک شمردن نماز به حساب آورده می شود و در روایات نسبت به آن مذمت شده این است که انسان قبل از وقت نماز آماده نماز نباشد مثلا وضوی خود را به تاخیر انداخته باشد .

پی نوشت :
- الکافی، ج‏3، ص 270
- الکافی، ج‏3، ص 488
- على مشکینى‏، تحریر المواعظ العددیة، قم، الهادى‏، 1424 ق‏، هشتم، ص332
- مریم (19)، آیه 59
- وسائل‏ الشیعة، ج4 ص124
- ابن فهد حلى‏، عدة الداعی و نجاح الساعی‏، قم‏، دار الکتاب اسلامى‏، 1407 ق‏، اول ‏، ص 41
- بحارالأنوار، ج81، ص 253
- نساء (4)، آیه 142
- بحارالانوار، ج 84، ص 201
- بحار الأنوار، ج‏69، ص 198
- مستدرک‏ الوسائل، ج3، ص 26
- بحار الأنوار،ج‏2، ص 154
کتاب پرسش ها و پاسخ های نماز، سید حسن موسوی (مرکز تخصصی نماز)

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۵۲۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام برنامه‌های تحویل سال حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، ویژه‌ برنامه‌های تحویل سال در حرم مطهر بانوی کرامت روز چهارشنبه اول فروردین‌ماه بلافاصله بعد از نماز صبح در شبستان امام خمینی رحمت الله علیه آغاز خواهد شد.

سخنرانی، مداحی و اجرای تواشیح از برنامه‌های مهم حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها همزمان با سال‌تحویل امسال اعلام شده است.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران نیز از برگزاری برنامه‌های ویژه سال‌تحویل با اقامه نماز جماعت صبح در روز چهارشنبه تا پخش بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب در این مکان مقدس خبر داد.

حجت‌الاسلام مهدی حسین‌آبادی با اشاره به اینکه ویژه‌برنامه سال‌تحویل مسجد مقدس جمکران با عنوان «احسن الحال»، برگزار خواهد شد، گفت: این برنامه در نخستین روز فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ همزمان با نماز صبح آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه‌های متعددی شامل سخنرانی، شعرخوانی، سرود و ... در نظر گرفته شده که از نماز صبح تا لحظه تحویل سال ادامه خواهد داشت و پس از تحویل سال بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب، در صحن مسجد مقدس جمکران پخش خواهد شد.

حسین‌آبادی خاطرنشان کرد: همچنین در ایام تعطیلات نوروزی برنامه‌های متعددی از قبیل سخنرانی‌های مذهبی، ویژه‌برنامه‌های کودک و نوجوان، کارگاه‌های آموزشی، راویان انتظار و ... را در مسجد مقدس جمکران برای زائران این مکان مقدس اجرا خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه‌های تحویل سال حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران
  • چگونه به خداوند بیشتر علاقه‌مند شویم؟
  • اعمال مستحبی عید نوروز چیست؟
  • اعمال شب و روز هشتم ماه رمضان
  • تجلیل از فعالان اقامه نماز در استان سمنان
  • هم‌بندی تتلو: اهل نماز بود و در مسجد شعر می‌خواند!
  • ویژه برنامه‌های تحویل سال نو در مسجد مقدس جمکران اعلام شد
  • ویژه برنامه‌های تحویل سال در مسجد مقدس جمکران
  • اعمال شب و روز هفتم ماه رمضان
  • اعمال شب و روز ششم ماه رمضان