Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره جهانی فجر هنوز نتوانسته اشتباه خود را قبول کند؛ چگونه می‌تواند به استقبال دهمین دوره این جشنواره برود و با چه‌ رویی از هنرمندان می‌خواهد که برای کسب نشان جشنواره دهم تلاش کنند؛ آن هم وقتی نشان جشنواره نهم در دست کپی‌کاران است.

باشگاه خبرنگاران پویا - حسین نظرعلی

بهمن 95 برای هنرهای تجسمی ایران، یک جشنواره طولانی و غیر پویا داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جشنواره‌ای که به اندازه کافی تلخ بود ولی خبر کپی بودن اثر برگزیده آن را تلخ‌تر کرد. با عبور از سال 95 برخی مسئولین، بدشان نمی‌آید تا لکه‌دار شدن دامن تجسمی را فراموش کنند و از یاد ببرند اشتباهی که مرتکب شدند و با اشتباهشان ارزش وجایگاه هنرهای تجسمی ایران در جهان را متزلزل کردند. مسئولان برگزاری جشنواره را کودک نوپایی می‌دانند؛‌گرچه سن واقعیش یک نوجوان با سواد را نشان ‌می‌دهد. هرچند قابل قبول نبود که یک فرزند 9 ساله گام‌های نخستش را بردارد اما «زهر جگر خوار به وقت اسفند» تلخی جشنواره را شست. آنجا که همه مسئولان برگزاری سلسه اشتباهات خود را کردند تا هنرمند یا هنرمندانی با آثار کپی در جشنواره به اصطلاح جهانی فجر، جایزه بگیرند.

درست روزهای اول ماه اسفند بود که هنرمند ترکیه‌ای پس از با خبر شدن از آثار برنده طوبای زرین جشنواره، به کپی بودن اثر واکنش نشان داد و گفت:«شاکر گوکچه باء» هنرمند ترکیه‌ای در صفحه ی اینستاگرام خود در مورد برنده شدن اثر «کاظم خراسانی» در نهمین جشنواره ی تجسمی فجر نوشته است:

«تا به حال کپی های زیادی از آثار خود در اینترنت دیده‌ام ولی این اولین بار است که یک نفر با کپی یکی از اینستالیشنهای من، برنده ی یک جایزه ی بین المللی (جشنواره ی تجسمی فجر) می شود. این قابل قبول نیست. امیدوارم هیات داوران متوجه این مساله باشد»

دست به دست شدن این خبر در رسانه ها البته به واکنش تند و خارج از ادب مسئولان برگزاری جشنواره مواجه شد. بیانیه ای که نه تنها پر از ایراد املایی و انشایی «ابتداعی (برداشت از بیانیه هیئت داوران)» بود؛ بلکه هیچ جوابی برای اشتباه رخ داده نداشت و تا آن زمان کسی مسئولیت این موضوع را بر عهده نگرفت. پس از پیگری‌های مکرر رسانه‌ها، مسئولان اعلام کردند که اگر اثر کپی باشد باید جایزه را پس گرفت و از مردم عذرخواهی کرد.

پیگیری رسانه‌ها تا آنجا ادامه داشت که هیئت داوران اعلام کرد بیانیه قبلی از زبان آنها نیست و بیانیه شماره 2 منتشر شد. در بیانیه شماره 2 هیئت داوران با پذیرش ضعف خود اعلام کردند که به زودی در جلسه‌ای در مورد این موضوع تصمیم‌گیری خواهند کرد. جلسه نیمه خصوصی بررسی در حالی برگزار شد که هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و بیشتر به نمایشی می‌ماند که کارگردان ان به پایان باز اعتقاد داشت. خروجی جلسه «هیچ» بود. شاید هیئت حاضر در جلسه فکر کرده‌بودندعید نزدیک است و حال و هوای خوش عید ناخوشی‌ها را می‌شوید و کسی به تلخی‌های 95 رجوع نمی‌کند.

القصه آن که در جلسه آخر پس از کش و قوص‌های فراوان که در آن برخی مسئولین هنرمند به فکر آبروی جهانی خود و برخی به فکر غرور کاذب خود بودند. هنرمند می‌گفت «شما باید جلوی من را میگرفتید» و مسئولین می‌گفتند «تو یعنی نمی‌دانی!» و در نهایت «کاظم خراسانی» در نقش قهرمانان پوشالی غربی، جایزه خود را به امانت نزد انجمن تجسمی گذاشت! دقت کنید به امانت! و قرار شد انجمن هنرهای تجسمی در جلسات آتی برای این موضوع تصمیم بگیرد. امروز که این موضوع را بازخوانی می‌کنم؛ روزهای آخر فروردین است و حدود 2 ماه از شروع این قائله می‌گذرد اما انگار برخی‌ها بدشان نمی‌آید که این موضوع فراموش شود. فراموش شدنی که فقط به ضرر هنرهای تجسمی و هنرمندان واقعی هنرهای تجسمی است.

وقتی جشنواره‌ای که قرار است سرآمد تمامی جشنواره‌های تجسمی سال باشد و فانوس به دست مسیر یک ساله هنرهای تجسمی را روشن کند؛ هنوز نتوانسته اشتباه خود را قبول کند و برای اصلاح آن چاره‌ای ندارد چگونه می‌تواند به استقبال دهمین دوره این جشنواره برود و با چه‌رویی از هنرمندان می‌خواهد که برای کسب نشان جشنواره دهم تلاش کنند؛ آن هم وقتی نشان جشنواره در دست کپی‌کاران است.

امیدوارم در روزهای آینده شاهد تشکیل جلسات در زمینه این موضوع باشیم تا حداقل ارزشی برای طوبای زرین بماند و هنرمندان رقبت کنند تا سال آینده به این بازی بیایند. باید دید منتظر ماند و دیدکه این پروند بایگانی شده‌است یا مسئولان به فکر پیگیری آن خواهند افتاد.

بخش مهم و تاثیرگذار بر این تصمیمات قطعاً مطالبه مردم و هنرمندانی است که نمی‌خواهند نشان جشنواره تجسمی فجر با ناکارآمدی برخی از سکه بیفتاد! بنابراین در ادامه همین مطلب منتظر نظرات شما هستیم و از شما می‌خواهیم اگر شواهد یا نگرانی در این موضوع دارید با ما مطرح کنید.

انتهای پیام/

R1388/P1356/S4,40/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۵۲۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد

ایسنا/گیلان رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه تعیین تکلیف و خروج چای سنواتی از انبارها باید مدبرانه‌ باشد، گفت: چای‌های سنواتی تاریخ مصرف گذشته در صورت صرفه اقتصادی کمپوست و در غیر این صورت امحاء شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی امروز هشتم اردیبهشت در دیدار با رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال یکی از مشکلات استان را معضل چای سنواتی دانست و گفت: چای گیلان همواره در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی جای داشته و مسئله چای سنواتی نباید موجب خدشه‌دار شدن نام و نشان چای گیلان شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی، حل دغدغه چای سنواتی را در گرو تدبیر و اتخاذ روش‌های منطقی و عقلانی عنوان کرد و افزود: اراده همه مسئولان بر این است که این مشکل بدون شتابزدگی و با کمک دولت و بخش‌های خصوصی و مردمی مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه چای سنواتی اکنون به یک تهدید برای استان تبدیل شده، خاطرنشان کرد: چای سنواتی باید تعیین تکلیف شده و نگرانی کشاورزان و کارخانجات چای، برطرف شود.

رئیس‌کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه وضعیت صنعت چای همواره در دستور کار دولت قرار دارد، اظهار کرد: دولت برای کمک به چایکاران ۲۵ درصد قیمت مصوب را پرداخت می‌کند تا با حمایت از این صنعت، شاهد افزایش تولید چای در کشور باشیم.

وی با توجه به نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری مدظله العالی با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم »، افزود: بخشی از تولیدات استان گیلان به صنعت چای اختصاص دارد باید تلاش شود تا با مشارکت مردم و بخش خصوصی تمام اقدامات لازم در راستای افزایش تولید چای انجام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • رفع توقیف بیش از ۲۴ هزار وسیله نقلیه در قم
  • نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
  • تعیین تکلیف حق پخش ورزش
  • کشاورزان همچنان چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند
  • خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شود
  • تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه
  • تعیین تکلیف شهریه پودمان فرهنگیان ۱۴۰۳