Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «هدانا»
2024-04-27@10:57:45 GMT

همه برای حمله به روحانی آمده‌اند

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۵۲۶۳۸

همه برای حمله به روحانی آمده‌اند

** همه برای حمله به روحانی آمده‌اند
روزنامه «آرمان» با اشاره به عنوان «همه برای حمله به روحانی آمده‌اند» در گفت وگو با امیر محبیان از تئوریسین‌های اصولگرا، آورده است: ر این باورم موج ثبت‌نام که تقریبا همه منتقد روحانی هستند، به‌رغم اینکه او مایل به هیچ کاندیدای ذخیره نبود، روحانی را وادار به پذیرش حضور جهانگیری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. انتخاب جهانگیری از بابت حضور او در همه امور اجرایی دولت و تسلط به ارقام و عملکرد است. روحانی می‌داند مناظرات و بحث‌های این دوره متفاوت با مصاحبه‌های دوره قبل است که گاه به تعارف برگزار می‌شد و این‌بار همه برای حمله به او و عملکرد دولتش می‌آیند. البته حدس می‌زنم در عمل، شاید حضور جهانگیری و دفاع با واسطه از روحانی به‌ویژه آنکه قدرت نطق روحانی از جهانگیری بیشتر است، نماد عدم تسلط روحانی به امور تلقی شده و ممکن است تصویر خوبی از روحانی ایجاد نکند. در ادامه متن این گفت‌وگو را نظر می‌گذرانید.

** خدا روحانی را دوست دارد
روزنامه «شرق» در سرمقاله ای به قلم نعمت احمدی و با عنوان «خدا روحانی را دوست دارد»، آورده است: با پایان‌یافتن نام‌نویسی کاندیداهای ریاست‌جمهوری، می‌توان به مرزبندی‌های به‌وجودآمده از ترکیب کسانی که در مهلت پنج‌روزه نام‌نویسی کرده‌اند، دست یافت. در نهایت نگارنده بر این باورم که خداوند دکتر حسن روحانی را دوست دارد و در ناصیه ایشان دو دوره ریاست‌جمهوری نوشته شده است. دور اول با تصمیم شورای نگهبان بر رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آرای مردم به سبد دکتر روحانی ریخته شد و این بار با رفتارهای تخریبی طیف تندرو اصولگرایان و البته حضور محمود احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات باعث تشکل‌یافتگی آحاد جامعه ایران برای دفاع از عقلانیت خواهد شد.

** مسافران پاستور
روزنامه «ابتکار» در گزراشی با عنوان «مسافران پاستور» به بررسی حضور نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و می نویسد: بالاخره پس از یک هفته، تب و تاب ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری فروکش کرد. در این میان 1636 داوطلب ضمن معرفی خود به عنوان رجل سیاسی و برحسب انجام وظیفه و صرف‌نظر از تعاریف موجود در قانون اساسی، با ورود به وزارت کشور اقدام به ثبت‌نام کردند. در هجوم افراد مختلف از 18 سال تا 92 سال که خود را واجد شرایط ریاست‌جمهوری ‌دانستند، افرادی با سوابق سیاسی و مبتنی بر فضای موجود در کشور نیز شرکت کردند که به نظر می‌رسد اقبال عمومی با آنها یار است و شانس بیشتری برای پیروزی دارند. اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به عنوان یکی از جریان‌های موثر سیاسی کشور، چهره‌های گوناگونی را روانه این رقابت نفس‌گیر کردند. از یک سو با حضور دولتمردانی همچون حسن روحانی و اسحاق جهانگیری نشان دادند در این مسیر از همه توان بهره خواهند گرفت سید ابراهیم رئیسی، محمود احمدی‌نژاد، حمیدرضا بقایی، محمدرضا حاجی بابایی، مهدی زاهدی، مصطفی میرسلیم، سیدمحمد غرضی برخی در قالب جمنا و بعضی دیگر مستقل آمده‌اند تا برای پیروزی مبارزه کنند. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم بار دیگر با وجود تمامی شبهه‌ها و تجارب تلخ خود در یک سال گذشته، به میدان آمده است. او این بار با شعار به قالیباف اعتماد کنید، تصمیم دارد تا خود را در معرض رای مردم قرار دهد که شاید به آرزوی دیرینه خود برای رسیدن به پاستور جامه عمل پوشاند.

** حسین مرعشی کاندیدای پوششی آخرین خواسته آیت الله هاشمی بود
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «کاندیدای پوششی آخرین خواسته آیت الله هاشمی بود» با اشاره به کاندیدای ضربه گیر اصلاح طلبان، نوشت: در دقایق پایانی ثبت‌نام انتخابات، ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، گزینه دیگری را در کنار دکتر روحانی، معرفی کردند که با ورود به ستاد انتخابات وزارت کشور، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد. حسین مرعشی، عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این خصوص گفت که تاکید بر آن بود که در کنار آقای روحانی چهره‌های اصلاح‌طلبی نیز حضور داشته باشند تا هم از ظرفیت انتخابات برای معرفی چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب استفاده شود و هم صدای اصلاح‌طلبان انعکاس وسیع‌تری داشته باشد. این موضوع عصر شنبه نهایی شد و آقای جهانگیری نیز برای ثبت نام به وزارت کشور رفت. در عین حال این موضوع جزو آخرین توصیه‌های آیت‌ا... هاشمی بود که خوشبختانه با وحدت جبهه اصلاحات و با هماهنگی رئیس‌جمهور محقق شد. باید گفت که آیت‌ا... هاشمی پیش از رحلت، از آقای جهانگیری به عنوان چنین گزینه‌ای اسم برده بودند.

** نامزد نهایی اصلاح طلبان فقط روحانی است
روزنامه «ایران» با انتخاب عنوان «نامزد نهایی اصلاح طلبان فقط روحانی است»، در گفت وگو با فائزه هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می نویسد: اصلاح‌طلبی به دنبال پیشرفت جامعه براساس معیارهای توسعه در زمینه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، حقوقی، فرهنگی و...تکثرگرایی، آزادی‌های اساسی مثل آزادی بیان، حقوق بشر و...البته بگذریم از این که در این بخش نیز افرادی هستند که شاید به بعضی از این شاخص‌ها اعتقاد داشته باشند و برخی را اعتنا نکنند، عقلانیت در این قطب جای خوبی دارد. تعدد کاندیداهای اصلاح‌طلب در هنگام مناظره‌ها کمک بزرگی به آقای روحانی خواهد بود که یک صدا در مقابل صداهای طرف مقابل که زیاد هم هستند نباشد، فرصت بیشتری برای بیان نظرات و برنامه‌ها و...ایجاد می‌شود و در صورت نیاز جایگزین نیز می‌تواند باشد، قرار است در نهایت یک کاندیدای اصلاح‌طلب باقی بماند که آرا نیز شکسته نشود و یکجا و برای یک نفر بماند و آن یک نفر از نگاه ما آقای روحانی است که از ایشان قویاً حمایت می کنیم.

** تقسیم کار روحانی و جهانگیری در مناظره‌ها
روزنامه «همدلی» با انتشار عنوان «تقسیم کار روحانی و جهانگیری در مناظره‌ها»، در گفت وگو با محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید، نوشت: روحانی و جهانگیری در یک تیم هستند و در مناظره‌ها تقسیم کار می‌کنند تا بتوانند به خوبی از عملکرد دولت یازدهم دفاع کنند. نامزدی معاون اول دولت یازدهم تصمیم شورای عالی اصلاح‌طلبان بود. ما تصمیم گرفتیم به جز آقای روحانی نامزد دیگری در انتخابات داشته باشیم، این موضوع با آقای روحانی مطرح شد و آقای جهانگیری هم قبول کردند. این دو نامزد قطعا در یک گروه هستند و در مناظره‌ها تقسیم کار می‌کنند تا بتوانند به درستی درباره عملکرد دولت توضیح ‌دهند و پاسخ شبهات را به خوبی بدهند. ما خوشبین هستیم که با حضور جهانگیری در کنار روحانی انتخابات گرم‌تر و جدی‌تری داشته باشیم.

** روحانی چه منازعاتی را برای مناظرات دنبال می‌کند؟
روزنامه «رسالت» در یادداشتی به قلم پرویز امینی و با عنوان «روحانی چه منازعاتی را برای مناظرات دنبال می‌کند؟»، نوشت: اولین نکته درباره نطق روحانی در تالار وزارت کشور این است که این نطق دارای شاکله و منطق مشخصی بود به شکلی که می‌توان گفت فشرده برنامه تبلیغاتی طراحی شده وی در آن دیده می‌شد. از این نظر، فهم و رمزگشایی از این نطق برای رقبای روحانی می‌تواند حائز اهمیت باشد و کیفیت سیاست ‌ورزی آنها را ارتقاء دهد. دومین نکته درباره نطق روحانی، سیاست «برجسته‌سازی امتیازات» است. روحانی در آغاز با تمرکز بر شعارهای سال 92، تلاش کرد امتیازات دولت خود را برجسته کند. سومین مؤلفه در نطق روحانی و به تعبیری مهمترین بخش نطق وی را می‌توان تحت عنوان سیاست «ضرورت‌سازی» برای ادامه دولت یازدهم صورت‌بندی کرد. این ضرورت‌سازی با بیم از دست رفتن برجام در نبود دولت یازدهم زمانی کارکرد واقعی داشت که مثلا فردی مانند جلیلی در انتخابات حضور داشته باشد که بتوان رقابت‌های انتخاباتی را حول برجام و مخالفت با آن سازمان داد. اما با توجه به غیبت جلیلی و نیز محدود شدن رقبای اصلی روحانی به رئیسی و قالیباف که در منازعه برجام در دوره دولت یازدهم، فاقد موضوعیت بوده‌اند، این سیاست نیز آسیب‌پذیر است.

** وقتی عدد بی‌معنا می‌شود؛ غیرممکن‌ترین وعده انتخاباتی
روزنامه «شهروند» در سرمقاله ای با عنوان «وقتی عدد بی‌معنا می‌شود؛ غیرممکن‌ترین وعده انتخاباتی»، می نویسد: برخی سیاستمداران که عازم وزارت کشور شدند تا نظر مردم را به خود جلب کنند، وعده‌های آماری عجیب‌وغریب‌تری ارایه کرده‌اند که وعده‌های احمدی‌نژاد در برابر آنها معقولانه به حساب می‌آید. یکی از آقایان نامزدها که مدیریت امور شهری را با ارقام بسیار سنگین به عهده داشته است، پس از ثبت‌نام چنین گفته است: «من به شما تعهد می‌دهم با توکل به خداوند منان و به پشتوانه شما «دولت مردم» را تشکیل دهم و در یک دوره چهارساله با انقلابی اقتصادی درآمد کشور را دو و نیم برابر افزایش دهم، 5‌میلیون شغل ایجاد کنم، نظام مالیاتی را به نفع 96‌درصد مردم تغییر دهم و از همه مهمتر برنامه‌ای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم‌درآمد اجرا کنم. به عمل کار برآید به سخندانی نیست.» جالب است این جملات را کسی گفته که مدعی است: «حرفی بزن که بتوانی عمل کنی» و سابقه‌اش نشان داده که همیشه متعهد به وعده‌هایش بوده است!!

** کنار هم برابر روحانی یا مقابل هم علیه روحانی
روزنامه «نوآوران» در گزراشی با عنوان «کنار هم برابر روحانی یا مقابل هم علیه روحانی»، نوشت: بر اساس یک تحلیل سیاسی با توجه به این که جمنا از ابتدا برای رسیدن به کاندیدایی واحد در انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شد، اما امروز شاهد حضور گسترده کاندیداهای این جبهه سیاسی برای ثبت نام در انتخابات هستیم. بسیاری از این افراد با توجه به سابقه‌ای که دارند در دایره «رجل سیاسی » تعریف می‌شوند و به نظر می‌رسد می‌توانند نظر مثبت شورای نگهبان را جلب کنند. سوالی که در این میان مطرح است این معناست که این اصول‌گرایان آمده‌اند روحانی را بزنند یا باهم رقابت کنند؟ پاسخ دادن به این سوال با توجه به سوابق اصول‌گرایان در انتخابات‌های گذشته کمی سخت است.

** احتمالات انتخابات اردیبهشتی
روزنامه «همدلی» در سرمقاله ای به قلم ولی الله شجاع پوریان و با عنوان «احتمالات انتخابات اردیبهشتی»، به واکاوی بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: با اتمام زمان قانونی ثبت‌نام داوطلبان‏‏، چشم‌انداز روشن‌تری از انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی تحلیل‌گران قرار دارد. حضور چهره‌های سرشناس در انتخابات می‌تواند آزمون بزرگی برای سنجش و ارزیابی دموکراسی و مردم‌سالاری در کشور باشد، به شرطی که تمامی جناح‌های سیاسی و عوامل تاثیرگذار بر انتخابات با تن دادن به قواعد و ساختارهای دموکراتیک به دنبال انتخاب نهایی از دل صندوق آرا باشند. تردیدی نیست حضور چهره‌های متعدد و تاثیرگذار می‌‌تواند در افزایش مشارکت مردم موثر باشد، چرا که تنوع نظرات و دیدگاه‌ها در کشور ضرورت وجود نامزدهایی با گرایش‌های مختلف را ایجاب می‌کند. عبور از مرحله بررسی صلاحیت‌ها و آغاز تبلیغات رسمی کاندیداها می‌تواند تحلیل‌های دقیق‌تری را پیش روی تحلیل‌گران قرار دهد. در این میان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان فارغ از استراتژی رقیب باید به دنبال حمایت از دکتر روحانی و تکرار انتخابات خرداد92، در 29اردیبهشت 96 باشند.

** حلقه مفقوده تایید صلاحیت ها
روزنامه «جوان» در سرمقاله ای به قلم عبدالله گنجی و با عنوان «حلقه مفقوده تایید صلاحیت ها»، به چگونگی تایید صلاحیت نامزدها پرداخت و می نویسد: در کشور ما شرایط کیفی، کمی و شکلی برای رئیس‌جمهور روشن است، اما آنچه می‌تواند رفتار وی را در این جایگاه ناموجه کند، مورد توجه قرار نمی‌گیرد، روانشناسی و خصوصاً روانشناسی شخصیت حلقه مفقوده تأیید صلاحیت‌هاست. خصایص روانشناسانه کاندیداها چگونه مورد دقت و قضاوت قرار می‌گیرد؟ شاخص اندازه‌گیری آن چیست؟ چطور می‌توان برای هدایت یک هواپیما خلبان را به مسلخ روانشناسی برد و خصایص و ویژگی‌های بسیار متمایزکننده از او توقع داشت، اما برای اداره قوه اجرایی یک کشور بزرگ چنین سامانه‌ای پیش‌بینی نشده است؟ آیا خصایصی مانند «عقده حقارت» که ناشی از یک نقص ذاتی در فرد است نمی‌تواند روی تصمیمات کلان یا اختیارات افسانه‌ای تأثیرگذار باشد؟ آیا نقص‌های زیباشناسی نمی‌تواند هنگام حضور در قدرت حس انتقام را ناخودآگاه در فرد بیدار کند؟

** سناریوهای محتمل انتخابات ٩٦
روزنامه «اعتماد» در گزراشی با عنوان «سناریوهای محتمل انتخابات ٩٦»، به گفت وگو با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا پرداخت و آورده است: جهانبخش خانجانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان داشت که هنوز به طور قطع نمی‌توان گفت رقابت اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری بین چه کسانی خواهد بود چرا که تشتت بین اصولگرایان همچنان برقرار است. این جریان سیاسی هنوز کاندیدای اصلی‌اش را انتخاب نکرده است. البته برخی از اصولگرایان سخن از کاندیداتوری رییسی به عنوان نامزد اجماعی شان می‌کنند اما این احتمال وجود دارد که آقای ابراهیم رییسی نامزدشان نباشد. همچنین امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا عنوان کرد که قابت اصلی انتخابات بین آقایان روحانی و رییسی خواهد بود و پیش بینی می‌شود که رقابت تنگاتنگی باشد. همچنین به احتمال زیاد کاندیداهای اصولگرا به نفع آقای رییسی کناره‌گیری کنند. در بین پایگاه رای اصولگرایان اقبال عمومی به سمت آقای رییسی زیاد است. حداقل تا این لحظه این‌طور به نظر می‌رسد. البته کاندیداهای دیگری هم هستند که اگر تایید صلاحیت شوند در مباحث کارشناسی مناظرات می‌توانند اثرگذار باشند.

** شفافیت مالی نامزدها، اولویت اصلاح قانون انتخابات
روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «شفافیت مالی نامزدها، اولویت اصلاح قانون انتخابات» به واکاوی ثبت نام فله ای در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری پس از پنج روز از ایستگاه ثبت‌نام گذشت؛ ثبت‌نام برخی از چهره هایی که پیش از این حضورشان در این انتخابات مسجل شده بود، پس از اعلام تأیید صلاحیت‌ وارد کوران رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند. باید در اولین فرصت برای اصلاح قانون انتخابات اقدام کرد. کافی است تا شرایط سخت‌تری برای حضور کاندیداها در جریان انتخابات اندیشیده شود تا جلوی هر گونه وهن انتخابات گرفته شود. در جریان اصلاح قانون انتخابات بحث کمک‌های مالی به نامزدها مهم است؛ نکته‌ای که بارها و بارها در مقاطع مختلف بیان شد، اما به علت بی‌توجهی‌ها عملاً در مجلس شورای اسلامی و دولت به جایی نرسید؛ بحثی که با پول‌های کثیف در مجلس شورای اسلامی آغاز شد، اما در ادامه هیچ گاه به صورت جدی پیگیری نشد.

** کاندیداهای عجیب، در صدد تحمیل بار سیاسی به کشور
روزنامه «قانون» در یادداشتی به قلم حجت الاسلام ابراهیم کلانتری و با عنوان «کاندیداهای عجیب، در صدد تحمیل بار سیاسی به کشور» با اشاره به انگیزه حضور برخی از نامزدها در انتخابات، نوشت: برای حضور افراد عادی در عرصه‌های مهمی مانند انتخابات ریاست جمهوری، انگیزه های مختلفی می‌توان در نظر گرفت. بعضا به طور متوهمانه تصور می کنند که دارای توانایی خاصی هستند و به قصد بازکردن گره از مشکلات کشور و به قول معروف احساس مسئولیت و تکلیف آمده‌اند. عده ای نیز برای تفنن و تفریح و خودنمایی جلوی دوربین آمده‌اند. برخی اما واقعا با مسائل روحی- روانی مواجه‌اند و عرصه انتخابات را با فضای عقده گشایی اشتباه گرفته‌اند. این موارد از نوع توهمات باطل است و افرادی از این دست اغلب برای عینیت‌بخشی به توهمات و کسب شهرت، دست به چنین کاری که اتفاقا بهایی هم برای‌شان ندارد، می زنند. البته انگیزه‌های سیاسی را هم می توان به عنوان فرضیه‌ای دیگر در نظر گرفت.

** آنچه درباره انصراف مهندس بذرپاش گذشت
روزنامه «وطن امروز» در یادداشتی به قلم جعفر فرجی و با عنوان «آنچه درباره انصراف مهندس بذرپاش گذشت»، نوشت: حدود 12 سالی است که در ستادهای انتخابات ریاست‌جمهوری از نزدیک شاهد مدیریت و برنامه‌های کاندیداها در ستادهای‌شان بوده‌ام. بی‌اغراق ستاد مهندس بذرپاش جزو بابرنامه‌ترین، تیمی‌ترین و بهترین ستادهای این مدت بوده است. در چنین شرایطی حواشی‌ای که برخی رسانه‌ها درباره اعلام انصراف مهندس بذرپاش به آن پرداختند نیاز به توضیح دارد. برخی رسانه‌ها با تمرکز طنز و خنده‌دار به این گزاره پرداختند که ایشان به زمان قانونی ثبت‌نام نرسیدند و حتی به این خاطر مجبور به انصراف شدند یا با القای بدون برنامه بودن و تصمیم یکباره و بدون فکر درباره انصراف، سعی در تخریب چهره با برنامه ایشان و ستادهای‌شان داشتند. از روز اعلام رتبه سومی ایشان در میان کاندیداهای جمنا، در جلسات متعدد در درون ستاد جمع‌بندی برای روز ثبت‌نام ایشان ساعات آخر روز شنبه تعیین شد. ایشان تاکید داشتند الان که از هر جهتی امکان ثبت‌نام داریم، نباید خودخواهانه و به دور از رصد فضای جبهه انقلاب اقدام به ثبت‌نام کنیم. ایشان به‌رغم تنظیم برنامه‌های عملیاتی جذاب و کار تیمی دقیق و احتمال اقبال بالا، ضربه ندیدن جبهه انقلاب برای‌شان اولویت بود.

** عکس یادگاری با پروژه‌هایی که دیگران ساخته‌اند!
روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان « عکس یادگاری با پروژه‌هایی که دیگران ساخته‌اند!»، نوشت: رئیس‌جمهور در آستانه انتخابات اقدام به افتتاح پروژه‌هایی کرده است که به گفته صاحبنظران حجم عظیمی از پیشرفت آنها در دولت گذشته بوده است. در جدیدترین مورد، فازهای 17 و 18 پارس جنوبی که پیش از این وعده افتتاح آنها تا پایان سال 94 و ابتدای سال 95 داده شده بود، با حضور حسن روحانی و بعد از حدود دو ماه بهره‌برداری، رسماً افتتاح شد. وزیر سابق نفت هم در واکنش به این اقدام عجیب دولت یازدهم که در حضور رئیس‌جمهور و تعدادی از وزرا رخ داد، اظهار داشت که تأخیر هر دو فاز پارس جنوبی به نرخ امروز بیش از چهار میلیارد دلار به کشور ضرر وارد می‌کند و باید پرسید چه کسی در این باره پاسخگو خواهد بود؟ طرح‌هایی که باید حداقل دو سال پیش به بهره‌برداری می‌رسید را در آستانه انتخابات بهره‌برداری می‌کنند.

** تحلیل آرایش سیاسی انتخابات پس از ثبت نام
روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «تحلیل آرایش سیاسی انتخابات پس از ثبت نام»، می نویسد: با بسته شدن پرونده نام نویسی از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، چهره های اصلی ثبت نام کرده برای رقابت انتخابات تاحدی روشن شده و باید دید کدام یک از این نامزدها احراز صلاحیت خواهند شد. شورای نگهبان از روز گذشته بررسی صلاحیت داوطلبان را آغاز کرده و به مدت 5 روز فرصت دارد تا نسبت به احراز صلاحیت داوطلبان اقدام کند، البته براساس قانون می تواند 5 روز دیگر این زمان را تمدید کند. در نهایت به اعتراض های احتمالی داوطلبان در مهلت قانونی رسیدگی شده و اسامی نهایی نامزدهای انتخابات ششم تا هفتم اردیبهشت اعلام و تبلیغات انتخاباتی از روز هشتم آغاز خواهد شد. بنا بر این هرچند باید تا اعلام قطعی نامزدهای انتخابات منتظر ماند، اما از هم اکنون می توان دورنمایی کلی از آرایش سیاسی موجود به دست آورد. علی رغم حضور چهره های فوق، به نظر می رسد هر دو جریان اصلی فعلی، نامزدهای دیگری در این انتخابات داشته باشند؛ نامزدهایی که ممکن است در میانه راه به سود نفر اصلی جریان خود کنار بکشند و در عین حال ممکن است تا انتها باقی بمانند.

** دولت رییسی شبیه دولت احمدی‌نژاد می‌شود
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم ابراهیم امینی عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی و با عنوان «دولت رییسی شبیه دولت احمدی‌نژاد می‌شود»، می نویسد: مشخص و عیان است که هر یک از نامزدهای انتخاباتی با چه رویکرد و مشی فکری به صحنه انتخابات پا می‌گذارند و مشی و روش تیم کاری آنها نیز قابل حدس است. مردم می‌دانند که هر یک از نامزدها چه دیدگاه‌هایی در عرصه دیپلماسی کشور یا نحوه اداره کشور دارند. آقای رییسی دیدگاه‌های خود را مطرح کرده است و از افرادی که او را همراهی می‌کنند، مشخص است که مشی فکری و کشورداری او تفاوت چندانی با دوره اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد ندارد و احمدی‌نژاد نیز با توجه به حضور هشت ساله‌اش در راس قوه مجریه مشخص است که کشور به چه سمت و سویی خواهد رفت. آقای روحانی هم حضور چهار ساله‌اش به عنوان رییس‌جمهوری دیدگاه‌های او را برای شهروندان نمایان ساخته است و تلاش برای حاکمیت عقلانیت در اداره کشور و دیپلماسی فعال از ویژگی‌های برجسته اوست.

** زهر و پادزهر اصولگرایان
روزنامه «شرق» با انتشار عنوان «زهر و پادزهر اصولگرایان» در گفت وگو با محمدرضا تاجیک، می نویسد: گزینه‌ای که من راجع‌به آن فکر کردم این است که فرض ما این باشد که آقای احمدی‌نژاد اساسا از خانواده به‌اصطلاح تصمیم‌ناپذیرها و تدبیرناپذیرهاست. او در تفاوت، چهره می‌شود و ایشان از هنر به‌حیرت‌انداختن و ایجاد شگفتی‌کردن بسیاری برخوردار است و مثل فارماکوی افلاطون می‌ماند؛ هم زهر است و هم پادزهر. هم درد است و هم درمان. می‌تواند این دو چهره را داشته باشد. اگر چنین حرکتی داشته باشد، به شوکی نیاز دارد که در پی آن دفعتا نقل‌ونقل هر محفلی می‌شود؛ اذهان را به کار می‌گیرد و یک فضایی را ایجاد می‌کند که ذهن‌ها، قلم‌ها، تحلیل‌ها و تجویزها همه متوجه آن می‌شوند و بازی اصلی یک جای دیگر صورت می‌گیرد. بنابراین،

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۵۲۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!

سیما پروانه‌گهر- روزنامه اعتماد-اصرار محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس یازدهم که از راهیابی به مجلس دوازدهم هم باز مانده است بر ارایه بازه زمانی در ارتباط با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی را در پی داشته است. این البته نه نخستین‌بار است که نام کریمی قدوسی با خبر‌های هسته‌ای گره می‌خورد و نه احتمالا آخرین بار.

او در چهار دوره حضور خود در مجلس- از دوره هشتم تا یازدهم- بار‌ها درباره موضوعات هسته‌ای اظهارات عجیبی را مطرح کرده است. درست مثل همین چند روز پیش که در توییتی نوشت که «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.» بلافاصله پس از انتشار این توییت، فعالان سیاسی و رسانه‌ای از این نماینده مجلس انتقاد کردند اما، او بازهم در توییت با هشتگ اقتدار ایران نوشت: «در صورت اذن تا انجام اولین آزمایش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر یک هفته فاصله می‌باشد.»

این اظهارات به صورت غیرمستقیم باعث واکنش رافائل گروسی شده و هشدار داد که «ایران چند هفته با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه «غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند»، تاکید کرده است که ایران «چند هفته، نه چند ماه» با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد. او همچنین گفته است که «این اتفاق به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت. در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد. اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد».

علی قلهکی فعال رسانه‌ای اصولگرا در پاسخ به این نماینده مجلس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «موشک قاره‌پیما با برد ۱۲‌هزار کیلومتر، فقط برای حمل کلاهک هسته‌ای است، اینکه دانش ساخت آن را داریم یا نه به کنار، ولی تمامی مواضع اخیر شما پیوست گزارش آژانس انرژی اتمی علیه کشور می‌شود! چه اذنی بیاید چه اذنی نیاید».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس، در رابطه با اظهارات اخیر کریمی قدوسی نیز گفت که اساسا رویکرد جمهوری اسلامی ایران هسته‌ای و اتمی نیست با اینکه در این رابطه کشور توانمند است. او در گفتگو با منیبان، افزود: اگر ایران و اسراییل وارد فضای جنگ تمام‌عیار شوند ایران مجبور است به سمت بمب اتم حرکت کند تا توازن ایجاد شود، اما مجموعه تحولات نشان داد بعد از تقابل اخیر ایران و اسراییل، این رژیم به تنهایی نمی‌تواند علیه ایران اعلام جنگ کند.

اظهارات کریمی قدوسی حتی صدای ارگان رسمی مطبوعاتی دولت رییسی را نیز درآورد. روزنامه ایران در این باره با بیان اینکه «کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی دو‌پهلو مدعی شده است که در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد» نوشت: «این درحالی است که رژیم صهیونیستی، امریکا و کشور‌های غربی به دنبال متهم کردن ایران هستند و با توجه به رویارویی اخیر ایران و رژیم صهیونیستی، این تلاش‌ها بیشتر هم شده است. چه عاملی باعث می‌شود تا نماینده‌ای که از قضا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است و باید به دنبال تأمین منافع ملی باشد، با اظهارات نسنجیده و خارج از مسوولیت برای کشور هزینه تراشی می‌کند؟».

هیچ یک از این واکنش‌ها، اما باعث عقب‌نشینی کریمی قدوسی نشد و او در ویدئویی دوباره بر مواضع قبلی خود تاکید کرد و گفت: «بعد از انجام عملیات وعده صادق و صحبت‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی و حامیانش می‌شد این بود که رژیم صهیونیستی به مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی حمله کند و سایت‌های فردو و نطنز را منهدم کند. اینجا فرمانده حفاظت از مراکز هسته‌ای موضعی گرفت که حمله به مراکز هسته‌ای یعنی عبور از خط قرمز‌های جمهوری اسلامی در تولید سلاح هسته‌ای و احتمال داد که اگر دشمن دست به چنین اقدامی بخواهد بزند، فتوا تغییر کند.»

کریمی قدوسی ادامه داد: «اما از نظر فنی آیا ایران قدرت تولید سلاح هسته‌ای را دارد؟ بنابر نقد کارشناسان حتی اطلاع فنی که آژانس دارد و قانون مجلس به نام لغو راهبردی تحریم‌ها که غنای اورانیوم تولیدی را به ۶۰ درصد رساند، کارشناسان به ما گفتند که ما نصف روز زمان لازم داریم که چند آبشار غنی‌سازی را سری کنیم و غنای اورانیوم تولیدی را از ۶۰ به ۹۰ درصد برسانیم. این چیز خاص و سری نیست و آژانس هم مطلع است. از نظر فنی هم یک امر شدنی و خیلی راحت است؛ بنابراین به لحاظ تولید اورانیوم ۹۰‌درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، جمهوری اسلامی یک نصف روز زمان لازم دارد، حالا بگوییم یک هفته.

او در بخشی دیگر از اظهارات می‌گوید؛ «همچنان در فتوا‌های مقام معظم رهبری، تولید و به‌کارگیری سلاح‌های هسته‌ای امری غیرقابل قبول است، اما اگر زمانی ایشان تشخیص بدهند، فرمودند که در هر سطحی ما را تهدید کنند، در همان سطح تهدیدشان می‌کنیم. یعنی اگر دست به تهدید هسته‌ای بزنند، با تهدید هسته‌ای جواب‌شان را می‌دهیم. اینجا که دیگر با موشک کاتیوشا نمی‌توان جواب‌شان را داد.»

این اظهارات کریمی قدوسی با واکنش جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد که با کنایه به او نوشته است؛ «ول کن تو را به علی. ‏الان اومدی ابروش رادرست کنی زدی چشمشم کور کردی که! ‏از یک هفته رسیدی به نصف روز؟ ‏بازم برای توجیه رفتار غلطت از رهبری هزینه کردی؟! ‏شنیدم جایی گفته بودی رشیدی نفوذی اسراییله! ‏آورنده خبر آدم موثق و خداترسی بود، اما همینجا میگم، من حلالت کردم، ‏ولی ‏خدا جای حق نشسته.»


متولد مشهد، وفادار به مشی پایداری

همان اندازه که از دوران نمایندگی کریمی قدوسی اطلاعات مختلفی وجود دارد چرا که او هر روز با یک ادعای جدید در صدر اخبار قرار می‌گرفت، از دوران زندگی او پیش از نمایندگی، اطلاعات کمی در دست است. بر اساس بیوگرافی کوتاهی که از کریمی قدوسی در سایت جماران منتشر شده او در دی‌ماه سال ۱۳۳۴ در مشهد و در خانواده‌ای مذهبی متولد شده است، او ۶ خواهر و برادر دارد، و دوران جوانی و نوجوانی‌اش را همراه با پدر در حرفه خیاطی سپری کرده است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بوده و به زبان عربی مسلط است. در ۲۳ سالگی از اعضای فعال سپاه پاسداران خراسان بوده و در طول سال‌های دفاع مقدس فرماندهی سپاه استان سمنان را با تشکیل تیپ ۱۲ قائم برعهده داشت، همچنین مسوول اعزام نیرو بود.

بعد از پایان جنگ، از مدیران عالی بسیج در استان‌های خراسان بزرگ، اصفهان، فارس، خراسان رضوی بود و در تشکیل نیرو‌های مقاومت بسیج در این استان‌ها نقش موثری ایفا کرد. وی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نماینده مردم مشهد و کلات راهی مجلس هشتم شد، حضوری که تا پایان دوره یازدهم هم تمدید شد. از کریمی قدوسی عموما به عنوان عضو جبهه پایداری نیز یاد می‌شود.

‌ام. پی. تی یا ان. پی. تی؛ مساله این است!

آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ وقتی یک طرح دو فوریتی توسط جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس وقت تهیه و به هیات رییسه مجلس ارایه شد، دو بار به معاهده «ان پی تی» که مهم‌ترین مبحث حقوق بین‌الملل در بحث انرژی اتمی است، اشاره و عجیب آنکه هر دوبار هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی نام این معاهده «ام پی تی، mpt» درج شد. یک بار در عنوان طرح ۵ صفحه‌ای و یک بار در متن آن به زبان انگلیسی.

این طرح ۵ صفحه‌ای که با خط خود کریمی قدوسی توسط اداره قوانین مجلس تکثیر و در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و بعد هم در فضای مجازی منتشر شد در کادر مربوط به عنوان طرح این عبارت را با خود دارد: «الزام دولت به حفظ حقوق مسلم هسته‌ای و مصادیق آن در چهارچوب معاهده «ام پی تی» «در مذاکرات هسته ای».

در بند نهم این طرح نیز چنین نوشته شده بود: «هر‌گونه موافقت با خواسته‌های طرف مقابل نباید خارج از معاهده «mpt» باشد».

«ان. پی. تی» مخفف نام انگلیسی «معاهده منع گسترش هسته‌ای» (Nuclear Non- Proliferation Treaty) است.

عجیب‌تر از اشتباه کریمی قدوسی امضای ۱۱۰ نماینده مجلس وقت پای این طرح بود که به این معنی بود که یا این ۱۱۰ نفر هم نام درست مهم‌ترین معاهده هسته‌ای جهان را نمی‌دانستند یا اینکه این طرح را چشم بسته امضا کردند.

نام جاویدان در قائله دوتابعیتی‌ها؛ از اتهام زننده تا متهم

جواد کریمی قدوسی در شهریور سال ۱۳۹۷ در مجلس دهم در جلسه سوال از محمدجواد ظریف، وزیر وقت امور خارجه، در مجلس مستندی را پخش کرد که عنوان می‌کرد برخی از اعضای هیات ایرانی در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی دوتابعیتی بوده و «جاسوس» بودند. طرح چنین ادعایی باعث شد علیرضا رحیمی، عضو وقت هیات رییسه مجلس در سوالی از وزیر دفاع این مساله را مطرح کند که چنین اطلاعاتی بر فرض صحت چگونه به دست کریمی قدوسی رسیده است. امیر حاتمی، وزیر دفاع دولت روحانی، روز دوشنبه، ۳۱ تیر همان سال، در جلسه علنی مجلس دهم در پاسخ به این سوال گفت: «طبق اعلام سپاه پاسداران فیلم دوتابعیتی‌ها که در کمیسیون امنیت ملی و صحن مجلس پخش شده به لحاظ موضوعی مشابهت دارد، اما به لحاظ اصالت فیلمی که در صحن مجلس پخش شده فاقد سندیت و اعتبار رسمی است.»

رحیمی در جلسه سوال خود از وزیر دفاع همچنین گفت: «به رییس‌جمهور اتهام زدند که دوتابعیتی است و این اتهام در سراسر کشور پخش شد، اما تکذیب آن پخش نشد. اگر چنین اتهامی به رییس قوه قضاییه می‌زدند دادستان سکوت می‌کرد؟»

بعد از طرح این سوال ۲۹ نماینده مجلس دهم که اکثرا عضو جبهه پایداری و از دوستان و حامیان کریمی قدوسی بودند، اما طرح این سوال توسط علیرضا رحیمی را حمله به سپاه پاسداران خوانده و خواستار برکناری او از هیات رییسه مجلس شدند. کریمی قدوسی در جلسه علنی بعد گفت که موضوع «دوتابعیتی» بودن حسن روحانی را او مطرح نکرده، اما تهدید کرد که فهرست مدیران «دوتابعیتی» جمهوری اسلامی را منتشر خواهد کرد.

ابوالفضل ترابی، عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس از مدیران دوتابعیتی، یکماه بعد در مرداد ۹۷ دوباره بر آتشی که کریمی قدوسی به راه انداخته بود دمید و گفت که یکی از مقامات «بسیار مهم و تراز بالا» در دوران تحصیل در اسکاتلند تابعیت بریتانیا را کسب کرده و هنوز این تابعیت را دارد. اظهاراتی که به نظر می‌رسید با توجه به تحصیل حسن روحانی در اسکاتلند خطاب به او بیان شده بود. محمود واعظی، رییس دفتر وقت رییس دولت دوازدهم، اما این ادعا را تکذیب کرد. داستان دوتابعیتی‌هایی که کریمی قدوسی و نزدیکانش علیه حسن روحانی به راه انداخته بودند، اما به یک‌باره وارد فصل جدیدی شد و چنین اتهامی علیه خود او نیز مطرح شد. جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مجلس دهم در جلسه علنی مدعی شد که کریمی قدوسی به مردم حوزه انتخابیه‌اش گفته برای ردصلاحیتش امضا جمع کنند، ادامه داد: طالبان یک قیف داشت که بر ریش مردان می‌گرفت ببیند اندازه ریش آنها استاندارد است یا نه! مردم را کتک می‌زد اگر ریش با آن قیف طالبان استاندارد نبود. شما چکاره مملکت هستید که به وزیر، به رییس‌جمهور و حالا به نماینده مردم در مجلس می‌تازید و ما را غیرانقلابی می‌نامید و خطاب می‌کنید؟! چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است، چه کسی به شما اجازه داده است به ارکان نظام بتازید، چند روز سابقه جبهه دارید، چندتا عملیات شرکت کرده‌اید که به درجه سرداری رسیدید؟ از کی شما ایرانی شدید که ما ایرانی نبودیم. زمانی که اجداد شما از افغانستان به ایران حمله می‌کردند، ما از ایران دفاع می‌کردیم. چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است؟»

این اظهارات با واکنش کریمی قدوسی در جلسه علنی بعدی مجلس همراه شد، اما رحیمی جهان‌آبادی فراتر رفت و حتی گفت که کریمی قدوسی به سوال او درباره اصلیت خانواده‌اش و دو‌تابعیتی بودن پاسخی نداده است.

جواد کریمی قدوسی در جلسه روز سه‌شنبه مجلس همچنین سخنان نماینده تربت جام درباره «تابعیت افغان» خود را رد کرد و گفت: «یک سند مبنی بر اینکه یکی از اجداد من ولو هفت نسل قبل از افغانستان آمده است هم دارند، ایشان باید در صداوسیما این سند را پخش کند، و الا صداوسیما باید همین مذاکرات من را پخش کند؛ در غیر این صورت اگر این کار را نکردند من از دولت افغانستان می‌خواهم که آنها بررسی کنند که اگر ما رگ و ریشه‌ای در طول تاریخ در اقوام آنجا داشتیم به ما بگویند که به خدمت آنها برویم.»



دلواپس همیشگی علیه روحانی

کریمی قدوسی پس از تأیید صلاحیت کاندیدا‌ها و آغاز رقابت انتخاباتی در خرداد ۹۲، چند روز پیش از روز انتخابات خواستار رد صلاحیت حسن روحانی شد. این درخواست همزمان با بالا رفتن آراء روحانی در نظرسنجی‌ها صورت گرفت. با آغاز به کار دولت یازدهم، جواد کریمی قدوسی، همواره در صف اول مخالفان عملکرد این دولت محسوب می‌شد.

در نخستین سالگرد آغاز به کار دولت یازدهم، کریمی قدوسی در اظهارنظری روحانی را متهم به «دادن اطلاعات مهم فقهی به انگلستان» کرد. همچنین او بودجه رسانه‌های حامی روحانی را بالغ بر «صد‌ها هزار میلیارد تومان» عنوان کرد. او یکی از چهره‌های شاخص همایش «دلواپسیم» بود که در نقد سیاست‌های هسته‌ای دولت یازدهم برگزار شد.

کریمی قدوسی در سال‌های اولیه د‌ولت نخست روحانی در مهدیه مشهد، دولت را به براندازی متهم کرد و گفت «رمزگشایی از شعار اعتدال امر مهمی است چرا که اعتدال پوششی برای براندازی نظام است.» و «اسرار پشت صحنه جریان اعتدال چیزی است که هم‌اکنون ما به چشم می‌بینیم و اگر جریان اسفناک فتنه اتفاق افتاده است، هم‌اکنون شعار اعتدال با هدف براندازی نظام، عناصر فتنه‌گر را به مناصب حکومتی گمارده‌اند.»

یکی از عجیب‌ترین مناقشه‌های کریمی قدوسی با حسن روحانی ادعای او درباره جاسوسی و بعد عقب‌نشینی از این ادعا بود. در یک فایل ویدئویی مدعی شده بود حسن روحانی، رییس‎جمهور ایران، از سرویس امنیتی و اطلاعاتی انگلستان دستور می‌گیرد! سخنگوی سپاه ادعای این نماینده مجلس مبنی بر اقدام سازمان اطلاعات سپاه در نشان‌دادن شنود تلفنی یکی از مقامات کشور با مامور MI۶ به وی را تکذیب کرد. کریمی‌قدوسی چندی بعد از این ادعا در توییتر خود نوشت: «هیچ نماینده‌ای مدعی ارتباط مستقیم MI۶ (سرویس امنیتی انگلستان) با رییس‌جمهور آقای روحانی نبوده است. ما نیز با پاسخ سپاه در این باره هم‌نظر بوده و ارتباط مستقیم سرویس‌های جاسوسی با رییس‌جمهوری را قویا تکذیب می‌کنیم. تحریف حق و جعل باطل همیشه در اولویت رسانه‌های زرد و نارنجی بوده است».

کریمی قدوسی هنوز هم روحانی را رها نکرده است. در جریان رد صلاحیت روحانی برای انتخابات خبرگان سال گذشته کریمی قدوسی نوشت: «کسی که استعداد و اراده سقیفه سازی را داشت توسط شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شد.»


میدان‌دار اخبار عجیب در اعتراضات سال ۱۴۰۱

در بحبوحه اعتراضات سال ۱۴۰۱ کریمی قدوسی با چند اظهارنظر عجیب واکنش‌های زیادی را بر انگیخت. مدعی شده بود: «در طی شصت روز آمار حضور اغتشاشگران در خیابان، ۵۰۰ هزار نفر بوده است. البته اگر یک نفر ۱۰‌بار هم آمده ۱۰‌بار در آمار وارد شده. اوج این حضور در یک روز ۴۵هزار نفر بود. (طبق آمار غیر رسمی ۳۱۰ هزارنفر کل جمعیت اغتشاشگران بودند که می‌شود) گفتند نماد‌های حاکمیتی باید سقوط کند. یکی از نماد‌ها مشهد است. قرار بود برای یکی از سران قوا در مشهد حادثه هفت‌تیر ۶۰ تکرار شود. آخرین مرحله هم ورود پنتاگون بود. در سال ۸۸ هم نقشه همین بود. مرحوم فیروز‌آبادی در سال ۸۸ در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت خاتمی در فتنه ۸۸ با فرمانده ناتو دیدار داشت و از آنها خواستند کار ما در داخل که جلو رفت شما وارد شوید. اکثر دستگیرشدگان یک یا دو شب نگهداری شدند بعد با تعهد والدین آزاد شدند. اما از میان بازداشتی‌های هدفمند که ادامه هم دارد ۱۸٪ آنها آموزش دیده‌اند. تمام این ارتباطات به دست آمده که به عنوان مستندات بیانیه دو دستگاه اطلاعاتی در آینده منتشر می‌شود. ۷۰درصد دستگیر‌شدگان دیپلم و زیر دیپلم بوده‌اند. ۶۷ درصد اهل شرب خمر بوده‌اند. از این شاربان خمر ۴۷ درصد دایم‌الخمر بودند. اکثر اینها معتاد به موارد مخدر گل بودند. درصدی از زنان بازداشت شده اهل فحشا بودند. همان‌کس که خودکشی کرد یکی از همین افراد بود. ۸۰ درصد اینها خارج از کشور را بهشت می‌دانند».

عجیب‌ترین ادعای کریمی قدوسی، اما در بخش دیگری از این گفتگو مطرح شد: «خانم مولاوردی معاون روحانی طرحی داشت و می‌خواست فاحشه‌ها را بیمه کند.»

کریمی قدوسی البته هیچ رخدادی را از قلم نمی‌انداخت و پس از آتش گرفتن بخشی از زندان اوین در سال ۱۴۰۱ مدعی شد: «فردی با چاقو خود را به بند مهدی هاشمی رفسنجانی می‌رساند و درصددکشتن او برمی‌آید، اما مهدی هاشمی از دو روز قبل به درخواست خودم از آن بند جابه‌جا شده بود!»

پایان دوره نمایندگی

در انتخابات مجلس دوازدهم نصرالله پژمان‌فر، میثم ظهوریان، علی‌اصغر نخعی‌راد و احسان عظیمی‌راد در مرحله اول در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد مستقیم وارد مجلس شورای اسلامی شدند. برای کرسی پنجم شهر مشهد نیز، کاظم معتمدی‌فرد و حسنعلی اخلاقی که حائز بیشترین آرا پس از ۴ نفر اصلی راه‌یافته به مجلس شده بودند، راهی مرحله دوم می‌شوند. جواد کریمی قدوسی در رتبه بعدی بیشترین آراء ماخوذه قرار گرفت و از راهیابی به مرحله دوم بازماند. با توجه به بافت سیاسی رای‌دهندگان در شهر مشهد و اینکه بعد از ۴ دوره نمایندگی، کریمی قدوسی نتوانست حتی از این بدنه اجتماعی و سیاسی رای لازم برای حضور در پارلمان را کسب کند، به نظر می‌رسد پیام رای‌دهندگان مدافع سیاست‌های اصولگرایی نیز به کریمی قدوسی روشن است. پیامی که با توجه به رفتار‌های اخیر کریمی قدوسی از موضوع اعلام زمان حمله نظامی ایران به اسراییل تا داستان سلاح هسته‌ای گویی به گوش او نرسیده است.

دیگر خبرها

  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • (تصاویر) حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه
  • اهدای تندیس عباس خاکی به ۱۰ روحانی در قم
  • روسیه از حضور بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد
  • برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی
  • آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات
  • انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
  • اظهار امیدواری امام جمعه ورامین برای حضور پرشور مردم در انتخابات
  • دیدار آلومینیوم و پرسپولیس بدون حضور زنان برگزار می‌شود
  • بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند