Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-01@16:41:34 GMT

پیامدهای منفی ثبت نام جهانگیری و روحانی در انتخابات

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۵۷۰۴۱

پیامدهای منفی ثبت نام جهانگیری و روحانی در انتخابات

اسحاق جهانگیری در آخرین ساعات مهلت ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری، با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام کرد. اعلام داوطلبی او برای کاندیداتوری در شرایطی که حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور فعلی نیز یکی از کاندیداهاست و برای یک چهار سال دیگر نیز اعلام آمادگی کرده، تحلیل‌های گوناگونی را در میان صاحب‌نظران پیش‌کشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرکدام از این صاحب‌نظران می‌کوشند از دریچه نظر خود، این اتفاق را معنا و تفسیر کنند.

خبرنگار ما در این باره به سراغ سه تن از تحلیل‌گران رفته است. عباس عبدی، پرویز امینی و صادق‌ زیباکلام در این گفت‌وگو نظرات خود را درباره کاندیداتوری جهانگیری در کنار حجت‌الاسلام حسن روحانی مطرح کرده‌اند.

عباس عبدی: بنده معتقد بودم نیازی به کاندیداتوری جهانگیری نبود

عباس عبدی در این باره به خبرنگار ما با بیان اینکه ورود اقای جهانگیری ورودی احتیاطی است و نه رقابتی با آقای روحانی می‌گوید: از این حیث که رفتارهای طرف مقابل خود را نمی‌توان پیش بینی کرد، لذا باید احتیاطات لازم را انجام داد. بویژه وقتی که جناح مقابل در انتخابات لشگر سلم و تور را به میان آورده و بیش از ده نفر را نامزد کرده بنابراین بهتر دانستند که در محدود کردن نامزدی به آقای روحانی محتاط باشند و خود را محدود نکنند. وی افزود:

البته بنده معتقد بودم که نیازی به این کار نیست چون طرف مقابل بر اساس عقلانیتی تصمیم می‌گیرد که ما را بی‌نیاز از این احتیاطات می‌کند. ولی در هر حال بسیاری نیز احتیاط را شرط عقل تلقی می‌کنند که درست هم هست. در هر حال گمان نمی‌کنم که این ورود تاثیری بر سرنوشت انتخابات بگذارد.

پرویز امینی: کاندیداتوری جهانگیری در هر حالتی برای روحانی پیامد «منفی» دارد

اما پرویز امینی تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی نظر دیگری دارد و می‌گوید: پیش‌تر در تحلیلی بیان کرده بودم که وضعیت جریانات سیاسی در موقعیت انسداد درونی است. برای این که انتخاب فعالی ندارند. جریان موسوم به اصول گرا، جریان موسوم به اصلاح طلب، جریان توسعه گرا و احمدی نژادی ها چهار جریان در انسداد بودند. همچنین گفته بودم که اصلاح طلبان در انسداد مضاعفند چون مجبورند به انتخابی به نام روحانی تن بدهند که آسیب پذیری های اجتماعی کنونی او و نیز بهمن نارضایتی پیش روی او ولو رییس‌جمهور دولت دوازدهم باشد، شرایط را برای آنها که همه تخم‌مرغ‌های سیاسی خود را در سبد روحانی گذاشته اند، دشوارتر خواهد کرد و پیشنهاد کردم برای انسداد زدایی با نامزدی غیر از روحانی در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: بنابراین نامزدی جهانگیری از موضع اصلاح طلبان آنها را از تله انسدادی که در آن گرفتار شده بودند می‌تواند خارج کند و از این نظر که اصلاح‌طلبان یک نامزد اصلی و نه عاریتی مثل جهانگیری در انتخابات دارند برای آنها مثبت است. علاوه بر این اگر جهانگیری بتواند چهره موثرتری از خود نسبت به روحانی نشان بدهد که محتمل نیز هست، حتی می‌تواند جایگزین روحانی شود و این برای اصلاح‌طلبان به موفقیت مضاعف تبدیل خواهد شد.

امینی تاکید کرد: اما برای روحانی این کاندیداتوری جهانگیری چه انتخابات را ببرد و چه نبرد ،پیامد منفی دارد. در صورت پیروزی این دستاورد منفی کمتر است. چون وی لااقل رییس جمهور هست اما رییس‌جمهوری مدیون به معاونش جهانگیری که همین مسئله از روحانی به عنوان رییس‌جمهور اعتبارزدایی می‌کند و وی را حتی نسبت به سال 92 نیز از نظر اجتماعی و سیاسی ضعیف‌تر می‌کند و در صورت شکست علی رغم حضور جهانگیری، این دستاورد منفی بیشتر و به نوعی هم چوب را و هم پیاز را خورده است. البته ممکن است روحانی بر اثر تحلیل‌های تازه‌تر و عینی‌تر و گرفتن بهانه رد صلاحیت احتمالی خود بعد از اعلام صلاحیت ها ، به نوعی جهانگیری را ار حضور در رقابت منصرف کند.

صادق زیباکلام: برخی موافقان ثبت‌نام اسحاق‌جهانگیری می‌خواستند همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد روحانی نریزیم

همچنین صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز درباره ثبت‌نام اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برخی اصلاح‌طلبان معتقد بودند باید در انتخابات یک نامزد پوششی داشته باشیم و دلایل مختلفی داشتند. برخی از موافقان نامزد پوششی از روحانی نارضایتی داشتند و می‌گفتند همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد روحانی نگذاریم و نامزد پوششی هم داشته باشیم. عده دیگری معتقد بودند نامزد پوششی نه به‌واسطه رقیب روحانی یا آلترناتیو، بلکه به‌واسطه این است که اگر روحانی ردصلاحیت شد، جایگزین داشته باشیم مثل سال 92 که با رد صلاحیت مرحوم هاشمی، روحانی جایگزین شد. ثبت‌نام جهانگیری با انگیزه دوم صورت گرفت و اگر یک در هزار روحانی رد صلاحیت شد اصلاح‌طلبان غافلگیر نشوند و نامزدشان جهانگیری باشد.

زیباکلام با بیان اینکه روحانی بخشی از آنچه را که توانست در زمینه اقتصاد انجام داد و آن بخشی که انجام نشد قابل بحث است، گفت: باید دید کدام بخش از عدم تحقق وعده‌ها به روحانی بر می‌گردد و چقدر به بیرون قوه مجریه مرتبط است. بخش‌های مهمی از اقتصاد زیر نظارت روحانی و قوه مجریه نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ثبت‌نام محمد هاشمی در انتخابات گفت: ثبت‌نام محمد هاشمی و اسحاق جهانگیری ذیل روحانی تعریف می‌شود و این دو به نفع روحانی کنار خواهند رفت. اصلاح طلبان یک نامزد دارند و آن هم روحانی است.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۵۷۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بعید است دفاعیات نتانیاهو به جلوگیری از حکم دیوان لاهه کمک کند | پیامدهای حکم لاهه برای نتانیاهو

به گزارش همشهری آنلاین، این روزنامه انگلیسی در مطلبی با عنوان «اگر دیوان بین المللی کیفری نتانیاهو را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟» با اشاره به حکم احتمالی دادگاه بین المللی کیفری در لاهه علیه نتانیاهو و تعدادی از مقامات کابینه صهیونیستی نوشت: کریم خان دادستان کل دیوان بین المللی کیفری احتمالا سیاست نتانیاهو برای جلوگیری از دسترسی غیرنظامیان فلسطینی به غذا در غزه را هدف قرار خواهد داد زیرا کابینه صهیونیستی به کارکنان این دیوان اجازه نداد به غزه وارد شوند.

در این مطلب به قلم کِنِت راث (Kenneth Roth‌) مدیر اجرایی سابق دیده بان حقوق بشر آمده است: اگرچه تکمیل تحقیقات برای اثبات سایر جنایت های جنگی رژیم اسرائیل از جمله بمباران مناطق غیرنظامی و هدف قرار دادن مراکز نظامی با پیامدهای غیرنظامی نامتناسب قابل پیش بینی زمانبر خواهد بود، اما حقایق درباره مانع تراشی رژیم اسرائیل برای انتقال کمک های بشردوستانه به غزه در دسترس و مهیا هستند.

خان در دو سفر اخیر خود به منطقه تاکید کرد بر اساس قوانین بشردوستانه بین المللی، غیرنظامیان فلسطینی در غزه «باید بدون تاخیر بیشتر و با سرعت به غذا، آب و تجهیزات پزشکی که به شدت مورد نیاز هستند، دسترسی داشته باشند».

وی به رژیم اسرائیل هشدار داد: اگر این کار را انجام ندهید، نباید زمانی که دفتر من اقدام می کند، شکایتی داشته باشید.

استانداردهایی که این مقام بین المللی به آنها اشاره کرده است تقریبا مورد تایید دولت های جهان از جمله، انگلیس، آمریکا و فلسطین به عنوان عضو ناظر سازمان ملل هستند.

مقامات صهیونیستی هر کسی را به جز خود در محرومیت فلسطینی های غزه از دسترسی به مواد غذایی مقصر می دانند اما بیشتر شواهد نشان می دهند کابینه نتانیاهو در این زمینه مقصر بوده است.

رژیم صهیونیستی به بهانه قاچاق سلاح به غزه مانع از انتقال کامیون های حامل کمک شده است و کامیون ها در یک فرآیند زمان بر که معمولا سه هفته طول می کشد اغلب به دلیل حتی کالاهای غیرمهمی که به زعم رژیم صهیونیستی دارای ارزش نظامی است، بازگردانده می شوند.

اقلامی که رژیم اسرائیل اجازه ورود آنها را نمی دهد عبارتند از داروهای بیهوشی، کاتترهای قلبی، کیت های آزمایش کیفیت آب شیمیایی، عصا، کیت های زایمان، سیلندرهای اکسیژن، ابزار جراحی، تجهیزات سونوگرافی، صندلی چرخدار و دستگاه های اشعه ایکس.

بنابراین جای تعجب نیست که بر اساس گزارش ها، دادستان دیوان لاهه ابتدا نتانیاهو و یوآور گالانت وزیر جنگ و هرزی هالوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل را به «گرسنگی دادن عامدانه فلسطینی ها در غزه» متهم کند.

گاردین افزود: نتانیاهو در دفاع از خود در شبکه پیام رسان ایکس نوشت: «هرگز هیچ تلاشی از سوی دیوان بین المللی کیفری را برای تضعیف حق ذاتی خود در «دفاع» از خود نمی پذیرد».

نویسنده این مقاله این ادعای نتانیاهو را مزخرف توصیف کرده و نوشت: اتهامات دیوان هیچ ارتباطی با حق دفاع از خود ندارد و در عوض بر شیوه ای که کابینه نتانیاهو برای (به اصطلاح) از این دفاع از خود انتخاب کرده تمرکز خواهد کرد.

نتانیاهو ممکن است چنین توجیه کند که در هفته های اخیر امکان کمک رسانی به غزه را فراهم کرده است.

در واقع، پس از کشته شدن هفت کارمند سازمان آشپزخانه مرکزی در اول آوریل، جو بایدن تلویحاً تهدید کرد که کمک های نظامی و فروش تسلیحات آینده ایالات متحده را به کاهش موانع اسرائیل برای کمک های بشردوستانه مشروط می کند. نتانیاهو بعد این تهدید به بایدن قول داد که یک گذرگاه مرزی دیگر را باز کند و اجازه داد کمک های بیشتر به غزه برسد. از آن زمان، ارسال کمک‌های بشردوستانه افزایش یافته است، اما بنا بر گزارش‌ها هنوز کافی نیست.

اما این تغییر موضع نتانیاهو بر اساس فشار آمریکا نه تنها عمدی بودن استراتژی گرسنگی دادن به ساکنان غزه را تاکید می کند بلکه تسهیل آن استفاده از آن را در چندین ماه گذشته توجیه نمی کند.

گاردین نوشت: کابینه اسرائیل ممکن است چنین استدلال کند که از آنجایی که عضو این دیوان نیست مقامات اسرائیل نباید تحت پیگرد قرار گیرند اما طبق اساسنامه رم که به ایجاد این دادگاه منجر شد این دیوان می تواند نه تنها دولت های عضو، بلکه جنایات مرتکب شده در اراضی اعضایش را تحت پیگرد قرار دهد. فلسطین عضو این دادگاه است و صلاحیت رسیدگی به جنایات در اراضی اشغالی خود – کرانه باختری، شرق بین المقدس و غزه را به آن اعطا کرده است.

نویسنده افزود: علاوه بر این، هرگونه تلاش برای مداخله در روند پیگرد قضایی این دیوان، مانند استناد به «قانون حفاظت از اعضای سرویس‌های آمریکایی» که اغلب به عنوان «قانون تهاجم لاهه» نامیده می‌شوند و حتی اقدام نظامی برای محافظت از متحدان ایالات متحده در برابر تعقیب کیفری بین‌المللی کیفری را مجاز می‌سازد –احتمالا اعتراضات زیادی را در آمریکا در پی خواهد داشت و چشم انداز انتخاب مجدد بایدن را به خطر می اندازد.

آیا اتهامات جنایت جنگی می تواند تفاوتی ایجاد کند؟ رژیم اسرائیل قصد ندارد نتانیاهو یا معاونانش را برای محاکمه تسلیم کند. اما سفر آنها ناگهان محدود خواهد شد. دولت های اروپایی عضو این دادگاه هستند و این بدان معنا خواهد بود که ناگهان سفر به اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر جهان برای کسانی که متهم شده اند محدود خواهد شد. همچنین تظاهر به اینکه تجهیز مداوم ارتش رژیم صهیونیستی به جنایات جنگی کمک نمی کند، برای واشنگتن و لندن دشوارتر خواهد شد.

این گزارش نتیجه گرفت که حمله احتمالی نتانیاهو به رفح این نگرانی را برای نتانیاهو ایجاد خواهد کرد که آیا دادستان دیوان لاهه تحقیقات درباره حملات نامتناسب آن علیه غیرنظامیان را تشدید خواهد کرد یا خیر.

بنابراین دیوان بین المللی کیفری نه تنها باید به وعده خود در باره اجرای عدالت عمل کند بلکه مانع جنایات جنگی بیشتر در آینده شود.

کد خبر 848432 منبع: ایرنا برچسب‌ها بنیامین نتانیاهو دادگاه لاهه خبر ویژه

دیگر خبرها

  • هشدار مقام قطری درباره پیامدهای حمله اسرائیل به رفح
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • پیامدهای استفاده از پلاستیک در مزارع
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • هشدار یمن درباره پیامدهای آتش‌افروزی آمریکا
  • بعید است دفاعیات نتانیاهو به جلوگیری از حکم دیوان لاهه کمک کند | پیامدهای حکم لاهه برای نتانیاهو
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟