زمینه تشرف به محضر امام زمان(ع)
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۵۷۶۰۸
نحوه ارتباط و بهرهمندی از امام زمان(ع) به همین شکل و به شکل خورشید پشت ابر هستند جنوب نیوز- حجتالاسلام عابدینیگیلانی معتقد است که با عمل به اسلام و رسالههای عملیه میتوان به محضر امام زمان(عج) تشرف یافت.حجتالاسلام و المسلمین عابدینی گیلانی، مولف «مفاخر شیعه»، در پاسخ به این پرسش که مراد از «غیبت» چیست؟ گفت: بحث غیبت به این معنا نیست که حضرت حضور نداشته باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عابدینیگیلانی ادامه داد: دومین شباهت را حضرت میفرماید همان طور که برادران حضرت یوسف با ایشان ملاقات کردند و زیر یک سقف و روی یک فرش راه رفتند و سر یک سفره با وی هم غذا شدند، امت نیز با امام ملاقات دارد، اما همانطور که برادران حضرت یوسف(ع) با ایشان ملاقات داشتند و وی را نشناختند، امت نیز امام زمان(ع) را میبیند ولی ایشان را نمیشناسند. وی ادامه داد: شباهت سوم در این روایت این است که همانطور که برخی از برادران حضرت یوسف که ایشان را شناختند به انکار دست زدند و گفتند سند را بیاور، برخی از امت آخرالزمان هم با اینکه امام را میشناسند اما طلب سند میکنند تا برایشان دلیل بیاورد. پس غیبت به معنای پوشیده بودن از دیدگان است و نه عدم حضور، بلکه حضرت حاضر هستند و وقتی که علی بن ابراهیم مهزیار بشارت به او میرسد که حضرت را ملاقات میکند شروع به گریه میکند، زیرا میداند که آنهایی که اعمالشان ناپسند است و منافات با دستورات خدا و امام زمان دارند، عملشان به حجاب بدل میشود. نویسنده کتاب «مفاخر شیعه» افزود: بسیاری از بزرگان در ارتباط با امام زمان(ع) بودند و از ایشان دستور میگفتند اما متوجه نبودند. یکی از علما به نقل از اخوان مرعشی میگفت انسان و مومنین در طول عمرشان به اندازه موهای سرشان امام زمان را میبینند ولی اینکه بشناسند یا نشناسند به اعمالشان بستگی دارد. پس معنای حقیقی غیبت امام زمان(ع) عدم حضور نیست، ایشان حاضرند اما از دیدگان برخی پنهان هستند. وی در پاسخ به این پرسش که ارتباط با امام زمان(ع) در دوران غیبت به چه شکل ممکن است؟ گفت: در روایات ما فرمودهاند از امام زمان وقتی پرسیده شد چطور ما میتوانیم با حضرت ارتباط برقرار کنیم و این ارتباط به چه شیوهای است و انتفاع و نفع وبهرهبرداری در ارتباط با امام زمان(ع) چگونه است، حضرت میفرمایند وقتی خورشید روی شهر میآید و پشت ابرها پنهان میشود و ارتباط موجودات قطع نمیشود و از ایشان بهرهبرداری دارند، بنابراین نحوه ارتباط و بهرهمندی از امام زمان(ع) به همین شکل و به شکل خورشید پشت ابر هستند. حضرت ادامه میدهند اگر شما به دستورات ما عمل کردید ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمیافتاد و میفرماید ملاقات ما با انسانها به تاخیر میافتد به واسطه اعمال و کردار سوء. عابدینیگیلانی ادامه داد: از آیت الله بهجت پرسیدند که چطور ما با امام زمان(ع) ارتباط بر قرار کنیم و یک رفاقتی صمیمی با ایشان داشته باشیم که ایشان فرمودند باید به دفتر امام زمان(ع) عمل کنیم، اطاعت از ایشان کنیم، انگار حضرت اعمال ما را میبیند و متوجه امور در این جهان هستند و ایشان تعبیر خوبی دارند که یقینا حضرت اعمال ما را میبیند و اگر ما این طور زندگی کنیم حضرت به ملاقات ما میآیند.وی افزود: یکی از علما میفرمودند در کتاب عبقری که جمکران هم چاپ کرده است، هزار تشرف به محضر امام زمان(ع) نقل شده است و تشرف در زمان کنونی هم ممکن است. اینکه فرمودهاند اگر کسی ادعا کرد که حضرت را دیده دروغ گفته است، در مورد ماموریت داشتن است و اینکه شخصی بگوید از جانب ایشان مامور شدهام اما وقتی تشرف نقل میشود میتواند قابل قبول باشد از این گزارشها میتوان به گزارش علمایی از جمله سید طاوس اشاره کرد که حقیقی است و ما میتوانیم به محضر امام زمان برسیم. وی تصریح کرد: مرحوم آقا فخرتهرانی آن عالم بزرگوار شاگردشان برای ما نقل میکردند که ما در وضوخانه آیت الله بهجت حضرت را دیدیم و به خاطر احترام جلو نرفتیم تا وقتی میخواهند خارج شوند به ایشان عرض ادب کنیم، اما ایشان تا وضو گرفتند غیب شدند و از دیدگان ماغایب شدند و آقا فخر میگوید کاش همان جا به پای حضرت میافتادم و پای ایشان را میبوسیدم و این نشان میدهد که تشرفات متعدد ذکر شده است.عابدینی گیلانی در پایان گفت: اگر ما به دستور امام زمان(ع) عمل کردیم که فرمود شما به روات ما و رسالههای تقلید عمل کردید و در راه باشید، قطعا ارتباط صمیمی با حضرت خواهیم داشت.
مرجع: ایکنا
منبع: جنوب نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۵۷۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نور محبوسی که خاموش نشد
هر چند تقویمها را ساختهاند تا به ما سال و ماه را یادآوری کنند تا زمان را از دست ندهیم اما این، همه فایده خطکشی سال و ماه نیست. گاه همین خط و نشانهها به ما کمک میکند سری به روایتهای بهجامانده از حوادث و اشخاص در تاریخ بزنیم. وقایع و اشخاصی که برای ما عبرتها و یادآوریهایی با خود دارند. در این میان میتوان مدعی شد تقویم شیعه برای ما بچه مسلمانها، سراسر ذکر و یادآوری است. به همین دلیل بر آن شدیم در مجموعه نوشتههایی، برخی از این یادآوریها و ذکرها را بیاوریم.
مناسبتهای ماه شوال را که مرور میکنی، در برخی روزها بیشتر از بقیه ممکن است مکث کنی. یکی از این روزها، سالروز دستگیری امام کاظم(ع) توسط هارون عباسی است. آنطور که شنیدهایم و میدانیم، آغاز امامت ایشان همزمان با دوران استقرار و ثبات خلافت عباسیان است. سلسلهای که دارای حکام مستبدی بود و به حکومتدارای همراه با خفقان و تهدید و بگیر و ببند، مشهور بودند. طبیعی است در چنین شرایطی، شخصیتی مانند امام موسی کاظم(ع) روز خوش نداشته باشد. بنا به روایتهای تاریخی، علت اصلی اسارت و زندانی کردن امام موسی کاظم(ع)، شهرت امام و دسترسی شیعیان به ایشان و توجه بیسابقه مردم به آن حضرت است. حضرت موسی بن جعفر(ع) در طول دوران امامتش بارها از طرف خلفای عباسی احضار و زندانی شد. در مورد مدت زندانی بودن امام(ع) گزارشهای مختلفی وجود دارد که میتوان گفت مدت آخرین اسارت منتهی به شهادت ایشان چهار تا پنج سال و مجموع اسارت ایشان در دوران زندگیشان، بین 10 تا 12سال است. اگرچه در بسیاری از موارد، امام(ع) در خانه برخی از افراد، محصور و تحت نظر بودند؛ اما در مواردی حکومت عباسی به شکنجه ایشان در زندانهایی مخوف و سیاهچالها میپرداختند که در زیارتنامه حضرت به این موضوع اشاره شده است. بر اساس گزارشی دیگر، هارون گاهی برای تفریح به پشتبامی میرفت که مشرف به زندان بود. روزی به ربیع گفت این پارچه چیست که هر روز آن را داخل زندان میبینم؟ ربیع گفت: پارچه نیست! موسی بن جعفر است که پس از فجر تا هنگام نماز ظهر به سجده میرود. هارون گفت: او از راهبان بنیهاشم است! ربیع از او پرسید: پس چرا در زندان بر وی سختگیری میکنی؟ هارون گفت: چارهای نیست!
نخستینبار امام در زمان خلافت مهدی عباسی از مدینه به بغداد تبعید شد که زمان دقیق آن ذکر نشده است. اما دومین بار به وسیله هارون در ۲۰شوال سال ۱۷۹ق در مدینه دستگیر و ۷ ذیالحجه در بصره در خانه عیسی بن جعفر زندانی شد. نفوذ معنوی امام کاظم(ع) در دستگاه حاکم بهحدی بود که کسانی مانند علی بن یقطین وزیر دولت عباسی، از دوستداران حضرت موسی بن جعفر(ع) بودند و به دستورات ایشان عمل میکردند. هارون سرانجام در سفری که در سال 179 به خانه خدا رفت، از عظمت معنوی امام و احترام خاصی که ایشان در بین مردم داشت بیش از پیش آگاه شد. او پس از بازگشت به مدینه و زیارت مرقد پیامبر(ص) تصمیم گرفت موسی بن جعفر(ع) را دستگیر و زندانی کند. به دستور هارون در زمان انتقال آن حضرت از مدینه به بصره، کجاوههایی در مسیر همراه با کجاوه امام حرکت کردند تا در طول مسیر از راههای مختلف مسیر خود را تغییر دهند و به این ترتیب مردم ندانند امام را به کجا و با کدام کجاوه بردند. این سیاست برای مأیوس کردن مردم و بیخبری از تبعیدگاه امام(ع) بود، سیاستهایی که نشاندهنده ترس حاکمان مستبد از نور و عظمت این امام بزرگوار بود؛ ترسی که به شهادت ایشان منجر شد. اما تاریخ گواه معتبری برای شکست استبداد و باقی ماندن نور است.
زهره هاشمی