Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@15:01:17 GMT

سرفصل مهمترین اخبار اجتماعی ایسنا در ۲۸ فروردین

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۵۸۴۸۸

بررسی پرونده رفاهی و محیط زیست دولت یازدهم، حداقل و حداکثر حقوق آموزش و پرورشی‌ها، مشخص شدن قیمت ۱۶۰ خدمت داندنپزشکی، جزئیات بودجه وزارت بهداشت و پاسخ به حاشیه‌های مرگ عارف لرستانی، آخرین اخبار از وضعیت مناطق سیل زده غرب کشور، بررسی کارنامه شورای شهر چهارم از سوی مرتضی طلایی و حداقل و حداکثر حقوق آموزش و پرورشی‌ها از جمله مهمترین عناوین اخبار اجتماعی ایسنا در روز دوشنبه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سرویس اجتماعی ایسنا در بیست و هشتمین روز بهار بیش از ۵۰ خبر را به‌ روی خروجی خود قرار داد که خلاصه مهمترین بخش این اخبار در ادامه آمده و متن کامل آن از طریق کلیک بر روی عناوین قابل دسترسی است:

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر

پرونده رفاهی دولت یازدهم دستمایه نگارش این گزارش است. طی سالیان متمادی همواره یکی از گلایه‌های بحق بیش از هفت میلیون بازنشسته تامین اجتماعی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته کشوری ارتقای وضعیت معیشتی و همچنین عدالت در دریافتی‌هاست. هرچند تلاش‌های خوبی طی چهارسال اخیر صورت گرفته است اما هنوز فاصله حقوق‌های دریافتی یک بازنشسته با حقوق مناسب برای یک زندگی خوب و بدون دغدغه احساس می‌شود.

حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال ۹۲افزایش ۲۵ درصدی را شاهد بود و پس از آن در دولت یازدهمدرسال ۹۳دریافتی‌ها تا۲۵ درصد، در سال ۹۴ ،۱۵ تا ۱۷ درصد،در سال ۹۵ ،۱۴ درصد و در سال ۹۶ ، ۱۴.۵ درصد افزایش یافت. دولت در سال ۹۳ حقوق بازنشستگان کشوری را نیز تا ۲۵ درصد و در سال ۹۴ تا ۱۵ درصد و در سال ۹۵ از ۱۲ تا ۲۰ درصد به صورت پلکانی افزایش داد و این نرخ در سال جاری به افزایش متوسط ۲۰ درصدی می رسد؛ هرچند هنوز قدرت خرید بازنشستگان تا حد خوبی جبران نشده است.

از حل پارادوکس محیط بانی تا سختی‌کاری که دیده شد

تصویب لایحه حمایت از محیط بانان، برگزاری دوره‌های آموزشی داخلی و بین‌المللی برای محیط‌بانان و افزایش سختی کار محیط‌بانان از جمله دستاوردهای سال‌های اخیر برای بهبود وضعیت قضایی و معیشتی محیط بانان است. در سالی که گذشت از بین اجزای متعدد محیط زیست، آنچه بیش از همه درصدر اخبار قرار گفت و در بین مردم نسبت به آن حساسیت ایجاد شد، محیط‌بان بود.

دلیل این حساسیت‌هاسپس مطالبات ایجاد شده در این حوزه ریشه در دو واقعه تلخ دارد که طی آن سه تن از نیروهای محیط‌بان کشور به شهادترسیدند. برای همین هم شاید بتوان ادعا کرد یکی از تلخ‌ترین اخبار محیط زیست کشور در سال گذشته خبر زخمی و شهید شدن محیط‌بانان در مقابله با تعرضات شکارچیان غیر مجاز به مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست بوده است؛ حادثه‌ای که ایران را داغدار و گروه‌های مختلف به ویژه هنرمندان را نسبت به موضوع حساس و مطالبه‌گر کرد. این واقعه بسیاری از محیط زیستی‌ها و غیر محیط زیستی‌ها را در رده مسئولان وسازمان‌های مردم نهاد به واکنش واداشت. تعداد زیادی از مردم نیز در شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکس‌ها و طرح‌های گرافی سعی در همدردی با خانواده‌های شهدا داشتند.

همه این‌ها کافی بود تا مجلس شورای اسلامی و دولت برای تصویب قوانین حمایتی ازمحیط‌بانان آستین همت را بالا بزنند. در این میان تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تصویب قوانین جدید برای بهبود وضعیت معیشتی و قضایی محیط بانان حمایت کردند.

مستمری مددجویان را در بدترین شرایط مالی افزایش دادیم

انوشیروان محسنی بندپی، مدیرعامل سازمان بهزیستی امروز در همایش مددکاری اجتماعی گفته است: هر چند که سیاست بهزیستی توانمندسازی افراد است، اما مستمری را بیشتر کرده‌ایم، به گونه‌ای که مستمری یک خانوار تک‌نفره از ۵۳ به ۱۹۵ هزار تومان، دو نفره از ۶۱ به ۲۵۰ هزار تومان، سه نفره از ۷۱ به ۳۲۰ هزار تومان و پنج نفره از ۱۰۰ به ۴۶۵ هزار تومان رسیده است. امروز در زمینه مستمری مددجویان از آن چه قانون تکلیف کرده بود پا را فراتر گذاشته‌ایم؛این درحالیست که گسترش اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر را نیز مصوب کرده‌ایم و امسال ۳۵۰ شهر می‌توانند با مداخله به هنگام و استفاده از ظرفیت علمی مددکاری و اورژانس اجتماعی، برخوردار شوند.

به گفته وی ۳۰ مرکز جامع خدمات بهزیستی در ۳۰ شهر محروم و آسیب‌پذیر نیز به زودی راه‌اندازی می‌شوند.

محدودیت‌های ترافیکی ویژه روز ارتش در تهران اعلام شد

سرهنگ محمد رازقی، رییس مرکز کنتزل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ محدودیت‌های ترافیکی ویژه روز ارتش در اطراف حرم مطهر امام خمینی (ره) را تشریح کرده و گفته است: محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش از ساعت ۲۳:۳۰ بامداد امشب اجرا می‌شود.

قیمت ۱۶۰ خدمت دندانپزشکی مشخص شد

رییس اداره اموردندان‌پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف تعرفه‌های خدمات دندانپزشکی را توضیح داده و در این باره اظهار کرده است که در حال حاضر برخیخدمات دندانپزشکی مانند جرم‌گیری، پرکردن دندان شش، خدمات مورد نیاز مادران باردار و شیردهدر روستاها بدون پرداخت هیچ پولی صورت می‌گیرد. مابقی خدمات نیزتوسط بیمه نیروهای مسلح و خدمات درمانی ارائه می‌شود.

به گفته وی بر اساس مصوبه برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت می‌تواند قیمت تمام شده خدمات دندان پزشکی در حوزه بهداشت و درمان را اعلام کند، اماتعرفه‌ها را شوای عالی بیمه تصویب می‌کند و در دولت اعلام می‌شود. تا پیش از این تعرفه‌هاییکه در این حوزه اعلام می‌شد، براساس موارد مشابه کشورهای دیگر بود. مابرای بسیاری از خدمات دندانپزشکی تعرفه مصوب نداریم، ولی وزارت بهداشت قیمت تمام شده ۱۶۰ خدمت را مشخص کرده‌و در حال ارائه آن به شورای عالی بیمه است.

جزئیات بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۶/توافق اولیه برای تعرفه‌های پزشکی

سخنگوی وزارت بهداشت، امروز در نشست خبری خود جزئیات بودجه ۹۶ این وزارتخانه را اعلام کرده و در عین حال درباره اقدامات انجام شده برای تعیین تعرفه‌های پزشکی سال ۹۶ گفته است: در این زمینه پیشرفت‌های خوبی در شورای عالی بیمه حاصل شده است. سخنگوی وزارت بهداشت به حاشیه‌های مرگ عارف لرستانی نیز اشاره کرده و گفته است که باید توجه کرد ما در بیمارستان‌های کشور کمیته‌ای داریم و هیچ کس بعد از فوت، دفن نمی‌شود، مگر اینکه علت مرگش مشخص شده و گواهی فوتش صادر شده باشد. در برخی موارد علت فوت مشخص نیست که در این زمان آئین نامه داریم؛ به طوریکه طبق آئین نامه اگر کسی در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از مراجعه‌اش به بیمارستان فوت کند، باید به پزشکی قانونی ارجاع داده شود و اگر هر گونه مشکلی وجود داشته باشد، پزشکی قانونی باید اقداماتی مانند کالبدشکافی، سم شناسی، آزمایشات میکروبی و ... را بررسی کند.

آخرین اخبار از وضعیت مناطق سیل‌زده به روایت معاون سازمان مدیریت بحران

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت مناطق سیل زده در شمال غرب کشور را تشریح کرده و عنوان کرده است: در مجموع ۴۲ نفر در اثر سیل مفقود شده یا جان خود را از دست دادند که تا کنون اجساد ۳۶ تن کشف شده که در پزشکی قانونی مشخص شد مرگ یک نفر به خاطر سیل نبوده است. از میان ۲۲ مورد فوتی و مفقودی که در آذرشهر گزارش شده بود ۱۷ جسد کشف شد که در بررسی های پزشکی قانونی مشخص شد که فوت یکی از اجساد که یک پیرمرد بود به دلیل سیل نبوده است. در حال حاضر نیز جستجو برای یافتن پنج تن دیگر ادامه دارد. در عجب‌شیر نیز ۲۰ مورد مفقودی گزارش شده بود که اجساد ۱۸ تن کشف شده و جستجوها برای یافتن دو مورد دیگر که کودک بودند در حال انجام است.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه یک نفر در هشترود آذربایجان شرقی و یک نفر دیگر در اشنویه آذربایجان شرقی فوت کرده، گفته است: پنج نفر نیز در استان کردستان جان باخته اند که از این تعداد چهارنفر بر اثر رانش زمین در یک پارک در سقز فوت شده و یک نفر نیز در یکی از روستاهای توابع بانه به دلیل سیلاب جان باخته است.

مهلت یک هفته‌ای ردصلاحیت‌شدگان شوراها برای اعتراض

امروز سیدشهاب‌الدین چاووشی معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران در همایش دانش‌آموزی «مشق مشارکت» شرکت کرده و با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا گفته است: همه کاندیداهایی که برای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان رجال سیاسی و حائز شرایط لازم، تشخیص داده می‌شود، محترم هستند و هیچ کس نباید به آنها تعرضی داشته باشد، اما حق ملت ایران این است که با حضور خود پای صندوق رای، اصلح‌ترین فرد را انتخاب کند. تمام تخریب‌ها و سم‌پاشی‌هایی که از سوی برخی گروه‌های سیاسی علیه دولت تدبیر و امید انجام می‌شود، در مقابلش تنها مردم را به مشارکت گسترده فرا می‌خوانیم و هرچه سهم ملت تصمیم نهایی آنها باشد، برای ما قابل قبول خواهد بود.

چاووشی درخصوص رد صلاحیت برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرده است: افرادی که به لحاظ شرایط قانونی واجد شناخته نشده‌اند از نظر هیات‌های اجرایی نمی‌توانند وارد عرصه انتخابات شوند، البته این افراد حق دارند اعتراض خود را ظرف مدت یک هفته پس از دوم اردیبهشت‌ که زمان اعلام صلاحیت کاندیداهای شوراهاست به هیات عالی استان ارائه کنند تا صلاحیت آنها بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

حداقل و حداکثر حقوق آموزش و پرورشی‌ها اعلام شد

معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بخشنامه تعیین ضریب حقوق سال ۹۶ کارکنان را ابلاغ کرد که بر اساس آن ضریب، حداقل و حداکثر حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشخص شده است. براین اساس حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان موضوع ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون و سایر مشمولین ماده مذکور در سال ۹۶ به میزان ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار ریال و حداکثر حقوق این کارکنان ۷ برابر حقوق مذکور در این بند به میزان ۷۲ میلیون و ۴۵۰ هزار ریال خواهد بود.

از ابتدای اردیبهشت تنها آرم‌های ترافیک ۹۶ معتبر است

مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک با اشاره به ارائه مدارک به دفاتر خدمات الکترونیک شهر تا پایان فروردین برای وانت بارها اعم از پلاک عمومی و پلاک سفید و خبرنگاران، گفته است: آن دسته از خبرنگارانی که به تازگی مورد تایید قرار می‌گیرند به مدت ۱۰ روز کاری پس از تایید درخواست‌شان مهلت دارند، مدارک خود را به دفاتر خدمات الکترونیک تعیین شده از سوی سازمان حمل ونقل و ترافیک ارائه کنند.

مصطفی قنبرنژاد با اشاره به اینکه مجوزهای طرح ترافیک ۹۵ تا پایان فروردین ماه اعتبار دارد، می افزاید: قطع به یقین از تاریخ اول اردیبهشت ماه امسال فقط مجوزهای ۹۶ مجاز به ورود به محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد هستند.

ارسال سوابق تحصیلی کنکوری‌ها به سازمان سنجش تا اوسط تیر ماه

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تاثیر ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۶ می گوید: پس از پایان زمان برگزاری امتحانان نهایی و تا نیمه تیرماه سوابق تحصیلی دانش‌آموزان شرکت کننده در کنکور سراسری را در اختیار سازمان سنجش می‌گذاریم.

از شورای دوقطبی تا رد خبر انتصابش به عنوان رئیس ستاد شورایی قالیباف

بررسی کارنامه شورای شهر چهارم موضوع گفت وگوی امروز ایسنا با مرتضی طلایی است. سردار مرتضی طلایی روزگاری نه چندان دور لقب رئیس پلیس خندان پایتخت را داشت، اما چندسالی است که با کنار گذاشتن ردای نظامی‌اش، در عرصه مدیریت شهری حضور یافت هرچند هنوز هم مردم او را به نام «سردار» می‌شناسند تا نایب رئیس شورای شهر تهران.

هرچند منتقد شورا و مدافع سرسخت شورایاران است اما با این حال نمره قابل قبولی به شورای شهر چهارم می‌دهد و با اینکه معتقد است در سه راهبرد مورد تاکید مقام معظم رهبری شورای شهر چهارم عملکرد خوبی داشته اما تاکید می ‌کند که در موارد حساس همچون حادثه پلاسکو و موضوع واگذاری املاک شورا نتوانسته افکار عمومی و مردم را قانع کند.

توافق با نیروهای مسلح برای ساخت بزرگراه شهید شوشتری

شهردار تهران در مورد سرانجام ساخت بزرگراه شوشتری گفته است: با نیروهای مسلح به توافق رسیده و تا ۲۰ ماه آینده امیدواریم انجام این پروژه سامان یابد و رایزنی‌ها با دیگر سازمان‌ها نیز ادامه دارد.

محمد باقر قالیباف ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ۱۰۱ پروژه فرهنگی، عمرانی و... در منطقه ۱۵ با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز ۱۰۱ پروژه عمرانی در منطقه ۱۵ افتتاح شد که ۱۴۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشته است می گوید: من در سال ۸۴ که به شهرداری آمدم به مردم قول دادم که فاصله شمال و جنوب تهران را کم کنم و در این مدت نیز بر سر قول و وعده‌ام بوده و از همه توان و ظرفیت شهرداری برای کاهش این فاصله استفاده کرده‌ام که خوشبختانه امروز شاهد هستیم این مهم محقق شد.

شهردار تهران که چند روز قبل برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده، در ادامه با بیان این اعتقاد که مدیریت کشور "بسته و خسته" است از وضعیت درآمدها و بیکاری نیز انتقاد کرد و با بیان این که مدیریتی که توصیف کرد، قادر نیست با تکیه بر نیروی جوانی و خلاقیت کار را پیش ببرد گفته است: باید دست به دست هم بدهیم تا در شرایط حساس ۲۹ اردیبهشت‌ماه، انتخاب خوبی داشته باشیم. وقتی به شهرداری آمدم توجه به فقر و مناطق محروم را در اولویت قرار داده و مطمئن هستم در طول چهار سال چالش‌های مهم مثل عدم اشتغال، بیکاری و عدم رونق اقتصادی حل می‌شود و ماه به ماه و سال به سال این تحول را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۵۸۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مداوای بچه کفتار توسط مرد دوست دار محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، رئیس شورای روستای چم‌لپو واقع در شهرستان کهگیلویه گفت: ۳۱ فروردین ماه امسال، یک قلاده کفتار با دو توله‌اش به شالیزارهای روستا آمدند که توسط سگ‌ها مورد حمله قرار گرفته بود. شعبان بال‌افکن افزود: یکی از بچه کفتارها پایش آسیب دید و بچه‌ی دیگر نیز قادر به حرکت و فرار نبود. رئیس شورای چم لپو ادامه داد: بعد از اینکه پای بچه کفتار را ضدعفونی کردم، هر دو بچه را در محلی که زخمی و از مادرشان جدا شده بودند، رها کردم تا مادرش به سراغش بیاد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. وی تاکید کرد: بچه کفتارها را دوباره با خود به خانه آوردم تا به‌صورت کامل بهبودی پیدا کنند و بتوانند به طبیعت برگردد. بال‌افکن ابراز کرد: در این مدت سعی کردم با دارو از عفونت زخمش جلوگیری کنم تا بتواند سلامت کاملش را به دست بیاورد. همچنین برای تغذیه به آن‌ها شیر و میوه می‌دهم.  

دیگر خبرها

  • تفاوت چشمگیر میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با پرداختی سایر بازنشستگان
  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان!
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • مداوای بچه کفتار توسط مرد دوست دار محیط زیست
  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • سرفصل های درآمدزایی برای پرسپولیس هفته آینده مشخص می شود
  • اعتراض به کسر از حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد