Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ>موسیقی - ایسنا نوشت: فریدون شهبازیان در مراسم رونمایی از آلبوم «عطار» با صدای وحید تاج از احتمال اجرای قطعات این آلبوم در ارکستر ملی گفت و برای محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی کرد.

مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «عطار» به خوانندگی وحید تاج و آهنگسازی آرش کامور، دوشنبه ۲۸ فروردین‌ در تالار رودکی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم، علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی، بهرام جمالی مدیر انجمن موسیقی ایران،‌ مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران،‌ فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی،‌ مسعود فروتن مجری و بازیگر،‌ سیدسعید سرابی مدیرکل ارشاد استان خراسان رضوی و حمید گرمابی نماینده نیشابور در مجلس حضور داشتند.

مراسم رونمایی با زنگ و ضرب و نقالی اشعار عطار توسط مرشد نقیب‌زاده آغاز شد.

در ابتدای این مراسم، علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به حضور جمعیتی که برای رونمایی از این آلبوم آمده بودند، گفت: «این روح عطار است که عزیزان علاقه‌مند را به این مراسم می‌کشاند. این آلبوم کار بسیار ارزشمندی است که با فاصله کمی از روز بزرگداشت عطار، مراسم رونمایی از آن برگزار می‌شود. برگزاری این مراسم در تهران، فرصت ذی‌قیمتی است که علاقه‌مندان به این شاعر دور یکدیگر جمع شوند و از سرچشمه جوشان او فیض ببرند.»

او ادامه داد: «بیشترین فعالیت‌های بنیاد رودکی در حوزه هنر، به ویژه موسیقی، نمایش و هنرهای تجسمی است و وظیفه‌اش تولید آثاری است که به نزدیکی موسیقی و محتوای بی‌نظیر ادب فارسی منجر شود. ما نگرانیم که زبان فارسی در نقاط دور و نزدیک در خطر است. یکی از نکات مهم آن، فاصله موسیقی و شعر اصیل ماست که وظیفه ما را نیز دشوار می‌کند و در کنار آن، استفاده از موسیقی برای داشته‌های کهن ماست. این نکات کافی است تا ورود ما به این بخش جدی‌تر شود.»

صفی‌پور اظهار کرد: «مجموعه بنیاد رودکی با همراهی معاونت هنری، جمع خوبی را برای کمک و مساعدت در این کارها تشکیل می‌دهد. این بنیاد به‌خاطر امکاناتی که دارد، اعلام آمادگی می‌کند که از این‌گونه آثار بیشتر حمایت کند.»

صفی‌پور با بیان این‌که ما برای شهر نیشابور در سال ۹۵ سه کار انجام دادیم، توضیح داد: «اولین کار، آماده‌سازی کتاب نوروزنامه بود که منتشر شد. کار بعدی، اثر بهروز غریب‌پور و تولید «اپرای عروسکی خیام» است که روزهای آخر آماده شدن را می‌گذراند. این کار که کار بزرگی است، باید در نیشابور نیز روی صحنه برود. سومین کار نیز همین آلبوم «عطار» است که امروز رونمایی می‌شود.»

در ادامه این مراسم، موزیک ویدیوی قطعه «مستی» از این آلبوم پخش شد.

امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی نیز در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: »امیدواریم روزی برسد که براساس مقررات حاکم بر فضای مجازی، در خانه‌ خواننده یک اثر را بزنیم و بگوییم، این سهم تو از انتشار اثرت در فضای مجازی است.»

علیرضا بدیع، شاعر، که اجرای این مراسم را برعهده داشت، اعلام کرد که پیامی به دستش رسیده و در آن، محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر، به حاضران این مراسم و آرش کامور آهنگساز آلبوم سلام ویژه رسانده است.

او سپس از وحید تاج، آرش کامور و مرتضی گازرانی عضو گروه سروشان و کارگردان موزیک ویدیوی مستی دعوت کرد تا برای دادن توضیح‌هایی درباره این آلبوم روی صحنه بیایند.

کامور با بیان این‌که آلبوم «عطار» شامل ۱۱ قطعه موسیقایی است، گفت: «تلاش من برای عزیزانی بوده که علاقه‌مند شعر و موسیقی ایرانی هستند و کودکانی که در آینده، به سن و سال من می‌رسند.»

وحید تاج خواننده، نیز اظهار کرد: «من آرش کامور را از سال ۱۳۸۰ در دانشگاه موسیقی سوره می‌شناسم. از همان ایام با روحیات او آشنایی داشتم و می‌دانستم چقدر با شعر سر و کار دارد و شعر برایش مهم است. او ساز می‌زد و شعر می‌خواند. حدود یک سال پیش، به من زنگ زد و شعری از عطار را به آواز خواند. وقتی من پشت تلفن این شعر را شنیدم، از او پرسیدم این برای کنسرت است؟ او گفت نه، می خواهم برای آلبوم استفاده کنم و من سریع گفتم، کی برای ضبط بیایم؟»

او با اشاره به این‌که پروسه ساخت این آلبوم یک سال طول کشید، ادامه داد: «من برخی قطعات را به‌خاطر حساسیت‌هایی که خودم و آرش کامور داشتیم، دو، سه بار خواندم. شاید اگر دوباره به آلبوم گوش دهم، دلم بخواهد یک‌بار دیگر نیز آن را بخوانم. ما تلاش کردیم مضامین اشعار عطار را پیاده کنیم. همچنین من افتخار همکاری در دو پروژه را با بهروز غریب‌پور دارم و می‌دانم چقدر شعر را به آواز خواندن سخت است و اگر خواننده و آهنگساز درک نکند، ممکن است مفاهیم، اشتباه به گوش مخاطب برسد.»

در ادامه، کامور با اشاره به حضور شهرداد روحانی در این مراسم، گفت: «شاید ۹ یا ۱۰ سال داشتم که فیلمی را از شهرداد روحانی دیدم و باورم نمی‌شد یک ایرانی می‌تواند به کجا برسد. یکی از عزیزانی که باعث شد من امروز در فضای موسیقی تا اینجا کشیده شوم، شهرداد روحانی است. همچنین از معلم دیرین‌ام، بهرام جمالی بسیار آموخته‌ام.»

بخش بعدی این مراسم، به پخش ویدیویی از دختر خردسالی اختصاص داشت که غزلی از عطار را خواند.

در ادامه توسط مجری اعلام شد که نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی به نیت سیمرغ عطار، ۳۰ عدد از این آلبوم را می‌خرد.

بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران فرد دیگری بود که برای سخنرانی پشت تریبون رفت و اظهار کرد: «صحبت درباره ادبیات و موسیقی ایران فراوان است. زمانی که توفیق مدیریت گروه موسیقی دانشگاه سوره را داشتم، از کنار کلاسی رد می‌شدم و دیدم صدای ساز و آواز می‌آید. این صدا متعلق به وحید تاج و آرش کامور بود که از همان زمان، حکایت آتش زیر خاکستر نهفته را داشتند. من چند سالی شاهد بالندگی و کار خستگی‌ناپذیر این دو عزیز بودم و امروز از برکات آن روزهاست. باعث افتخار همه ماست که صدای تلاش این دو عزیز را در قالب آلبوم موسیقی عطار می‌شنویم.»

او با بیان این‌که زبان فارسی و موسیقی ایرانی، از دوستان قدیمی یکدیگر هستند، اظهار کرد: «هر کدام از آن‌ها حذف شود، موجب تضعیف دیگری خواهد شد و قوت آن‌ها به کنار هم قرار گرفتن درست‌شان است. معتقدیم اگر زبان را از درون جامعه بیرون بکشیم، آن جامعه تار و پود خود را از دست می‌دهد. از این جهت، عطار بزرگ همچنان زنده است و نفس و اندیشه‌های او موجب زندگی ما شده است.»

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران همچنین گفت: «بدون هیچ نیتی، ۵۰۰ اثر از این آلبوم را می‌خرم و به هنرمندان تقدیم می‌کند.»

در ادامه، آلبوم موسیقی «عطار» شامل ۱۱ قطعه موسیقایی بر مبنای اندیشه‌های عطار توسط عوامل آن رونمایی شد. پس از این رونمایی، کامور گفت: «گرافیست پوستر این اثر، ناصر نصیری است.»

او همچنین گفت: «حضور نوازندگان آذری‌زبان در این اثر به جد دیده می‌شود و موسیقی آذربایجانی عاشق‌پیشگی را به این آلبوم داده است. من تلاش کردم پیوندی میان موسیقی آذری و ایرانی به‌وجود آورم.»

سپس نوازندگان این آلبوم معرفی شدند که شامل میثم مروستی، حسین رضایی‌نیا، درشن آنند، شایان ریاحی، حامد حبیب‌پور، عیسی شکری، سهیل‌‌الله دادیان،‌ حسین قاسم‌زاده، مریم خدابخش، نوید مثمر، حسین عطاپور،‌ شایان شکرابی، آتنه اشتیاقی و علیرضا دریایی بودند.

بخش دیگر این مراسم قطعاتی از این آلبوم توسط آرش کامور، وحید تاج و شایان شکرابی نوازنده پیانو و حامد حبیب‌پور نوازنده سازهای کوبه‌ای اجرا شد.

سیدسعید سرابی، مدیرکل ارشاد استان خراسان رضوی سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنانی گفت: «ما قصد داریم تعدادی از این اثر را بخریم و بین هنرمندان خراسانی توزیع کنیم. امیدواریم در مرکز خراسان رضوی نیز در قالب یک جشن، از این آلبوم رونمایی شود.»

سپس به دعوت مجری، فریدون شهبازیان روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه گفت: «ای کاش این کار را شنیده بودم و می‌توانستم درباره آن صحبت کنم. من صدای وحید تاج را دوست دارم. با آقای صفی‌پور درباره این اثر صحبت می‌کردیم و او می‌خواست ما بتوانیم با ارکستر ملی این اثر را اجرا کنیم، البته این موضوع به آقای کامور بستگی دارد که بتواند پارتیتور این اثر را برای ارکستر آماده کند تا با صدای وحید تاج آن را اجرا کنیم که البته این کار سختی است. ان‌شاءالله من کار را می‌شنوم و اگر علاقه‌مند باشم با ایشان صحبت می‌کنم.»

او با بیان این‌که مردم نیشابور خیلی به من لطف دارند و آثارم را در مزار خیام پخش می‌کنند، اظهار کرد: «من به‌خاطر این موضوع به خودم می‌بالم. قصد داشتم اثری را که سال‌ها قبل روی رباعیات خیام نوشته‌ام و دوست عزیزم، محمدرضا شجریان به بهترین نحو ممکن آن را اجرا کرد، در کنار او با ارکستر ملی اجرا کنم که البته امکان این کار وجود ندارد و تصمیم دارم از همایون شجریان برای اجرای آثار پدرش، با همراهی ارکستر ملی دعوت کنم.»

او با آرزوی سلامتی برای محمدرضا شجریان افزود: «امیدوارم یک مراسم رونمایی در نیشابور برای این آلبوم گرفته شود، جایی که خالق اشعارش متعلق به آنجاست و ارکستر ملی این قطعه را در آنجا اجرا کند.»

57243

کلید واژه‌ها : موسیقی - موسیقی سنتی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...

به گزارش همشهری آنلاین، ‌با این حال اگر از طرفداران تیلور سوئیفت سوال کنید که علت علاقه‌شان به این هنرمند چیست؟ احتمالا پاسخ دهند که چون می‌توانند با ترانه‌های او همزاد پنداری کنند و به راحتی خود را به عنوان راوی ترانه‌هایش تصور کنند اما در کنار این ویژگی نمی‌توان ارتباط عمیق سوئیفت با طرفدارانش را نادیده گرفت؛ چراکه او هنرمندی است که اگر یکی از سوپر طرفدارانش در آسیا بیماری لاعلاجی داشته باشد و نیاز به کمک مالی داشته باشد، حمایت خود را دریغ نمی‌کند و چه بسا که به دیدن آن طرفدار برود. همچنین ارتباط او در فضای مجازی با طرفدارانش غیر قابل انکار است، ارتباطی از جنس لایک کردن پست‌های طرفدارانش در فضای مجازی گرفته تا اشتراک‌گذاری آن پست‌ها.

اما چرا امروز از تیلور سوئیفت می‌نویسیم؟ در هفته‌های اخیر سونامی اخباری از جدیدترین آلبوم سوئیفت به نام «The Tortured Poets Department» در فضای مجازی منتشر شد که از ثبت چندین رکورد جدید به نام این هنرمند می‌گفت.

در حقیقت سوئیفت با انتشار یازدهمین آلبوم استودیویی خود رکورد بیشترین پخش آلبوم، آهنگ و هنرمند را در یک روز در Spotify و سایر پلتفرم‌های موسیقی به ثبت رساند؛ رکوردی که با بیش از ۳۰۰ میلیون استریم (پخش آنلاین موسیقی) آلبوم جدید او طی یک روز به ثبت رسیده است.

اما این تنها رکوردی نبود که یازدهمین آلبوم استودیویی سوئیفت در کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار در Spotify شکست. بلکه اولین تک‌آهنگ آلبوم جدید او به نام «Fortnight» با حضور «پست مالون» رکورد بیشترین پخش‌شده در یک روز را ثبت کرد.

سوئیفت پیش از این هم با انتشار آلبوم «Midnights» در اکتبر ۲۰۲۲ رکورد Spotify را برای پخش‌شده‌ترین آلبوم در یک روز و پخش‌شده‌ترین هنرمند در یک روز را در اختیار داشت. این آلبوم همچنین در سایر پلتفرم‌های پخش موسیقی، رکورد بزرگترین آلبوم پاپ تمام دوران را با استریم‌های روز اول در Apple Music شکست. همچنین این آلبوم در اولین روز انتشار خود به پرمخاطب‌ترین آلبوم آمازون موزیک تبدیل شد.

اما پس از خواندن این اخبار درباره سوئیفت، شاید برای شما هم سوال شود که سوئیفت دقیقا چرا تا این حد محبوب است که طی یک روز جدیدترین آلبومش با ۳۰ قطعه موسیقی، بیش از ۳۰۰ میلیون بار در اسپاتیفای شنیده می‌شود؟

پیش از پاسخ به این سوال باید گفت که نمی‌توان با وجود تور پرطرفدار Eras، تسخیر جایگاه‌های نخست چارت موسیقی بیلبورد آمریکا، ثروت میلیارد دلاری، ۱۲ جایزه گرمی، تأثیر گسترده او بر فرهنگ موسیقی پاپ و موفقیت احیای آلبوم‌های قبلی‌اش، شهرت و موفقیت عظیم سوئیفت را انکار کرد؛ موفقیتی که تصادفی نیست.

در ادامه اما نگاهی خواهیم داشت به علت محبوبیت جهانی سوئیفت در جهان از نگاه چند کارشناس و منتقد موسیقی آمریکایی.

عکس | تیلور سوئیفت شخصیت سال تایم ٢٠٢٣ شد

موسیقی سوئیفت

توبی کوئینزبرگ که یک کارشناس موسیقی مشهور است، می‌گوید: «نمی‌توانیم درباره موفقیت تیلور سوئیفت بدون اذعان به توانایی استثنایی او در نوشتن آهنگ‌هایی که آشنا و در عین حال متمایز، قابل دسترس و معمولی هستند صحبت کنیم. تاکید بر این نکته مهم است که نوشتن آهنگی مانند آهنگ‌هایی که تیلور می‌نویسد، فوق‌العاده دشوار است. حتی یک بار انجامش هم سخت است، حال تصور کنید بخواهید طی یک آلبوم این کار را انجام دهید! اگرچه که سوئیفت نزدیک به دو دهه است که در آلبوم‌های متوالی این کار را انجام می‌دهد.»

درو نوبیل نیز که یک دانشیار تئوری موسیقی است، می‌گوید: «تیلور سوئیفت در نوشتن موسیقی واقعاً خوب است. این امر غیرقابل انکار است. او می‌داند که چگونه یک ملودی بسازد. موضوعات آهنگ‌های او بسیار مرتبط است. من یک مرد ۳۸ ساله هستم و می‌توانم به آهنگ‌های او، حتی آهنگ‌هایی که در ۲۰ سالگی نوشته است، گوش دهم و با آنها ارتباط برقرار کنم.»

همه کاره بودن او

سوئیفت به طرز ماهرانه‌ای ژانرهای مختلفی مانند کانتری، پاپ، آلترناتیو و فولکلور را در زندگی حرفه‌ای خود تجربه کرده است. نوبیل و کونیگزبرگ می‌گویند که تسلط بر این توانایی برای تکامل دشوار است، اما او موفق شد و توانست همچنان کاراکتر «تیلور سوئیفت» را حفظ کند.

سوئیفت که در اصل یک هنرمند ژانر کانتری بود، ابتدا با آلبوم «قرمز» (Red)، فضای کاری خود را به موسیقی پاپ آغشته کرد. او در این آلبوم با مکس مارتین که یکی از تهیه‌کنندگان مطرح آمریکا است، همکاری کرد.

در حالی که فضای کلی آلبوم «قرمز» پاپ بود اما در آلبوم از سازهای بانجو استفاده شده بود و سوئیفت سبک و سیاق کانتری را در خواندن آهنگ‌ها حفظ کرد. سوئیفت اما در آلبوم «۱۹۸۹» خود طی اقدامی بی‌سابقه، به طور کامل ژانر کانتری را کنار گذاشت. در حقیقت او با این کار برای همیشه کانتری را از کار خود حذف کرد و در قالب یک هنرمند جدید در اوج کاری خود ظاهر شد.

البته او به داستان سرایی خود در آثار غیرکانتری که یکی از ویژگی‌های بارز موسیقی کانتری است، ادامه داد و با همین ترفند توانست آن طرفدارانی که او را به خاطر سبک کانتریش دنبال می‌کردند، نگه دارد. به هر حال او یک داستان‌سرای عالی است، چه داستانی تخیلی در مورد کسی که شوهرش را به قتل رسانده باشد و چه داستانی درباره روابط عاطفی خودش.

هنگامی که دو آلبوم «evermore» و «folklore» در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، جهان بار دیگر شاهد تسلط سوئیفت در تغییر ژانر، از پاپ به فولک و آلترناتیو بود.

نوبیل درباره این اقدام می‌گوید: «اگر هنرمندان از ژانر اصلی خود دور شوند، اغلب اوقات طرفداران شورش می‌کنند اما سوئیفت این ریسک را کرده است و این باورنکردنی است.»

هوش تجاری سوئیفت

کونیگزبرگ می‌گوید: «موفقیت در صنعت موسیقی صرفاً به موسیقی مربوط نمی‌شود، بلکه در مورد تجارت است و مهارت‌های تجاری تیلور شگفت‌انگیز است».

درحقیقت از توانایی او در ساخت ماهرانه برند خود گرفته تا حرکت‌های استراتژیکش، سوئیفت ثابت کرده است که هم یک هنرمند موفق است و هم یک تاجر. به عنوان مثال، تصمیم او برای تولید فیلمی از تور اخیرش (Eras tour) نتایج خارق العاده‌ای داشت. این فیلم که در ماه اکتبر به سینماها رفت، «پرفروش‌ترین فیلم کنسرت» است که در افتتاحیه ۹۲.۸ میلیون دلار درآمد داشت.

همچنین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی سوئیفت او را در جایگاه بالای هنرمندان موسیقی می‌نشاند؛ درحقیقت او از ابتدای فعالیت خود ارتباط با طرفدارانش در رسانه‌های اجتماعی را انجام داد که در آن زمان غیرعادی بود.

حرکت درخشان سوئیفت

از اقدام سوئیفت برای ضبط مجدد و انتشار مجدد آلبوم‌های اولیه‌اش به طور گسترده‌ای به عنوان یک تصمیم هوشمندانه یاد می‌شود. این تصمیم ناشی از اختلاف عمومی سوئیفت با شرکت ضبط قبلی خود، Big Machine، و مالک آن Scooter Braun است. در سال ۲۰۲۰، براون حقوق اصلی ضبط‌های تیلور سوئیفت را فروخت و در اقدامی تلافی‌جویانه بی‌سابقه، سوئیفت آلبوم‌های خود را دوباره ضبط کرد و بدین ترتیب کنترل شخصی بر حقوق اصلی ضبط‌های جدید به دست آورد.

در حالی که سوئیفت خاطرنشان می‌کند که همه این‌ها برای برگرداندن حقوق هنرمندان بوده است اما ثابت شده است که یک تصمیم تجاری درخشان بود. درحقیقت آلبوم‌های تازه ضبط‌شده بسیار محبوب بوده‌ و موجب حمایت از تور Eras و افزایش تعهد طرفداران به او شدند.

آینده نگری او

نوبیل می‌گوید سوئیفت درک ذاتی از خواسته‌های مخاطبانش دارد و این توانایی می‌تواند توضیح دهد که چرا موفقیت زیادی کسب کرده است. او سه لحظه را دلیل شیدایی امروزی سوئیفتی‌ها می‌داند:

۱۹۸۹

زمانی که آلبوم «۱۹۸۹» در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، موسیقی الکترونیک (EDM) چارت ۴۰ موسیقی برتر را تسخیر کرده بود. آهنگ‌های زد و کالوین هریس با آهنگ‌های پردازش شده توسط کامپیوتر و صدای ترکیب شده در صدر جدول قرار داشتند. با توجه به محبوبیت فزاینده EDM، نوبیل می‌گوید که دوستداران موسیقی میل به چیزی داشتند که علاقه آنها به موسیقی پاپ «dance-y» را برآورده می‌کرد و در عین حال بیانی معتبر از شخصیت یک هنرمند بود. او استدلال می‌کند که این اتفاق در آلبوم «۱۹۸۹» سوئیفت رخ داد.

شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰

نوبیل می‌گوید در طول قرنطینه همه‌گیر سال ۲۰۲۰، سوئیفت با انتشار غافلگیرکننده دو آلبوم folklore و evermore در ژانر indie folk حال و هوای طرفدارانش را مجذوب خود کرد. سوئیفت با انحراف آشکار از موسیقی پاپ به دنبال همکارانی با تجربه در ژانرهای جدید برای کار روی آلبوم‌ها شد؛ تصمیم هنری دیگری که آن هم یک تصمیم تجاری موفق بود.

کونیگزبرگ می‌گوید: «این اقدام دقیقاً همان چیزی بود که فرهنگ در آن زمان به آن نیاز داشت؛ یک آلبوم متفکر و تأمل برانگیز که منعکس‌کننده حس غالب انزوای اجتماعی است.»

فولکلور در سال ۲۰۲۰ به پرفروش‌ترین آلبوم ایالات متحده تبدیل شد و همانطور که نوبیل توضیح می‌دهد، این موفقیت تصادفی نبود.

او ادامه می‌دهد: «طرفداران با این آهنگ‌ها دوباره بیرون از خانه بودند و زیبایی طبیعت را کاوش می‌کردند؛ آهنگ‌هایی که صدایی روستایی داشتند و درباره رودخانه‌ها و درختان صحبت می‌کردند. او همیشه توانسته از چیزی که همه ما آرزوی آن را داریم استفاده کند.»

تور era

نوبیل می‌گوید دو نیروی فرهنگی را می‌توان به عنوان مدرکی برای موفقیت تور Eras بررسی کرد؛ یک اینکه در دنیای پس از همه گیری، مردم برای تجربه کنسرت زنده گرسنه بودند و دوم اینکه ما به عنوان یک جامعه، در میان انزوای فزاینده خود به دلیل کار از راه دور، رسانه‌های اجتماعی و سکولاریزاسیون رو به رشد، درصدد تجربه‌های جمعی هستیم. شرکت در یک کنسرت با ده‌ها هزار نفر دیگر که آنها نیز با آهنگ‌های تیلور سوئیفت بزرگ شده‌اند، بسیار عمیق‌تر از قدردانی از موسیقی اوست، بلکه می‌گوید «شما بخشی از یک جنبش هستید».

آیا می توان از موفقیت سوئیفت تقلید کرد؟

خیر.

نوبیل معتقد است که سوئیفت هر حرکتی را برای مواجهه با یک لحظه خاص طراحی کرده است و اگر آنها در زمان‌های دیگری انجام می‌داد، احتمالاً از موفقیت یکسانی برخوردار نمی‌شد. به عنوان مثال، اگر فولکلور در سال ۲۰۱۹ منتشر می شد، تأثیر مشابهی نداشت. این‌گونه نیست که او از دیگران برتر باشد؛ بلکه در کتگوری قرار دارد که افراد کمی شامل آن می‌شوند، توانایی عالی او در نوشتن موسیقی که با این لحظات فرهنگی ترکیب شده‌اند، ترکیب نادری است.

بیانسه از هنرمندانی است که به چنین موفقیتی نزدیک شده است اما نژاد تأثیر زیادی در جهانی نشدن هنر او در این وسعت دارد، اگرچه که برای یک سفیدپوست چنین چیزی مطرح نیست.

وقتی تیلور سوئیفت در مورد پایان رابطه عاطفی خود صحبت می کند، تصور این است که او به طور کلی درباره این مسئله صحبت می‌کند. ولی وقتی بیانسه درباره خیانت شوهرش به او و نحوه کنار آمدن با آن صحبت می‌کند، به روایت او به چشم روایتی از روابط سیاهپوستان نگاه می‌شود. دلیل اینکه می‌توانیم تیلور سوئیفت را نماینده همه ببینیم این است که او بلوند و سفیدپوست است و نژاد برایش مطرح نیست؛ در صورتی که بیانسه سیاه‌پوست است و نژاد دارد.

البته در نهایت فراموش نکنیم که تا حدی هم علاقه بالای طرفداران به سوئیفت به شیدایی می‌مانند و نمی‌توان به هیچ وجه او را بزرگ‌ترین هنرمند عصر حال حاضر خواند، چرا که در این صورت باید با بزرگانی مانند پینک فلوید یا بیتلز مقایسه شود که اصلا موجه نیست.

آنچه جای بحث ندارد این است که ژانر پاپ در دوران تیلور سوئیفت است، داستانی عاشقانه از موفقیت‌های برتر و موفقیت افسون‌کننده که بر درخشش او به‌ عنوان یک تاجر تأکید می‌کند و به‌طور استراتژیک صنعت موسیقی را با هنرمندی و زیرکی هدایت می‌کند.

کد خبر 848295 منبع: ایسنا برچسب‌ها موسیقی ایرانی خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

دیگر خبرها

  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • پشت‌پرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
  • آقای همایون شجریان بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • رونمایی از آثار ۱۳ معلم مولف در مراسم تکریم مقام معلم
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان
  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد