Web Analytics Made Easy - Statcounter

جوان،«سیاست های اشتغالزایی» با حضور منصوری معاون اشتغال وزیر تعاون و قادری یکی از اقتصاددانان کشور مان در برنامه مناظره شبکه اول سیما مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ابتدای این بحث منصوری با بیان اینکه یک دوره رکود و پس از رکود را پشت سر گذاشتیم و بخشی از آن را همچنان تجربه می کنیم ، گفت: در سال های اخیر با حجم قابل توجهی از جمعیت وارد شوند به بازار کار مواجه هستیم و چیزی کمتر از ۷۰ درصد نیروی کار وارد شونده به بازار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه معمولا در دوره های پس از رکود مساله اشتغال با یک تغییر فاز حل می شود و رونق می گیرد اظهار داشت: معمولا در دوره های پس از رکود اشتغال به سمت بخش خدمات ، شغل های پاره وقت و بخش غیر رسمی تمایل پیدا می کند و بر همین اساس هم ما از حدود سه سال قبل جهت گیری ها و برنامه هایمان به این سمت بوده است.

قادری نیز با بیان اینکه یکی از حوزه هایی که می توان عملکرد دولت را نسبت به آن ارزیابی کرد حوزه اشتغال است، گفت:
متاسفانه دولت در طول سال های گذشته نتوانسته انتظارات بازار کار را برآورده و اشتغال قابل توجهی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه اعداد و ارقامی که توسط دولت در استان رابطه اعلام می شود نیز جای تردید و ابهام دارد تصریح کرد: آمارها هنوز بوسیله سرشماری اعلام نشده و آمارهای اعلام شده به صورت نمونه گیری بوده است بنابراین این آمارها قابل قبول و قابل اتکا نیست.

قادری با تاکید براینکه در سال های گذشته سرمایه گذاری خارجی قابل توجهی در کشور انجام نگرفته است گفت:براساس اطلاعاتی که وزیر اقتصاد داده اند در طول دولت فعلی چیزی حدود دوازده هزار میلیارد تومان معادل سه هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نداشتیم و تجهیزات و منابع داخلی نیز همه به سمت مشکلات سیستم بانکی در جهت استمهال وام های قبلی به کار گرفته شده است.

نسبت بودجه های عمرانی به کل بودجه دولت روز به روز کاهش پیدا کرده است

این اقتصاد دان با بیان اینکه نسبت بودجه های عمرانی به کل بودجه دولت روز به روز کاهش پیدا کرده گفت: است مسئله علی رغم رشد شدیدی است که در بودجه دولت داشتیم و همچنین گشایشی در فضای کسب و کار که بتواند در شرایط رکودی زمینه را برای اشتغال ایجاد کند نداشتیم.

وی با اعلام اینکه در سازماندهی بازار کار مشکلات جدی داریم ادامه داد: اعداد و ارقامی که دولتی ها اعلام می کنند شبیه اعدادی است که در گذشته هم اعلام شده و اینکه به اتکای افراد بیمه شده این آمار را اعلام می کنند به نظر می رسد که این ارقام صحت نداشت باشد.

منصوری نیز در پاسخ به قادری گفت: اگر داده های مرکز آمار قابل قبول نیست بنابراین حرف های وزیر اقتصاد و آمارهای سرمایه گذاری نیز نمی تواند مبنای قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر فضا اینگونه است و سرمایه گذاری انجام نمی شود حاصل تصمیماتی است که برخی دوستان در دولت و مجلس گرفتند و نتیجه آن را الان می بینیم.

معاون اشتغال وزیر تعاون با تاکید بر اینکه قطعا مبنا از نظر ما مرکز آمار است بیان داشت: ظرف سال های اخیر فارغ از اینکه اشتغال ایجاد شده در چه بخشی و با چه کیفیتی بوده است در سال های اخیر سالانه هفتصد هزار شغل ایجاد شده و این میزان ایجاد شغل ما را جزو چندین کشور اول دنیا نسبت به جمعیت قرار می دهد ضمن اینکه در رابطه با اشتغال زایی ما داده های مرکز آمار را با داده های سازمان تامین اجتماعی چک نی کنیم.

دولت اشتغال ناخالص را به حساب اشتغال خالص می گذارد

قادری نیز در بخش دیگری از اظهاراتش به یکی از مصاحبه های منصوری در سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: شما در سال گذشته در این مصاحبه عنوان کرده بوددید که ۸۰۰ هزار بیمه شده جدید دارشتیم که اگر اطلاعات دولت درست باشد ۲۴ میلیون شاغل داریم که اگر متوسط عمر کاری آن ها ۲۵ تا ۳۰ ساز باشد سالی یک میلیون نفر باید از گردونه کار خارج شوند و افراد جدید جایگزین شوند و اگر یک میلیون نفر بیمه شده جدید داشتن باشیم نیز به این معنی است که اشتغال خالص ایجاد نشده و متاسفانه دولت اشتغال ناخالص را به حساب اشتغال ناخالص می گذارد. وی ادامه داد: در قانون رفع موانع تولید مصوبات خوبی داشتیم ولی کدامیک از آن ها اجرا شده است بنابراین ما مشکل مصوبه نداریم.

قادری با اشاره به اینکه در بهبود فضای کسب و کار اقدام آنچنانی انجام نشده اظهار داشت: رتبه کشورهای آسیای میانه در این حوزه ۷ و رتبه کشور ما ۱۲۰ است ، با این وضعیت چطور می خواهیم سرمایه گذاری خارجی ایجاد کنیم.

منصوری نیز با بیان اینکه یکی از کارهایی که در حال انجام آن هستیم این است که کیک اقتصاد بزرگ شود، گفت: آن چه که برای بزرگ کردن کیک اقتصاد ملاک قرار دادیم این است که بعضی از رشته ها که ظرفیت رشد و اشتغال را دارند انتخاب کنیم که یکی از این حوزه ها پوشاک است.

قادری نیز در بخش دیگری از سخنانش به رشد اقتصادی دولت در چهار ساله عمر خود اشاره کرد و گفت: دولت دو سال از ۴ سال عمر خود را رشد اقتصادی منفی داشته ، یک سال نیز رشد اقتصادی دودرصدی را تجربه کرده و رشد امسال نیز به اتکا فروش و صادرات نفت و نفت ذخیره شده بر رپی دریا بوده است ، چطور می شود با لینک وضعیت کیک اقتصاد را توسعه داد.

وی افزود: طی هفت ، هشت سال گذشته پنج هزار تن صادرات فرش داشتیم که سال گذشته این رقم به سیصد تن رسید و در بخش پوشاک نیز بازار آن هم اکنون در اختیار ترک ها است و تعرفه های ترجیحی که برای ترک ها در نظر گرفتند کل بازار کشور را فلج کرده است.

قادری همچنین اظهار داشت: با یک ساعت در هفته کسی نمی تواند خودش را اداره کند چه برسد به دو ، سه نفر دیگر. ضمن اینکه بار تکفل در کشور ما سه نفر و خرده ای است. ادامه دارد...

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۰۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟

امتداد - یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، آلبرت بغزیان به ایسنا افزود: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نمی کند؛ این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

او درباره تاثیر حراج سکه در کنترل قیمت‌ها بیان کرد: اگر هدف بانک مرکزی کاهش قیمت سکه بوده، باید توجه داشت که این کار یک مسکن موقت است برای تاثیر در قیمت؛ لذا این امر باید به‌طور مرتب انجام شود یا اینکه به تعدادی سکه عرضه شود که دیگر بازار اشباع شده باشد.

البته همه این‌ها منوط به این است که نرخ ارز هم ثابت باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: قبلا برگزاری حراج‌ سکه برای این بود که طلا به سازندگان عرضه شود و آنها بتوانند زیورآلات تولید کنند، در مقایسه با زمانی که نفت فروخته می‌شد و بانک مرکزی طلا و دلار تحویل می‌گرفت و به بانک کارگشایی می‌داد که به سازندگان و تولیدکنندگان زیورآلات عرضه کند؛ این کار در میان‌مدت نمی‌تواند اثری داشته باشد که قیمت‌ها را بشکند و کسانی که سکه خریدند هم به امید سوداگری هستند یا اینکه دنبال حفظ ارزش پولشان هستند.

اختلاف بین ارز دولتی و غیر رسمی

بغزیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که سوداگری است و بین ارز دولتی و غیر رسمی اختلاف وجود دارد، نباید انتظار داشته باشیم که ثبات اقتصادی ایجاد شود و طلا و دلار برای خرید واقعی باشند نه برای استفاده از فرصت‌ها و سوداگری؛ زیرا اختلاف ارز دولتی با بازار غیر رسمی جذاب است و با عرضه محدود هم نمی‌توان نرخ را شکست بلکه می توان در کوتاه مدت بر بازار اثر گذاشت و این امر را بارها آزمون کردیم؛ لذا باید این موضوع ریشه‌ای حل شود.

وی ادامه داد: برای مثال منطقی بود که در آستانه سفرهای نوروزی، میزان دریافت ارز مسافرتی را افزایش دادند که فرد تشویق نشود ارز را از بازار آزاد بخرد، اما تا زمانی‌که محدودیت باشد، هرچه هم سهمیه افزایش پیدا کند، از طرف دیگر صف ایجاد برای خرید ایجاد می شود و چون به اندازه تقاضا عرضه نمی‌شود، در حد همان چند روز التهاب بازار را کنترل می‌کند و این را نباید به‌عنوان یک برد در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نکرد.

این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید اما به ۵۰ هزار تومان برگشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • معاون رئیس جمهور از پتروشیمی دهدشت بازدید کرد + تصاویر
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران
  • پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • احداث سیل بند و بندسار برای جمع‌آوری روان‌آب
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • تراز منابع و مصارف مشمول بودجه استان زنجان مثبت شد