Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کدخدايي گفت: اعضاي شوراي نگهبان بايد دقت کنند که آيا نظرشان با پديده پوششي بودن يک کانديدا تغيير مي کند يا خير، بعد از آن ما قطعا نيت خواني نخواهيم داشت و افرادي که ثبت نام کردند.

به گزارش مشرق، عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري امشب شبکه دو سيما به بررسي روند احراز صلاحيت ها و موضوع نظارت بر انتخابات پيش رو پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وي در ابتدا در خصوص اينکه روند احراز صلاحيت ها در چه مرحله اي است گفت: بعد از فرآيند ثبت نام انتخابات رياست جمهوري، به استناد ماده 57 قانون انتخابات ، شوراي نگهبان 5 روز فرصت دارد که نظرش را نسبت به افراد واجد شرايط اعلام کند.

وي ادامه داد: در انتخابات رياست جمهوري چيزي به عنوان رد صلاحيت که در رسانه ها و افکار عمومي مطرح مي شود نداريم و بايد شرايط اصل 115 براي افراد واجد شرايط احراز شود تا نهايتا نتيجه از سوي اعضاي شوراي نگهبان اعلام گردد.

سخنگوي شوراي نگهبان يادآور شد: در فرصت 5 روزه اولي که در آن قرار داريم روز گذشته يک جلسه در شوراي نگهبان داشتيم که در آن بررسي هاي اوليه انجام و تقسيم کاري صورت گرفت.
کدخدايي افزود: همچنين در جلسه مقرراتي براي بررسي بيشتر پرونده ها تنظيم شد که کارشناسان ما الان مشغول آن هستند.

وي با بيان اينکه بايد استعلامات گرفته و برخي از مدارک و مستندات تکميل گردد گفت: اميدواريم در فرصت 5 روزه اول اعلام نتايج را داشته باشيم تا هم تکليف افراد روشن شود و هم سريعتر به نتيجه برسيم اما اين مسئله منوط به اين است که مدارک و مستندات لازم پرونده ها تکميل و فراهم شوند تا اعضاي شوراي نگهبان قادر به اعلام نظر باشند.

کدخدايي تصريح کرد: به استناد تبصره ماده 57 اگر فرصت 5 روزه اول کافي نباشد و اعضاي شوراي نگهبان احساس کنند فرصت بيشتري نياز است 5 روز ديگر نيز امکان تمديد وجود دارد.

وي در خصوص بالا بودن تعداد ثبت نام کننده ها نيز اظهار داشت: اين مسئله به دليل آن است که يک نظم منظم ثبت نام را نداريم و قوانين و مقررات ما قدري کلي است.

سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: در اين دور و ادوار گذشته تعداد مراجعين براي ثبت نام در انتخابات مجلس و رياست جمهوري بيشتر از آن چيزي بوده که براي يک جامعه نظام مند سياسي نياز بوده است، البته برخي همکاران آن را دليل آزاد بودن کشور مي دانند که ما نيز آن را قبول داريم اما نظم هم لازم است.

وي ادامه داد: به هر دليلي هرکسي بهانه اي براي ثبت نام داشت و ثبت نام کنندگان عنوان مي کردند چون شرايط ديگري وجود ندارد ما نيز ثبت نام کنيم که اگر دقت کنيم اصل 115 و همچنين شرايطي که در قانون انتخابات رياست جمهوري است اين نکته را به خوبي تبيين کرده که وقتي ما صحبت از رجال سياسي و مذهبي مي کنيم طبيعتا سن، تحصيلات و اينگونه مسائل در درون اين واژه ها نهفته است.

کدخدايي ادامه داد: همچنين وقتي از مديريت و يا تدبير افراد صحبت مي کنيم سابقه اجرايي کلان نهفته است لذا کسي که به سن قانوني اوليه رسيده نمي تواند مدعي مديريت و يا مدعي اين باشد که جزء رجال مذهبي و سياسي است، در اين رابطه نيازمند قوانين بازدارنده هستيم که اميدواريم در ادوار آينده اين مسئله حل شود.

سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينکه شوراي نگهبان با دقت نسبت به احراز شرايط داوطلبين عمل خواهد کرد يادآور شد: اگر فراواني ثبت نام ها را از دور ششم رياست جمهوري در نظر بگيريم در مقابل آن تعداد افرادي که واجد شرايط اعلام شدند حداکثر بين 4 تا 10 نفر بوده است و اين نشان مي دهد که شوراي نگهبان دقت لازم را در اين زمينه دارد و براي شوراي نگهبان چيزي جز قانون اهميت ندارد.

وي اعلام کرد: براي ثبت نام اوليه ، دوستان ما در وزارت کشور نيازمند قوانين جزئئ تري هستند که اميدواريم با تدوين قانون جامع انتخابات اين مسئله نيز سر و سامان پيدا کند.

کدخدايي در رابطه با نحوه راي گيري در شوراي نگهبان براي احراز صلاحيت ها نيز گفت:در اين رابطه بين انتخابات رياست جمهوري با مجلس و خبرگان از جهت اينکه چه کساني به بحث احراز صلاحيت ها ورود مي کنند تفاوت هايي وجود دارد.

وي افزود: در انتخابات مجلس، ما هيات هاي نظارت شهرستان ، استان ، هيات مرکزي و نهايتا شوراي نگهبان را داريم اما در انتخابات رياست جمهوري تنها نهادي که به بحث صلاحيت ها ورود مي کند شوراي نگهبان است يعني تمامي اسامي، مستندات و پرونده ها در اختيار اعضاي شورا قرار مي گيرد و اعضاي اين شورا بايد نسبت به آن ها اعلام نظر کنند.

سخنگوي شوراي نگهبان تصريح کرد: پس از آنکه اسناد و مدارک به اعضاي شورا ارايه شد بحث ها و گفتگوهايي انجام مي شود و پس از آنکه موافقين و مخالفين صحبت هاي خود را کردند بايد راي گيري انجام شود که براي احراز صلاحيت يک داوطلب وي بايد حداقل 7 راي از آراي 12 عضو شوراي نگهبان را کسب کند تا اين شورا نام وي را به عنوان فرد واجد شرايط اعلام کند.

کدخدايي در ادامه برنامه با اشاره به اينکه،کسي که ادعاي داشتن مدرک تحصيلي مثلا کارشناسي ارشد را دارد و براي يک نهادي لازم است که مدرک دکترا داشته باشد، در اينجا ما به عنوان مسئول بايد احراز کنيم که آن شخص مدرک دارد گفت: احراز صلاحيت يعني اين که اعلام مي کنيم آقاي الف يا ب واجد شرط رجال سياسي و مذهبي است يا اينکه ايراني اصل است.


نامزدها بعضا با اعضاي شوراي نگهبان براي معرفي خود تماس مي گيرند

وي با بيان اينکه، نامزدها بعضا با اعضاي شوراي نگهبان براي معرفي خود تماس مي گيرند ادامه داد: تعيين کننده ترين عامل در بحث احراز شرايط فقط راي اعضاي شوراي نگهبان است، که بعد از بررسي ها شنيدن همه مطالب مثبت و منفي بايد اعلام نظر شود که فلان شخص واجد شرايط هست يا نه؟

تعيين‌کننده ترين عامل در بحث احراز صلاحيت فقط راي شوراي نگهبان است

وي با اشاره به اينکه عامل تعيين کننده در بحث احراز صلاحيت فقط راي شوراي نگهبان است که اعلام مي شود خاطرنشان کرد: ممکن است مستنداتي داشته باشيد و افرادي که مورد اعتماد هستند نسبت به يک فرد شهادت بدهند.

در انتخابات رياست جمهوري عمدتا شرايط ايجابي است که بايد احراز شود

سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اينکه اظهارات در قالب شهادت و يا اطلاعات يک فرد موثق وقتي ارائه مي شود شنيده مي شود لذا تاثير گذاري آن به تشخيص اعضاي شوراي نگهبان است ادامه داد: اين جا بحث موانع را نداريم که رد صلاحيت کنيم بلکه بحث احراز صلاحيت است، در انتخابات مجلس يا خبرگان شرايط و موانع را داريم ولي براي رياست جمهوري عمدتا شرايط ايجابي است که بايد احراز شود.

شوراي نگهبان هيچ گاه تابع فشار سياسي نبوده و نخواهد بود

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا فشار سياسي بر احراز صلاحيت تاثير گذار است گفت: فشار سياسي به معناي اثر گذاري نيست ، در حد اينکه اگر کسي فردي مورد اعتمادش است مي تواند توضيحاتش را ارائه کند و اعضاي شوراي نگهبان مي توانند توضيحات را استماع کنند لذا، هيچ گاه شوراي نگهبان تابع فشار سياسي نبوده و نخواهد بود.

کدخدايي در ادامه برنامه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چقدر در قبال افراد احساس مسؤليت مي کنيد گفت: اگر وجدان را قاضي کنيم و اگر در نظر مان اشتباه و خطايي مرتکب شويم بايد گفت که در خطاها و اشتباه هاي آن فرد سهيم و مقصر خواهيم بود اما اينکه نظارت به مفهوم نظارت موثر بعد از انتخابات داشته باشيم نخواهد بود.

وي افزود: افراد ممکن است در دور ديگري در انتخابات رياست جمهوري يا نمايندگي مجلس حضور داشته باشند ، اگر گزارشي در دوره تصدي فرد در پست رياست جمهوري يا نمايندگي مجلس باشد گزارش ها را تنظيم مي کنيم و براي دور بعد مد نظر قرار مي دهيم.

از جهت حقوقي احراز صلاحيت فقط براي همان دوره است

سخنگوي شوراي نگهبان با تاکيد بر اينکه از جهت حقوقي احراز صلاحيت فقط براي همان دوره است عنوان کرد: براي هر دوره مجددا بايد احراز صلاحيت شود.


سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چرا شوراي نگهبان مانع از حضور تعداد زياد ثبت نام کنندگان نشده است گفت: طبق اصل 110 احراز شرايط ثبت نام کنندگان مربوط به شوراي نگهبان است.

وي با اشاره به اصل115 افزود: اين مسئله هميشه در خود شوراي نگهبان مد نظر قرار گرفته شده است، شوراي نگهبان مرجع قانونگذار نيست و نمي تواند قوانيني وضع کند که لازم الاجرا باشد.

کدخدايي تصريح کرد: قانونگذار قانون اساسي اين توجه را داشته و با عنايت به شرايط سنگيني که در اصل115 وجود دارد، هيچ گاه تصور نمي شود که وقتي مي گوييم رجال مذهبي و سياسي يعني همه افراد بروند در يک مسابقه اي و به اصطلاح در يک جشنواره ثبت نام کنند.

وي با اشاره به اينکه سابقه شوراي نگهبان نشان مي دهد که از بين مثلا هزار نفر8 نفر تاييد شدند ادامه داد: شوراي نگهبان هميشه به وظيفه خود عمل کرده است.

سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: مقام معظم رهبري در قالب سياست هاي کلي اين مسئله را ابلاغ فرمودند، شرايط کلي بايد براي نظام بايد وجود داشته باشد و مجلس و دولت بايد به بررسي موضوع بپردازند.

وي با اشاره به اينکه در سياست هاي کلي جزء5 بند10 تعيين معيار ها و شاخص هاي رجل سياسي و مذهبي بر عهده شوراي نگهبان است اظهار داشت: اميدوارم با دقت در اين سياست هاي کلي مصاديق را تعيين کنيم و بعد از اين مرحله وظيفه قانوني را هم اعلام کنيم و مجلس قوانين جزوي تري را اعلام کند.

راه براي اصلاح قانون انتخابات باز است

کدخدايي با اشاره به اينکه تعيين شرايط برعهده شوراي نگهبان است عنوان کرد: اعضاي شوراي نگهبان معتقد بودند اگر مجلس بخواهد در تعيين شاخص ها ورود پيدا کند، هر بار مي تواند شاخص ها را تغيير دهد و اين نيازمند تدبير بود که در ذيل قانون اساسي اين تدبير انجام شده است و لذا راه براي اصلاح قانون انتخابات باز است.


کدخدايي با اشاره به دو مصوبه سنگين مجلس ( لايحه بودجه برنامه ششم توسعه و بودجه) گفت: تا روزهاي پاياني سال درگير اين مباحث بوديم و فرصتي براي بررسي دقيق تر قانون انتخابات نداشتيم.


شوراي نگهبان آيين نامه داخلي براي تعيين رجل سياسي دارد

سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اينکه شوراي نگهبان آيين نامه داخلي براي تعيين رجل سياسي دارد اظهار داشت: ممکن است افرادي با توسل به اينکه شرايط جزئي نداريم ثبت نام گسترده کنند، يک سال در شوراي نگهبان بحث کرديم، کميته اي تشکيل داديم، گزارش تهيه و در جلسات بررسي کرديم و در نهايت دستورالعمل داخلي تعيين کرديم اما آن را نمي توانيم به نهادهاي خاص ابلاغ کنيم.

وي با اشاره به اينکه در دور گذشته تنظيم اين دستور العمل توانست احراز شرايط را ساماندهي کند گفت: با توجه به ابلاغ سياست هاي کلي اين مسئله باز شده است که اگر ما تفسيري در آيين نامه داشتيم را بتوان به وزارت کشور و نهادهاي ذيربط براي اجرا اعلام کنيم.

سخنگوي شوراي نگهبان اضافه کرد : ما نتوانستم مصوبه نهايي که به تصويب شوراي نگهبان برسد را داشته باشيم اما نظرات کارشناسان و مردم را دريافت کرديم و در اختيار اعضاي شوراي نگهبان است که نتيجه را اعلام خواهيم کرد.

وي با اشاره به اينکه در اين آيين نامه رجل سياسي و مذهبي تعريف شده است عنوان کرد: در آن ويژگي هاي بيشتري را در نظر گرفتيم.

تعريفي از تبليغات انتخابات نداريم

سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اينکه تبليغات از جمله بحث هايي است که در قانون انتخابات ضعيف تدوين شده است گفت: تعريفي از تبليغات انتخابات نداريم.

شوراي نگهبان نمي تواند انگيزه افراد را بررسي و نيت خواني کند


وي با اشاره به اينکه شوراي نگهبان نمي تواند انگيزه هاي افراد را بررسي کند و نمي توان نيت خواني کرد اظهار داشت: استفاده از بيت المال و اموال دولتي در قانون مشخص و روشن است، لذا کسي که مسؤليت در جايي دارد نمي تواند از سازوکار دولتي و بيت المال براي تبليغات استفاده کند.


کدخدايي در پاسخ به سوال ديگري پيرامون نامزدهاي پوششي گفت: اگر کسي ثبت نام کرده، حسب ظاهر اين است که مي خواهد در گردونه رياست جمهوري و در تبليغات انتخابات شرکت کند و اگر احراز صلاحيت شود بنا بر تعابيري که در رسانه ها و در عرف سياسي است که نامزد پوششي است ، اينها خيلي تاثير نخواهد داشت.


وي ادامه داد : اگر تاثير داشته باشد در هنگام راي اعضا خواهد بود و اعضاء بايد دقت کنند که آيا نظرشان با اين پديده تغيير مي کند يا خير، اگر راي آورد بعد از آن ما قطعا نيت خواني نخواهيم داشت و افرادي که ثبت نام کردند و احراز صلاحيت شدند طبيعتا در گردونه انتخابات قرار خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۱۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات؛ یک هفته تا رأی‌گیری


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه، بیست و یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. در این مرحله ۴۵ نماینده برای ۲۲ حوزه انتخاب می‌شوند.

در هشت حوزه از این ۲۲ حوزه از جمله در حوزه انتخابیه تهران انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد. آموزش‌های لازم در این خصوص به مردم از طریق صدا و سیما و سایر مراکز اطلاع رسانی، داده خواهد شد.

وزارت کشور برگزاری انتخابات الکترونیکی در برخی حوزه‌های انتخابیه در دور اول را موفقیت‌آمیز دانسته و اعلام کرده است که مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس فراهم شده است.

البته رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفته است که انتخابات ۲۱ اردیبهشت در حوزه انتخابیه ورامین تمام الکترونیک نخواهد بود.

در دور دوم انتخابات، ۳۲ نامزد در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای تصاحب ۱۶ کرسی مجلس و در حوزه انتخابیه ورامین ۲ نامزد برای یک کرسی مجلس با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

دیگر خبرها

  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات؛ یک هفته تا رأی‌گیری