Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@08:20:31 GMT

چگونه در مقابل شیطان از خود دفاع کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۶۲۲۰۰

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آدمی برای دفاع از خود در مقابل تهاجمات ابلیس و یارانش، باید به دستورات راهنمایان دین توجه کافی نماید، کمااینکه در احادیثی که از ائمه‌اطهار(ع) در دست است تعدادی از راه‌های دفاع در مقابل شیطان ذکر شده است.
امام صادق(ع) فرموده است: «ابلیس گفته که پنج دسته را نمی‌توانم بفریبم و بقیه مردم در قبضه من هستند و این 5 دسته شامل کسی است که با نیت صادق به خدا پناه برده و بر او در همه امور توکل کند، کسی‌که شبانه‌روز به تسبیح خدا مشغول باشد، کسی که آن‌چه برای خود می‏‌خواهد برای برادر مؤمنش نیز بخواهد، کسی‌که در مصیبت بی‌تابی ننماید و کسی‌که به روزی الهی راضی باشد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نبی مکرم اسلام فرموده است: «شیطان دو نوع است که شیطان جنی با ذکر لاحول و لاقوة الا بالله دور می‎شود و شیطان انسی که با صلوات بر من دور می‎گردد». کسی‌که سوره اعراف را بخواند، خداوند سبحان بین او و ابلیس مانعی قرار داده و از او او محافظت می‌کند.
امام هادی(ع) نیز فرموده است: «اگر بعد از غیبت قائم(ع)، علما نباشند که از دین الهی دفاع کرده و بندگان خدا را از دست ابلیس نجات بخشند، همه مرتد می‎شدند» همچنین امام صادق(ع) فرموده است: «کسی‎که درباره مؤمنی سخنی بگوید که او را در پیش مردم بی‎آبرو نماید، خداوند سبحان او را از ولایت خود اخراج کرده و به ولایت شیطان وارد می‎کند ولی شیطان هم او را نمی‎پذیرد» امام صادق(ع) همچنین فرموده است: «کسی‎که شراب بخورد، فرزند و برادر و چشم و گوش و دست و پایش همه ابلیس می‎شوند و او را به هر شری می‎کشانند و از هر خیری دور می‎کنند».
امام موسی‎کاظم(ع) فرموده است: «یک نفر فقیه که یتیمان شیعه ما را که از ما دورند به آن‌چه نیازمندند آموزش دهد برای ابلیس از هزار عابد سخت‌تر است زیرا عابد فقط خود را نجات می‎دهد ولی فقیه دیگران را هم نجات می‎دهد».
رسول خدا(ص) فرموده است: «قسم به خدایی که جان محمد در دست اوست وجود یک نفر عالم از هزار عابد برای شیطان سخت‌تر است زیرا عابد خودش را نجات می‎دهد ولی عالم دیگران را هم نجات می‎دهد» امام علی(ع) نیز می‎فرماید: «اگر کسی قبل از طلوع خورشید سوره توحید و قدر را بخواند، در ان روز گناه نخواهد کرد اگرچه ابلیس تلاش زیادی بکند که او را به گناه بیاندازد».
رسول خدا(ص) فرمود: «چون سفره انداخته می‎شود، فرشتگان بر دور آن حلقه می‎زنند اگر بنده بسم‌الله گفت، فرشتگان می‎گویند: خداوند سبحان برکت بر شما و غذایتان بفرستد و به شیطان می‎گویند: ای فاسق! بیرون برو که تو بر این‌ها تسلطی نداری! و هنگامی‎که بعد از غذا، الحمدلله گفت، ملائکه گویند: اینان مردمی هستند که خداوند سبحان به آنان نعمت داده و آن‌ها هم شکر پروردگارشان را ادا کردند. ولی اگر در اول غذا نام خدا را بر زبان جاری نکرد، فرشتگان به شیطان گویند: ای فاسق! بیا و با ایشان هم‌غذا شو! و اگر بعد از غذا حمد الهی نگفت، گویند که این‌ها مردمی هستند که خدا به آن‌ها نعمت داد ولی شکر او را فراموش نموده‌اند».
امام صادق(ع) فرموده است: «ملک‌الموت از کسی‌که بر نمازهایش مواظبت می‎کرده، شیطان را دور می‎کند و به مؤمن لااله الا الله محمد رسول‌الله تلقین می‎کند» و نیز فرمود: «ابلیس گفت که پنج دسته را نمی‎توانم بفریبم و بقیه مردم در قبضه من هستند: کسی‎که با نیت صادق به خدا پناه برده و بر او در همه امور توکل کند، کسی‎که شبانه‌روز به تسبیح خدا مشغول باشد، کسی‎که آن‌چه برای خود می‎خواهد برای برادر مؤمنش بخواهد، کسی‎که در مصیبت بی‌تابی ننماید، شخصی‌که به روزی الهی راضی باشد».
امام کاظم(ع) نیز فرموده است: «اگر هنگام خروج از خانه چه در سفر و چه در حضر بگویی: بسم‌الله آمنت بالله توکلت علی الله ماشاءالله لاحول و لاقوة الا بالله، شیاطین را اگر ملاقات کند، فرشتگان بر شیاطین زده و می‎گویند شما نمی‎توانید به او ضرری بزنید!».
امام سجاد(ع) در دعایی فرموده است: «خدایا بر محمد و آل او رحمت فرست و پناه بده مرا از شیطان رانده شده و از اشاراتش و توگوشیش و درگوشیش و دمیدنش و وسوسه‌اش و بازداشتنش و مکرش و نیزنگش و دام‌هایش و فریب‌هایش و آرزوهایش و حلیه‌هایش و فتنه‌هایش و دام‌گذاریش و حزب‌هایش و یارانش و طرفدارانش و پیروانش و شریکانش و همه نقشه‌هایش پناه بده».
از سخنان رسول خدا(ص) است که فرمود: «سه دسته از شیطان ایمن هستند: کسی‌‎که شبانه‌روز به یاد خداست.کسی‎که در نیمه‌های شب طلب آمرزش می‎کند.کسی‎که از ترس خدا گریه می‎کند» و نیز امام محمدباقر(ع) از کسی پرسید که نامت چیست؟ گفت: محمد، فرمود: کنیه‌ات؟ گفت: اباعلی! فرمود: از شیطان نجات یافتی زیرا وقتی شیطان می‎شنود که اسم کسی را به محمد و علی صدا می‎زنند، آب می‎شود ولی هرگاه می‎شنود که اسم کسی را به نام دشمنان ما صدا می‎کنند، خوشحال می‎شود.
رسول خدا(ص) فرمود: «هرکه در گوش راست کودکش اذان و در گوش چپش اقامه گوید او را از شیطان حفظ کرده است» و نیز فرمود: «هنگام سوار شدن اگر نام خدا را برد، فرشته‌ای تا زمان فرود از او مواظبت می‎کند و اگر نام خدا را نبرد شیطان پشت سر او می‌نشیند» و نیز امام علی(ع) فرمود: «دعا زیاد کن تا از کید شیطان سالم بمانی».
امام موسی‎کاظم(ع) فرموده است: «دیدار مؤمنین با یکدیگر بر ابلیس سخت است مخصوصاً اگر اسمی از فضائل ما اهل‌بیت برده شود که ابلیس آن‌قدر ناراحت می‎شود که ناله‌اش بلند شده و به گوش ملائکه عرش می‎رسد و آن‌ها هم او را لعن می‎نمایند» و نیز امام صادق(ع) فرمود: «هنگام مرگ یک نفر شیعه، شیطان از راست و چپ او می‎آید، تا اور ا منحرف کند! ولی خداوند سبحان مانع می‎شود! همان‌طور که در آیه سوم سوره ابراهیم فرمود: خداوند، اهل ایمان را در دنیا و آخرت، ثابت‌قدم و ثابت اعتقاد، نگه می‎دارد!».
پیامبران و امامان با ابلیس برخوردهایی داشته‌اند مخصوصاً این‌که در بعضی از این برخوردها ابلیس مقداری از نقشه‌ها و توطئه‌های خود علیه انسان را بازگو نموده است ازجمله این‌که ابلیس به نوح(ع) گفت: دو تا خصلت به تو می‎آموزم! نوح(ع) گفت من نیازی به علم تو ندارم.ابلیس گفت از حرص بپرهیز که باعث شد آدم(ع) از بهشت رانده شود و از حسد دوری کن که مرا بهشت بیرون نمود.خداوند سبحان به نوح(ع) وحی کرد که این دو نصیحت را بپذیر اگرچه ابلیس، ملعون است.
همچنین آمده است که ابلیس به نوح نبی گفت سه جا به یاد من باش! هرگاه عصبانی می‎شوی، هرگاه حکمی صادر می‎نمایی و هر وقت با زنی نامحرم تنها می‎شوی! روزی ابلیس به نوح(ع) گفت برایم در نزد خدا طلب آمرزش کن! نوح(ع) قبول کرد و پیغام ابلیس را رساند.خداوند سبحان فرمود به او بگو اگر برود و بر قبر آدم(ع) سجده کند من توبه او را قبول می‎کنم.نوح(ع) وحی الهی را به ابلیس ابلاغ نمود.ابلیس گفت من بر خود آدم سجده نکردم! چگونه بر قبرش سجده کنم؟!.
ابلیس به موسی(ع) گفت: هیچ‌گاه با زن نامحرمی تنها نشو که سومی شما من هستم و خودم عهده‌دار این کار می‎شود.موسی(ع) از ابلیس پرسید چه گناهی باعث تسلط تو بر آدمی می‌شود؟ گفت زیاد شمردن اعمال خوب و کم شمردن گناه و عُجب و خودبینی.ابلیس به موسی(ع) گفت هرگاه خواستی صدقه بدهی زود بده که اگر بنده‌ای خواست صدقه بدهد خودم عهده‌دار می‎شوم که مانع این کارش بگردم.
یحیی(ع) از ابلیس پرسید که چه چیزی نور چشم توست؟ گفت زنان دام‌های من هستند! که هرگاه دعا و لعن آدم صالحی را می‎شنوم به زن‌ها پناه می‎برم! و آن‌جا آرام می‎گیرم. روزی یحیی(ع) از ابلیس خواست تا فردا با صورت اصلی خود ظاهر شود. ابلیس قبول کرد و روز بعد ناگاه یحیی(ع) دید که موجودی بسیار کریه و زشت و منکوس و چشمان شکاف‎زده و بدون چانه و ریش و موهای کم که به طرف آسمان بالا رفته و چهار دست و در هر دستی شش انگشت و انگشتانی که تا پایش دراز بود و بینی مانند پرنده و در دستش دام‌هایی به رنگ موهای سفید و سیاه و سرخ و سبز و زرد و زنگ بزرگی در دستش و ... ظاهر شد.ابلیس گفت من از اول زیباترین موجود در بین فرشتگان بودم ولی به‌خاطر معصیت خدا زشت‌ترین صورت را دارم.
ابلیس به حضرت عیسی(ع) گفت تو که مرده را زنده می‎کنی و مریض را شفا می‎دهی، خودت را از کوه به پایین پرت کن عیسی گفت من همه این کارها را با اذن خدا می‎کنم ولی این‌کار را خدا اذن نداده است! روزی حضرت عیسی(ع) دید که ابلیس بارهایی بر پشت دارد از او سؤال کرد این‌ها چیستند؟ گفت پنج تا بار است که برای مشتری‌هایشان می‎برم.بار اول ستم‌گری است که برای سلاطین و پادشاهان می‎برم! بار دوم کبر است که برای دهقان‌ها و روستائیان می‎برم.بار سوم حسادت است که برای دانشمندان می‌برم.بار چهارم خیانت است که برای تاجرها و بازاری‌ها و کارگران‍‌شان می‎برم.بار پنجم مکر و حیله‌گری است که برای زن‌ها می‎برم!.
روزی ابلیس به عیسی(ع) گفت: آیا خداوند سبحان می‎تواند زمین را در تخم‌مرغی قرار دهد؟ حضرت فرمود: وای بر تو! خدا به عجز وصف نشود!.وقتی رسول خدا(ص)در کودکی با عمویش ابوطالب به شام می‎رفت، در دل شب شیطانی سر راه پیامبر نازل شد و دهنه شتر حضرت را گرفت و به طرف دیگری برد اما ناگاه جبرئیل نازل شده و با قوتی که کرد شیطان را به حبشه پرتاپ کرد و زمام شتر پیامبر را گرفت و در مسیر راه قرار داد.
گویند روزی رسول خدا(ص) نشسته بود و به ماری نگاه می‎کرد.امیرالمؤمنین(ع) خواست با عصا مار را دور کند، رسول خدا(ص) فرمود: این ابلیس است که من با او شرط‌هایی کرده‌ام ازجمله ای علی! هرکه دشمن تو باشد، ابلیس در رحم مادرش شریک گردد که خداوند سبحان فرمود: و شارکهم فی الاموال و والاولاد.
رسول خدا(ص) فرمود: با هر انسانی یک شیطان است! پرسیدند حتی با شما؟ فرمود آری و لکن شیطان من به حول و قوه الهی مسلمان شده است.روزی دیدند که پیامبر برای مطلبی تبسم نمودند.علت را از حضرت پرسیدند.فرمود وقتی خداوند سبحان دعای مرا درباره امتم(در مورد قبول توبه) اجابت کرد، دیدم که ابلیس ناراحت شد که واویلا می‎گفت و خاک بر سرش می‎ریخت.
امام علی(ع) فرمود: روزی ابلیس را دیدم و او در ضمن صحبت‌هایی گفت وقتی به‌خاطر سرپیچی از دستور خدا به آسمان چهارم افتادم، به درگاه خدا نالیدم که خدایا! خیال نکنم مخلوقی بدبخت‌تر و شقی‎تر از من آفریده باشی! جواب آمد که چرا از تو بدتر هم آفریده‌ام پس پیش مالک جهنم برو تا به تو نشان دهد! من نزد مالک جهنم رفتم و او از طبقات مختلف جهنم مرا پایین برد تا در طبقه هفتم دیدم که دو نفر هستند که زنجیرهایی از آتش بر گردن آن‌هاست و بر سر آن‌ها با پتک می‎کوبند! گفتم این‌ها کیستند؟ مالک گفت آیا بر ساق عرش نظر کرده‌ای که نوشته است: لااله الا محمد رسول‌الله ایدته و نصرته بعلی!؟ گفتم آری.گفت این‌ها دشمن محمد و علی هستند!.
روزی رسول خدا(ص)، عمار را به‌دنبال آب فرستاد و شیطان سه بار در مقابل عمار قرار گرفت تا مانع او شود ولی هر سه بار عمار او را مغلوب نمود لذا رسول خدا(ص) فرمود شیطان بین عمار و آب به‌صورت دودی سیاه مانع شد ولی خداوند سبحان عمار را بر شیطان پیروز کرد.روزی امام سجاد(ع) مشغول نماز بود که شیطان برای به هم زدن نماز حضرت به‌صورت ماری ظاهر شد و انگشت پای امام را نیش زد! ولی امام اعتنایی به درد نکرد و نمازش را ادامه داد و بعد از نماز فهمید که این مار، شیطان است فرمود ای ملعون از من دور شو! و دوباره مشغول نماز شد.لذا خطاب شد انت زین العابدین!.
شخصی از عالمی سؤال کرد که هر که گول می‎خورد، گویند شیطان او را گول زده است چه کسی شیطان را گول زد؟ جواب دادند که شیطان از جن است و جن و انس دارای دو نیرو به نام عقل و هوای نفس هستند که عقل به‌خوبی فرمان می‎دهد و هوای نفس به گناه! و ابلیس از هوای نفسش تبعیت نمود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۲۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده سپاه امام رضا (ع) رحلت سردار «ایافت» را تسلیت گفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سپاه امام رضا علیه السلام، سردار هاشم غیاثی در پیام تسلیت آورده است: رزمندگان دلاور لشکر ویژه شهدا در طول صحنه‌های دفاع از این مرز و بوم به ویژه در ۸ سال دفاع مقدس جان فشانی‌ها و دلاور مردی‌های سید مجید ایافت را به یاد دارند، او که در عملیات مرصاد به اتفاق همرزمانش، داغ پیشروی منافقین را از تنگه چهار زبر در کرمانشاه بر دل دشمنان این انقلاب گذاشت.

فرمانده سپاه امام رضا علیه السلام در پیام خود به مناسبت رحلت سردار ایافت آورده است: رضوان پروردگار بر این سردار پر افتخار و مجاهد فی سبیل الله که بعد از دفاع مقدس برای ترویج پیام انقلاب اسلامی و رفیقان شهیدش لحظه‌ای از پای ننشست و با حضور در میدان‌های فرهنگی همیشه به دنبال زنده کردن راه شهیدان بود که این تلاش‌ها در یاد و خاطره اهل فرهنگ و هنر انقلاب خواهد ماند.

وی در پایان این پیام آورده است: از درگاه خداوند رحمان برای همه بازماندگان صبر و شکیبایی و علو درجات و همنشینی با رفقای شهیدمان را برای این مجاهد نستوه مسالت می‌کنم.

کد خبر 6096720

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برنامه‌های ۳ خرداد استان مرکزی
  • ایستادگی بر سر ارزش‌ها عامل پایداری نظام در مقابل توطئه‌ است
  • تکرار گناه فرصت‌ تعالی را از انسان می‌گیرد
  • مرجعیت علمی امام صادق (ع) انحراف را به حداقل رساند
  • عریانی مقدمه بی‌حیایی است
  • تسلیت فرمانده سپاه امام رضا (ع) در پی رحلت سردار ایافت
  • فرمانده سپاه امام رضا (ع) رحلت سردار «ایافت» را تسلیت گفت
  • برای حفظ اسلام روحانیون در میدان باشند و با جان خود دفاع کنند
  • پاسداری از خون و راه شهدا، رسالت همگانی
  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) و تشییع شهید دفاع مقدس در بوشهر