Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@18:57:49 GMT

واردات قطعات بی‌کیفیت چینی تایید شد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۶۳۳۵۳

مافیایی در صنعت خودروسازی کشور شکل گرفته که با واردات قطعات بی‌کیفیت چینی و تحویل ‌آن به خودروسازن برای تولید خودروهای داخلی، تیشه بر ریشه ایمنی و رفاه شهروندان می‌زند.

به گزارش ایسنا، مدت زمان زیادی است که برخی فعالان صنعت قطعه‌سازی و برخی افراد مرتبط با صنعت خودرو به صورت غیر رسمی برخی قطعه‌سازان بعضا بزرگ داخلی را به واردات قطعات بی‌کیفیت چینی و تحویل این قطعات به عنوان تولید داخل به خودروسازان، متهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با این حال تاکنون خودروسازان واکنش رسمی و صریحی در این باره نداشته و این موضوع را نه تایید و نه تکذیب کرده‌اند و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز علی‌رغم مسوولیت قانونی در این زمینه موضع‌گیری رسمی و صریحی در این رابطه نداشته‌اند.

در این شرایط اخیرا یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به نقل از خودروسازان، موضوع واردات قطعات بی‌کیفیت چینی از سوی برخی قطعه‌سازان داخلی و تحویل آن به عنوان قطعه تولید داخل به شرکتهای خودروسازی را تایید کرده است.

در این رابطه حجت‌الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی‌کیا از برگزاری جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خودروسازان و قطعه‌سازان برای بررسی گلایه‌های دو طرف از یکدیگر خبر داده و در بیان جزئیات این جلسه اظهار کرده است:" قطعه‌سازان معتقدند خودروسازان به عنوان آقابالاسر عمل می‌کنند و در مقابل خودروسازان نیز معتقدند قطعات بی‌کیفیت چینی توسط قطعه‌سازان در بسته‌بندی‌های شرکت‌های داخلی به خودروسازان فروخته می‌شود"!

این اظهارات صریح‌ترین و شفاف‌ترین موضع‌گیری رسمی (هر چند غیر علنی) خودروسازان برای تایید وجود جریانی مافیایی در صنعت خودرو و قطعه است که با جعل عنوان تولید داخل و قطعه‌سازی، رفاه و ایمنی شهروندان را وجه‌المصالحه سودجویی و ثروت‌اندوزی خود قرار داده‌اند.

به نظر می‌رسد در این شرایط بهتر است وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه زودتر به این موضوع ورود کرده و بررسی و اعلام کند که تحت تاثیر کدام مشکلات و سوءمدیریت‌ها، برخی قطعه‌سازان داخلی با واردات قطعات بی‌کیفیت چینی به کشور تیشه بر ریشه کیفیت خودروهای داخلی و حقوق مصرف‌کنندگان می‌زنند.

علاوه بر آن مشخص نیست که مسوولان شرکت‌های خودروسازی که در یک جلسه رسمی با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به موضوع واردات قطعات بی‌کیفیت چینی از سوی برخی قطعه‌سازان داخلی اعتراف و اعتراض کرده‌اند، چرا حاضر نیستند این موضوع را به صورت علنی اعلام کنند و فراتر از آن چرا با این قطعه‌ساز نماها برخورد نکرده‌اند و اگر کرده‌اند نتیجه آن چه بوده است.

سودجویی و ثروت‌اندوزی برخی قطعه‌ساز نماهای داخلی از ناحیه واردات قطعات بی‌کیفیت چینی در حالی است که قشر بزرگ مصرف‌کنندگان ایرانی از کیفیت برخی خودروهای داخلی ناراضی هستند و با این حال به دلیل پایین بودن قدرت خرید چاره‌ای جز خرید و استفاده از این محصولات ندارند.

در این شرایط این پرسش پیش می‌آید که آیا دلیل پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی استفاده از قطعات بی‌کیفیت چینی وارداتی از سوی همین قطعه‌ساز نماهای داخلی برای تولید این خودروها است!؟

برچسب ها: تابناک ، صنعت خودروسازی ، واردات قطعات ، قطعات چینی ، قطعات بی کیفیت

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۳۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند

رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود، گفت: عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

به گزارش ایسنا، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین، در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی کنیم و بعد به صادرات کالاها کنیم. چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در چین با اشاره به اینکه چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده، گفت: چینی‌ها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

به گفته وی روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی ایران سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و ۱۸ میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده، تصریح کرد: چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشورما عراق است. چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازارهای برای با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.

در ادامه این نشست نادر رشیدی، مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی نمایشگاه بین المللی تهران، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی واردات چین ۵ تا ۱۰ نوامبر  (۱۵ تا ۲۰ آبان) برگزار می‌شود که شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. از سال ۲۰۱۸ به دستور رئیس جمهور وقت چین هر ساله در آبان‌ماه در شانگهای برگزار می‌شود. دفاتر بین المللی و نمایندگی‌هایی در شانگهای چین قرار دارد و هدف از نمایشگاه واردات چین حمایت از تجارت آزاد و توسعه صادرات و واردات است.

وی با بیان اینکه در دوره سال گذشته این نمایشگاه، ۳۰ شرکت ایرانی در بخش تجاری و ملی در نمایشگاه واردات چین شرکت کردند. چینی‌ها به دنبال ارتباط با ایران و کشورهای دیگر هستند. باید از ظرفیت‌های صادراتی به چین استفاده کنیم و از این طریق بازارهای صادراتی را در گروه کالاهای مختلف عرضه کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • ۵ علت خرید اتوبوس شهری از چین | تفاوت اتوبوس داخلی با چینی چقدر است؟
  • این خودروی لوکس چینی به جنگ مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و می‌رود /عکس
  • خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • ◄ لوازم یدکی ماکسیما اصل را از کجا تهیه کنیم؟
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی