Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@15:30:57 GMT

اتحاد ملی و اقتدار ایران اسلامی با ارتشی کارآمد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۶۴۱۶۶

اتحاد ملی و اقتدار ایران اسلامی با ارتشی کارآمد

هنگامی که استکبار جهانی و حامیان رژیم پهلوی با پیروزی انقلاب اسلامی و خروج جاسوسان و رایزنان نظامی خویش، توهم بازگشت قریب الوقوع آنان به ایران را در سر می پروراندند و در این رهگذر عده ای طرح انحلال ارتش را دنبال می‌کردند؛ فرماندهان وقت ارتش در دیدار با امام خمینی(ره) خواستند تا برای بیرون رفتن از این وضعیت چاره اندیشی کنند تا اینگونه قوام و انضباط بر این نیروها حاکم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امام خمینی(ره) نیز با صدور پیامی تاریخی در 29 فروردین 1358 خورشیدی خطاب به ملت، سنگ بنای روز ارتش را بنیان نهاد. از این رو این اقدام هوشمندانه در حمایت از ارتش، روح حیات و عزت را در پیکره ارتشیان دمید و ظهور نیرویی خداجو، مکتبی و انقلابی را برای صیانت از استقلال و تمامیت ارضی کشور رقم زد. در بخشی از این پیام آمده است: «روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام می‏شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند. ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است.»

بدین شکل 29 فروردین در تقویم رسمی کشور به نام روز ارتش جمهوری اسلامی نامگذاری شد تا اینگونه بهانه ای برای پاسداشت تلاش های خستگی ناپذیر این نیروی با ایمان و مقتدر باشد وفاداری ارتشیان به آرمان های انقلاب پاسخ مناسبی داده شود. اکنون به فضل الهی همان ارتشیانی که با خلق صحنه های ناب همراهی و همدلی با امام(ره) و مردم را در دوران انقلاب و در دفاع مقدس، نشان دادند دشمنان نظام را در رسیدن به اهداف پلیدشان ناکام گذاشتند و با عزمی راسخ و بهره گیری از مدیریت جهادی و تکیه بر جوانان مومن و متعهد، حماسه حضور مستمر و خستگی ناپذیر خود را ادامه خواهند داد و با تأکید بر آمادگی روحی و رزمی و گسترش سطح کیفی و کمی سامانه های دفاعی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، همچون گذشته حضوری گسترده و موثر در حوزه جنگ نرم و فعالیت های فرهنگی خواهند داشت.

دولت یازدهم از روز اول یکی از اهداف بلندش تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بوده است. آمار و ارقام نشان می دهد که در دولت یازدهم بودجه بنیه دفاعی نسبت به آغاز این دولت 145 درصد رشد داشته است و این به آن معناست که در شرایط سخت اقتصادی کشور، اهتمام دولت به تقویت بیشتر نیروهای مسلح بوده است و تجهیزات مهم دفاع هوایی کشور را در این دوران به داخل کشور و در اختیار نیروهای مسلح ما قرار داد.

همین پیشرفت ها باعث شده تا جایگاه ایران به عنوان کشوری قدرتمند در منطقه خاورمیانه روز به روز مستحکم تر شود و امنیت را برای مردم به ارمغان بیاورد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت روز «ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی» با «مسعود بختیاری» از فرماندهان جنگ تحمیلی و عضو هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی به گفت وگو پرداخت.

**امنیت؛ ضرورت وجود ارتش
بختیاری درباره ضرورت وجود ارتش گفت: مساله امنیت در هر کشوری از قدیمی ترین ایام تا به امروز جزو مسایل مهم و اساسی بوده که ضرورت وجود نیروهای مسلح(ارتش) در جامعه احساس شده است. البته این نیروهای مسلح به مرور زمان تکامل پیدا کرده اند به صورتی که اکنون ما شاهد ارتش های سازمان یافته و پیشرفته هستیم. به هر ترتیب وجود ارتش در هر کشور برای حفظ و نگهداری حدود و ثغور آن کشور در مقابل تجاوز بیگانگان است که در دوره های مختلف این دست اندازی ها از هوایی، زمینی و دریایی بوده که اکنون با پیشرفت علم و تکنولوژی این دست اندازی ها به صورت جنگ های سایبری نیز در آمده است.

این فرمانده جنگ تحمیلی در ادامه افزود: وجود ارتش برای حفظ امنیت کشور است و در سایه همین امنیت کشور می تواند توسعه پیدا کند و مردم به زندگی خود ادامه دهند. از این رو امنیت را باید ضروری ترین و اصلی ترین مساله منافع ملی کشور دانست که بدون وجود ارتشی کارآمد دستیابی به آن غیرممکن است. از این در تاریخ ایران به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هنگامی که ارتش در پی سازماندهی مجدد بود دشمنان این مرز وبوم با خیال اینکه ارتش کارآمدی خود را از دست داده، در پی دست اندازی به مرزهای ایران بودند اما ارتش بلافاصله وارد عمل شد و این نقشه دشمنان را نقش بر آب کرد.

**هماهنگی ارتش و مردم در انقلاب اسلامی
عضو هیات معارف جنگ با اشاره به نقش ارتش در روند پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ارتش بازوی مسلح نیروهای حاکم در هر نظامی است که باید در مسایل داخلی از نظام مستقر حمایت کند در صورتی که در انقلاب اسلامی ایران واقعه ای عجیب به وجود آمد و که ارتش به جای سرکوب مردم در کنار آنها قرار گرفت و از نیروهای انقلابی دفاع کرد. البته نباید از نظر دور داشت که همه ارتش در این کار شریک نبودند. اما ارتش در مقابله با نیروهای انقلابی رفتاری آرام و متین از خود نشان داد و همه رهبران انقلاب نیز به دفعات گفته اند که ارتش در کنار نیروهای انقلاب ایستاد؛ چرا که بدنه ارتش از مردم بود و مانند بسیاری از کشورهای دیگر طبقه ای ممتاز و جدا از مردم در ارتش وجود نداشت.

وی در ادامه افزود: نیروهای ارتشی که با انقلاب همراه شدند بیشتر افرادی روشنفکر بودند که تحصیلات خود را در خارج از ایران گذرانده بودند. از این رو مشکلات مردم را درک کردند و از مسایل روز آگاه بودند و رضایت چندانی نسبت به استقرار یک نظام استبدادی در کشور نداشتند. به همین دلیل هنگامی که درک کردند بیشتر مردم ایران به چیزی به جزء تغییر نظام راضی نیستند در کنار مردم ایستادند و با همکاری آنها انقلاب را به پیروزی رساندند.

**فرمان امام خمینی(ره)؛ ضرورت حفظ و وحدت ارتش
بختیاری گفت: ریشه مخالفت بسیاری از افراد با ارتش به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد و همین اتفاق در طول انقلاب و تا حدودی بعد از پیروزی نیز افتاد. از این رو آنها به انتقاد از ارتش پرداختند. حتی طرح انحلال ارتش خدمت امام خمینی(ره) برده شد اما ایشان نقش مهمی در باقی ماندن ارتش و از میان رفتن این مخالفت ها ایفا کردند. چرا که بر این اعتقاد بودند که ارتش باید مردمی باقی بماند. البته در همان روزهای نخست پیروزی انقلاب حرکت های مسلحانه ای در اطراف کشور علیه انقلاب شکل گرفت که وجود ارتش را بیش از پیش ضروری کرد و ارتش توانست با این حرکت ها مقابله کند. از این رو امام خمینی(ره) با فرمان تاریخی خویش در 1358 هجری خورشیدی با تاکید بر ضرورت حفظ ارتش و ایجاد نظم و وحدت بیست و نهم فروردین را روز ارتش نامگذاری کردند و از ارتش خواستند که با رژه نظامی پشتیبانی خود را از ملت بزرگ ایران اعلام کنند و مردم هم بدانند که قصدی برای از میان برداشتن ارتش وجود ندارد.

**ارتش محور مقابله با متجاوزان در جنگ تحمیلی
این فرمانده جنگ نقش ارتش را در جنگ تحمیلی محوری دانست و اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و روز نخست که رژیم بعثی با 12 لشکر مجهز از زمین و هوا به ایران حمله کرد به یک نیروی مسلح نیاز بود تا بتوان جلو این حمله و فناوری نظامی را گرفت؛ چرا که مردم به هر اندازه هم که انقلابی و وطن دوست باشند با دست خالی و بدون یک نیروی مجهز و کارآمد نمی توانستند جلو پیشروی دشمن را بگیرند از این رو ارتش به عنوان یک نیروی نظامی توانست در روزهای نخست جلو تجاوز رژیم بعثی را بگیرد تا مردم و دیگر نیروها فرصت آن را پیدا کنند تا برای حضور در جبهه های جنگ مجهز شوند. همین متوقف کردن نیروهای عراقی به وسیله ارتش سبب شد تا مردم بتوانند مناطق زیادی را از دست نیروهای بعثی آزاد کنند.

عضو هیات علمی معارف جنگ در ادامه افزود: نقش نیروهای هوایی و دریایی ارتش نیز در جنگ تحمیلی بسیار مهم و تاثیرگذار بود؛ چرا که اگر تدبیر و از خودگذشتگی این نیروها نبود ایران نمی توانست در هوا و دریاها به موفقیت هایی دست پیدا کنند و اقتصاد کشور به صورت عملی در جنگ با مشکل مواجهه می شد.

**ارتش؛ نیرویی کارآمد و آگاه
وی با اشاره به وظایف اکنون ارتش برای حفظ امنیت در کشورگفت: با توجه به اصل 144 قانون اساسی نقش ارتش حراست از مرزهای زمینی، دریایی، هوایی، منافع ملی و حفاظت و صیانت از حاکمیت نظام و کشور است که این نقش را ه خوبی ایفا می کند. البته در کنار ارتش نباید از دیگر نیز غافل بود؛ چرا که این نیروها نیز در این حفاظت و ایجاد امنیت سهیم هستند.

بختیاری در پایان گفت: ارتش به عنوان یک نیروی نظامی کارآمد توانسته با آگاهی و منطبق کردن خود با مهمترین دستاوردهای نظامی روز دنیا توانایی خود را برای حفاظت از کشور و ایجاد امنیت افزایش دهد و همین امر سبب شده که ایران در چنین منطقه ناامنی مانند خاورمیانه که هر روز شاهد حوادث گوناگونی هستیم بتواند با سربلندی به حیات خود ادامه دهد و شهروندان آن در امنیت کامل زندگی کنند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**9131

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۴۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت و اقتدار کشور مرهون خون پاک شهدا است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام ظهر روز پنجشنبه در آیین استقبال از شهید تازه تفحص شده «محمدشفیع فیضی‌زاده» در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که شهدا موجب برکت هر جامعه‌ای هستند، گفت: عزت، افتخار، سربلندی و امنیت این کشور مرهون جانفشانی شهداست.

ساتاندار ایلام، آرمان و اهداف شهدا را اعتلای قرآن، دین اسلام و اعتلای نظام اسلامی و توجه به اصول دینی ذکر کرد و گفت: همه ما وظیفه داریم پاسدار شهدا باشیم که جان خود را برای اعتلای نظام اسلامی و پاسداری از خاک این کشور فدا کردند.

بهرام‌نیا بیان داشت: شهدا بر گردن ما حق دارند و باید با خدمت به مردم و اعتلای نظام و انقلاب بتوانیم گامی در راستای اهداف والای آن‌ها برداریم.

استاندار ایلام با اشاره به استقبال باشکوه مردم از این شهید بزرگوار، گفت: مردم و مسئولان استان از این شهید استقبال باشکوهی داشتند. به خانواده این شهید و مردم استان تسلیت عرض می‌کنم.

کد خبر 6095244

دیگر خبرها

  • حمایت قاطع مردم پشتوانه فرماندهی انتظامی کشور برای ادامه طرح نور
  • عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • جمهوری اسلامی ایران مدافع تمامی مظلومان جهان است
  • علم و دانش‌پایه و اساس سعادت و اقتدار یک کشور است
  • امنیت و اقتدار کشور مرهون خون پاک شهدا است
  • تجلیل ازاعضای شوراهای اسلامی شهرستان نقده
  • ارتش ایران در اوج آمادگی و اقتدار است
  • اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه درخشان است
  • خیزش دنیا علیه اسرائیل نتیجه افشاگری های جبهه حق است
  • اصول فکری شهید مطهری برای جامعه دانشگاهی بسیار کارآمد است