Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@07:43:41 GMT

سه کیلومتر از طرح انتقال آب ساوه از سد کوچری اجرایی شد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۶۴۶۹۸

در حالی‌که طبق وعده مسئولان، شهروندان ساوجی منتظر حضور وزیر نیرو برای کلنگ‌زنی طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز (سدکوچری) برای این شهر بودند تا آرزوی چندین ساله ‌ شان برآورده شده و از آب شیرین و سالم برخوردار شوند، به یکباره اطلاع یافتیم که عملیات اجرایی این طرح از چندی پیش آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، در دهم بهمن ماه سال 95 خبری بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت که از جانمایی اجرای طرح انتقال آب از سدکوچری به ساوه با حضور فرماندار، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری و مدیر امور منابع آب ساوه خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون استاندار و فرماندار ساوه در حاشیه این بازدید و جانمایی برای کلنگ‌زنی طرح انتقال آب که در منطقه یحیی‌آباد (بالاتر از شهرک علوی ) صورت گرفت، اعلام کرده بود که عملیات اجرایی انتقال سهم آب برای ساوه از سد کوچری همزمان با دهه مبارک فجر و با حضور وزیر نیرو آغاز خواهد شد .

"محمد بهاروند" با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این پروژه مهم و حیاتی برای شهرستان ساوه حداقل دو سال زمان می‌برد، گفته بود: این پروژه با خط انتقال 131 کیلومتری اجرا و حجم خروجی آب آن 444 لیتر بر ثانیه خواهد بود که از این میزان 325 لیتر بر ثانیه سهم آب شرب شهری و 44 لیتر بر ثانیه سهم صنعت است و مابقی نیز برای مصرف روستایی در نظر گرفته شده است .

وی اعتبار اولیه اجرای این طرح را 70 میلیارد تومان ذکر کرده و اعلام کرده بود: برای بهره‌برداری کامل از این طرح که نیاز مهم و حیاتی شهرستان ساوه است، بالغ بر 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است .

به گزارش ایسنا، این خبر، نوید حضور مقام عالی وزارت نیرو را در دهه فجر در شهرستان ساوه برای کلنگ‌زنی یکی از اصلی‌ترین نیازهای مردم این خطه را می‌داد که از مصوبات سفر دولت به استان مرکزی به شمار رفته و هدیه دولت تدبیر و امید به مردم ساوه بود.

با تمام شدن دهه مبارک فجر و عدم حضور وزیر نیرو برای انجام مراسم کلنگ‌زنی، برخی افراد از عدم تخصیص اعتبار برای اجرای این طرح خبر می‌دادند و شنیده‌ها نیز خبر از حضور وزیر نیرو بعد از دهه مبارک فجر می‌داد و این در حالی بود که سال 95 هم تمام شد و خبری از سفر مقام عالی وزارت نیرو به ساوه نشد و شهروندان ساوجی نگران از تاخیر در اجرای این طرح بارها از خبرنگار ایسنا در ساوه خواستار انعکاس گزارشی در خصوص علت تعلل آغاز عملیات اجرایی این طرح بودند.

در روزهایی که خبرگزاری ایسنا پیگیر این موضوع بود خبردار شدیم که عملیات اجرایی این طرح از چندی پیش آغاز شده است و با انجام تشریفات مناقصه و تجهیز کارگاه حتی بیش از سه کیلومتر از طرح انتقال آب در یک اقدام جهادی اجرایی شده و بازدید میدانی خبرنگار ایسنا از محل اجرای این طرح نیز حاکی از تلاش شبانه‌روزی پیمانکار تحت نظارت مدیریت امور منابع آب ساوه دارد.

در جریان تهیه خبر اجرای طرح انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری، مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی به سهم تخصیص آب از سرشاخه‌های دز قمرود به استان مرکزی و ساوه اشاره کرد و گفت: استان مرکزی در مجموع 27 میلیون متر مکعب تخصیص سالانه دارد که 14 میلیون متر مکعب در سال آن مربوط به ساوه بوده و به آب شهری، روستایی و صنایع تخصیص خواهد یافت.

"نقی بهجت" افزود: به عبارتی سهم آب تخصیص یافته برای شهرستان ساوه به میزان 444 لیتر بر ثانیه است که 335 لیتر بر ثانیه آن سهم شهر ساوه، 65 لیر بر ثانیه سهم روستاهاست و 44 لیتر به حوزه صنعت اختصاص خواهد یافت.

وی بیان کرد: طراحی خط انتقال برای انتقال پیک دبی آب 630 لیتر بر ثانیه است و با احتساب شهرهای جعفریه و دستجرد پیک انتقال 710 لیتر بر ثانیه انجام شده است.

بهجت به میزان آب مورد نیاز فعلی (دبی پیک) برای جمعیت شهر ساوه اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار جمعیتی سال 1390 آب مورد نیاز برای شهر ساوه 805 لیتر برثانیه است.

وی با اشاره به پیش‌بینی جمعیت شهر ساوه در چشم انداز سال 1410 به میزان 377910 نفر اظهار کرد: به همین جهت تأمین آب و پیش‌بینی نحوه تأمین آب برای چشم‌انداز 1410 از اهمیت خاصی برخوردار است.

این مقام مسئول در امور منابع آب ساوه در ادامه به نحوه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به ساوه اشاره کرد و گفت: نحوه انتقال آب از تصفیه‌خانه دودهک شهرستان دلیجان به صورت ثقلی به طول 131 کیلومتر با استفاده از لوله فولادی با پوشش خارجی و پوشش داخلی با سیستم حفاظت کاتدیک به قطر 900 میلی متر ( 36 اینچ) است.

وی گفت: این طرح انتقال آب در دو قطعه صورت خواهد گرفت که قطعه اول بطول 60 کیلومتر و قطعه دوم نیز بطول 71 کیلومتر خواهد بود و با احداث یک باب مخزن متعادل‌کننده دو هزار متر مکعبی صورت می‌گیرد و مشخصات فنی خط انتقال روستاها نیز متفاوت است.

بهجت در ادامه گفت: بر اساس بازدید سرزده مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی از محل شروع پروژه در منطقه یحیی آباد ساوه در روز شنبه 26 فروردین ماه 96 ، اولین جلسه کارگاهی پروژه در محل امور منابع آب شهرستان ساوه با حضور مسئولین و مدیران پروژه و پیمانکار مربوطه تشکیل و دستورات لازم جهت تسریع در اجرای پروژه صادر شد.

به گفته وی در حال حاضر تشریفات مناقصه، مطالعات و نقشه‌برداری انجام شده و با اجرای بیش از سه کیلومتر از خط انتقال در منطقه یحیی آباد و تجهیز کارگاه، طرح انتقال سهم آب ساوه با سرعت در حال پیشرفت و عملیاتی شدن است.

به گزارش ایسنا، طرح انتقال سهم آب ساوه از سدکوچری علاوه بر تامین بخش اعظمی از نیاز آبی شهر ساوه با توجه به کمبود منابع آبی این شهر، موجب برخورداری مردم این شهرستان از آب با کیفیت مطلوب‌تری خواهد بود.

مردم ساوه سال‌هاست که برخورداری از آب با کیفیت مطلوب را آرزوی دیرینه خود تلقی می‌کنند. گرچه به این موضوع نیز اشراف کامل دارند که اجرای این طرح از هزینه بالایی برخوردار است، اما امیدوارند که این خواسته بحق آنها جامه عمل پوشیده و ضمن تزریق اعتبارات لازم زمینه تسریع و شتاب در عملیاتی شدن پروژه فراهم شود.

به گزارش ایسنا سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان ساخته شده است .

هدف از احداث این سد اجرای طرح انتقال 182 میلیون متر مکعب آب در سال از سرشاخه‌های دز به سد کوچری با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، خمین، ساوه و سلفچگان و نیز تخصیص مقداری از آب انتقال یافته به صنعت برای جبران کمبود روزافزون آب شهرهای با جمعیت بالاست .

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود از سه بخش عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل شده و سیستم انتقال آب از سرشاخه‌های دز شامل چشمه سرداب، رودخانه‌های دره لکو، دره دزدان و دره دایی به مخزن سدکوچری واقع در پایین دست سد گلپایگان است .

حجم ذخیره آب سد کوچری 207 میلیون متر مکعب است که در سال 94 به میزان 23 میلیون مترمکعب آبگیری شد و در سال 95 نیز آبگیری 60 میلیون مترمکعب برای آن برنامه ریزی شد و امید می‌رود آبگیری این سد در سال جاری به 200 میلیون مترمکعب افزایش یابد .

کوچری تنها سد کشور است که سه استان (اصفهان، مرکزی و قم) از آن بهره برداری می کنند.

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به "قمرود" از سه قسمت عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل شده است .

گزارش از : علی فرقانی، خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۴۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای جامعه برای مجرمان خشن و حرفه ای ناامن شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جزایی، در جریان سفر به شهرستان ساوه، اظهار کرد: ساوه از شهرستان‌های مهم استان مرکزی و برخوردار از مزیت صنعتی و کشاورزی است و این مزیت همراه با تعدد اقوام و برخی ویژگی‌های خاص ضریب امنیتی به این شهرستان داده و آسیب‌هایی را متوجه آن کرده است.

وی افزود: بررسی میدانی دغدغه‌ها، مشکلات و اتخاذ راهکار برای برطرف کردن آن در این سفر مورد تاکید قرار دارد و در دیدار با مسئولان این حوزه قضائی مسائل مبتلا به مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت؛ بازدید تفصیلی از حوزه قضائی شهرستان نیز نشان داد که اهتمام جدی در دستگاه قضائی برای اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه وجود دارد که می‌توان به موضوع ساماندهی آرشیو الکترونیک پرونده‌ها و نیز تشکیل منظم جلسات ستادهای اقتصاد مقاومتی و مصوبات گره گشای آن در حوزه تولید و صنعت اشاره کرد که از وضعیت مناسبی برخوردار است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به فعالیت شورای حل اختلاف ویژه صنایع مستقر در بزرگترین شهر صنعتی کشور گفت: افزون بر ۷۰ درصد پرونده حوزه صنایع و حل اختلاف بین کارگر و کارفرما منتهی به صلح و سازش شده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی جرایمی که در این شهرستان به وقوع می‌پیوندند با اقدامات پیشگیرانه و کارشناسی، قضا زدایی شده است، گفت: در بخش تصادفات شاهد کاهش جرایم هستیم و امید است دستگاه قضائی ساوه با همراهی مراجع انتظامی بتواند با جرایم خشن نیز برخورد کند و برای مجرمان حرفه‌ای ایجاد ناامنی شود تا در شهرستان ساوه امنیت پایدار برقرار شود.

حجت الاسلام والمسلمین جزایی ضمن بازدید از زندان ساوه، گفت: در سال گذشته ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی برای زندانیان آزاد شده از زندان که یک حرفه مشخص را در زندان آموزش دیده و یا در کارگاه‌های وابسته به زندان حرفه آموزی کردند تخصیص داده شده است تا بتوانند پس از آزادی برای تأمین معیشت خود و خانواده اقدام کنند.

وی در خصوص باز اجتماعی شدن زندانیان نیز گفت: سیاست قوه قضائیه در این خصوص استفاده از ظرفیت سازمان‌های حرفه آموز نظیر سازمان فنی و حرفه‌ای است تا زندانی در مسیری هدایت شود که با فراگیری حرفه‌های متناسب با توانی که دارد توانمند شود تا بتواند با انتخاب شغل مناسب به جامعه بازگردد.

کد خبر 6090404

دیگر خبرها

  • تعامل دستگاه‌های اجرایی با شوراها افزایش یابد
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • محدودیت تردد در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-ساوه
  • گنج‌یاب‌ها در ساوه به گنج نرسیدند
  • فضای جامعه برای مجرمان خشن و حرفه ای ناامن شود
  • معرفی پنجمین سرمربی فصل تیم پرحاشیه!
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • جایگزینی بیش از ۲ کیلومتر نیوجرسی جای گاردریل در جاده‌های مازندران
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • تأثیرگذاری رسانه‌ها در عصر کنونی بیش از ابزارهای جنگی است