Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس باروری سالم مرکز بهداشت استان ایلام گفت: هر مرد یا زنی تنها مسئول 40 درصد از ناباروری است و زوجینی که با این مشکل روبرو هستند باید در حین درمان به عوامل مختلف توجه کنند و روند درمان را تا گرفتن نتیجه نهایی پیگیری کنند.

«نسرین یوسفی» در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد ناباروری و عوامل مستعد کننده آن اظهار کرد: یکی از اهداف و ثمرات زندگی زناشویی نعمت داشتن فرزند و بقای نسل است که در همه جوامع و فرهنگ‌ها هدف پسندیده محسوب شده و سبب استحکام خانواده می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه تمایل زوجین به علت شرایط خاص زندگی امروزی مثل موقعیت‌های تحصیلی، شغلی، اقتصادی و رفاهی، دستخوش تغییراتی شده اما همچنان پدیده مادر شدن از آرزوهای زندگی مشترک زناشویی به شمار می‌آید و ناباروری مسئله‌ای آزاردهنده محسوب می‌شود .

کارشناس باروری سالم مرکز بهداشت استان ایلام گفت: نازایی به عدم وقوع حاملگی بیش از یک سال بدون استفاده از روش‌های جلوگیری گفته می‌شود، درصورتی‌که قبل از آن هیچ حاملگی رخ نداده باشد به آن نازایی اولیه و اگر بعد از حداقل یک بارداری ایجاد می‌شود به آن نازایی ثانویه گویند که شیوع ناباروری در زوج‌ها حدود 10-20 درصد است .

یوسفی افزود: عواملی که باعث سرعت‌بخشی در بررسی وضعیت زوجین مشکوک به ناباروری می‌شود شامل قاعدگی نامنظم و عدم قاعدگی (به مدت 6 ماه)، رشد موهای زائد و افزایش موهای مردانه در خانم‌های مبتلا، افزایش وزن و افزایش چربی شکمی، دردهای شدید قاعدگی ناشی از گرفتگی عضلانی و دردهای مزمن لگنی است .

وی در مورد عوامل مؤثر برناباروری تصریح کرد: مردان و زنان هرکدام مسئول 40 درصد از موارد ناباروری بوده و در 10 درصد موارد هر دو زوج عامل ناباروری و 10 درصد باقی‌مانده علت واضحی یافت نمی‌شود؛ اما در مورد علت‌هایی که مربوط به زنان است یکی سن 30 سال یا بالاتر به دلیل پیر شدن تخمدان‌ها است که نقش مهمی در ناباروری و پاسخ به درمان ناباروری دارد و با افزایش سن احتمال برخی از بیماری‌ها که سبب ناباروری می‌شود بیشتر می‌شود .

این کارشناس گفت: غیرطبیعی بودن ساختمان یا عملکرد اجزاء دستگاه تناسلی زنانه شامل تخمدان‌ها، لوله‌های رحمی، جسم رحم و دهانه رحم در این زمینه مزید علت است؛ اما علت‌های مربوط به ناباروری مردان 2 مورد کاهش تولید یا کاهش کیفیت مایع منی و اختلال در انتقال اسپرم است که اختلال در ترشح هورمون مردانه و یا اختلال در عروق بیضه و التهاب آن است که به دلیل عواملی رانندگی مانند رانندگی طولانی، حرارت زیاد، اشعه آلاینده‌های محیطی، سیگار، آلودگی هوا و سن بالاتر از 40 سال به دلیل ضعف و کندی حرکت اسپرم ایجاد می‌شود .

این کارشناس بابیان اینکه ضربه و عفونت‌های مقاربتی و وازکتومی، باعث انسداد لوله‌های اسپرم‌بر می‌شود، گفت: امواج تلفن همراه، ماکروویو، اشعه ایکس و امواج الکترومغناطیس، کار با گازهای بی‌هوشی، حشره‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، مواد آرایشی نامرغوب، فلزات سنگین سرب و کار با جیوه، همچنین فشار روانی و استرس، بیماری‌های مزمن مثل دیابت، سرطان، کم‌کاری و پرکاری تیروئید، کم‌خونی، سابقه خانوادگی نازایی، چاقی، سیگار و مواد مخدر و حشیش، کمبود آهن و روی و اسیدفولیک، نوشیدن قهوه و مواد کافئین و استفاده از غذاهای آماده و مصرف بیش از 500 میلی‌گرم قهوه در روز در ناباروری در زنان مؤثر است .

یوسفی در رابطه با درمان‌های ناباروری به روش‌های هورمونی، دارویی، جراحی و روش‌های نوین اشاره و تصریح کرد: برای درمان ناباروری مراجعه هر دو زوج به مراکز درمانی ضروری است. آزمایش مایع منی در مرد گام مهمی است، زیرا در همان ابتدا ممکن است روش‌های درمان را تغییر دهد. توصیه می‌شود زوج‌ها تا رسیدن به نتیجه موردنظر درمان را رها نکنند چراکه افزایش سن مهم‌ترین دلیل کاهش قدرت باروری است .

این کارشناس تأکید کرد: کاهش استرس بخصوص از جانب اطرافیان اثر مضاعفی بر باروری دارد و اصلاح رژیم غذایی و عدم استفاده از سیگار، الکل و مواد مخدر اولین گام‌های حل مشکل به‌حساب می‌آید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۵۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات دستگاه‌ برای برگزاری انتخابات سالم افزایش یابد

استاندار خراسان جنوبی گفت: سطح تعاملات دستگاه‌های اجرایی استان برای برگزاری انتخابات سالم و رقابتی افزایش یابد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار تسنیم از بیرجند، جواد قناعت صبح امروز در ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: از چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی در سه حوزه تکلیف انتخابات در مرحله اول مشخص شد و حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان به مرحله دوم کشیده شد که 21 اردیبهشت انتخابات مرحله دوم برگزار خواهد شد.

وی افزود: در مرحله دوم انتخابات حساسیت بیشتری وجود دارد، اینکه مرحله دوم انتخابات در مرکز استان برگزار می‌شود و در این مرحله بین دو داوطلب رقابت انجام می‌شود، لذا باید دقت لازم در مناظرات انجام شود. همه دستگاه‌ها باید در مرحله دوم انتخابات پای کار باشند تا در یک فضای سالم و رقابتی انتخابات برگزار شود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: جلسه توجیهی با حضور دو داوطلب مرحله دوم انتخابات برگزار شود و پیش‌بینی‌های لازم درباره نیروهای پشتیبانی انجام و اگر لازم باشد، افراد مورد نظر در شعب اخذ رأی جایگزین شوند. با توجه به وقوع سیل در روزهای اخیر اگر سیل در جاهایی منجر به تخریب جاده‌ها شده است، باید پیش‌بینی‌های مورد نظر و تست دستگاه‌های احراز هویت به خوبی انجام شود. با توجه به شرایط آب و هوایی در صورتی که در روز انتخابات بارندگی داشته باشیم از یکی دو روز قبل از انتخابات پیش بینی‌های لازم باید توسط دستگاه‌های مربوط انجام شود.

قناعت با اشاره به پیش‌بینی‌ها انجام شده در مرحله اول انتخابات که با سردی هوا و بارش برف همراه بود گفت: از ساعت 8 صبح روز انتخابات باید همه دستگاه‌های احراز هویت در شعب اخذ رای فعال شوند. در مرحله دوم انتخابات سه شهرستان استان یعنی یک چهارم خراسان جنوبی درگیر برگزاری انتخابات هستند. در مرحله اول انتخابات هیچ موضوع امنیتی نداشتیم و انتظار داریم رسانه‌ها با حضور فعال در این موضوع، شاهد حضور حداکثری مردم در شهرستان‌های مورد نظر در مرحله دوم انتخابات باشیم. 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: سطح تعاملات دستگاه‌های اجرایی برای رفع مشکلات احتمالی باید افزایش یابد، زیرا استانی در این زمینه موفق خواهد بود که سطح تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی آن بیشتر باشد و امیدواریم که ستاد انتخابات استان رتبه خوبی را در کشور در این زمینه کسب کند و انتخابات در فضای سالم و رقابتی با مشارکت خوب مردم و بدون هیچ مشکلی برگزار شود.

انتهای پیام/ 251

دیگر خبرها

  • نرخ ناباروری زنان جوان آمریکایی در حال افزایش است
  • تقریباً ۱۵ درصد زوجین در بردسکن مشکل ناباروری دارند
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان
  • آسمان صاف و آفتابی قم تا روز سه شنبه
  • تعاملات دستگاه‌ برای برگزاری انتخابات سالم افزایش یابد
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • جوی پایدار برای آسمان استان قزوین
  • کارشناس داوری تایید کرد؛ گل اورونوف به آلومینیوم خطا بود!
  • آفتاب گرم بهاری در مازندران
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته