Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر قنبری کارگردان و مستندساز که با مستند «تب مسین» در بخش مسابقه چهارمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگارفرهنگ نیوز گفت: نسل گذشته فیلمسازان، نگاه بهتری نسبت به مسائل صنعتی داشتند. به نظر می‌رسد در گذشته آموزش‌ در حوزه‌‌های صنعتی بیشتر و دقیق‌تر بوده و فیلم‌سازها هم با تمرکز بیشتری روی موضوعات کار می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو می‌توان ضعف در آموزش را یکی از مشکلات اساسی فیلمسازان حوزه صنعتی دانست.

این کارگردان که فیلمسازی را یک کار اجتماعی می‌داند، با تاکید بر اینکه ساختن فیلم در حوزه صنعتی ارتباط تنگاتنگی با معماری دارد بیان کرد: معماری ویژه‌ای که در صنعت وجود دارد، هوش و گوش یک فیلمساز را به خود معطوف می‌کند؛ چون فیلمساز به واسطه شکل، شمایل و هیبتی که در ساختمان‌ها و دستگاه‌های صنعتی می‌بیند جذب می‌شود، اما نباید فراموش کند که در میان این معماری انسان نیز جای دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه رابطه انسان با معماری و صنعت مهمترین وجه در ساخت مستند صنعتی است، اظهار کرد: رابطه میان انسان، معماری و صنعت مهم‌ترین بخش از یک مستند صنعتی را تشکیل می‌دهد. فکر می‌کنم در ساختار مستند صنعتی انسان باید محور قرار بگیرد، چون اگر صنعت و معماری به یک امر انسانی تبدیل نشود، آن صنعت و معماری خورنده آدمی خواهند شد و هرگاه آدمی بر آن معماری و صنعت غلبه کند آن وقت صنعت ظریف‌تر می‌شود.

قنبری افزود: یک مستندساز صنعتی باید این موضوع را در نظر بگیرد که ماحصل متعادل شدن انسان با صنعت چه چیزی است و این به سود آدمی است یا به سود معماری و ساختارهای صنعتی؟!

کارگردان مستند «تب مسین» درباره سفارشی‌ساز بودن مستندهای صنعتی نیز اظهار کرد: باید تکلیفمان را در این حوزه مشخص کنیم؛ چون سفارش دهنده‌ها حاضر نیستند عیب و ایرادهای کارشان را بپذیرند؛ ولی با همه این‌ها معتقدم فیلمساز حتی اگر سفارش هم می‌پذیرد تا حدی باید استقلال خودش را حفظ کند.

این کارگردان با تاکید بر اینکه در کارهای سفارشی معایب یک صنعت پوشیده می‌ماند، درباره مشکلات این آثار گفت: اثر وقتی از سوی صاحبان صنعت سفارش داده می‌شود جنبه تبلیغاتی به خودش می‌گیرد.مشکل این گونه از آثار آنجاست که تحلیل و نقد صنعت در قبال انسان بی‌معنا می‌شود. به عنوان مثال در یک اثر صنعتی وقتی چرخ دنده‌های در حال حرکت نشان داده می‌شوند، به جای صدای مهیب آلودگی صوتی که در محیط وجود دارد، برای مخاطب از صدای پیانو استفاده می‌شود و این‌طور به نظر می‌رسد که این دستگاه صنعتی برای کارگری که با آن کار می‌کند نغمه‌های زندگی را می‌نوازد.

این مستندساز در پایان تاثیر برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های تخصصی مانند جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی بر روی محصولات این حوزه را وابسته به نگاه مسئولان دولتی و سیاستگذاران دانست و بیان کرد: آن‌ها باید این نکته را بپذیرند که نگاه فیلمسازان نه معترضانه بلکه منتقدانه است. چون وقتی به فیلمساز صنعتی به عنوان یک انسان آزاد نگاه می‌شود او عیب‌ها را می‌بیند و به تصویر می‌کشد. با نمایش این گونه از آثار، مسئولان هم عیب‌ها را می‌بینند و می‌توانند برای برطرف کردن آن‌ها دست به کار شوند که در نهایت به بهینه شدن صنعت منجر خواهد شد. با وجود چنین دیدگاهی می‌توان گفت منطق و حکمت خوبی برای برگزاری این جشنواره‌ها وجود دارد.

منبع: فرهنگ نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farhangnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرهنگ نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۶۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پهپادهای اوکراین صنعت فولاد روسیه را هدف گرفتند

به گزارش قدس آنلاین، رویترز چهارشنبه شب به نقل از یک منبع اطلاعاتی اوکراین نوشت که در این حمله بخشی از «ایستگاه اکسیژن» کارخانه متالورژی «نوولیپتسک» آسیب دیده است که این خسارت تاثیر طولانی‌مدت بر فعالیت این کارخانه خواهد داد.

شرکت NLMK که مالکیت این کارخانه را در اختیار دارد ادعای اوکراین را رد کرد. یک منبع صنعتی در روسیه نیز گفت که این کارخانه طبق معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پیشتر فرماندار لیپتسک گفته بود که یک پهپاد اوکراینی به یک منطقه صنعتی حمله کرده است اما درباره اینکه آیا این اقدام خسارتی داشته است یا خیر، اطلاعاتی منتشر نکرد.

اوکراین در ماه‌های اخیر حملات پهپادی خود را علیه تاسیسات صنعتی و نفتی روسیه افزایش داده است. کی‌یف انجام حملات پهپادی علیه این تاسیسات را بطور رسمی تایید یا تکذیب نمی‌کند اما هشدار داده است، تاسیساتی که از جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کنند، اهداف مشروع نظامی قلمداد می‌شوند.

اما شرکت NLMK گفته که با صنایع دفاعی روسیه همکاری ندارد و محصولات آن صرفا کاربرد غیرنظامی دارد. این شرکت در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که قادر به تولید فولاد سخت برای مصارف نظامی نیست و برای ارتش این کشور محصولی تولید نمی‌کند.

حمله پهپادی کی‌یف علیه کارخانه فولاد لیپتسک توسط آژانس اطلاعات نظامی اوکراین GUR انجام شد. این آژانس همچنین به ۲ مخزن نفت شرکت روس‌نفت در منطقه «اسمولنسک» روسیه حمله کرد.

این در حالی است که روسیه نیز در هفته‌های اخیر حملات هوایی خود را علیه سیستم انرژی اوکراین افزایش داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • گام بلند استارتاپ «طرح تو طرح» برای نوآوری دیجیتال در معماری
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • ضرورت قدم‌برداشتن در مسیر تولید برای تحقق شعار سال
  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • پهپادهای اوکراین صنعت فولاد روسیه را هدف گرفتند