Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخبار دانشگاهی را از«کانالاخبار دانشگاهیSNN.ir»دنبال کنید

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اصغر آقامحمدی، رئیس مرکز تحقیقات نقص ایمنی در نشست خبری سمینار نقص ایمنی که صبح امروز در مرکز طبی کودکان برگزار شد، گفت: سمینار نقص ایمنی در طی دو روز اول و دوم اردیبهشت ماه در سالن همایش های مرکز طبی کودکان برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سمینار به مناسبت هفته جهانی نقص ایمنی برگزار می گردد. هر ساله مهمانانی از خارج از کشور در این سمینار شرکت می کنند که امسال نیز از فرانسه، ایتالیا و آلمان حضور دارند.

وی افزود: مخاطبین این کنفرانس پزشکان کودکان، پزشکان عمومی، متخصصین عفونی و متخصصین ایمنولوژی و آلرژی بالینی می باشند.

رئیس مرکز تحقیقات نقص ایمنی در ادامه به تشریح اهداف برگزاری این سمینار پرداخت و گفت: یکی از اهداف ما ایجاد یک شبکه تخصصی درمانی بیماری نقص ایمنی است که به مرکزیت دانشگاه علوم پزشکی تهران و در ارتباط با مراکز محیطی یعنی استان ها و شهرستان ها باشد. این شبکه باعث می شود سطح آگاهی در همه شهرهای کشور بالا برود و توانمندی در تشخیص نیز افزایش یابد.

وی افزود: در کنار برگزاری سمینار مدرسه بهاره نیز برگزار می شود که در این مدرسه بیش از 50 نفر از ارمنستان، هلند، عراق و سوریه شرکت می کنند. اگر برگزاری سمینار و مدرسه بهاره استمرار یابد می تواند باعث افزایش آگاهی اقشار جامعه شود.

آقامحمدی در ادامه بیان داشت: برگزاری کنفرانس، دوره بازآموزی و تهیه کتابچه نیز می تواند آگاهی را نسبت به تشخیص و درمان بیماری نقص ایمنی افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه توانمندی مراکز از اهداف برگزاری این سمینار است، گفت: ارجاع کارآمد بیمار از مراکز محیطی به مرکز طبی کودکان اهمیت زیادی دارد. برخی اوقات بیماران از شهرستان ها به تهران مسافرت کرده تا مورد درمان قرار گیرند، در حالی که نیازی نیست و عمل جراحی در شهرستان نیز به راحتی انجام می شود. این امر مستلزم آن است که یک سیستم ارجاع کارآمد تعریف شود.

رئیس مرکز تحقیقات نقص ایمنی تصریح کرد: بر همین اساس با موافقت وزارت بهداشت در خصوص ایجاد شبکه تشخیصی درمانی عزمی راسخ داریم و امیدواریم بتوانیم در آینده یک شبکه مفید بین متخصصان ایمنولوژی و آلرژی به وجود بیاوریم. این مرکز هم اکنون در حال فعالیت است و ارتباطات بین تهران و مراکز محیطی وجود دارد.

وی به سامانه ثبت بیماران نقص ایمنی اشاره کرد و افزود: این سامانه از سال 77 شروع به کار کرده و تا کنون 2200 نفر بیمار مبتلا به نقص ایمنی در این سامانه ثبت شده اند؛ که علاوه بر ثبت اطلاعات شخصی، اطلاعات ژنومیک از قبیل جمع آوری DNA نیز در این سامانه به ثبت رسیده است.

آقامحمدی در خصوص آمار ابتلا به بیماری های نقص ایمنی گفت: آمار در کشورهای اروپایی و آمریکایی یک پنج هزارم بوده، یعنی از هر 5000 تولد تنها یک نفر مبتلا به بیماری های نقص ایمنی می شود. این آمار برای کشورهایی است که ازدواج خویشاوندی در آنها کمتر از یک درصد است. حال آنکه در کشور ما ازدواج های خویشاوندی نزدیک به 40 درصد است و به تبع آن بیماری های نقص ایمنی که انتقال آن از طریق ژنتیک است نیز، در آن بیشتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: 67 درصد افرادی که ازدواج فامیلی داشتند، درگیر این بیماری شده و تنها 33 درصد برای افراد غیر خویشاوند بوده است؛ لذا به همه توصیه می شود به مشاوره پزشکی قبل از ازدواج مراجعه و پس از طرح شجره نامه و مشاهده میزان احتمال ابتلا به این بیماری، از آزمایش های لازم بهره مند شوند.

رئیس مرکز تحقیقات نقص ایمنی در ادامه به برگزاری برنامه ای برای کودکان و والدین مبتلا به بیماری نقص ایمنی اشاره کرد و گفت: بعد از ظهر روز اول اردیبهشت در کانون پرورش فکری کودکان واقع در خیابان حجاب برنامه ای برای بیماران و خانواده های آنها در نظر گرفته شده و به صورت رایگان این برنامه برگزار می شود که علاوه بر برنامه های فرهنگی و تفریحی به افزایش آگاهی این خانواده ها نیز کمک می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین دوشنبه، چهارم اردیبهشت نیز مراسم پیاده روی از مرکز طبی کودکان تا پارک لاله توسط پرسنل بیمارستان انجام می شود که این کار هر ساله در هفته سلامت انجام می گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۷۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق اسکن پا تشخیص می‌دهد

ایتنا - یک شرکت نوآفرین بریتانیایی ابزاری مجهز به هوش مصنوعی ساخته که قادر است نشانه‌‌های نارسایی قلبی را از پای فرد تشخیص دهد.
هارتفلت تکنالوجیز (Heartfelt Technologies) که در کمبریج مستقر است، می‌گوید فناوری‌اش قادر است بیماران قلبی مرخص‌شده از بیمارستان را از طریق اسکن پای برهنه‌شان تحت نظر داشته باشد تا هرگونه تورمی شناسایی شود، که می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شاید در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند.

ورم پا، یا اِدم جلدی (peripheral oedema)، نشانه‌ای از نارسایی قلبی است که از حدود دو هفته قبل از اینکه واقعا اتفاق بیفتد، بروز می‌کند، اما اغلب ممکن است بیمار متوجه آن نشود.

ابزار مجهز به هوش مصنوعی هارتفلت تکنالوجیز را می‌توان در خانه فرد نصب کرد تا به‌صورت خودکار هر بار که از کنارش رد می‌شود، وضعیت پاهایش را رصد کند.

ایده اصلی این است که ابزار در خانه بیمارانی نصب شود که مشکلات قلبی داشته‌اند اما از بیمارستان ترخیص شده‌اند، و این شرکت نوآفرین مدعی است که این کار می‌تواند از مجموع موارد بستری مجدد در بیمارستان تا ۷۵ درصد پیشگیری کند.

دکتر اوریان شاسیو، مسئول بخش علمی در هارتفلت تکنالوجیز، گفت: «[این سیستم] در خانه قرار دارد، به‌صورت خودکار حجم پاهای بیمار را هنگامی که از مقابل دوربین رد می‌شود رصد می‌کند.»

«این دستگاه طوری طراحی شده است تا لازم نباشد بیماران کاری کنند، چیزی بپوشند یا چیزی را به خاطر بسپرند. ما معتقدیم که این تنها روش عملی برای رصد بیماران گاه‌و‌بی‌گاه حرف‌شنو است.»

افراد دچار نارسایی قلبی را می‌توان با داروهای تخصصی درمان کرد، با وجود این، آن‌ها وقتی از بیمارستان مرخص می‌شوند لازم است مدام تحت نظر باشند تا اطمینان حاصل شود داروهای مناسب تجویز می‌شود.

این ابزار که در ابعاد جعبه کفش است از یک حسگر نوری و دوربین سه‌بعدی استفاده می‌کند تا به‌صورت خودکار بیماران را هنگام عبور از مقابلش رصد کند. هارتفلت تکنالوجیز برای نسل اول این ابزار به یک رایانه‌ تک‌بردی رزبری پای (Raspberry Pi) متکی بود، و سپس، سخت‌افزار آن را به همان نوعی که مایکروسافت کینکت (Microsoft Kinect) برای دوربین‌های ایکس‌باکس وان (Xbox One) به کار برد، ارتقا داده است.  

بنا بر اعلام این شرکت، این ابزار، که تحت مقررات تجهیزات پزشکی (MDR) در اروپا مجوز قانونی دارد، در حال حاضر در «نقاط متعددی» در سراسر جهان استفاده می‌شود.

این شرکت گفت: «در عین اینکه ابزار ما به هیچ‌گونه ورود داده از جانب بیمار نیاز ندارد، داده‌ها را می‌توان به‌صورت مداوم و صحیح‌تر از روال فعلی که بیماران خود را ارزیابی می‌کنند جمع‌آوری کرد.»

«برای پزشکان، این جریان مداوم داده‌های با کیفیت خوب به این معنی است که بیماران قادرند عمر طولانی‌تر، و زندگی‌ سالم‌تر داشته باشند و از بستری مجدد در بیمارستان اجتناب کنند.»

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق اسکن پا تشخیص می‌دهد
  • برگزاری سمینار کوچینگ ورزش‌های رینگی