Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد صاحب الزمانی نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این که ۷۰ درصد مردم از اجرای طرح تحول نظام سلامت راضی هستند، بیان داشت: علیرغم این که اجرای طرح تحول مشکل نارضایتی مردم را تا حدودی حل کرده است، اما خود طرح با مشکل مواجه شده و ارائه دهندگان آن ناراضی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به این که اگر زیرساخت‌ها و منابع اعتباری آن در قالب یک طرح کلی و اساسی بهداشت و درمان اجرا می‌شد شاهد بروز این مشکلات نبودیم، افزود: باید طرح تحول را اصلاح و تکمیل کنیم یعنی زیرساخت‌ها را آماده و منابع اعتباری را بصورت جامع مشخص کنیم و بیماران نیز بدانند به چه صورت باید به پزشکان برای دریافت خدمات مورد نیازشان مراجعه کنند.
وی با تاکید بر این مطلب که باید سیستم ارجاع را وارد طرح تحول نظام سلامت کنیم، ادامه داد: مردم باید پزشک خانواده داشته باشند و با توجه به سیستم ارجاع اعتبارات لازم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی پیش بینی شود تا رضایت مردم پایدار بماند.
نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: با توجه به این که صنعت بیمه به لحاظ مشکلات مالی و منابع اعتباری پوشش قوی هنگام بیماری از بیماران ندارد بنابر این درصد قابل توجهی از مردم رضایت لازم را از خدمات درمانی و نحوه ارائه آن به هنگام بیماری ندارند.
صاحب الزمانی با اشاره به این که طرح تحول اجرایی شده، اما اعتبارات آن در قالب یک طرح درمانی پیش بینی نشده است، گفت: طرح تحول می‌تواند رضایت عمومی جامعه را جلب کند، اما باید آن را به یک وضعیت پایدار رساند و بهتر است که هزینه‌ها و اعتبارات آن بطور کلی در اختیار یک سازمان قرار گیرد.
وی ادامه داد: وقتی اعتبارات در اختیار یک وزارتخانه یا سازمان باشد می‌توان با در نظر گرفتن سرانه سلامت جامعه محاسبات علمی و کارشناسانه را برای هزینه‌های درمانی مردم لحاظ کرد و مردم هم به صورت فرانشیز حق بیمه خود را پرداخت کنند، ولی نه آن فرانشیزی که به ۵۰ درصد برسد.
به گفته وی زمانی سلامت در اولویت اول جامعه قرار می‌گیرد که تامین رفاه آحاد جامعه بر اساس اصولی پایدار استوار باشد یعنی رفاه و نیازهای اجتماعی افراد را از بدو تولد تا زمان مرگ در خود داشته باشد و کشورهایی که این راه را رفته‌اند، موفق شدند.
نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی اظهار داشت: باید نیازهای افراد از بدو تولد برای رسیدن به رفاه اجتماعی و بهداشت روان و جسم آن‌ها تعریف و اعتبارات لازم پیش بینی شود که اجرایی شدن سیستم ارجاع در این راستا ضروری است.عدم وجود راهنمای بالینی در نظام سلامت
صاحب الزمانی با اشاره به این که راهنمای بالینی در نظام سلامت نداریم، بیان داشت: راهنماهای بالینی به درستی تعریف نشده یعنی یک پزشک عمومی نمی‌داند بر اساس چه پروتکلی مریض را درمان کند در حالی که اگر راهنمای بالینی و آیین نامه‌های درمانی برای تخصص‌های مختلف مشخص بوده و پیاده سازی شود دیگر هر کدام از گروه‌های پزشکی محدوده اختیارات خود را در تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌دانند و از یک جایی به بعد بیمار را به فاز بعدی ارجاع می‌دهند.
وی با بیان این که اگر محدوده‌ها مشخص نباشد، علاوه بر افزایش هزینه‌ها یک نظام آنارشیسم بوجود آمده و هرج و مرج ایجاد می‌شود، افزود: البته برای خود مردم هم باید فرهنگسازی شود، زیرا بار‌ها مشاهده شده که بیمار برای یک سردرد ساده به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می‌کند و این باور را دارد که چرا به پزشک عمومی برای درمان مراجعه کنم.
نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که پزشکان عمومی سطح اول مراجعه برای تشخیص و درمان بیماری‌ها هستند، گفت: باید یک بسته تعریف کرده و یک آموزش جامع برای جامعه پزشکی و مردم داشته باشیم تا بیمار بداند برای هر مرحله از بیماری چگونه راههای درمانی را طی کند و پزشکان نیز در زمان لازم بیمار را به سطح بعدی برای دریافت خدمات ارجاع دهند.
صاحب الزمانی با اشاره به این که باید سطح سواد سلامت را در بین افراد جامعه افزایش دهیم، تصریح کرد: مسلما وزارت بهداشت نقش اساسی در تامین سلامت جسم و روان و پیاده سازی سیستم ارجاع و طرح پزشک خانواده دارد که باید فازهای مطالعاتی و اجرایی برای آن تعریف شود.
وی یاد آور شد: اگر همین طرح تحول سلامت را به سیستم ارجاع و پزشک خانواده در یک مدت زمان مشخص تعمیم دهیم، می‌توان بسیاری از نواقص موجود را برطرف و هزینه‌های اضافی را که بر دوش مردم و نظام سلامت وارد می‌شود، کاهش داد.انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۸۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمنان در اجرای سازوکار اجرایی پدافند غیرعامل نیازمند خودمراقبتی است

استاندار سمنان گفت: استان سمنان به واسطه وجود تاسیسات و زیرساخت‌های حساس، در بحث اجرای سازوکار اجرایی پدافند غیرعامل نیازمند خودمراقبتی، حفاظت و حراست است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان،سیدمحمدرضا هاشمی، امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست مشترک با جانشین پدافند غیرعامل کشور اظهار کرد: استان سمنان در حوزه سایبری، زیستی، امنیت غذایی، زیرساخت و فناوری نوین، استان حساس در بخش پدافند غیرعامل است.

وی افزود: استان سمنان به واسطه وجود تاسیسات و زیرساخت‌های حساس، در بحث اجرای سازوکار اجرایی پدافند غیرعامل نیازمند خودمراقبتی، حفاظت و حراست است.

استاندار سمنان اظهار کرد: استان سمنان دارای واحدهای تولیدی مواد غذایی و همچنین واحدهای صنعتی بسیاری است که مرتبط با سلامت مردم است و باید مراقبت‌ها در این خصوص در بخش پدافند غیرعامل اندیشیده شود.

استاندار سمنان تصریح کرد: وجود دو نیروگاه بسیار مهم در حوزه تولید برق از دیگر مواردی است که اجرای مطلوب سازوکارهای اجرایی پدافند غیرعامل برای حفاظت و حراست از این تاسیسات را حائز اهمیت می‌سازد.

وی ادامه داد: پراکندگی روستاها، راه‌های مواصلاتی مهم، شبکه‌های زیرساختی و پهناور بودن استان از دیگر مواردی است که استان سمنان را از لحاظ موارد پدافند غیرعامل مهم می‌سازد.

هاشمی گفت: در بحث انتخابات سال گذشته با اقدامات صورت گرفته و تمهیدات پدافندی اندیشیده شده، ضمن محافظت از زیرساخت‌ها، در اولین لحظات برگزاری انتخابات ارتباط تمام شعبات اخذ رأی برقرار و روند رای‌گیری انتخابات بدون تاخیر آغاز شد.

استاندار سمنان در ادامه اظهار کرد: حداقل ۳۰ درصد خبازی‌های سطح استان طی مدت زمان تعیین شده در راستای اجرای مطلوب مراقبت‌های پدافند غیرعامل باید نسبت به دوگانه‌ساز کردن اقدام کنند.

وی افزود: تقویت و نظارت بیش از پیش در امر حفاظت از تاسیسات و اماکن حساس در سطح استان و همچنین تقویت پایش تصویری در جای جای استان از دیگر مواردی است که باید در بخش پدافند غیرعامل در دستور کار باشد.

کد خبر 749311

دیگر خبرها

  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • نقش بی‌بدیل اساتید در مردمی‌سازی ارزش‌های سلامت محور
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • ضرورت بازنگری در دستورالعمل‌های تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت
  • سمنان در اجرای سازوکار اجرایی پدافند غیرعامل نیازمند خودمراقبتی است
  • زیرساخت‌های درمانی مرکز استان سمنان نیازمند توسعه
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است