Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نمایندگان مردم در خانه ملت، از توضیحات وزیر راه و شهرسازی درخصوص سیستم حمل و نقل ریلی کشور قانع شدند. خبرگزاری میزان-گروه سیاسی:"نادر قاضی پور" درنشست علنی امروز (سه شنبه 29 فروردین) مجلس شورای اسلامی،در جریان سوال خود از آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت:در بخش حمل و نقل ریلی اقدامات جامعی صورت نگرفته است و انتظار داشتیم با وجود کمبود منابع، وزارت راه و شهرسازی و دولت در جهت توسعه سیستم ریلی کشور اقدامات لازم را انجام می داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل ایمن و ارزان باید در کشور توسعه یابد،اما اینگونه نشد.
وی با اشاره به حادثه ناگوار ریلی تبریز به مشهد گفت:مسافران آذربایجانی در این سانحه در آتش بی تدبیری مسئولان سوختند.
قاضی پور خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی! شما در مقابل نسل آینده و حفظ محیط زیست مسئول هستید و باید در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی کار کنید و پاسخگوی مسائل باشید، وزارت راه و شهرسازی پیگیر دریافت منابع برای توسعه حمل و نقل ریلی از درآمدهای نفت و گاز نیست، زیرا حمل و نقل ریلی در کاهش آلودگی هوا موثر است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای آخوندی؛ شما اعتقادی به خرید کالای ایرانی ندارید و به جای خرید ریل از کارخانه اصفهان، اقدام به واردات ریل از کشورهای ترکیه، چین و هند کردید و حجم قراردادها در زمینه حمل و نقل ریلی با کشور ترکیه حدود 80 میلیون یورو بود که این موضوعات با شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مغایرت دارد.
وی گفت: تولیدات داخل کشور از استاندارد لازم برخوردار هستند و باید به محصولات داخلی در توسعه حمل و نقل ریلی توجه شود.
قاضی پور خطاب به آخوندی ادامه داد: شما اعتقادی به دو خطه کردن راه آهن ها زیاد ندارید؛ به چه دلیل با وجود گذشت سالیان بسیار راه آهن های تهران- بندرعباس و تهران – تبریز هنوز دوخطه نشده اند؟
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:در بودجه سال 92 بحث اینکه راه آهن شهر قم به بیرون شهر منتقل شود، مطرح شد؛اما شما در این زمینه اقدام نکردید، این در حالی است که مردم منطقه نیروگاه قم از لحاظ مالی قشر ضعیف هستند و شما با وجود موضوعات مذکور به فکر خرید هواپیما از آمریکا و کشورهای دیگر هستید.
وی تصریح کرد: سوال بنده از وزیر راه و شهرسازی در تاریخ 23 خرداد 95 مطرح شد، اما با وجود اینکه شما مطابق آیین نامه قسم خورده اید، زودتر در این رابطه اقدام نشد.
قاضی پور افزود:از هفته گذشته که بحث سوال بنده از وزیر راه و شهرسازی مطرح شد، ریل گذاری نقده به ارومیه آغاز شده است! قطار مراغه با وجود اینکه از سال 80 عملیات آن شروع شده است و باید در سال 88 به اتمام می رسید و در سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی مقرر شد این پروژه در اردیبهشت ماه سال جاری به اتمام برسد، اما هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید علت بی برنامگی ها در بخش حمل و نقل ریلی مشخص شده و در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.
ظرفیت ۵ سال آینده تولید ریل در ایران را یکجا خریداریم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس امروز یکشنبه 29 فروردین و طی پاسخ به سوال و طی پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که از علل بی‌برنامگی در بخش حمل و نقل ریلی پرسیده بود، گفت: یکی از اهداف اصلی ما در وزارتخانه اتصال شبکه راه‌آهن به مترو بود.
وی با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه‌اش جهت انتقال ایستگاه‌های راه‌آهن همدان و ارومیه از خارج شهر به داخل، خاطرنشان کرد: یک بند از برنامه ششم توسعه مربوط به راه‌آهن حومه‌ای است؛ چراکه هرروز یک میلیون نفر میان حومه شهر تهران و مرکز در تردد هستند و ما برای همه نقاط در حومه تهران خط آهن ویژه به سمت شهر فراهم کرده‌ایم.
آخوندی با ذکر این نکته که در طول دوران مدیریت خود در وزارت راه 150 واگن مسافری برای راه‌آهن فراهم کرده و راه‌آهن‌های حومه‌ای برای شهرهای اصفهان، تبریز و... در دست احداث است، گفت: می‌کوشیم حمل و نقل حومه‌ای به سمت مرکز شهر را به ریل منتقل کنیم و این در تاریخ کشور سابقه نداشته است.
وی از تلاش برای اتصال خط آهن میان ایران، عراق، افغانستان و ترکمنستان به شبکه ریلی آسیایی سخن گفت و با اشاره به تلاش وزارت راه جهت توسعه حمل و نقل ترکیبی میان دریا و بندر عنوان داشت: کوشیده‌ایم همه بنادر را همزمان با ساخت به شبکه ریلی متصل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری سهم کمتر از 8 درصدی ریل در حمل و نقل کشور، گفت: در عرض این 4 سال این سهم به 11 درصد رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در دوران مدیریت خود عملکرد حمل و نقل ریلی در کشور از 32 میلیون تن در سال به 43 میلیون تن در سال و سهم ریلی از ترانزیت از 4.4 درصد در سال 91 به 13 درصد در سال 95 رسیده است.
آخوندی اظهار داشت: واگن‌های با عمر 45 سال را کنار گذاشته‌ایم و امسال نیز در نظر داریم واگن‌هایی با عمر 35 سال را از حمل و نقل ریلی خارج کنیم.
وی با اعلام اینکه امسال دو هزار واگن نو وارد شبکه ریلی کشور شده است، گفت: برای تکمیل راه‌آهن حومه‌ای برای شهر تهران دو میلیارد دلار بودجه نیاز است و این رقم برای راه‌آهن حومه‌ای در کل کشور عدد بسیار بزرگی خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وزارت راه برای توسعه حمل و نقل ریلی به سمت فاینانس رفته و برای اولین بار بخش خصوصی را وارد این حوزه کرده است، گفت: ما آمادگی داریم تا 5 سال آینده هر چقدر در ایران ریل احداث شود، آن را یکجا خریداری کنیم.

برنامه وزارت راه برای ایمن کردن راه ها چیست/وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از تولید ملی چه برنامه ای دارد؟
نادر قاضی پور پس از توضیحات وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی هیچ اشاره ای به قرارداد تولید داخل و ایجاد اشتغال برای جوانان و اجرای اقتصاد مقاومتی نکرد، افزود: برنامه وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از تولید ملی چیست، سالانه گزارش شده که بین 16 تا 32 هزار نفر در تصادفات جاده ای کشته می شوند، برنامه وزارت راه برای ایمن کردن راه ها چیست.
وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها در تصادفات جاده ای بی سرپرست شده و عده زیادی معلول می شوند،ادامه داد: بهزیستی و کمیته امداد به دلیل بی کفایتی برخی مسئولان با مشکل جدی مواجه می شوند و بی توجهی نسبت به ایمن کردن خطوط حمل و نقل سبب تصادفات جاده ای می شود.
قاضی پور یادآور شد:"واگن سازی پارس اراک"،" واگن سازی ابهر و خرمدره"، "واگن سازی زرند"، وضعیت خوبی ندارند، باید این سوال را پرسید که اشتغال و تولید ملی کجا است.
وی با بیان اینکه قرارداد با لوکوموتیوسازی های داخلی کجا است،افزود: سوال بنده سیاسی نیست؛بلکه مربوط به چندین ماه پیش و در بُعد نظارتی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به درپیش بودن روز "کارگر" تصریح کرد: تمام قراردادهای وزیر راه و شهرسازی ضد تولید و وارداتی است؛لذا بنده از توضیحات وزیر راه و شهرسازی قانع نشده ام.
نمایندگان از توضیحات آخوندی درباره سیستم حمل و نقل ریلی قانع شدند
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 29 فروردین) مجلس شورای اسلامی از توضیحات آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال "نادر قاضی پور" درخصوص علت ضعف در سیستم حمل و نقل ریلی کشور با 73 رأی موافق، 92 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در جلسه قانع شدند.

جریان سوال قاضی پور از آخوندی چه بود؟

براساس این گزارش"نادر قاضی پور"درجلسه کمیسیون عمران مجلس در مورخ 9 شهریور 95 در سوال خود از "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:زمانی که وزیر نبودید کشته شدن مردم در جاده ها را مورد انتقاد قرار می دادید،ولی الان که مسئول مستقیم موضوع هستید و یکی از راه حل های کاهش تصادفات جاده ای توسعه حمل و نقل ریلی است، چرا به عقاید قبلی خود عمل نمی کنید؟
نماینده مردم ارومیه ادامه داد: به عنوان مثال راه آهن ارومیه قرار بوده که در سال 88 افتتاح شود، ولی هنوز برنامه افتتاح مشخص نیست. ما به مردم وعده داده ایم و باید برای پروژه ها برنامه زمانبندی بدهیم.
در ادامه نشست، "عباس آخوندی "وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال قاضی پور، ضمن اعلام اینکه راه آهن در صدر برنامه های ریلی دولت قرار دارد،به عملکرد و برنامه های ریلی وزارت راه و شهرسازی به ویژه توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای از جمله ارتقای جابجایی سالیانه مسافر از 1.8 میلیون نفر به 4.8 میلیون نفر و هدفگذاری 7 میلیون نفر در سال، تراک بندی 1500 کیلومتر از خطوط ریلی و هدفگذاری تراک بندی کل شبکه تا پایان سال 96 و اقدامات انجام شده در رفع گلوگاه های ریلی ای که ظرفیت بالقوه 42 میلیارد تن کیلومتری شبکه ریلی کشور را به 25 میلیارد تن کیلومتر کاهش داده اشاره کرد.
براساس این گزارش؛در نهایت "نادر قاضی پور" از پاسخ های وزیر راه و شهرسازی قانع نشد، بنابراین کمیسیون قلمرو سوال را ملی تعیین نمود و مقرر کرد تا در نشست علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۹۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سید علی یزدی‌خواه نماینده مردم، تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی از تدوین نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خبر داد که در آن به تصمیمات برای تقسیمات جدید کشوری و تعرض به یکپارچگی شهرستان ری اعتراض شده است.

بیشتر بخوانید
وحیدی: توجه ویژه به مسایل امنیت داخلی یکی از مهمترین وظایف وزارت کشور است

متن این نامه که به امضای جمعی از نمایندگان تهران رسیده به شرح ذیل است:
جناب آقای دکتر وحیدی
وزیر محترم کشور

سلام علیکم؛
با صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص)؛ همانگونه که استحضار دارید، ملک ری یکی از کهن ترین شهرهای جهان با قدمت بیش از 8 هزار سال بوده و شیخ البلاد و عروس جهان اسلام با هویت تاریخی، تمدنی و مذهبی خود با تعبیر زیبای رهبر فرزانه انقلاب به عنوان قبله تهران معرفی گردیده است.

پیرو اخبار واصله در خصوص طرح تشکیل استانهای تهران غربی و شرقی، تاکید می گردد طرح مذکور به هیچ وجه نباید منجر به جابجایی محدوده جغرافیایی فعلی شهرستان ری و بخش‌های پنجگانه مرکزی، کهریزک، فشافویه، قلعه نو، خاوران، محدوده فرودگاهی حضرت مام(ره) و منطقه ویژه اقتصادی ری گردد.

هرگونه تغییر و جابجایی در محدوده سیاسی کنونی، علاوه بر صدمه به هویت و تاریخ این شهرستان، خسارات جبران ناپذیری بر سرمایه های مادی و معنوی مردم ولایت مدار شهرستان ری وارد و موجبات اعتراض شدید اهالی و ساکنین را فراهم می آورد.

لذا تقاضامند است دستور فرمائید از هرگونه تغییر و جابجایی در محدوده جغرافیایی شهرستان ری احتراز و قبله تهران بدون کوچکترین خدشه و به صورت یکپارچه در حریم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) حفظ گردد و جزیی از استان تهران مرکزی باقی بماند.

بدیهی است با توجه به مطالبات مردمی جهت تحقق این مهم، از همه اختیارات و ظرفیت های قانونی مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد گردید.

اخیرا معاون سیاسی وزیر کشور از ادامه روند تشکیل استان تهران شرقی خبر داد و گفته بود این تقسیمات فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده و بر اساس قانون باید در دولت و مجلس بررسی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228587 برچسب‌ها تهران

دیگر خبرها

  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور
  • اعتراض شدید نمایندگان تهران به وزیر کشور در خصوص هرگونه تعرض به یکپارچگی شهرستان ری
  • اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • خودداری اریک تن هاخ از پاسخ به پرسش خبرنگاران منتقد