گزارش آماری از پرفروشترینهای سینما در سال 95
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۷۰۰۱۴
در دو ماه پایانی سال 1395 دو فیلم «سلام بمبئی» و «خوب، بد، جلف» بیشترین میزان فروش را بدست آوردند و استانهای اصفهان، خراسان رضوی و قم بیشترین تعداد تماشاگر را در یکی از ماههای پایانی سال جذب کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در گزارشی اطلاعات به دست آمده از فروش بهمن و اسفند 95 را اعلام کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این آمار نسبت به ماههای مشابه در پنج سال گذشته رشدی 50 درصدی داشته است.
طبق آمار و اطلاعات به دست آمده از 294 سالن سینمای کشور در بهمنماه 95، 1میلیون و 219 هزار و 866 نفر به سینما رفتند که این میزان بیشترین فروش در بین ماههای مشابه در 5 سال گذشته را رقم زده است. بر اساس این گزارش، میزان فروش سینماهای کشور در بهمنماه 95 بالغ بر 75 میلیارد ریال بوده است.
معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در این گزارش اعلام کرده است: با وجود اینکه جشنواره فیلم فجر در بهمنماه برگزار شد، اما بینندگان سینمای ایران نسبت به ماه مشابه در سال قبل، رشدی 47 درصدی داشتهاند. این در حالی است که بینندگان سینمای ایران نسبت به ماه گذشته 29 درصد کاهش داشتند.
در بهمن ماه 95 تعداد 27 اثر در 47839 سانس در 294 سالن به نمایش درآمد که «سلام بمبئی» با فروش بیش از 21 میلیارد ریال در صدر جدول فروش قرار گرفت و 28 درصد از کل فروش بهمن را به دست آورد.
رتبه دوم فروش مربوط به فیلم «هفت ماهگی» با مبلغی بالغ بر 14 میلیارد ریال و 19 درصد از کل فروش است. در نمودار زیر سهم هر یک از آثار به نمایش درآمده در ماه بهمن 95 به صورت درصدی نشان داده شده است.
در بهمن ماه و بین استانهای مختلف کشور، «بیشترین حجم فروش سینما در استان تهران» بود که با در اختیار داشتن 43 درصد از سالنهای سینمایی کشور، 54 درصد از کل فروش سینمای کشور را به خود اختصاص داد و پس از آن با فاصلهای قابل توجه استانهای خراسان رضوی با 13 درصد و اصفهان با 8 درصد قرار دارند. «کم ترین فروش این ماه» مربوط به استانهای اردبیل و سمنان بود که 1/0 درصد از فروش کل کشور به دست آمد.
براساس اطلاعات به دست آمده از نسبت تماشاگر/سالن، مشاهده میشود که استانهای اصفهان، خراسان رضوی و قم با توجه به تعداد سالن، حجم تماشاگر بیشتری را در سینماهای خود جذب کرده اند تا بالاتر از استان تهران، که در رده اول فروش بوده قرار بگیرند.
همچنین قابل توجه است که به نسبت، مردم استانهای اصفهان، خراسان رضوی، البرز و قم بیش از میانگین کشوری در سینماها حضور یافتند و کمترین حضور به نسبت جمعیت در استان های اردبیل و کرمان مشاهده میشود.
نسبت تماشاگران سینما به جمعیت هر استان 2 در بهمن95
همچنین اسفندماه 95 نیز از بیشترین میزان فروش طی 5 سال گذشته برخوردار بوده است.
سینمای ایران در این ماه بیش از 92 میلیارد و هشتصد میلیون ریال فروش داشته است و توانسته بیش از یک میلیون و 377 هزار نفر تماشاگر را به خود جذب کند. اسفند 95 شاهد افزایش سالنهای سینما نیز بوده است. در اسفند 303 سالن فعال و مجهز به سیستم مکانیزه فروش داشته که این تعداد در بهمن رقم 294 سالن بوده است.
در اسفند 95 سینماهای کشور 28 اثر را به نمایش گذاشتند که پرفروش ترین فیلم «خوب، بد، جلف» با فروش بیش از 48میلیارد و 965 میلیون ریال در صدر جدول فروش قرار گرفت. این فیلم 53 درصد از کل فروش اسفند 95 را به دست آورد.
پس از این فیلم، انیمیشن «مبارک» میزان 10 درصد از کل فروش این ماه را به دست اورد. مجموع سانسهایی که طی این ماه به نمایش 28 اثر سینمایی اختصاص یافت بالغ بر 510/51 سانس بوده است.
اما بالاترین نسبت تماشاگر/سالن در استانها، استان زنجان با جذب 915/7 نفر برای هر سالن بود و بالاترین نسبت جمعیت و تماشاگر، استان تهران با 6درصد از کل جمعیت بوده است.
سینماهای ایران در اسفند 95 در حالی فروش خود را به 9 میلیارد تومان رساندند که این میزان فروش رشدی 50 درصدی نسبت به ماه مشابه خود در سال گذشته را نشان می دهد.
میزان فروش سینمای ایران در ماه های اسفند سالهای 1395-1392
در اسفندماه نیز مانند ماههای گذشته، وضعیت سینما در استانهای کشور بر اساس شاخصهای مختلفی چون تعداد بیننده، تعداد سالن، تعداد صندلی، فروش/بیننده، فروش/صندلی، سهم از فروش، سهم از بیننده، سهم از سالن و سهم از صندلی تقریبا با تغییرات در رتبه ها همراه است و استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان در بالاترین رده ها قرار دارند. و استانهای زنجان، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری با توجه به تعداد سالن خود، حجم تماشاگر بیشتری را در سینماهای استان جذب کردهاند تا بالاتر از استان تهران، که در رده اول فروش بوده قرار بگیرند.
نسبت تماشاگران سینما به جمعیت هر استان در اسفند 1395
بر اساس آمار، 6درصد از جمعیت استان تهران در اسفندماه به سینماها رفتند که به نسبت میانگین کل کشور رقم بالایی است، زیرا در کل کشور به طور میانگین، 8/1 درصد از مردم در این ماه به سینماها رفتند. همچنین قابل ذکر است مردم استانهای خراسان رضوی، البرز، اصفهان و قم بیش از میانگین کشوری در سینماها حضور یافتند و کمترین حضور به نسبت جمعیت هم در استانهای لرستان و سیستان و بلوچستان مشاهده می شود.
بر اساس گزارش معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، میزان هزینه تماشاگران در این ماه، و به عبارتی متوسط نرخ بلیت نسبت به ماه قبل کمی کاهش داشته و به رقم 7/6 هزار تومان رسید که نسبت به میانگین قیمت بلیت در بهمن ماه اندکی افزایش داشته است. همچنین تعداد تماشاگران سینما در این ماه نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرده است.
منبع: فرارو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۷۰۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمیتواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
فیلم سینمایی «مست عشق» به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی محصول مشترک ایران و ترکیه است که به رابطه مولانا با شمس تبریزی پرداخته و تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، عشق او به خدا را به تصویر کشیده است. پارسا فیروزفر، شهاب حسینی، حسام منظور، هانده آرچل، بوراک توزکوپاران، بوران کوزوم از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
«مست عشق» درگیر ظاهرسازی شده است
رضا منتظری کارشناس و منتقد سینما درباره فیلم سینمایی مست عشق کاری از حسن فتحی صحبت کرد و گفت: موضاعات عرفانی و تاریخی به دلیل سایه سنگین معناییای که دارند در چنبره فرمول های درام نویسی خیلی دشوار و سخت میتوانند به تصویر کشیده شوند؛ به همین دلیل اغلب فیلمهایی که در این حوزه شاهد آنها هستیم یا معناگراهای سطحینگر هستند یا فقط شاهد یک سری ظاهر سازی و زرق و برقهای تاریخی در طراحی صحنه ، لباس یا جلوههای ویژه هستیم.
وی ادامه داد: از این رو مهم ترین مسئله و معضل « مست عشق» این است که بیش از مقوله مهم درام پردازی و فیلمنامه نویسی درگیر ظاهر سازی شده است. این فیلم سینمایی درگیر این است که طراحی صحنه، لباس با شکوه و هنروران فراوانی داشته باشد؛ اما در سطحی ترین اتفاقات ممکن لنگ است یعنی برای مثال دوبله فوقالعاده ضعیفی دارد و نمیتواند مخاطب را جذب خود کند.
این منتقد سینما افزود: در «مست عشق» جلوههای بصری فاجعه است و من مانده ام چنین فیلمی که برایش هزینه شده و خارج از کشور تولید شده است چطور به جلوههای بصری توجه نداشته است که این یک موضوع بسیار بسیار عجیب است.
وی تصریح کرد: شما فرض کنید یک ساعت از فیلم گذشته اما هنوز درام شکل نگرفته است و مخاطب متوجه نمیشود که قرار است چه داستانی را دنبال کند و نمیداند داستان مرگ شمس را دنبال کند یا داستان عشق علاءالدین به دختر مولانا و یا قصه زندگی مولانا را دريابد. تنها یک روایت کلاسیک و خطی میتوانست کمک شایانی به روند فیلم و ارتباط گیری مخاطب با اثر کند اما آنقدر فیلمنامه ناقص بود که با فلش بکهای پی در پی و آمدن به زمان حال نمیتواند مخاطب را جذب کند.
فکر نمیکردم «مست عشق» دچار پراکنده گویی باشد
منتظری منتقد سینما گفت: همچنین یک نکتهای که دوست دارم بگویم این است که از مسائلی که باعث شد خود من به سینما بروم و وقت بگذارم این بود که فکر میکردم حسن فتحی با توجه به آثار خوبی که در کارنامه هنری اش دارد، یک درام پرداز متبحری است؛ فکر نمیکردم چنین اثری را ببنیم که اینقدر دچار پراکنده گویی باشد.
وی درباره آمار گیشه و جذب مخاطبان ادامه داد: من فکر میکنم اگر بخواهیم به دلایل جذب مخاطب اشاره کنیم و بگوییم چرا این فیلم پر فروش شده است، چند مسئله داریم. یک اینکه داستان شمس و مولاناست، اصولا اساتید و بزرگان ادبی و مفاخر فرهنگی، هنری، نظامی و سیاسی مورد توجه هستند و مخاطب خاص خود را دارند و برای مردم جالب است که داستان شمس و مولانا را ببینند. مورد بعدی اینکه کسانی مانند پارسا پیروزفر و شهاب حسینی قاعدتا هنوز برای بخشی از جامعه اهمیت دارند و بخشی از مخاطبان برای این افراد به سینما میروند. ضمنا هفت نفر از بازیگران مست عشق ترک هستند و سریالهای ترکی فارسی زبان توانسته بخشی از مردم را علاقهمند به سریالهای ترکی کند و مردم علاقه مند باشند که بروند چنین اثری را از پرده سینما ببنید. چهارمین نکته این است که مردم سابقه خوبی از کارهای تاریخی آقای فتحی دارند و این باعث میشود که مردم این اثر را خارق العاده ببنیند و به تماشای آن بنشینند. نکته مهم بعدی این است که تولید مشترک با دیگر کشورها که اصولا از نظر فرهنگی نزدیک به هم هستیم، همیشه میتواند جذاب باشد.
این منتقد افزود: همه این موارد که ذکر کردم توانسته است دست به دست هم بدهد و فیلم را پرفروش کند اما این پرفروش شدن فیلم اصلا مهم نیست زیرا مدتها است که سینمای ایران به طور بیمارگونه ای اسیر عدد و رقم و فروش شده است و این به این دلیل است که یک سری از مدیران فرهنگی خواسته اند یکی سری آمار را ارائه کنند و اوضاع و احوال سینمای را خوب نشان دهند. این درحالی است که اوضاع و احوال سینما فوقالعاده خراب است و فیلم سینمایی «مست عشق» ثابت میکند که هر فروش بالایی دلیل بر کامل بودن یک اثر نیست.
جسارت فیلمسازان برای به تصویر کشیدن زندگی بزرگان!
منتظری عنوان کرد: نکته مهم تری دارم که خیلی برایم اهمیت دارد و حقیقتا دلم میسوزد این است که این ظرفیتها و پتانسیلهای مهممان را از دست میدهیم و شما فرض کنید در جشنواره گذشته فیلم فجر دست بر روی بسیاری از بزرگان و مفاخر گذاشتیم و فیلمهای فوقالعاده دم دستی از آن عزیزان تولید کردیم و متاسفانه مست عشق نيز همین است و ظرفیت مهمی مانند شمس و مولانا به هدر میرود که هیچ حدی برایشان نمیتوان متصور شد. من نمیدانم فیلمسازان ما چطور به خودشان اجازه میدهند که سردستی بیایند زندگی بزرگان را به مبتذلترین و نگران کننده ترین شکل به تصویر بکشند و واقعا چه کسی، چه مسئول، چه نهاد و چه ارگانی باید جلوی چنین اتفاقی را بگیرد؟ به هرحال میتوانم در یک جمله بگویم که یک پول بسیار زیادی به هدر رفته و یک اثر بدون پروداکشن ساخته شده است که قطعا به هیچ عنوان نمیتواند در آثار تاریخی سینمای ایران به ماندگاری برسد.
وی بیان کرد: در رابطه با وقایع یا اتفاقات تاریخی مثلا همچنان جنگ نفتکش های محمد بزرگنیا را اسم میبریم و قطعا توفان شن جواد شمقدری در ذهنمان میآید اما واقعا مست عشق فیلمی نیست که یک دهه بعد کسی از آن فکت بیاورد و از آن به عنوان فیلمی یاد کند که در زمانی تولید و اکران شد.
این منتقد سینما افزود: یک اثر زمانی در ذهن میماند که یک داستان فوق العاده داشته باشد و یا کارگردانی قوی داشته باشد و یا بازیهای فوق العاده ای را ببینیم. برای مثال در این فیلم از اسم بهرام رادان استفاده شده است اما حقیقتا، واقعا و انصافا ما از این بازیگران بازیهای درخشان تری را دیدیم که مست عشق نمیتواند حتی در رتبه دهم چنین فیلمهایی جای بگیرد؛ حتی مست عشق در کارنامه خود آقای فتحی هم نمیتواند فیلم قابل تاملی محسوب شود. پس چطور میتوانیم توقع داشته باشیم که چنان فیلمی برای مخاطب ماندگار شود! نه چنین اثری تنها برای سرگرمی است. پیش از این مد بود که برای دیدن فیلمهای کمدی و خنده به سینما میرفتند اما اکنون اینگونه نیست. مست عشق نه در کارنامه هنری بازیگران و نه در کارنامه کاری کارگردانش اثر قابل قبولی نیست، پس نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که چنین کاری در ذهن مخاطب ماندگار شود.
دوبله «مست عشق» سطحی است
منتظری کارشناس سینما گفت: بخش عمده این فیلم بازیگران ترک زبان دارد اما دوبله این کار خیلی سطحی است. ما سریالهای ترکی با دوبلههای خوب داشتیم اما این دوبله به چهره و کلا بازی بازیگر نمینشیند و این موضوع غیر قابل باور است. نمیخواهم بگویم این فیلم آسیب است اما آسیب هم میتواند از دو منظر باشد؛ یک اینکه آن پتانسیل مهم مفاخر و بزرگان را زیر سوال میبرد و دوم اینکه مردم را بیشتر از فیلمهای تاریخی دور میکند که این خیلی بد است اما اینکه بخواهم بگویم این فیلم به سینمای ایران آسیب زد نه اینگونه نیست، زیرا آنقدر فیلمهای بد دیدیم که این اثر آنقدر هم بد نیست.
وی درباره مجوز فیلمنامه «مست عشق» و دیگر آثار بیان کرد: من واقعا برای شورای محترم فیلمنامه، شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش تاسف میخورم و متاسفم که نمیدانم واقعا به چه چیزی نظر میدهند؟ و آیا واقعا بحث ممیزی فیلمها برایشان مهم است؟ و آیا بخش کیفیت فیلمنامه ام برایشان مهم است که مجوزی که فیلمنامه میگیرد یک کار خوب و ارزشمندی باشد؟ واقعا دلم میخواهد یک روزی پاسخگو باشند و اساس مجوز دادنشان را برایمان بگویند و یک تجدید نظر بر روی رفتار شورای پروانه ساخت داشته باشیم و امیدوارم روی بحث کیفیت هم کار کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر