Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@12:14:55 GMT

ازدواج‌های فامیلی از عوامل اصلی افزایش معلولیت

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۷۰۰۸۹

ازدواج‌های فامیلی از عوامل اصلی افزایش معلولیت

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: در جنوب کرمان به دلیل ازدواج‌های فامیلی و عدم یا ضعف رعایت مسائل ایمنی معلولیت بیش از مناطق و استان‌های دیگر است.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، استان کرمان با جمعیت 3 میلیون و 300 هزار نفر دارای 170 هزار معلول است که در مراکز سازمان بهزیستی استان کرمان دارای پرونده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استان از نظر تعداد و شدت معلولیت نسبت به سایر نقاط کشور آمار بالاتری دارد، یکی از عواملی که به افزایش و عدم کنترل معلولیت‌ها به ویژه در مناطق محروم جنوب کرمان دامن زده است، عدم دسترسی افراد به مراکز توانبخشی در این مناطق است.

در همین رابطه عباس صادق‌زاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان در گفت‌وگو با فارس‌ اظهار داشت: افزایش شدت و تعداد معلولیت را در سطح استان کرمان داریم و این استان بیش از سایر نقاط کشور دارای معلول است و به همین دلیل از منابع داخلی کرمان، درمانگا‌‌ه‌های توان‌بخشی را در سراسر استان راه‌اندازی کردیم.

در ادامه گفت‌وگوی تفصیلی عباس صادق‌زاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان را با «خبرگزاری فارس» می‌خوانید.

فارس: استان کرمان چه تعداد معلول دارد

عباس صادق‌زاده: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده 10 درصد از افراد هر جامعه‌ای دچار معلولیت هستند، جمعیت استان کرمان حدود 3 میلیون و 300 هزار نفر است که چنان چه حداقل 10 درصد این تعداد دارای معلولیت باشند، استان کرمان دارای 330 هزار نفر معلول با شدت‌های مختلف است.

البته این درصد از معلولیت در هر جامعه شامل معلولیت خفیف و کم اهمیت تا معلولیت‌های شدید است به عنوان مثال چنان چه ناخن دست یک فردی دچار یک اشکال باشد، معلولیت محسوب می‌شود هر چند شدت معلولیت بسیار کم باشد.

170 هزار معلول در استان کرمان شناسایی شده است

افرادی از بین این 10 درصد معلول در جامعه نیازمند خدمات هستند و دولت و سازمان‌های حمایتی باید در این زمینه فعال باشد.

اکنون در استان کرمان به 170 هزار معلول دارای شدت‌های مختلف خدمات حمایتی ارائه می‌شود که حتی برخی معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی نیستند.

آن دسته که شدت معلولیت‌شان پایین است از خدمات درمانگاهی و خدمات مددکاری استفاده می‌کنند، حدود 77 هزار معلول زیر حمایت سازمان بهزیستی استان کرمان قرار دارند که از خدمات مستقیم بهره‌مند می‌شوند و از این تعداد 3 هزار نفر معلولیت شدید دارند.

پیشگیری از معلولیت و آسیب‌های اجتماعی سیاست اصلی بهزیستی

فارس: فعالیت‌های اصلی اداره کل بهزیستی استان کرمان در چه محورهایی است

یکی از سیاست‌هایی که سازمان بهزیستی بر عهده دارد، بحث پیشگیری و یکی از اهداف مهم این سازمان پیشگیری از بروز معلولیت‌ها، آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد است.

بنابراین سازمان بهزیستی با برنامه‌ریزی و پیگیری این موضوعات به دنبال کاهش خطرات است، یکی از موضوعاتی که شدیداً به پیشگیری نیاز دارد، معلولیت‌هاست.

فارس: بهزیستی کرمان چه اقداماتی در بحث پیشگیری از معلولیت‌ها انجام داده است.

در مباحث ژنتیکی، اقدامات بسیار خوبی از سوی این سازمان در سال 95 انجام شده است، قانون غربالگری و مشاوره ژنتیکی در بین زوج‌های جوان از استان کرمان نیز پیگیری و اجرایی شده است.

در جنوب استان کرمان به دلیل ازدواج‌های فامیلی و عدم یا ضعف رعایت مسائل ایمنی معلولیت بیش از مناطق و استان‌های دیگر است، بنابراین در این مناطق بحث پیشگیری نیازمند توجه مضاعف است.

لزوم احیای تشکیلات تخصصی در سازمان بهزیستی

اکنون دلایل مختلفی وجود دارد که لازم و ضروری است تا هر چه سریع‌تر تشکیلات تخصصی سازمان بهزیستی احیا شود تا افرادی که در زمینه‌های توان‌بخشی دارای تخصص هستند به سمت و پست تخصصی خود باز گردند و بتوان از تخصص این نیروها در مراکز توان‌بخشی استفاده مفید کرد.

فارس: عدم دسترسی افراد آسیب‌دیده به مراکز فیزیوتراپی چگونه موجب افزایش معلولیت می‌شود

این موضوع بسیار ساده است، چنان چه شخصی از یک اندام مانند دست دچار شکستگی و یا آسیب شود، می‌تواند با فیزیوتراپی طی زمان‌بندی معین بخش قابل توجهی از توان آن اندام را بازگرداند، اما چنان چه آن فرد از خدمات توان‌بخشی محروم باشد، فعالیت ناحیه آسیب دیده مختل و به دنبال آن عضلات تضعیف شده و به مرور زمان توانمندی ناحیه آسیب دیده به طور کلی از بین رفته و در نهایت فرد معلول می‌شود.

این معلولیت را تا پایان زندگی به همراه دارد و همین مسئله در مورد افراد دچار ضایعه نخاعی و سایر معلولان صادق است.

فارس: برای رفع مشکل عدم دسترسی به خدمات توانبخشی در سال‌های اخیر چه اقداماتی از سوی بهزیستی استان کرمان انجام شده است

آمار معلولیت در کرمان بیش از سایر نقاط کشور است و بسیاری از معلولان استان از مستضعفان و سرپرستان خانواده هستند که به دلیل عدم دسترسی به مراکز توان‌بخشی هر ساله به شدت معلولیت‌شان افزوده می‌شود.

به همین دلیل از منابع داخلی استان کرمان در بسیاری از شهرستان‌ها درمانگاه‌‌های توان‌بخشی راه‌اندازی می‌شود و مراکز توانبخشی که قبلاً در برخی شهرستان‌ها فعال بوده‌اند، راه‌اندازی مجدد و تقویت شده‌اند، اصلی‌ترین و بزرگترین مرکز توان‌بخشی در مرکز استان یعنی شهر کرمان است.

راه‌اندازی و تقویت مراکز توان‌بخشی جیرفت، کهنوج و قلعه‌گنج

در شهرستان‌های جنوب شرقی استان کرمان که از محرومیت بیشتری رنج می‌برند، برای کنترل معلولیت و به دلیل اهمیت موضوع به هر نحوی که شد، مراکز توان‌بخشی را راه‌اندازی و تقویت کردیم تا بتوانیم از افزایش معلولیت در این شهرستان‌ها جلوگیری کنیم.

از جمله مراکزی که مجددا، فعال و تقویت شد می‌توان به دو مرکز توان‌بخشی شهرستان جیرفت و کهنوج اشاره کرد که مرکز شهرستان جیرفت در آینده نزدیک با تأمین فضا گسترش می‌یابد.

همچنین تجهیزات کاملا جدید برای مرکز شهرستان قلعه‌گنج خریداری شده و تجهیزات این مرکز پیشرفته‌تر از مراکز شهرستان‌های هم‌جوار است.

خدمت‌رسانی مرکز فیزیوتراپی قلعه‌گنج

فارس: مرکز فیزیوتراپی شهرستان قلعه‌گنج به کدام قشری از مردم خدمات ارائه می‌کند

مرکز توان‌بخشی شهرستان قلعه‌گنج به همه معلولان و کم‌توان‌ها خدمات ارائه می‌کند، یعنی حتی افرادی که در سن سالمندی به خدمات فیزیوتراپی یا توان‌بخشی نیازمند هستند، می‌توانند از این مرکز بزرگ و پیشرفته استفاده کنند.

این مرکز از هر نظر کامل و آماده خدمات‌رسانی به معلولان است و با هماهنگی فرمانداری قلعه‌گنج توانستیم از فضای بلااستفاده یک بیمارستان، این مرکز را برای خدمات‌رسانی به مردم آماده کنیم.

از سوی دیگر تأمین نیروی انسانی و کادر مجرب و متخصص و به ‌کارگیری آنها در این مراکز انجام شده است، البته این مرکز منتظر یک مقام کشوری است تا به صورت رسمی‌ افتتاح شود.

البته فعالیت و خدمات‌رسانی این مرکز به مردم از هفته جاری آغاز می‌شود و منتظر مراسم افتتاحیه نمی‌شود.

25 درصد افراد آسیب دیده نیازمند خدمات توان‌بخشی هستند

فارس: حدودا چه تعدادی از مردم متقاضی استفاده از مرکز توان‌بخشی شهرستان قلعه‌گنج هستند

جمعیت شهرستان قلعه‌گنج با احتساب 300 روستای تابعه آن حدود 80 هزار نفر است که از این تعداد حدود یک هزار و 600 معلول در اداره بهزیستی شهرستان قلعه‌گنج تشکیل پرونده داده‌اند.

خدمات فیزیوتراپی مختص به افراد معلول نیست، زیرا هر شخصی که دچار سانحه و یا به هر دلیلی دچار ضایعات اندام می‌شود به فیزیوتراپی نیاز دارد.

بنابراین به هر شخصی از جمعیت 80 هزار نفری شهرستان قلعه‌گنج بنا به نظر پزشک خدمات فیزیوتراپی و توان‌بخشی ارائه می‌شود با توجه به ارزیابی‌ها حدود 20 تا 25 درصد افرادی که دچار ضایعات اندامی شوند، به خدمات توان‌بخشی نیازمند جدی هستند.

بنابراین باید گفت این مرکز مختص به معلولان نیست، بلکه همه افرادی که به خدمات توان‌بخشی نیازمند هستند، می‌توانند از این مرکز استفاده کنند.

خدمات رایگان فیزیوتراپی در مرکز قلعه‌گنج

فارس: مرکز فیزیوتراپی شهرستان قلعه‌گنج چه خدمات ویژه‌ای به معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی می‌دهد

این مرکز به معلولانی که زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند، خدمات رایگان توان‌بخشی ارائه می‌کند، البته افرادی که زیر پوشش سازمان بهزیستی نیستند، اما بضاعت مالی ندارند به تشخیص مددکار، خدمات‌رسانی به آنها رایگان است.

افرادی که نیازمند خدمات توان‌بخشی هستند و توان مالی دارند هم می‌تواند با تعرفه دولتی از خدمات این مرکز استفاده کنند.

فارس: قبل از اینکه مرکز فیزیوتراپی در شهرستان قلعه‌گنج افتتاح شود، مردم از کجا و چگونه از خدمات توان‌بخشی استفاده می‌کردند

هزینه کار درمان و فیزیوتراپی بسیار سنگین است و به همین دلیل در گذشته سازمان بهزیستی حاضر بود که خدمات توان‌بخشی را از مراکز خصوصی خریداری و در اختیار افراد زیر پوشش این سازمان به صورت رایگان قرار دهد.

البته به دلیل دوری مسیر، مردم رغبتی برای استفاده از این مراکز نشان ندادند و در نهایت شاهد افزایش شدت یا تعداد معلولیت‌ها بودیم، بنابراین با راه‌اندازی مراکز توان‌بخشی در اکثر شهرستان‌های استان کرمان دسترسی مردم به این مراکز آسان‌تر شده است.

فارس: سازمان بهزیستی چه اقدامات دیگری برای بازگرداندن معلولان به جامعه انجام داده است

توانمندسازی معلولان در سازمان بهزیستی مطرح و به آن توجه شده است، بسیاری از معلولان استان کرمان که به اشکال مختلف مانند اشتغال یا تسهیلات بانکی یا معرفی به کارخانه‌ها و در نهایت اشتغالزایی آنها را مستقل کرده و از چرخه حمایتی خارج کرده‌ایم.

البته تعداد این افراد بسیار کم است، یعنی تعداد افرادی که به حمایت‌های سازمان بهزیستی نیازمند هستند و افرادی که مستقل شده‌اند، تناسبی ندارد و امیدواریم با نگاهی که در برنامه ششم وجود دارد در مقوله افزایش مستمری معلولان شاهد بهبود وضعیت معلولان استان کرمان باشیم.

انتهای پیام/

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

R30411/P30411/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۷۰۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟

رشد قد یک کودک به عوامل زیادی بستگی دارد که جنسیت، ژنتیک و عوامل محیطی از جمله مهم‌ترین این عوامل به شمار می‌رود و با توجه به اینکه افزایش قد یکی از دغدغه‌های افراد به شمار می‌رود، تغییر شرایط محیطی می‌تواند عامل موثری برای افزایش قد باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسیاری از والدین در سنین رشد فرزندشان به دنبال راه‌های افزایش قد هستند، البته این تلاش محدود به والدین نیست، حتی بسیاری از افراد بزرگسال که از قدشان راضی نیستند هم دنبال راه‌های برای بلندتر شدن هستند؛ عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو روی قد تأثیر می‌گذارند.

ژنتیک با علم امروزی به طور دقیق قابل تغییر نیست، اما با این حال شرایط محیطی مؤثر بر رشد قد در اختیار انسان‌ها است، بنابراین هر فردی می‌تواند با غلبه بر شرایط محیطی به ایده‌آل‌ترین حد ممکن قد خود برسد؛ عوامل متعددی در قد نهایی کودک نقش دارند و تصور می‌شود که عوامل ژنتیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد از قد نهایی فرد و عوامل محیطی خاصی مانند تغذیه و ورزش هم درصد باقی‌مانده را تعیین می‌کنند.

عوامل مؤثر بر افزایش قد

چندین عامل وجود دارد که می‌تواند قد شما را به صورت مثبت یا منفی تحت تأثیر قرار دهد، به طور کلی می‌توان این فاکتورها را به صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

۱. عوامل ژنتیکی

در بیشتر موارد، قد شما توسط عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود، با این حال، اگر والدین شما هر دو قد کوتاه یا متوسط داشته باشند، به این معنی نیست که شما به همان سرنوشت دچار خواهید شد، قد یک ویژگی چندژنی است، به این معنی که تحت تأثیر طیف وسیعی از ژن‌ها قرار دارد.

هیچ راهی برای محاسبه دقیق قد تا بزرگسالی وجود ندارد، اما می‌توانید از این فرمول ساده برای تخمین پتانسیل قد خود استفاده کنید:

قد پیش بینی شده سانتی متر = (جمع قد والدین شما + ۱۳ اگر پسر هستید یا - ۱۳ اگر دختر هستید) / ۲

پاسخی که می‌گیرید قد پیش بینی شده شما به اضافه یا منهای ۱۰ سانتی متر است، به خاطر داشته باشید که اگر این فقط یک تخمین تقریبی است، اما هنوز هم باید به قد نهایی که شما می‌رسید بسیار نزدیک باشد.

۲. عوامل غیر ژنتیکی

سایر عوامل غیر ژنتیکی نیز می‌توانند در پتانسیل رشد شما تأثیر بگذارند، بیشتر این عوامل توسط محیط تعیین می‌شود که فرد در حین رشد با آن در ارتباط است، قد بلند بودن با رشد همراه است؛ بنابراین، عواملی که مانع از رشد می‌شوند، تأثیر یکسانی بر قد شما نیز دارند.

برخی از عوامل غیر ژنتیکی که بر قد شما تأثیر می‌گذارد عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض دود تنباکو در هنگام جنینی بیماری در دوران کودکی یا بلوغ کیفیت مراقبت والدین پس از زایمان وزن کم هنگام تولد تغذیه مناسب

تغذیه صحیح و کامل، عاملی است که می‌تواند در افزایش قد مؤثر باشد، تغذیه هم در دوران جنینی و هم در دوران بلوغ و بزرگسالی بر افزایش قد مؤثر است؛ افرادی که از سوءتغذیه رنج می‌برند، افرادی قد کوتاه هستند، زیرا نیازهای بدنشان تأمین نشده است، به‌خصوص وجود روی در رژیم غذایی عامل مؤثر بر افزایش قد است.

بیماری‌های پس از تولد

فرد بیمار نیاز به سوخت و ساز بیشتری دارد تا با عوامل بیگانه و بیماری‌زا مقابله کند؛ استراحت کردن و رژیم غذایی که تأمین کننده نیاز یک بیمار باشد باعث می‌شود فرایند رشد متوقف نشود.

عوامل محیطی

شرایط محیطی که یک فرد از بدو تولد تا بزرگسالی در آن قرار دارد بر سلامت بدن و میزان رشد قد و حتی افزایش وزن هم تأثیر گذار است، نوزادی که وزن و قد پایین هنگام تولد دارد یا بعد از تولد مورد مراقبت مناسب قرار نمی‌گیرد یا نوزادی که در معرض دود سیگار قرار دارد نمی‌تواند شرایط رشد مناسب داشته باشد، پس احتمال اینکه قد بلندی نداشته باشد بیشتر است.

تأثیر تمرینات کششی بر قد کودکان

انجام حرکات کششی در افزایش قد کودک بسیار تأثیرگذار است و حتی ساده‌ترین حرکات نیز می‌تواند در روند رشد قد مؤثر باشد؛ چند تمرین ساده کششی را از کودکی به فرزند خود آموزش دهید تا به برنامه روزانه‌ی فعالیت‌های او تبدیل شود، همین چند حرکت ساده روند رشد قد را سرعت می‌بخشد؛ کشش در جهت ستون فقرات، به بهبود وضعیت رشد کودک کمک می‌کند.

یکی از حرکات کششی مؤثر و در عین حال ساده، در حالت نشسته انجام می‌شود، کودکتان بعد از نشستن باید پاها را از هم فاصله دهد و سعی کند که با انگشتان دست، پنجه‌ی پای خود را بگیرد، در حرکت دوم از کودک خود بخواهید که در حالت ایستاده به دیوار بچسبد و تا جایی که می‌تواند خودش برای رسیدن به نقاط بالاتر دیوار بالا بکشد؛ با این روش ماهیچه‌های پا خوب کشیده و تقویت می‌شوند.

تأثیر بارفیکس برای افزایش قد

استفاده از میله بارفیکس و آویزان شدن از آن به دلیل کشش فوق‌العاده‌ای که ایجاد می‌کند، چند دهه است که برای افزایش قد توصیه می‌شود، بیشتر کودکان با یک‌بار امتحان، شیفته آویخته شدن از این میله و معلق ماندن خواهند شد.

آویزان شدن از میله بارفیکس به کشیدگی ستون فقرات کمک بسیاری می‌کند و به همین دلیل سبب افزایش قد کودک می‌شود، علاوه بر آویزان شدن، از کودکتان بخواهید که از طریق قدرت بازوها، خودش را بالا بکشد و چانه‌اش را به بالای میله برساند، هر دوی این تمرین‌ها سبب تقویت عضلات بازوها و کمر می‌شود.

تأثیر طناب زدن در افزایش قد کودک

پرش با طناب یک ورزش سرگرم‌کننده است که برای بچه‌ها بیشتر به یک بازی شبیه است، اما انجام این ورزش روی کل بدن از جمله عملکرد قلب و افزایش قد اثر مثبت دارد، در واقع با هر باری که کودک شما با طناب می‌پرد، کل بدن او کشیده می‌شود و در نتیجه این ورزش سرگرم‌کننده به رشد قدی کودک کمک خواهد کرد، طناب زدن یک تمرین شگفت‌انگیز برای سیستم قلب و عروق است و علاوه بر افزایش قد به حفظ سلامت و تقویت فعالیت بدنی کودک می‌کند.

مکمل‌های هورمون رشد

یکی از راه‌های افزایش هورمون رشد ،استفاده از مکمل‌های هورمون رشد است؛ مکمل‌های هورمون رشد انسانی که به عنوان آزادکننده‌های HGH نیز شناخته می‌شوند، مکمل‌های غذایی هستند که به افزایش سطح HGH در بدن کمک می‌کنند و هورمون رشد یکی از عوامل اصلی رشد قد در افراد است.

بهترین قرص‌های HGH شامل پیش سازهای هورمون رشد هستند که به غده هیپوفیز کمک می‌کنند تا به طور طبیعی HGH بیشتری آزاد کند، مکمل‌های هورمون رشد مزایای دارند، با این حال عوارض بالقوه‌ای هم دارند که باید در نظر بگیرید، از این رو به هیچ عنوان از این مکمل‌ها بدون مشورت پزشک اطفال، برای کودک خود استفاده نکنید.

دقت کنید که تنها یکی از این موارد برای رشد و افزایش قد کودک کافی نیست؛ کودک باید تغذیه سالمی داشته باشد، خوب بخوابد، ویتامین دی کافی جذب کند و ورزش و فعالیت کافی داشته باشد.

افزایش قد تا چه سنی امکان پذیر است؟

قد مناسب برای پسران ۱۵ ساله به ارث و سن بلوغ آنان بستگی دارد، رشد قد پسرها دیرتر شروع می‌شود و حتی بعد از بلوغ و تا اواخر نوجوانی هم ادامه دارد، راه‌های افزایش قد در ۱۵ سالگی برای پسران داشتن تغذیه مناسب و حاوی مواد مغذی در کنار ورزش کردن و حرکات کششی و تقویتی است.

با توجه به اینکه بلوغ دختران در سنین پایین‌تری اتفاق می‌افتد، توقف رشد در آن‌ها زودتر صورت می‌گیرد، راهکار پیشنهادی برای افزایش قد دختران، تفاوتی با راهکارهای پسران ندارد و مبتنی بر تغذیه صحیح و ورزش کردن است.

کد خبر 748682

دیگر خبرها

  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه ناوگان هوایی
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان درتوسعه ناوگان هوایی
  • اعلام عوامل کاهش سرقت در کرمان
  • آغاز زندگی مشترک دو زوج ناشنوا در سلامت شهر
  • آیا دریافت وام ازدواج دوم واقعیت دارد؟ / آیا دو بار می‌توان وام ازدواج گرفت؟ 
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد