ضروری است مسئولیت بنیاد سینمایی فارابی بازتعریف شود
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۷۰۷۷۱
سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی بیباک؛ بخش مهمترین عناوین:
محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی ظهر دوشنبه ۲۸ فروردین ماه ۹۶، از بنیاد سینمایی فارابی بازدید و با مدیران این بنیاد دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش بیباک، محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، ظهر دوشنبه ۲۸ فروردین ماه ۹۶، از بنیاد سینمایی فارابی بازدید و با مدیران این بنیاد دیدار و گفتگو کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این بازدید، علیرضا رضاداد مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی، رمضانعلی حیدری خلیلی معاون فناوری و توسعه و جلیل اکبریصحت مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدمهدی حیدریان را همراهی میکردند.
در ابتدای جلسه مشترک رییس سازمان سینمایی با مدیران بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش مدیرعامل این بنیاد، ضمن خوشامدگویی و خیر مقدم به محمد مهدی حیدریان و همراهان گفت: محمد مهدی حیدریان از السابقون مدیریت سینمای ایران است و از بدو تاسیس بنیاد فارابی در دهه ۶۰، حضوری فعال در مدیریت سینمای کشور داشته و تسلط کافی به اهداف، وظایف و چالشهای نهادهای سینمایی و این بنیاد دارد. در مدت مسئولیتم در بنیاد فارابی هم در جلسات هیات امنا بنیاد و هم در سایر ملاقاتها و نشستها از تجربیات و مشورتهای او بهرهمند شدهام.
وی به ظرفیتهای نهادی بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد و افزود: در سه سال اخیر، با تحول در رویکردهای بنیاد، تلاش کردهایم تا همسو با تحولات سینما و توفیقات سینمای ایران در سطح ملی و بینالمللی، یار و همراه سینماگران باشیم.
تابش در ادامه گفت: رویکرد بنیاد در این مدت با نگاه تحولگرایانه بوده و خوشبختانه برای تحقق انضباط مالی اقدامات خوبی انجام شد.
وی افزود: در حوزه سینمای حرفهای، مسئولیت سنگینی بر عهده بنیاد فارابی است که با درک شرایط موجود توانستیم ضمن تعامل سازنده با خانه سینما و سایر موسسات سازمان سینمایی، مشارکت دیگر نهادهای موثر سینمایی را نیز جلب کنیم و فارغ از جناحگرایی، چتر حمایتهای بنیاد فارابی را وسعت ببخشیم.
تابش عنوان کرد: از سال گذشته چند سرفصل در حوزه تحول ساختار و نیروی انسانی بنیاد طراحی کردیم که بخشی از آن اهداف محقق شده و بخشی نیز در دست اجرا است. بنیاد سینمایی فارابی بیش از ۳۰ سال است که آغاز به کار کرده و در حوزههای ملی و بینالمللی نیز بسیار اثرگذار بوده، ولی متاسفانه در مقاطعی متناسب با تحولات سینمای جهان، نیاز سینمای ایران را نتوانسته است به خوبی پاسخ دهد و توان خود را در برخی از عرصهها بهروز رسانی کند. در این ۲ سال تلاش کردیم با همدلی و هم فکری و با راه اندازی مجدد شورای پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی بتوانیم نقطه نظرات صاحب نظران را در تصمیمگیریهای اخیر، لحاظ کنیم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گفت: مدیریت جدید در این ۲ سال تلاش کرده تا متناسب با ظرفیتی که میتوان برای سینمای ملی خلق کرد همدلانه و با مدارا کارهای را به سرانجام برساند و به لحاظ کمی و کیفی نیز با همه کم مهریهایی که در این مدت به این بنیاد شد عملکرد قابل قبولی داشته و ضمن توفیقات بینالمللی، ۱۲ سیمرغ در جشنواره فیلم فجر سال ۹۵ به آثاری که بنیاد حمایت کرده بود، تعلق گرفت. خوشبختانه آقای حیدریان با نگاه تحول در سینما آمده است و در این مدت سعی کردیم دیدگاه تحولگرایانه ریاست جدید سازمان سینمایی از جمله مدیریت سینما در سطح کلان را به اجرا درآوریم.
وی در پایان بیان کرد: توفیقات سینمای ایران در افزایش مخاطب داخلی و حضور موفق جهانی در سینما را ارج میگذاریم و اطمینان دارم با مدیریت متمرکز و همدلی میان جامعه اصناف سینمای ایران و نهادهای سینمایی میتوان به برنامهها و افقهای مد نظر ریاست سازمان رسید. امیدوارم دوره جدید مدیریت سینما دوره پیشرفت، عملگرایی و هم افزایی باشد.
سپس محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی نیز در این جلسه با قدردانی از زحمات انجام شده در مدیریت کنونی بنیاد سینمایی فارابی گفت: تلاشهای صورت گرفته در مسیر تحول است اما با برنامهریزی و اهداف بلند مدت باید گامهای تحول بلندتر برداشته شود.
وی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان شخصیت حقوقی از موثرترین اجزای ساختار سینما از بدو تاسیس تاکنون بوده و نقش بیبدیل و غیر قابل انکاری در سینمای کشور داشته است. کارهایی در فارابی صورت گرفته که میتوان گفت بدون آنها، سینما در چنین شرایطی نبود، عملکرد بنیاد سینمایی فارابی باعث شد تا در سالهای آغازین انقلاب صاحب سینما شویم که این یک اصل و اساس است.
حیدریان عنوان کرد: بنیاد سینمایی فارابی و سایر موسسههای تابعه و ساختار سازمان سینمایی در صورتی که ثابت بمانند؛ یعنی اینکه عملکرد ما اشتباه بوده و آن موسسه موثر نخواهد بود. هر کدام از این مجموعهها چنانچه مدتی در حوزه وظایف و ساختاری که انجام میدهند، ثابت باشند یقیناً ضعفی دارند، چرا که سینما یک امر ثابت نیست و اگر چنین نبود تاکنون مضمحل شده بود.
وی در ادامه گفت: سینما یک خاصیت ذاتی و توانایی درونی دارد و مرتب مشغول باز تولید و باز تعریف خود است و با مختصات جدید و متفاوتتر از قبل تعریف میشود و در جامعه به حیات خود ادامه میدهد و مانند خیلی از صنعتها که ماندگاری آنها در نیازسازی است و به سرعت با توجه به ارتباطی که با مخاطبش برقرار میکند، نیازهای متفاوت و جدیدی را تعریف میکند و سپس دست به تامین آن میزند. به همین دلیل ساختارهایی که برای مدیریت سینما در نظر گرفته میشود هم باید درک کافی و هم عملکرد درستی وجود داشته باشد در غیر این صورت، در برخی از بخشها دچار مشکل خواهیم شد و چون متصل به هم هستیم کل سینما دچار مشکل خواهد شد.
رییس سازمان سینمایی افزود: به زعم من بنیاد سینمایی فارابی همچنان نقش حیاتی و جدی را باید ایفا کند و در حرکت رو به جلو و متناسب با حرکت جهانی سینما، تاثیرگذار باشد، به همین دلیل ضروری است با همکاری مدیران بنیاد و هماهنگ با سایر موسسات و بخشهای سازمان سینمایی، مسئولیت بنیاد فارابی باز تعریف شود.
ضروری است با همکاری مدیران بنیاد و هماهنگ با سایر موسسات و بخشهای سازمان سینمایی، مسئولیت بنیاد فارابی باز تعریف شودوی تا کید کرد: در بخش سینمای حرفهای باید تلاش کنیم سینما را به جایگاهی برسانیم که حیات طبیعی و رو به جلو پیدا کند. ضعف اصلی سینما، گرفتار شدن در بن بست مرزها است. در حالی که سینما برای اینکه به پیشرفتهای لازم برسد باید بینالمللی شود. سینما اگر در منطقه خود گرفتار شود نه در محیط خود و نه در مخاطبان بالفعل سینما تاثیرگذار نخواهد بود. در این مقطع، اصلیترین ستونها و بخشهای ایجاد سینمای جدید و پویا باید پیریزی شود و در بیرون بردن سینما از بن بستی که در آن گرفتار است تلاش خواهیم کرد، بخش عمدهای از شناسایی راهکار و برنامهریزی برای عبور سینمای حرفهای از این وضعیت، بر عهده بنیاد فارابی خواهد بود.
رییس سازمان سینمایی دامه داد: اگر سینمایی مطابق با استانداردهای تکنولوژیکی، زیبایی شناسانه و فرهنگ ملی داشته باشیم، خروج از این بنبست آسانتر است پس باید در تعامل حرفهای با سینمای دنیا و همکاری به شکل مشارکتی و همچنین استفاده از مزیتهای یکدیگر در شبکه بینالمللی تولید و پخش سینما قرار بگیریم.
حیدریان در ادامه گفت: جشنوارههای بین المللی نباید مقصد فیلمسازان باشد بلکه معبر فیلمسازان برای ورود به بازارهای جدید است، برای خروج از بنبستها نیازمند حضور در جشنوارههای جهانی هستیم، ولی با این هدف که حضور در جشنواره باید به عنوان یک معبر و ایستگاه بین راه که باید از آن عبور کنیم، تلقی شود که در ادامه به حضور در بازار و دیده شدن توسط مردم دنیا منتهی شود. جشنوارهها به عنوان وسیله کمک میکنند تا به هدف مورد نظر یعنی گرفتن سهم بیشتر از نیاز تصویری دنیا برسیم.
رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: بنیاد فارابی نیز با تعریف هدف و بعد استخراج برنامه و پروژههایی که خواهد داشت از همین جمله «گرفتن سهم از نیاز تصویری دنیا» آغاز میکند و از این پس هر فعالیتی پیش از آنکه در بخش سینمای حرفهای عملیاتی شود باید با این رویکرد در بنیاد فارابی بررسی شود.
وی با اشاره به ضرورت همگرایی موسسات سینمایی افزود: اگر بنیاد فارابی نسبت خودش را با انجمن سینمای جوانان، یا سینماشهر، یا مدرسه ملی سینما یا موسسه رسانههای تصویری و سایر موسسهها نتوانست تعریف ارگانیک کند پس در مییابیم که برنامهریزی انجام شده دارای نقص و اشکال است. ما در این دوره سعی میکنیم به این سمت حرکت کنیم که هر برنامهای توسط یکی از موسسه و سازمانها ترسیم شد حتماً متناسب با هدف مورد نظر گنجانده شود و بعد نسبت آن با سایر موسسات سازمان سینمایی استخراج شود.
حیدریان توانمندسازی بخش خصوصی در سینما را جزو اولویتهای این سازمان برشمرد و ادامه داد: سازمان سینمایی خود را مکلف میداند تا هر زمانی که بخش خصوصی نیازمند است و ضعفی از خود نشان میدهد اقدام به برطرف کردن آن کند و بر توانمند کردن آن بخش کوشا باشد چرا که سازمان سینمایی و موسسههای تابعه متولی برخی امور هستد نه متصدی آن. برای رسیدن به سینمای حرفهای باید ساختار صنفی، حرفهای شود. سینمای حرفهای در دنیا معمولاً توسط موسسات و شخصیتهای حقوقی اداره میشود که دارای ۲ ویژگی توانایی و مسئولیتپذیری هستند.
حیدریان بر جایگاه بنیاد سینمایی فارابی در حمایت و راهبری سینمای حرفهای تاکید کرد و افزود: نقش بنیاد سینمایی فارابی در جهت کمک به استقرار سینمای حرفهای در بخش خصوصی در نسبت با گذشته باید پر رنگتر شود، همچنین بنیاد فارابی در شناسایی بخش خصوصی توانمند و حمایت از آن ایفای نقش میکند و نیز برای موفقیت بخش خصوصی سینما تلاش بیشتری خواهد شد.
در این جلسه علیرضا رضاداد دبیر سیاُمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، رمضانعلی حیدریخلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، جلیل اکبری صحت مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی، مهدی پیماندار خزانهدار بنیاد سینمایی فارابی، مسعود احمدیان معاون فرهنگی و پژوهشی، امیر اسفندیاری معاون بینالملل، محسن شمس معاون بازرگانی و پشتیبانی تولید، محمدرسول صادقی مشاور مدیرعامل و مدیر روابطعمومی، محمدحسن مهدویان مدیر امور اداری، ناصر باکیده مدیر دفتر امور جشنوارهها، رضا آژ مدیر تشریفات و امور رفاهی، مهدی شکریآذر مدیر فنآوری اطلاعات و سعید افراسیابی مدیر بخش آموزش بنیاد سینمایی فارابی حضور داشتند.
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۷۰۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
به گزارش همشهری آنلاین، علی درخشنده که سال ۱۳۹۸ نخستین فیلم بلندش را با نام «دشمنان» در جشنواره فیلم فجر رونمایی کرده بود، درباره معرفی فیلمش و تاخیر در اکران آن پس از حدود پنج سال بیان کرد: «همسایه شما، زهره» یک تریلر - درامای روانشناختی درباره زنی با یکسری پیچیدگیهای ذهنی و رواننژندی است که سبب میشود به اقداماتی پیرامون خودش دست بزند و شاید مشابه آن را به شکلی امروز هم در جامعه ببینیم. البته من فیلم را پنج سال قبل ساختم ولی در آن زمان هم چنین مسائلی دیده میشد. حتی یادم میآید وقتی ماجرای مرحوم بابک خرمدین پیش آمد و بعدها شنیدیم که پدر و مادرش بجز او چند نفر دیگر را هم کشته بودند، تشابهاتی نسبت به آنچه من در فیلم روایت کرده بودم، دیده میشد که این موضوع از نگاه کردن به جامعه نشأت میگرفت.
او افزود: داستان دیر اکران شدن فیلم هم در دو سال اول پس از ساخت، بخاطر شیوع کرونا بود که پخش و اکران همه فیلمها را تحت تاثیر قرار داد. در آن مقطع پخش جهانی در اولویت ما بود که در همان زمان، فیلم من و «تومان» مرتضی فرشباف به جشنوارههای شناخته شدهای همچون «شبهای سیاه تالین» راه پیدا کردند، گرچه شاید من عجله کردم چون بسیاری از جشنوارهها در آن دوران برگزار نشدند. بعد از آن هم مسائل دیگری پیرامون من و تهیهکننده فیلم (مجید برزگر) پیش آمد که مجوز نمایش فیلم را تحت تاثیر قرار داد و با وجود اینکه فیلم پروانه نمایش داشت، تاکید شد که باید آن را دوباره ببینند البته در نهایت همه مسائل برطرف شد.
وی درباره اینکه آیا خودش تصمیم گرفته فیلمش را در گروه هنر و تجربه اکران کند گفت: اگرچه اوضاع سینما در گذشته هم چندان خوب نبود اما در همان سالها برخی پخشکنندهها میگفتند باوجود آنکه بازیگری به عنوان ستاره در فیلم نیست، باز هم میتوان این فیلم را در سینمای بدنه اکران کرد در حالی که الان شرایط سینما آنقدر تغییر کرده که به سختی میتوان چنین فیلمی را در سینمای بدنه و کنار این تعداد کمدی اکران کرد. از سوی دیگر گروه هنر و تجربه دو سالی است که از فیلم من پشتیبانی کرده و پیگیریهایی را بابت به اکران رسیدن فیلم انجام داده، به همین دلیل به گفته بسیاری از کارشناسان مربوط، اکران در این بسته و شرایط مناسبتر بود و من هم دوست داشتم فیلمم را روی پرده ببینم تا اینکه بخواهم آن را اکران آنلاین کنم.
درخشنده که این روزها در تدارک ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی است، درباره تغییر نام فیلمش از «دشمنان» به «همسایه شما، زهره» نیز توضیح داد: اسم فیلم را تغییر دادم چون با توجه به شرایط فعلی تصور کردم «زهره» میتواند مثل یکی از همسایههای ما باشد که کنار ما زندگی میکند؛ ضمن اینکه تدوین فیلم را هم در بخشهایی تغییر داده بودم و بهتر بود نام آن هم جدید باشد. البته در این چند سال باز هم فیلم به فهرست مقدماتی چند جشنواره همچون ادینبورگ و شانگهای راه پیدا کرد اما صادقانه به آنها اطلاع دادم که با وجود تدوین دوباره و تغییرات در فیلم آن را یک بار در شبهای سیاه تالین نمایش دادهام. اینها سبب شد که خوشحال باشم از اینکه فیلم هنوز زنده است و تاریخ مصرف ندارد.
رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند در «همسایه شما، زهره» به ایفای نقش پرداختهاند. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «شیوا گفت: همهش احساس میکنم شهاب هر شب داره از پشت این درختها بهمون نگاه میکنه! و زهره به آهستگی سرچرخاند سمت پنجره.»
کد خبر 847476 منبع: ایسنا برچسبها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران