Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-07@11:40:48 GMT

عوارض نشستن طولانی مدت دانش آموزان کنکوری

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۷۱۴۰۱

عوارض نشستن طولانی مدت دانش آموزان کنکوری

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: از آنجا که هر وضعیتی به صورت طولانی مدت و بدون حرکت می‌تواند سبب بروز آسیب‌های جدی و گاهی پایدار در مفاصل و ستون فقرات شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن علمی فیزیوتراپی ایران؛ رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در آستانه برگزاری اولین همایش بین‌المللی و بیست و هشتمین همایش سالانه فیزیوتراپی ایران گفت: از آنجا که هر وضعیتی به صورت طولانی مدت و بدون حرکت می‌تواند با خسته کردن عضلات و ایجاد کشش مداوم رباط‌ها و اعمال فشار بر مفاصل سبب بروز آسیب‌های جدی و گاهی پایدار در مفاصل و ستون فقرات شود، توجه به نحوه مطالعه خصوصاً طولانی نیازمند توجه بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر محمدعلی محسنی بندپی افزود: نشستن طولانی مدت در حالی که سر به سمت پایین و جلو خم می‌شود، سبب کوتاهی عضلات جلوی گردن و ضعف و اسپاسم عضلات عمقی و پشتی گردن شده و قوس گردن را از حالت طبیعی خارج می‌کند.
محسنی بندپی گفت: وقتی قوس طبیعی گردن از بین می‌رود و فشار بر روی دیسک‌ها و رباط‌ها افزایش می‌یابد، درد گردن و در صورت فشار بر روی ریشه های عصبی درد بازوها و دست‌ها ظاهر می‌شود و خواب رفتگی و گزگز و مورمور را در دست‌ها ایجاد می‌کند.
وی افزود: بروز گره‌های عضلانی در اثر اسپاسم طولانی مدت این عضلات و سردرد و تهوع به تبع آن از دیگر عوارض این قبیل نشستن های غلط و طولانی مدت است.
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، ادامه داد: ستون فقرات خصوصاً در ناحیه مهره‌های چهارم و پنجم و اول خاجی به علت وضعیت 90 درجه و تحمل وزن تنه بسیار آسیب پذیر بوده و مستعد بیرون زدگی دیسک بین مهره ای و درگیری عصب سیاتیک است.
محسنی بندپی گفت: نشستن طولانی خصوصاً با کمی چرخش تنه و یا اعمال وزن غیرقرینه بر طرفین لگن هم چرخش لگن نسبت به استخوان خاجی را ایجاد می‌کند که اختلاف طول پاها و درد ناحیه بالای باسن را در پی خواهد داشت، مهره‌های پشتی به علت وضعیت خمیده طولانی مدت می توانند دچار تغییر شکل به صورت قوز پشتی شده و به مرور وضعیت تنفسی فرد را دچار اختلال کند.
وی همچنین افزود: قوز پشتی سبب فشار بر روی دنده ها و التهاب غضروف انتهایی آنها و یا اسپاسم عضلات بین دنده‌ای می‌شود که بسیار دردناک بوده و تنفس و تحرک را برای فرد دشوار می سازد.
محسنی بندپی گفت: از دیگر وضعیت های پرخطر برای مطالعه روی شکم خوابیدن است. در این وضع تنه با ستون کردن آرنج ها بالا قرار می گیرد و یا دست ها زیر چانه واقع می شوند. این وضعیت، در طولانی مدت فشار را بر روی مفاصل پشتی ستون فقرات اعمال کرده و با سایش غضروف مفصلی سبب آرتروز و یا قفل شدن این مفاصل می‌شود.
وی افزود: به دانش آموزان توصیه می شود هر 15 تا 20 دقیقه وضعیت مطالعه خود را تغییر دهند، همچنین، هنگام مطالعه، کتاب یا رایانه در مقابل سر و چشم‌ها قرار گیرد تا سر خم نشود و تمرین‌های ایزومتریک و کششی را با مشاوره فیزیوتراپی آموزش دیده و هر 4 تا 5 ساعت مطالعه آن‌ها را انجام دهند.
هشتمین همایش سالانه انجمن فیزیوتراپی ایران 3 تا 5 خرداد در هتل المپیک برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۷۱۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل علاقه دانش آموزان به نجوم چیست؟ + فیلم

علم نجوم یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های علمی در ایران محسوب می‌شود که شخصیت‌های مطرح و صاحب نامی در این حوزه فعالیت داشته اند. مسئول رصدخانه ماهانی از انگیزه‌های دانش آموزان برای ادامه در این رشته که این میراث از گذشته به ما رسیده است می‌گوید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ناهنجاری گوژپشتی چگونه مشخص و درمان می‌شود؟
  • ناهنجاری گوژپشتی چگونه تشخیص و درمان می‌شود؟
  • ثبت‌ نام کلاس‌اولی‌ها از فردا آغاز می‌شود
  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از فردا آغاز می‌شود
  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه
  • ارزیابی رسانه‌های عبری از وضعیت بد نتانیاهو/ خواب از چشم بی بی گرفته شده!
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه آغاز می‌شود
  • دلیل علاقه دانش آموزان به نجوم چیست؟ + فیلم
  • دانش آموزان دیجیتالی، کلافه از امر و نهی ها