Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@12:04:14 GMT

۱۰ روش توصیه شده برای ترک گناه

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۷۲۹۲۸

۱۰ روش توصیه شده برای ترک گناه

هرگاه نفسش او را وسوسه نمود بلافاصله از جا برخیزد و خود را چنان سرگرم عمل مثبتى نماید كه اندیشه عمل زشت را از یاد ببرد. مثلا به ورزش با دوستان خود بپردازد به مسجد و نماز جماعت یا دعا برود به دیدار دوستان یا نزدیكان خوب خود بشتابد به كارهاى عادى زندگى؛ مانند: خرید مایحتاج و ... بپردازد.

سرویس سبک زندگی: دین مبین اسلام همانند سایر ادیان الهی توصیه هایی جهت رشد انسان در مسیر تعالی و تكامل دارد كه قسمتی از آن ها دستوراتی مبنی بر ترك اعمالی است كه گناه نامیده می شوند و مشخص هم هستند و در این میان بزرگان دین و آموزه‌های اسلامی نیز توصیه هایی را در مورد روش های ترك گناه بیان كرده اند كه در اینجا به مواردی از آن اشاره می‌كنیم:

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
توجه به قبح و زشتى آن عادات(به گناه) از نظر عقل.۲. در نظر گرفتن كیفرى كه از نظر شرع بر آن مترتب گردیده است.(محاكمه كردن نفس و توجه دادن آن به عقوبت گناه و سلب توفیقات و دور شدن از رحمت الهی)۳. داشتن اراده‏اى محكم در جهت رفع آن عادات كه نشانه همت بالا و بلند انسان در روى آوردن به فضایل و دورى از رذایل است.۴. استمداد از خداوند متعال با دعا و نیایش و توسل به ائمّه اطهار(علیهم السّلام)خداوند متعال در قرآن كریم می‌فرماید:وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ یزَكِّی مَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ(نور/۲۱)و اگر فضل و رحمت الهی بر شما نبود، هرگز احدی از شما پاک نمی‌شد؛ ولی خداوند هر که را بخواهد تزکیه می‌کند، و خدا شنوا و داناست!و همچنین می‌فرماید:َلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیطَانَ إِلَّا قَلِیلًا(نساء/۸۳)و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عده کمی، همگی از شیطان پیروی می‌کردید (و گمراه می‌شدید).بنابراین باید توجه داشته باشیم كه خداوند متعال كه دستور بر ترك گناه داده است، خود نیز انسان را در این امر یاری می‌كند.۵. جایگزین سازى اعمال و عادات نیكو؛ مانند: شركت دائمى در نماز جماعت، خواندن نماز شب، زیارت اهل قبور، دعا.براى آگاهى بیشتر ر . ك : «چهل حدیث امام» و «معراجالسعاده».۶. هرگاه نفسش او را وسوسه نمود بلافاصله از جا برخیزد و خود را چنان سرگرم عمل مثبتى نماید كه اندیشه عمل زشت را از یاد ببرد. مثلا به ورزش با دوستان خود بپردازد به مسجد و نماز جماعت یا دعا برود به دیدار دوستان یا نزدیكان خوب خود بشتابد به كارهاى عادى زندگى؛ مانند: خرید مایحتاج و ... بپردازد.۷. مطالعات خود را پیرامون معاد عذاب گناه و... افزون سازد.۸. از شركت در محیط‌هاى آلوده كننده و همنشینى با دوستان ناباب بپرهیزد.۹. عوامل تحریك كننده پیرامون خود را حتى‏‌الامكان از بین ببرد.۱۰. سعى كند هیچ گاه در تنهایى نماند.۱۱. همه روزه با خداى خود مشارطه كند كه مرتكب گناه نشود و هم از او مدد جوید و شبانگاه به محاسبه اعمال خود بپردازد. پس اگر ترك گناه كرد خدا را سپاس گوید و باز مدد جوید و اگر خداى نخواسته خلاف كرد استغفار كند و تصمیم بگیرد كه مجددا ترك كند.۱۲. عادات خوب را مانند شركت دائمى در نماز جماعت و ... تقویت كند. چه با نفى عادات زشت راه كسب اعمال شایسته باز شده و در شعاع تكرار و تلقین و میل شدید به آنها عادات خوب در نفس ظهور فعلى پیدا خواهد كرد. امیرالمومنین(ع) فرموده است: «غیروا العادات تسهل علیكم الطاعات؛ عادات [زشت] را تغییر دهید پیروى از [فرمان‏‌هاى] خدا بر شما آسان مى‏‌شود»، (شرح غرر، ج ۴، ص ۳۸۱) و «بغلبه العادات الوصول الى شرف المقامات؛ با غلبه و چیره شدن بر عادت‌‏هاى [زشت [رسیدن به مقامات بلند آسان مى‌شود»، (شرح غرر، ج ۳، ص ۲۲۹).

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۷۲۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

"عمره مفرده" چه اعمالی دارد؟


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، با صدور مجوز پروازهای هواپیمایی ایران از سوی عربستان و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سازمان حج و زیارت، نخستین گروه از زائران عمره مفرده، بامداد روز دوشنبه سوم اردیبهشت عازم سرزمین وحی شدند و پس از 5 روز اقامت در مدینه منوره و زیارت مرقد رسول الله(ص)، ائمه بقیع و شهدای احد شب گذشته در مسجد شجره حاضر شده و لباس احرام بر تن کردند؛ پوشیدن لباس احرام، اولین عمل از اعمال عمره است که با نیت کردن و گفتن تلبیه محقق می‌شود. 

عمره مفرده از 7 عمل تشکیل شده است که به ترتیب شامل احرام، طواف، نماز طواف، سعی، تقصیر یا حلق، طواف نساء و نماز طواف نساء است؛ احرام از مهمترین واجبات حج تمتع و عمره به شمار می‌رود و ترک عمدی احرام، حج و عمره را باطل می‌کند.

هر یک از اعمال عمره واجبات و شرایطی دارد؛ بر این اساس در مرحله نخست باید در یکی از میقات‌ها و به نیت عمره مفرده احرام بست و عازم مکه مکرمه شد. 

اعمال دوم و سوم عمره طواف عمره و نماز آن است که با طهارات از حدث و خبث باید انجام شود. 

چهارمین عملی که عمره‌گزاران باید انجام دهند انجام 7 سعی بین صفا و مروه است که قرآن مجید آن را از شعائر الهی معرفی کرده و در آیه: 158 سوره بقره در باره آن چنین گفته است: إِنَّ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللَّهَ شَاکِرٌ

بعد از پایان یافتن سعی، به قصد انجام فرمان خداوند بزرگ، مردان باید حلق یا تقصیر کنند و زنان تقصیر؛ حلق تراشیدن موی سر، و تقصیر چیدن مقداری از ناخن یا موی سر است.

 

اعمال ششم و هفتم، طواف نساء و به جا آوردن نماز آن است که کیفیت و شرایط آن مانند طواف زیارت و نماز آن است. طواف نساء و نماز آن مختص مردها نیست بلکه بر زنان و اطفال ممیز نیز واجب است.

با انجام اعمال مذکور، مناسک عمره به پایان می‌رسد و زائر به طور کل از احرام خارج می‌شود و هر آن‌چه که به واسطه احرام عمره مفرده حرام شده بود از این حیث حلال می‌شود. 

دیگر خبرها

  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد
  • تنفس ۲۰ دقیقه‌ای جلسه صحن مجلس برای اقامه نماز
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بیضا
  • واکنش دوستان بازیگر زن سریال نون خ به چهره و ظاهرش (فیلم)
  • تبریک تولد بهرام رادان به سبک محسن کیایی!
  • برپایی نماز جماعت باشکوه توسط معترضان مقابل کاخ سفید + ویدئو
  • لحظاتی تماشایی از نفس بازغی در پشت صحنه گناه فرشته (فیلم)
  • "عمره مفرده" چه اعمالی دارد؟
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه