Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گرچه موسسه تحقيقاتي هوش فرازميني (SETI) که به عنوان يکي از پروژه هاي تحقيقاتي «ناسا» در زمينه موجودات فرازميني فعاليت مي کند، سال گذشته ميلادي شاهد ثبت شمار زيادي سيگنال اشتباه از فضا بودT اما فرض را بر اين بگيريم که امسال شاهد دريافت سيگنال هاي واقعي از سوي موجودات فضايي باشيم آن وقت چه اتفاقاتي در پيش خواهد بود؟
شايد بتوان گفت نخستين سيگنال هايي که تاکنون از سوي موجودات فرازميني ارسال و به ثبت رسيده، همان سيگنال هايي است که توسط راديو تلسکوپي در روسيه يا يک تلسکوپ نوري در کاليفرنيا ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در سال 2017 ميلادي، فردي مدعي دريافت سيگنال هايي از سوي موجودات فضايي شد. اين اتفاق باعث شد تا ستاره شناساني که نسبت به آن ترديد داشتند، با ساير همکاران خود در سراسر جهان تماس گرفته تا مطمئن شوند آنها نيز همين سيگنال ها را دريافت کرده اند يا خير؟
اين پديده بيش از آنکه طبيعي باشد يک پديده عجيب و خاص است که در بازه هاي زماني متفاوتي با کيفيت سيگنال بالا تکرار مي شود. هر چند با احتياط زياد اما در نهايت شگفتي، اخبار دريافت پيغام از فضا و احتمالا ساکنان سيارات ديگر، منتشر شد.
اما موضوعي که پس از انتشار اين اخبار اهميت پيدا مي کند اين است که پس از دريافت اين پيغام هاي احتمالي، چه اتفاقات ديگري در پيش خواهد بود؟
اگر شما هم از دنبال کنندگان آثار «استانيسلاو لِم»، فيلسوف و نويسنده لهستاني داستان هاي تخيلي  باشيد، خواهيد ديد که پس از هياهوي بسيار زياد و در نهايت در کمال نااميدي، هيچ محتواي قابل فهمي از اين پيام ها عايد بشر نخواهد شد زيرا بر طبق منطق لِم، بنا به دلايل مختلفي، گونه بشري، قادر به خواندن يا درک محتواي پيامي که از سوي موجودات فرازميني ارسال مي شود، نخواهد بود.
لِم، در شاهکار سال 1968 ميلادي خود يعني His Master`s Voice، به تشريح اين استدلال پرداخته است. او در اين رمان، به تلاش هاي متعدد و  آزمون و خطاهاي بسيار براي رمزگشايي پيام هاي فرازميني ها مي پردازد که ابعاد و وسعت اين پروژه، به اندازه «پروژه منهتن» (يکي از پروژه هاي محرمانه دولت آمريکا است که قبل از جنگ جهاني دوم با هدف توسعه بمب اتم، پي ريزي و با همين کد رمز نامگذاري شد) است.
لِم در اين کتاب، در تشريح استدلال هاي خود، با ورود به مباحث فلسفي، زبان شناسي، رياضيات، فرضيه هاي اطلاعاتي و بسياري موارد ديگر، به نرمي مخالفان را متقاعد مي کند که چرا تماس با موجودات فرازميني محکوم به شکست خواهد بود.
لم در ساده ترين استدلال خود نتيجه گيري مي کند که در راه برقراري ارتباط با موجودات فرازميني، دو مانع غير قابل عبور و طبيعي وجود دارد. او اين موانع را «خلاء زباني» و «خلاء هوشي» يا ادراکي عنوان مي کند.

خلاء زبانياجازه دهيد کمي براي خودمان اصطلاحا نوشابه باز کنيم و براي انسان توانايي هايي بيشتر از آنچه که دارد متصور شويم؛ فرض کنيم پيغام هاي فرازميني فرضي که در سال 2017 ميلادي به زمين مخابره خواهند شد، اصلا فراتر از توانايي فهم و ادراک ما نباشند. لِم معتقد است که حتي در صورتي که پيغام دريافتي قابل فهم باشد، اما باز هم اين پيام غير قابل خواندن خواهد بود.
دليل اول: ما با موجودات فرازميني، در هيچ يک از «نقاط مرجع» زباني که به آنها تکيه مي کنيم، اشتراکي نداريم.لِم، در کتاب His Master`s Voice به اين نکته اشاره مي کند که در هريک از زبان هاي شناخته شده بشري، از لاتين گرفته تا باسکي يا روآندايي، قادر به ترجمه پيام هاي مختلف هستيم. به عنوان مثال در همه زبان هاي بشري مي توان اين پيام را ترجمه کرد: «مادر بزرگ فوت کرد و مراسم خاکسپاري او چهارشنبه برگزار مي شود». در نتيجه، اين پيام در صورت ترجمه شدن به زبان هاي مختلف، براي همه قابل درک خواهد بود.
اما فراموش نکنيد که اين ترجمه تنها به اين دليل امکان پذير است که ما از نظر فرهنگي و زيستي، در همان «نقاط مرجع» مورد نياز که براي درک کلام لازم هستند، اشتراک داريم. همه ما با مفهوم مرگ آشنا هستيم زيرا ذات بشر ميرا است. در تمامي فرهنگها، توليد نسل ميان دو جنس مخالف و داشتن بستگاني چون مادر بزرگ، امري ملموس و شناخته شده است. بشر، بر خلاف تفاوت هاي گسترده فرهنگي، در مواردي چون تشريفات پس از مرگ اشتراک دارد؛ همچنين، همه ما انسانها، مقيد به جاذبه زمين هستيم و گذر زمان را با سپري شدن شب و روز که اين پديده نيز خود ناشي از حرکت زمين است، مشخص مي کنيم.
حالا موجود فرازميني را تصور کنيد؛ لِم در کتاب خود نوشته است که موجودات فرازميني به صورت غيرجنسي نظير يک «آميب» توليد نسل مي کنند. بنابراين، نداشتن يک جنسيت واحد نه تنها به منزله نداشتن بستگاني چون مادر بزرگ و پدر بزرگ است بلکه حتي هيچ واژه کلامي معادلي نيز براي توصيف اين وابستگي وجود ندارد. همچنين، موجوداتي که در پايان حيات خود، به جاي تجزيه شدن، تنها از حيات جدا مي شوند، طبيعتا با واژه هايي چون مرگ و خاکسپاري آشنايي نخواهند داشت. تمام اين مفاهيم، براي درک نيازمند توضيح هستند. بنابراين، تنها ابزاري که براي توصيف اين پديده ها در دسترس داريم، زباني فراتر از زبانهاي بشري و مملو از مفاهيم توصيف نشده است.
زباني که لِم به آن اشاره مي کند، نيازمند نقاط مرجع مشترک ميان افرادي است که با آن ارتباط برقرار مي کنند. پس مادامي که زندگي هوشمند بيگانگان فضايي به طور وحشتناکي شبيه ما به نظر رسيده يا عمل مي کند، هر موجود بيگانه اي، از بسياري جنبه ها، با ما متفاوت خواهد بود. در حقيقت، ماهيت و درونمايه زبان بشر، برداشت او از دنياي پيرامون است بنابراين، هيچ تضميني وجود نخواهد داشت که موجودات فرازميني بتوانند به پيام يا شيوه اي که ما متوجه مي شويم، با ما ارتباط برقرار کنند. فرض بر اينکه آنها بتوانند اين کار را هم بکنند، از کجا معلوم که اصلا بتوان حتي يک کلمه از حرفهايي را که به اندازه يک موجود ناشناخته، مرموز است، فهميد.

دليل دوم: يک ارتباط فرازميني، ممکن است شامل روش هاي مختلف و پيچيده اي شود.در اينجا، بد نيست به معماي عجيب و جالبي که سال گذشته در يکي از فيلم هاي پرفروش نامزد جايزه اسکار، يعني Arrival مطرح شد، اشاره کنيم: اصلا چه کسي مي داند شکل پيامي که ازسوي موجودات فرازميني ارسال مي شود، چگونه است؟
لم، در کتاب His Master’s Voice، چهار مثال آورده که اينها تنها يک نمونه از احتمالاتي است که ارتباط موجودات بيگانه با بشر مي تواند در قالب آن شکل بگيرد. هريک از اين مثال ها، داراي اشکالاتي است که مي تواند ما را گيج و سردرگم کند.
نخستين احتمالي که لم مطرح مي کند اين است که اين «پيام» مي تواند به همان شيوه اي که انسانها با يکديگر مکاتبه مي کنند، نگاشته شود منتها اين ارتباط به يک زبان «بياني-تبادلي» با واحدهاي معنايي خاصي شبيه واحدهاي معنايي زبان خودمان، مانند کلماتي که به اشياء و مفاهيم اشاره دارند، برقرار خواهد شد در حالي که دستور زبان و واژگان اين زبان ممکن است فراتر از ادراک ما باشد و حداقل بدانيم که چگونه شروع به ترجمه اين زبان کنيم.
از سوي ديگر، به گفته لم، ارتباط همچنين مي تواند يک «سيستم» الگوسازي سيگنال ها مانند ارتباطات راديو و تلويزيوني باشد. بدين معنا که پيام هاي مخابره اي که دريافت مي کنيم، به خودي خود تنها يک پيام باينري صفر و يک نيستند بلکه در عوض، سيگنال هاي دريافتي مي توانند براي يک پيام رمزنگاري شوند. در اين صورت ممکن است به کلي فريب بخوريم.
با اين حال، بعيد به نظر مي رسد که بيگانگان طرف مکالمه با ما، از طريق ابزاري چون بو ارتباط برقرار کنند و سيگنال هايي که که از خود متصاعد مي کنند، بتواند در وسيله اي مانند تلويزيون هاي دريافت کننده بو، پخش شوند. اين شيوه مي تواند منطقي ترين راه براي ارتباط بويايي در مسافت هاي طولاني باشد.
احتمالات سوم و چهارم، به گفته لِم، اين است که اين ارتباط مي تواند يک «دستورالعمل» باشد که اين دستورالعمل شامل مجموعه اي از آموزش هاي لازم جهت ساخت يک شيء خاص مي شود. همچنين، اين ارتباط ممکن است شامل توصيفي از يک شيء يا چيزي خاص، در قالب يک کد «غير فرهنگي» باشد که تنها به يک پديده خاص در جهان طبيعت اشاره دارد و توسط علوم رياضيات و فيزيک قابل کشف است.
شخصيت اصلي داستان لم، با همان مفهومي که تماس گيرندگان فرازميني دستورالعمل هاي خاصي را براي رشد يا توليد خود فرازميني ها ارسال مي کنند، بازي کرده است.
دليل سوم: علم رياضيات تنها ما را نزديک تر مي بردايده ارسال «دستورالعمل» يا توصيف يک شيء، ممکن است در نگاه اول غير منطقي به نظر بيايد اما با اين حال اين ايده، منطق خاص خود را دارد. اما اگر خود را تنها در قوانين فيزيک و رياضيات محدود کنيد و تا جايي که مي دانيم، اين قوانين زبان مادري کيهان نيز هستند، در اين صورت شايد تنها نقطه مرجع مشترک ميان بيگانگان و موجودات فرازميني و احتمالا ساده ترين واسطه ارتباطاتي ممکن، ممکن است توصيف فيزيکي يا رياضي يک پديده يا شيء باشد.
با اينحال، لم چندان هم نسبت به توانايي رياضيات در تسهيل ارتباطات خوشبين نيست. شخصيت اصلي داستان وي مي گويد: با کمک علم رياضيات نمي توان چيز زيادي درباره جهان گفت. دانشمندان اين علم را «رياضيات محض» مي خوانند زيرا از ناخالصي مواد سرند شده و اين خلوص محض بودن، در واقع به آن ابديت بخشيده است. اما از اين جنبه مي تواند از اختيارات خود استفاده کرده و به دلخواه خود و تا زماني که دنيا برقرار است، جهان ديگري ترسيم کند.
به عنوان مثال، فرض کنيم موجودات فرازميني پيامي به شکل شش ضلعي ارسال کنند؛ در نتيجه هر فردي مي تواند اين پيام را به گونه اي تفسير کند. مثلا ممکن است يک نفر آن را به يک مولکول شيميايي، فردي ديگر به کندوي زنبور عسل  و برخي به قسمتي از يک ساختمان تفسير کند. در نتيجه، به ازاي يک اطلاعات مشخص هندسي، مي توان بي نهايت شيء متصور شد. بنابراين، نمي توان بدون استفاده از زبان، از انتزاعات رياضيات فراتر رفته و به دنياي خواص ورود پيدا کرد و اين درست همان نقطه اي است که ما را وارد مشکل زبان شناسي ديگري مي کند که درباره آن صحبت کرديم.
لم در کتاب خود مي نويسد: با کمک علم رياضيات شايد تنها بتوان نشان داد که فلان چيز هست يا وجود دارد؛ همين و بس.

خلاء هوشيحال، فرض کنيم از طريق برخي توانايي هاي نامعقول زباني، بتوانيم پيام هاي ورودي را بخوانيم. در اين حالت، پيام مانند يک نامه، با يک سري کدهاي باينري داراي دستور زبان و واژگان قابل استخراج دريافت مي شود. طبق گفته لِم، اين توانايي تنها مي تواند نيمي از مشکلات را حل کند چرا که به احتمال زياد اين پيام آنقدر نا مفهوم و متفاوت است که نمي توان آن را به درستي درک کرد.
اين ماجرا کم و بيش همان اتفاقاتي است که در کتاب His Master’s Voice مي افتد: «دريافت و بازيابي پيامي که از سوي ستارگان ارسال شده اما هيچ کار ارزشمندي با آن نشده و تنها مانند يک فرد بدوي که براي گرم کردن خود کتاب هايش را مي سوزاند، ما نيز فکر مي کنيم چيز با ارزشي پيدا کرده ايم».
دليل چهارم: شايد دوستان مکاتبه اي و فرازميني ما اساسا ماوراي درک و عقل انسانها باشندفرض کنيد که بهترين روزهاي عمر خود را براي برقراري ارتباط با يک اجتماع از مورچگان سپري کنيد و در آخر هم هيچ چيز عايدتان نشود. آنچه که من بايد در ارتباط با اين اجتماع مورچه ها بگويم، اساسا فراتر از ادراک يک مورچه يا اجتماع آنها خواهد بود. اين مثال درمورد سگها که حيوانات بسيار باهوشي هستند نيز صدق مي کند اما تنها تا اندازه اي که ادراک حيوان اجازه بدهد مي توانم با او ارتباط برقرار کنم نه بيشتر؛ مثلا شايد متوجه شوند که از دست کسي عصباني هستيد اما مفاهيم سطح بالاتر مانند چگونگي کارکرد يک مودم بيسيم، اساسا فراتر از ادراک آنهاست.
اين يک بحث پيچيده نيست اما گونه بشر آنقدرها هم تکامل يافته نيست تا بتواند هرگونه تماس ميان موجودات فرازميني را درک کند.
دليل پنجم: اختلاف ميان تمدن هاي بشري و موجودات فرازميني احتمالا بسيار عميق خواهد بود.حتي اگر هم ارتباطات ميان ما و فرازميني ها به سطح فکري بشر نزديک و تمدن آنها به حد کافي پيشرفته باشد، باز هم از اين پيام ها اطلاعات ارزشمندي حاصل نمي کنيم.
لم با يک قياس نسبتا عجيب استدلال مي کند که اگر يک تاريخ شناس هنر، يک متخصص مردم شناسي، يک پزشک يا شيميدان که روي سر و ماسک طلاي «آمن هوتپ»، فرعون مصري مطالعه مي کنند، قطعا در دنياي مدرن امروزي، به اطلاعاتي فراتر از سازندگان اين ماسک دست پيدا مي کنند.
لم مي نويسد: محققان، با مطالعه روي اين ماسک که قدمت آن بيش از 6000 سال برآورد شده، توانسته اند به عقايد مذهبي فرعون، روش استفاده مصريان باستان از طلا، تفاوت هاي روانشناختي آمن هوتپ از انسان هاي عصر مدرن، بيماري هايي که او رنج مي برد، نظير اختلالات هورموني و آکرومگالي که سبب خارج شدن فک او از حالت طبيعي شده بود، پي ببرند.

اما با اين حال، اگر مي شد در همان عصر آمنهوتپ اين آزمايشات را انجام دهيم و نامه اي را با همين سبک و اطلاعات علمي امروزي خطاب به وي بنويسيم، قطعا او از محتويات آن سر در نمي آورد. او نه تنها زبان ما را متوجه نمي شد، بلکه او نه کلامي و نه مفهومي که با ما اشتراک داشته باشد، در اختيار نداشت.
از جنبه زمين شناسي، گونه بشر همچنان نوزاد است؛ ما تازه توانسته ايم امواج راديويي جو را از حيث وجود موجودات فرازميني اسکن کنيم. پس اگر هم جامعه اي از موجودات فرازميني به سمت ما در حرکت باشد، اين موجودات دستکم چند صدهزار سال از ما جلوتر هستند که توانسته اند امواج راديويي را کشف کنند پس ما چطور قادر به درک گفته هاي آنها خواهيم بود؟ حتي اگر فرض را بر اين بگذاريم که آنها زبان ارتباطاتي خود را تا سطحي پايين آورند که تنها مفاهيمي را در بر بگيرد که تنها چند قرن آنها را اکتشاف يا اختراع کرده اند، فهم آن باز هم از ادراک ما خارج خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۷۵۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی آمریکایی ها: بایدن در دوره دوم ریاست جمهوری می میرد

نشریه «سان» با استناد بر یک نظرسنجی تازه نوشت بسیاری از رای‌دهنگان آمریکایی نگرانند که «جو بایدن» پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در صورت پیروزی مجدد در دور بعدی انتخابات، حین ریاستش فوت کند.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن» که لقب پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، بیش از هر زمان دیگری به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۲۰۲۴ و هم‌چنین گاف‌های بی‌پایانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

«اسکارلت ماگوآیر» رئیس موسسه تحقیقاتی «جی‌ال پارتنرز» در گفت‌وگو با نشریه سان تاکید کرد که بسیاری از آمریکایی‌هایی نسبت به «سن بایدن و توانایی‌هایش» نگران هستند.

او گفت به همین دلیل است که نظرسنجی‌ها نشان از احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا دارد.

البته ناگفته نماند که این نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم صرفا چهار سال از جو بایدن کوچکتر است اما گاف‌های پی در پی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نگرانی‌ها را درباره «زوال عقل» او چندین برابر کرده است.

نشریه سان هم‌چنین به نقل از خانم ماگوآیر می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها نگرانند که جو بایدن قادر نخواهد بود از پس جلسه با ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) که ۱۰ سال از او جوان‌تر است، بربیاید.»

جو بایدن از ابتدای شروع ریاستش تاکنون گاف‌ها و حرکات نمایشی مضحکی را در مقابل حضار و بینندگان پخش زنده انجام داده است؛ این موارد از اشتباهات لفظی گرفته تا افتادن روی صحنه و هم‌چنین هذیان‌گویی شهرت و محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به خطر انداخته است.

نشریه سان می‌افزاید: «از هر ۱۰ آمریکایی، چهار نفر (۴۰ درصد) فکر می‌کنند که جو بایدن در صورت پیروزی، نمی‌تواند دوره دوم ریاستش را به اتمام برساند و احتمالا در دفتر کارش فوت خواهد کرد.»

هم‌چنین برخی از رای‌دهندگان معتقدند شاید بایدن بتواند به مسائل داخلی کشورش رسیدگی کند اما بعید می‌دانند او قادر باشد نسبت به مسائلی که در خاورمیانه رخ می‌دهد، مدیریت خوبی از خود نشان دهد.

در این میان برخی دیگر به نگرانی‌هایی نظیر جنگ اوکراین و توانایی جو بایدن درخصوص مواجه شدن با رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرده‌اند.

نشریه سان در پایان با اشاره به اظهارات رای‌دهندگان آمریکایی می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها خواستار پیروزی ترامپ هستند زیرا معتقدند او نسبت به بایدن قادر به انجام کارهاست. آن‌ها به طور کلی رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که به لحاظ ذهنی سالم باشد و بتواند پا به پای رهبران جهان قدم بردارد.»

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: جو بایدن نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا می‌شود حمله به منزل جو بایدن‎

دیگر خبرها

  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • مشکلات ثبت نام وام ازدواج در سامانه از زبان زوجین جوان تهرانی
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • همدلانه با رادیو سلامت برای ارج نهادن مقام معلم | برگزاری پویش روز معلم روی موج سلامت
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • نگرانی آمریکایی ها: بایدن در دوره دوم ریاست جمهوری می میرد
  • آیا مورچه‌ها صدا دارند و چرا صدای مورچه‌ها را نمی‌شنویم؟
  • آغاز ثبت نام آزمون زبان دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور