Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-08@17:18:45 GMT

صدها هزار فرصت شغلی قربانی تردید در دولت

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۷۸۰۷۹

صدها هزار فرصت شغلی قربانی تردید در دولت

اجتماع>اجتماعی - وزیر دادگستری که برای پاسخگویی درباره انحصار در حرفه وکالت به مجلس احضار شده بود نتوانست رضایت نماینده سؤال‌کننده را به‌دست آورد.

براساس سؤال حسينعلي حاجي دليگاني عضو كميسيون برنامه مجلس، مصطفي پورمحمدي بايد پاسخگوي عملكرد روساي دادگستري و شعب اول دادگاه‌هاي انقلاب استان‌ها در تعيين محدوديت براي پذيرفته‌شدگان وكالت مي‌بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسينعلي حاجي از وزير دادگستري پرسيده كه چرا با عملكرد غيرقانوني روساي دادگستري استان‌ها برخورد نشده است؟ در سؤال اين نماينده مجلس آمده است: «مطابق تصريح قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44قانون اساسي، درباره ممنوعيت عدم‌صدور مجوز شغل به‌دليل اشباع بودن بازار، تعيين ظرفيت براي مشاغل مختلف ازجمله حرفه وكالت خلاف قانون است.» در نتايج آزمون وكالت كه سال گذشته اعلام شده بخش عظيمي از شركت‌كنندگان در آزمون وكالت از قبولي و احراز شغل وكالت بازماندند. در اين آزمون حدود 60هزار نفر شركت كردند و نهايتا فقط 1700نفر پذيرفته شدند. مطابق آمار رسمي، كشور حدود 600هزار فارغ التحصيل حقوق دارد كه فقط 75هزار نفر به حرفه وكالت (اعم از كانون وكلاي دادگستري و مركز امور مشاوران ماده 187) اشتغال دارند.

توضيح وزير

وزير دادگستري در جمع اعضاي كميسيون قضايي مجلس در پاسخ به سؤالات نماينده سؤال‌كننده با تصريح به اينكه دغدغه او و نماينده سؤال‌كننده يكي است، گفت:«براي رعايت حقوق عامه و كاهش درگيري و مشكلات نيازمند توسعه و حاكميت فرهنگ حقوقي هستيم كه ابزار آن، كارشناسان و فارغ التحصيلان حقوق هستند.» پورمحمدي با دفاع از افزايش تعداد وكلا در كشور گفت در كنار توسعه فرهنگ حقوقي در كشور صدها هزار شغل ايجاد مي‌شود. او با ابراز تأسف از اينكه بخش عمده‌اي از فعاليت‌ها چه خصوصي و چه دولتي در كشورمان بدون مشاوره حقوقي انجام مي‌شود، تأييد كرد كه اين موضوع سبب شده پرونده‌ها در دادگستري، دعوا‌ها و اختلاف‌ها و درگيري و كشمكش‌ها افزايش يابد و اين همه دردسر براي قوه قضاييه و مردم ايجاد شده كه تنها به‌دليل عدم‌آشنايي افراد جامعه به مسائل حقوقي است.

پورمحمدي در بخش دوم سخنان خود درباره علت وضعيت انحصاري موجود در حرفه وكالت توضيح داد كه در اين زمينه عملا اختيار با وزير دادگستري نيست. او وضعيت موجود را نتيجه تصور موجود در كانون وكلا دانست كه با محاسبه بازار كار معتقدند اگر بازار را باز كنيم رقابت‌هاي نگران‌كننده ايجاد مي‌شود و با تأكيد بر بي‌اختياري خود در اين زمينه از كميسيون قضايي خواست كمك كنند تا فضاي كشور يك فضاي حقوقي باشد تا مشكلات اشتغال و مسائل حقوقي مرتفع شود. وزير دادگستري انحصار موجود در حرفه وكالت را نتيجه قانوني قديمي دانست كه تعيين ظرفيت در حرفه وكالت را براي كانون وكلا مجاز مي‌داند. قانوني كه پورمحمدي به آن اشاره كرده، قانون كيفيت اخذ پروانه وكالت دادگستري است كه مي‌گويد: «تعيين تعداد كارآموزان وكالت براي هر كانون بر عهده كميسيوني متشكل از رئيس‌كل دادگستري استان، رئيس شعبه اول دادگاه انقلاب و ‌رئيس كانون وكلاي مربوط است كه به دعوت رئيس كانون وكلاي هر كانون، حداقل يك‌بار در سال تشكيل مي‌شود و اتخاذ تصميم مي‌كند.»

در ادامه اين جلسه حسينعلي حاجي نماينده سؤال‌كننده با اشاره به استعلام خود از معاونت قوانين مجلس شوراي اسلامي و همچنين مركز پژوهش‌هاي مجلس، قانون مورد اشاره پورمحمدي را منسوخ دانست. مركز پژوهش‌هاي مجلس در اين زمينه اعلام كرده است: «كانون‌هاي وكلا نمي‌توانند به‌دليل اشباع بودن بازار با ايجاد ظرفيت محدود پذيرش مانع از ورود افراد صلاحيت دار به حرفه وكالت شوند.» معاون قوانين مجلس شوراي اسلامي هم اسفندماه اعلام كرد كه اجازه تعيين ظرفيت در قانون كيفيت اخذ پروانه وكالت دادگستري به‌صورت ضمني نسخ شده است. در پايان جلسه كميسيون قضايي مجلس حسينعلي حاجي اعلام كرد از پاسخ وزير قانع نشده است.

انحصار در مشاغل تقصير وزير اقتصاد است

حسينعلي حاجي دليگاني، نماينده شاهين شهر: متأسفانه در دولت نوعي محافظه كاري براي برخورد با انحصار‌هاي اقتصادي وجود دارد و همين موضوع موجب از دست رفتن ميليون‌ها فرصت شغلي شده است. اصل مشكل انحصار در مشاغل و تعلل دولت در اين زمينه به وزير اقتصاد برمي‌گردد كه در زمينه اصلاح قوانين و آيين‌نامه‌هاي صدور مجوزهاي كسب و كار حكم قانوني را اجرا نكرده است كه بنا بر سؤال ديگري كه تقديم كرده‌ام طيب نيا به‌زودي در مجلس جوابگوي تخلفات خود خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۷۸۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام ۵ مشتری جدید سردار؛ تردید رم برای آزمون

بعداز اعلام تردید ده‌روسی درباره توان مالی دم برای تمدید قرارداد قرضی آزمون، پنج تیم از اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، ترکیه و عربستان برای جذب مهاجم ملی پوش فوتبال ایران اقدام کرده‌اند.

به گزارش تابناک ورزشی؛ فصل نقل و انتقالات تابستانی فوتبال اروپا با یک انتقال جذاب برای ایرانی‌ها همراه بود. جایی که سردار آزمون مورد توجه باشگاه رم ایتالیا قرار گرفت و با قراردادی قرضی شاگرد ژوزه مورینیو شد.

آزمون هر چند در ابتدای کار آنچنان که باید مورد استفاده قرار نگرفت و بیشتر مصدوم بود، اما ظرف ماه‌های اخیر ۳ گل برای رم به ثمر رسانده، یک پنالتی گرفته و یک پاس گل هم داده است.

این آمار وقتی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم آزمون تنها ۵۰۰ دقیقه در ترکیب رم قرار گرفته. یعنی به ازای هر ۱۰۰ دقیقه یک تأثیر روی گل‌های رم گذاشته است. دانیله ده‌روسی- سرمربی جوان رم - اعتقاد ویژه‌ای به توانایی‌های سردار دارد و بیشتر از مورینیو او را در خط حمله به کار گرفته است. حتی در نقل و انتقالات نیم‌فصل، ده‌روسی سردار را به بلوتی ترجیح داد و مهاجم تیم ملی ایتالیا را به فیورنتینا فروخت تا فوروارد ایرانی خود را حفظ کند.

حالا و با توجه به اینکه قرارداد قرضی آزمون رو به اتمام است، چند باشگاه اروپایی برای جذب او اقدام کرده‌اند. از جمله فولام انگلیس که همچنان برای پر کردن جای خالی الکساندر میتروویچ- مهاجم فعلی الهلال عربستان- دنبال گزینه‌ای مناسب است و البته در این مسیر می‌کوشد تا آزمون را شکار کند.

فنرباغچه ترکیه، رئال بتیس اسپانیا و ناپولی و بولونیا در سری آ هم خواهان جذب آزمون هستند. هر چند این اقدامات خیلی رسمی نشده اما این تیم‌ها علاقه به آزمون را به گوش مهاجم تیم ملی رسانده‌اند. ناپولی به تازگی آنتونیو کونته را به عنوان سرمربی فصل بعد استخدام کرده و بولونیا هم تیاگو موتا- هافبک سابق تیم ملی ایتالیا- را روی نیمکت دارد.

سردار اما میان تمام این شایعات موضع سکوت را در پیش گرفته است. او فعلا تمرکز خود را روی حضوری موفق در سری آ و همچنین بازی برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ اروپا مقابل لورکوزن گذاشته است و هنوز کسی از آینده آزمون خبر قطعی ندارد، به خصوص که بند خرید دائمی او از لورکوزن بیش از ۱۲ میلیون یورو است. به همین دلیل احتمال جدایی سردار از رم وجود دارد و باید به این شایعه بیشتر از قبل توجه کرد.

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر کشور به ادعای حمایت دولت از یک لیست انتخاباتی
  • رویداد صدرا دانشجویان را با فرصت‌های شغلی جدید آشنا می‌کند
  • وکلا وظیفه سنگینی در حفظ جایگاه خود و وکالت دارند
  • ایجاد ۴۰۰ فرصت شغلی در مجموعه‎ی پایانه بار یزد
  • وزیر دادگستری: لایحه جامع وکالت در دست تدوین است/ اجباری‌شدن وکیل در دعاوی
  • کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه چند عضو دارد؟ ۱۲ یا ۱۳؟
  • تبدیل وضعیت شغلی فرهنگیان با جدیت دنبال می‌شود
  • ایجاد ۳۲۰ فرصت شغلی با راه‌اندازی کارخانه فرآوری مس در خوسف
  • نام ۵ مشتری جدید سردار؛ تردید رم برای آزمون
  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد