Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- در صاعقه خلبان به وسیله دوربین‌های پیشرفته مداربسته، به راحتی می‌تواند قسمت‌های مختلف هواپيما را ببیند که این قابلیت قدرت این جنگنده را در تعقیب و گریزها و درگیری های هوایی را افزایش می دهد. خبرگزاری میزان-گروه سیاسی: "سوخو 24" ، "صاعقه" ، "اِف 14" ، "اِف 4" ، "اِف 5" ، "میگ 29" ، "سی 130" ، "میراژ" و "سوخت رسان 707747" هواپیماهای در اختیار نیروی هوایی ارتش ایران هستند؛ جنگنده هایی که در رژه روز 29 فروردین امسال نیز بر فراز مرقد امام خمینی (ره) به پرواز درآمدند و بار دیگر اقتدار هوایی ایران را به اثبات رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این گزارش به بررسی همه جانبه یکی از جنگنده های قدرتمند هوایی ایران که به گفته آمریکایی ها، موجب افزایش ترس آنها از نبرد هوایی با ایران شده، می پردازیم.

صاعقه

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اوایل سال 1383 از ساخت جنگنده "صاعقه" توسط متخصصان توانمند داخلی خبر داد؛ این جنگنده در شهریور 1385 با پرواز موفق در رزمایش "ضربت ذوالفقار" رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست؛ در دی ماه سال 93 امیر چیت فروش سخنگوی نیروی هوایی ارتش، خبر از تولید انبوه جنگنده صاعقه داد؛ صاعقه ای که تا آن زمان 7 سال بود به بهره برداری رسیده بود و در مانورها مورد استفاده قرار می گرفت.
متخصصان نظامی با توجه به قابلیت‌های این جنگنده، آن را نمونه‌ای از جنگنده "اف18" می‌نامند؛ تولید این جنگنده در اواسط دهه 80 بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشته است.

ویژگی های عملیاتی صاعقه
سرعت صاعقه ایرانی بین 1.6 تا 1.8 دهم و موتور آن از نوع j-85 است.
ویژگی مهم این جنگنده پشتیبانی نزدیک هوایی است؛ صاعقه از توانمندی حمل و شلیک انواع راکت، پرتاب انواع بمب و موشک با بهره گیری از سیستم راداری پیشرفته برخوردار است.
قدرت مانور هوایی صاعقه، نیروی تخریب زیاد، درصد خطای بسیار پایین و نیز شتاب لحظه ای و سریع از ویژگی های این جت جنگی محسوب می شود.
جنگنده صاعقه دو سکان عمودی مورّب شبیه به سکان های جنگنده آمریکایی اف18 برخوردار است؛ این دو سکان برای ایجاد توانایی لازم برای مانور پذیری بهتر جنگنده تعبیه شده است.
توان راداری صاعقه
رادار کنترل آتش "صاعقه" از نوع Phazotron-NIIR یا همان N019 بوده و رادار N019 ساخت فازاترون که به نام Baaz نیز شناخته می شود، قادر است 10 هدف هوایی را در حالت «رهگیری به هنگام جستجو» (TWS) از فاصله حدود 80 کیلومتری مورد شناسایی قرار دهد و هم زمان به دو هدف شلیک کند.
توان این رادار، برابر رادار RDM ساخت تامسون سی اس اف مورد استفاده در جنگنده میراژ 2000H ارزیابی شده است.
رادار N019 دارای قابلیت دیدپائین – شلیک پائین می باشد و دارای دقت و قدرت تشخیص خوبی برای تمیز دادن اهداف چندگانه است.

چرا خلبان صاعقه دغدغه های کمی دارد
کاکپیت یا همان کابین خلبان صاعقه، تماما دیجیتالی و بسیار راحت بوده و خلبان، امکان دید کامل نسبت به اطراف خود را دارد.
از سوی دیگر، جدار شیشه ای ضد گلوله برای کابین خلبان صاعقه، امنیت خلبان را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد.
در صاعقه خلبان به وسیله دوربین‌های پیشرفته مداربسته، به راحتی می‌تواند قسمت‌های مختلف هواپيما را ببیند که این قابلیت قدرت این جنگنده را در تعقیب و گریزها و درگیری های هوایی را افزایش می دهد.
بیشترین وزن محموله این هواپیما 4,400 کیلوگرم و وزن خالی این هواپیما 8,000 کیلوگرم و بیشترین وزن برخاست این هواپیما 15,000 تا 18,000 کیلوگرم است.


آخرین بکارگیری صاعقه در ایران

آخرین بکارگیری جنگنده صاعقه در کشورمان، به مهر ماه سال گذشته برمی گردد؛ زمانی که در رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، این جنگنده ها با موفقیت اهداف مورد نظر را منهدم کردند.
اعتراف آمریکا به ترس از صاعقه ایرانی
چند روز پس از انتشار اخبار مربوط به پیوستن "صاعقه" به نیروی هوایی ایران، فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، پس از انتشار اخبار ساخت جنگنده های ایرانی گفته بود: ما قبلا اصلا از جنگنده های ایرانی نمی ترسیدیم، بلکه از قدرت تحلیل و واکنش سریع و غیر قابل پیش بینی خلبانان ایرانی بیمناک بودیم، اما الان ما اطلاعاتی درباره جنگنده های ساخته شده در ایران نداریم و نمی دانیم از چه نوع تکنولو‍‍ژی در آنها استفاده شده است و الان هم از جنگنده های آنها و هم از خلبانان آنها بیمناکیم؛ ما قدرت آنها را در درگیری های هوایی شاهد بوده ایم و جنگ 8 ساله ایران و عراق را خوب به یاد داریم.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۷۹۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ده‌روسی: با لورکوزن بازی داریم، یک تیم خیلی ترسناک!

به گزارش "ورزش سه"، فردا آاس رم در زمین خود میزبان بایرلورکوزن در دور رفت نیمه نهایی لیگ اروپاست. بازی حساس برابر قهرمان بوندسلیگا و تیم شکست ناپذیر فصل جاری. رم فصل قبل توانسته بود لورکوزن را حذف کند و به فینال برود.

دانیله ده روسی که بعد از برکناری مورینیو جانشین او شد، عالی نتیجه گرفته و حالا می خواهد رم را مثل فصل قبل به فینال لیگ اروپا برساند.

از دره روسی در نشست خبری این بازی سوال شد آیا لوکاکو از دقیقه یک آماده است؟

مربی رم پاسخ داد: «لوکاکو این اواخر زیاد بازی و تمرین نکرده و ما یک روز دیگر برای ارزیابی او وقت بگذاریم. دیروز به نظر می رسید که او کاملاً خوب است. امروز خواهیم دید. شاید ما کمی بیشتر به او فشار بیاوریم و ببینیم که او چگونه پاسخ می دهد. همه چیز به تمرین امروز بستگی دارد.»

شما قبلا گفته بودید که ترسناک‌ترین چیز در مورد بایر، سرسختی ذهنی آنهاست. با توجه به اینکه قدرت بدنی تیم شما هم ضعیف‌تر است، چطور برای مقابله با این تیم آماده شده اید؟ «فکر نمی‌کنم این ترسناک‌ترین مورد در لورکوزن باشد. آنها از هر نظر ترسناکند. چیزهای دیگری برای ترسیدن هم وجود دارد، مثلا نحوه بازی آنها، چون خیلی خوب بازی می‌کنند، نتایج خوب متوالی زیادی کسب کرده‌اند، بازیکنان بزرگی دارند و من برای ژابی احترام زیادی قائل هستم. برای تمام کارهایی که او در لورکوزن انجام داده است. در بازی هایی به نظر می رسید بازنده خواهند شد اما با همان قدرت ذهنی در ثانیه های پایانی به گل رسیدند. معتقدم ما نیز ذهنیتی مشابه داریم و در غیر این صورت برابر اودینزه یا ناپولی نمی توانستیم امتیاز بگیریم.»

آیا شکست ناپذیر بودن لورکوزن می تواند بار و فشار سنگینی برای آنها باشد؟ «فکر نمی‌کنم این یک بار سنگین باشد، بلکه چیزی است که به آنها قدرت می دهد. آنها شکست ناپذیر هستند چون همیشه بهتر از تیم‌هایی بوده‌اند که با آنها روبرو شده‌اند. تیم‌هایی هستند که بازی‌های خوب و عالی انجام داده‌اند اما برنده نشده اند. هر تیمی به شانس هم نیاز دارد ولی این لورکوزن چیز خاصی دارد. من هم دوست دارم تیمم رکورد شکست ناپذیری داشته باشد و این اصلا یک فشار مضاعف نیست.»

11 می 2023 سال قبل لورکوزن به رم باخت. این محرکی برای تیم شما خواهد بود؟ «این یک بحث غیرطبیعی است. من به این فکر می کنم که چگونه تیمم را برای پیروزی آماده کنم. ما برابر تیمی کاملاً متفاوت نسبت به سال قبل بازی داریم. بایر سال قبل نیز قوی بود، اما در مترهای پایانی شرایطش ضعیف تر از امسال بود. آنها الان از هر نظر تیم بهتری هستند.»

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق ظهور قدرت اراده ملت ایران بود
  • ده‌روسی: با لورکوزن بازی داریم، یک تیم خیلی ترسناک!
  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی سمی در نیومکزیکو/ خلبان نجات یافت
  • هشدار جدی فرمانده ارشد ارتش به دشمنان: جواب هر تجاوز و نگاه نامناسبی را با قدرت می دهیم /پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا
  • مانور ترسناک جنگنده سوخو بیخگوش پهپاد کوچولو | فیلم
  • ببینید | لحظه ترسناک نزدیکی برخورد یک جنگنده سوخو 25 روسیه به یک پهپاد!
  • امیر واحدی: پایگاه «نوژه» قلب تپنده نیروی هوایی ارتش است
  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است
  • جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود