فرش دستباف قم چشم انتظار تدابیری برای ورود به بازارهای خارجی/۴۰ هزار بافنده قمی هنر اصیل ایرانی را به تاروپود فرش دستباف گره میزنند
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۸۰۱۲۵
بافندگان با هزار امید قالی را رج به رج میبافند تا استادکار و خریدار بیشترین قیمت را براین اثر بیبدیل بگذارد و حاصل زحماتشان قیمتی شود برای گذران روزگار، تا دار بعدی و قالی بعد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، فرش دستباف قم جلوه هنر و زیبایی است که نخهای ابریشمی را در تاروپود قالی گره میزند و روزها به امید خلق زیبایی مسحورکننده از پی هم میگذرند تا این تابلوی زیبای هنر آدمی به بار بنشیند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فرش دستباف ایران علاوه بر اینکه نشاندهنده هنر، مهارت، فرهنگ و هنر مردم ایران است، میتواند در زمینه اشتغالزایی و رشد صادرات نیز مؤثر باشد. این جمله را چندی پیش حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران در حالی گفت که مسئولان اقتصادی از سهم 20 درصدی قم در صادرات فرش دستباف کشور اعلام کردند.
به گفته احمد ذاکری، نیز بر اساس آمار در حدود 40 هزار تولیدکننده فرش در استان وجود دارد که 27 هزار نفر از آنها دارای کارت هستند.
وی ارزش سالیانه صادرات فرش قم را 400 هزار دلار اعلام کرد که این آمار 7 ماهه امسال نشان از رشد چشمگیر صادرات فرش استان دارد اعلام کرد و گفت: استان قم حدود 20 درصد از صادرات فرش کل کشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با تأکید بر اینکه هیچگاه صادرات فرش استان کمتر از 200 هزار دلار نبوده است اذعان کرد: استان قم سابقه صادرات 100 میلیون دلاری را در پرونده خود دارد.
ذاکری با اشاره به حضور کشورهای چین، پاکستان و افغانستان در بازارهای جهانی بهعنوان رقبای فرش ایرانی گفت: برپایی نمایشگاههای دائمی فرش به قوت گرفتن حضور فرش ایرانی در بازارهای جهانی کمک کرده و رشد صادرات را در پی دارد، بنابراین باید در برپایی این نمایشگاهها و تقویت آنها اهتمام کرد.
وی بر لزوم شناسنامه دار شدن فرش دستباف ایرانی تاکید کرد و گفت: کشورهایی مثل پاکستان با خرید فرش و فروش آنها به اسم فرش پاکستانی از معضلاتی است که باید با آن مقابله و هویت فرش ایرانی را در جهان حفظ کرد.
دغدغههای تولیدکنندگان فرش دستباف قم
در این میان اما تولیدکننده هم دغدغههایی دارد که با رفع آن میتوانند بیشتر دستبهجیب شوند و حاصل زحمت بافنده را پاسخ بگویند.
ابوالفضل رجبیان از تولیدکنندگان با سابقه فرش دستباف و رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش قم به پیشینه خانوادگی خود در تولید این هنر بیبدیل اشاره کرد و گفت: در این شغل دنباله رو پدرم بودم که از اوان جوانی در کار فرش ابریشم قم بوده و میتوان گفت خاندان رجبیان حدود 80 سال در این حرفه سابقه دارد. پدرم همراه با مرحوم غفاری و رشتی زاده در زمینه فرش تمام ابریشم پیشگام بودند.
وی با بیان اینکه تولید و ایجاد اشتغال اثر مثبت اجتماعی دارد تصریح کرد: وقتی با 7 میلیون تومان میتوان حداقل 3 فرصت شغلی مستقیم و بیش از 50 فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کرد میتوان با حساب سرانگشتی به ارزش این هنر پی برد این در حالی است که برای ایجاد مشاغل صنعتی حداقل 80 تا 150 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز است.
رجبیان با اشاره به اینکه 15 سال به طور جدی وارد صادرات شده است به بیان مهمترین دغدغههای صادرکنندگان پرداخت و عنوان کرد: میتوان گفت ما صادرکنندگان فرش دغدغه خاصی نداریم تنها خواستار تبلیغات گسترده در بازارهای هدف هستیم. چرا که بنگاههای خصوصی نمیتوانند به طور مستقل در بازارهای خارجی تبلیغات داشته باشد از همین رو نیازمند حمایت دولت هستیم.
حمید کارگر ارزش پولی صادرات فرش ایرانی را در 7 ماهه امسال رقمی بالغ بر 167 میلیون دلار با وزن بیش از 2 هزار و 900 تن اعلام کرد و گفت: این تولیدات به 80 کشور صادرشده که در این راستا میتوان از آغاز مجدد صادرات فرش ایران به آمریکا نیز اشاره کرد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با تأکید بر اصل کیفیت در صادرات فرش دستباف افزود: با حفظ کیفیت میتوان بازارهای هدف را در دست داشت و آن را حفظ کرد.
وی تحریم ایران را عاملی در رونق تولیدات دیگر کشورها دانست و تصریح کرد: در شرایطی که به دلیل تحریم صادرات فرش ایران محدودشده بود تولیدات دیگر کشورها جایگزین شدند و همین موضوع سبب بروز مشکلاتی در تولید و صادرات فرش ایرانی شد.
به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش قم، فرش اثر فرهنگی و هنری است که نباید تنها به چشم ارز آوری به آن شود بلکه به بعد اشتغال و فرهنگی آن نیز توجه داشته باشند.
وی ادامه داد: در زمینه فرش دستباف رقیب داخلی نداریم اگرچه دیگر شهرها هم فرش دستباف دارند اما در کشورهای خارجی اگرچه از نظر کیفیت به سطح فرش قم نمیرسند اما از نظر رقابت در سطح هزینه تولید رقابت دارند.
رجبیان به فاکتورهای رقابت پذیری برای حفظ بازار اشاره کرد و گفت: کیفیت بالا، قیمت مناسب، رنگ آمیزی به روز و مورد توجه بازار هدف، تحویل به موقع سفارشات حضور موثر در بازارهای بین المللی همه از عوامل پایداری در بازار های هدف است.
لزوم معرفی فرش قم در بازارهای هدف
رضا بلندیان نیز براین موضوع تاکید دارد که فرش دستباف ایرانی عمری به بلندای تاریخ و هنر و فرهنگ ایرانی دارد و شناخت مردم جهان از فرش ایرانی ناشی از ذوق هنری آمیخته با فرهنگ ملی و دینی است.
رئیس اتحادیه بافندگان تولید و فرش دستباف قم با بیان اینکه فرش قم طی یک قرن اخیر با تلاشهای زیادی در عرصه جهانی جایگاه خوبی به دست آورده است عنوان کرد: نقش فرش دستباف قم در زمینههای اجتماعی، معیشتی، فرهنگی، هنری و اشتغالزایی است اما صنعت فرش در سالهای اخیر با چالشها و معضلات بسیاری روبهرو شده است.
به گفته وی، ناهماهنگی میان تولید و بازار، عدم تبلیغات و بازاریابی در عرصههای جدید، افزایش تعداد رقبا، تحریم و عدمحمایت مالی از تولیدکنندگان ازجمله این مشکلات به شمار میرود.
مهدی میرمهدی نیز بیش از 70 سال است که با برادرانش در کار تولید فرش دستباف هستند. وی با بیان اینکه هر قالی حدود 3 نفر را مشغول کار می کنند گفت: تولیدی فرش میرمهدی برای بیش از 300 فرصت شغلی ایجاد کرده است.
این تولید کننده فرش دستباف، ضعف تبلیغات در بازارهای خارجی را مورد توجه قرار داد و گفت: حضور بیشتر در بازارهای خارجی و نمایشگاههای بینالمللی فرصتی است که جهان بیش از پیش با این هنر غنی و محصول نفیس آشنا شوند.
وی با بیان اینکه نمایشگاههای فرش فرصت مناسبی برای معرفی این محصولات است ادامه داد: در شرایطی که تولیدات بازار فروش ندارد سبب شده تولیدات کاهش پیدا کند که متعاقب آن فرصتهای شغلی از بین می رود.
علی معصومی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف قم با سابقه 45 سال در تولید فرش ابریشم قم است، وی با بیان اینکه تاکنون 1200 فرصت شغلی برای بافندگان ایجاد کرده است اظهار داشت: اما در سالهای اخیر به دلیل رکود بازار کارگران زیادی شغل خود را از دست دادند اگرچه برای تولیدکنندگان نیز وضعیت کنونی بسیار طاقت فرسا است.
وی تصریح کرد: تولیدات را به روز با بهترین مواد اولیه تولید میکنیم اما وقتی بازار فروش نباشد تولیدات روی دست تولیدکننده میماند فرش ابریشم قم محصولی بینظیر است و این وضعیت شایسته این اثر هنری بی بدیل و خاص نیست.
در شرایطی که بیش از حدود 40 هزار تولیدکننده فرش در استان قم مشغول به خلق تولیدات هنری در قد و قامت بین المللی هستند و فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی را از رهگذر این هنر ماندگار به خارج از مرزهای کشور منتقل میکنند لازم است تا مسئولان و متولیان این هنر اصیل ایرانی بیش از پیش در مسیر رفع موانع و مشکلات این هنرمندان گام بردارند.
انتهای پیام/
R7854/P1384/S6,62/CT7منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۸۰۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/