Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان میراث‌فرهنگی در پاسخ به ادعای مالکیت بنیاد مستضعفان بر کاخ‌ موزه‌های سعدآباد و نیاوران بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،متن این بیانیه به‌ این شرح است: «کاخ‌های نیاوران و سعدآباد که به‌جامانده از دوره قاجار و پهلوی است، متعلق به وزارت دربار بوده و هزینه ساخت و ایجاد باغ و ساختمان‌های آن از منابع ملّی پرداخت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اموال به‌هیچ‌وجه متعلق به خاندان‌پهلوی نبوده و ازاین‌رو، به دولت جمهوری اسلامی به‌نمایندگی سازمان تخصصی متولی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تعلق دارد.

در تاریخ ۱۳۵۷/۱۲/۱۳، زمانی که حضرت امام خمینی قدس سرّه الشریف، طی فرمانی اختیار اموال منقول و غیرمنقول خاندان پهلوی را به شورای انقلاب واگذار کردند، شورای انقلاب نیز بلافاصله به‌موجب لایحه قانونی مورخ ۱۳۵۹/۱/۲۳ کاخ‌‎های سعدآباد و نیاوران را برای ایجاد موزه به وزارت فرهنگ سابق واگذار کرد؛چراکه سند این املاک به‌نام وزارت دربار سابق، اداره بیوتات سلطنتی صادر شده بود و از آن تاریخ نیز این کاخ‌ها در اختیار وزارت فرهنگ وقت بوده و بعد از آن هم این سازمان به‌عنوان جانشین قانونی آن وزارتخانه اقدام نموده است.

پیش از این نیز بنیاد مستضعفان در جلسات مشترک در این خصوص توجیه و مجاب شده، لکن علی‌رغم همه توافقات، اقدام به طرح دعوی در محاکم کرده است. هرچند این سازمان کلیه اقدامات حقوقی لازم را برای حل موضوع و حفظ این ابنیه تاریخی ارزشمند که در فهرست آثار ملّی ایران نیز به‌ثبت رسیده انجام داده است، که پیش‎بینی می‎شود به‌زودی منتج به نتایجی شود که متضمن منافع ملّی کشور در حوزه فرهنگی باشد.

آنچه مسلم است سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی تنها متولی قانونی حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی کشور است که در وظیفه‌اش حفظ و نگه‌داری، معرفی و بهره‌برداری فرهنگی و موزه‎ای از این مجموعه‎ها گنجانده شده است.

این دو مجموعه تاریخی‌فرهنگی در پهنه سبز شهر تهران، که تنفّس‌گاه شهری نیز محسوب می‌شود، بخشی جدایی‌‌ناپذیر از هویت دوران‌معاصر معماری و شهری تهران است و سازمان میراث‌فرهنگی وظیفه خود می‎داند از منظر حقوقی و قانونی تمام تلاش خود را برای حفاظت و صیانت از آن به‌کار گیرد.»

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۸۱۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان معاون عمران روستایی بنیاد مسکن گلستان با بیان اینکه شاخص برخورداری روستاهای استان در صدور سند مالکیت روستایی ۶۹ درصد است افزود: تاکنون ۱۱۴ هزار جلد سند مالکیت روستایی و شهری در گلستان صادر شده‌است. ولی اللهی افزود : گلستان در شاخص برخورداری از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد از میانگین کشوری بالاتر قرار دارد. وی ادامه داد: تعداد ۶۰۶ روستا و ۱۷ شهر استان گلستان تحت مالکیت بنیاد علوی است و امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه انجام شده بین بنیاد مسکن و بنیاد علوی، در آینده نزدیک شاهد صدور اسناد مالکیت سایر روستاهای استان باشیم. ولی‌ اللهی گفت: تثبیت مالکیت ، استفاده از اسناد بعنوان وثیقه بانکی و ارزش افزوده املاک از مزایای صدور سند مالکیت است.

دیگر خبرها

  • ادعای حامیان رژیم اسرائیل: جورج سوروس پول اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا را می‌دهد!
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • مشکلات مالکیت اراضی آبپخش حل شود
  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه
  • پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید
  • آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد
  • بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه
  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • پروژه تله کابین تاق بستان در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند