Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@22:35:49 GMT

در سفر به چهارمحال از این ۶ منطقه زیبا دیدن کنید

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۸۲۳۳۷

در سفر به چهارمحال از این ۶ منطقه زیبا دیدن کنید

بهترین زمان برای سفر به زیبایی‌های دامنه‌های پر صلابت زاگرس، فصل بهار و اوایل تابستان است. گیاهان دارویی و خوراکی بسیاری در طبیعت بهاری این استان می‌رویند. کرفس کوهی، ماما چم چم، موسیر، قارچ کوهی، سیر کوهی و سیاه‌دانه و … از رسته این گیاهان هستند.

سرویس سبک زندگی:سفر بهاری به چهار محال و بختیاری به ویژه در اردیبهشت ماه، لمس زیبایی بی بدیل طبیعت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
از تالاب چغاخور و گندمان تا دره عشق و آبشار این سفر، طعم تکرار نشدنی بهار خواهد بود. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت کجارومی‌خوانیم.

سفر بهاری به چهار محال، جایی که گاه در یک سوی تالاب و کوه‌های سر به فلک کشیده و سپیدپوش کلار خودنمایی می‌کنند و لختی بعد در سوی دیگر، درختان و چمن‌زارهای وسیع و سرسبز افسون می‌کنند. تصویر آسمان آبی و تکه ابرهای گذرا بر صیقل زیبای آب و رقص کوه‌های کلار در بازتاب آن، تنها یک معنا می‌دهد؛ زیبایی بی حد و حصر. دامنه‌های زاگرس در چهار محال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۲۵۰ جاذبه‌ی گردشگری و طبیعت‌گردی برجسته، یکی از مقاصد مهم گردشگری در ایران است.
این استان به‌ویژه در گردشگری روستایی و عشایری دارای جاذبه‌های پرشماری است. جنگل‌های بلوط، آبشارها، دشت لاله‌های واژگون، گرداب‌ها و تالاب‌های بسیار زیبایی مانند تالاب چغاخور از زیباترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی و اکوتوریسم در ایران هستند. چهار محال با مناطق کوهستانی و برف‌گیر خود سرچشمه‌ی شماری از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین رودخانه‌های دائمی ایران (همچون کارون، دز و زاینده‌رود) را در خود جای داده است.

استان چهار محال و بختیاری صنایع‌دستی و گوناگون و رنگارنگی دارد. عشایر کوچ‌نشین و اسکان‌یافته، روستاییان و شهرنشینان هر کدام تولیدات خاص خود را دارند. قالی چال شتری با طرح‌هایی مانند خشتی، لچک ترنج، چو خا، گیوه، گلیم کم چه دان و غیره از جمله‌ی این صنایع‌دستی هستند. قالی چهار محال و بختیاری و فرش بختیاری که به دست زنان و دختران خوش ذوق این سرزمین در خانه بافته و زایش می‌شود از بهترین ره‌آوردی‌هایی هستند که در این سفر می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. گز بلداجی، کشک و قارا، عسل کوهی و بادام و رب انار سوغات‌های خوراکی بسیار پرآوازه‌ای هستند.

چنانچه با خودرو شخصی خود سفر می‌کنید و فرصت کافی دارید، می‌توانید با عبور از مسیرهای پرجاذبه‌ای که معرفی می‌کنیم از جاذبه‌های طبیعت‌گردی برتر این استان بازدید کنید. چنین سفری به‌ویژه برای فصل مناسب است. بهترین زمان برای سفر به زیبایی‌های دامنه‌های پر صلابت زاگرس، فصل بهار و اوایل تابستان است. گیاهان دارویی و خوراکی بسیاری در طبیعت بهاری این استان می‌رویند. کرفس کوهی، ماما چم چم، موسیر، قارچ کوهی، سیر کوهی و سیاه‌دانه و … از رسته این گیاهان هستند.
از شهرکرد تا دره عشقزمان گردش و سفر: دو روزمسافت سفر (از شهرکرد): حدود ۴۰۰ کیلومتر
مسیر سفراز شهرکرد به دیدار تالاب چغاخور و گندمان می‌رویم. دیدنی‌های مسیر بلداجی و نیز لردگان را می‌بینیم. به سوی آتشگاه روانه می‌شویم و به شهرکرد باز می‌گردیم.
روز اول؛ به سوی گندمان و تالاب چغاخور
بازدید از تالاب چغاخورموقعیت و راه دسترسی: وارد مسیر شهرکرد به شهر کیان شده و پس از عبور از شمس آباد، شلمزار و گهرود و درست قبل از ورودی جاده‌ای که به ایذه می‌رود، در ۶۵ کیلومتری شهرکرد به تالاب چغارخور برسید.

زیبایی جغاخور به حدی است که کمتر جاذبه‌ی طبیعت‌گردی نظیر آن را می‌توان در ذهن متبادر ساخت. انعکاس چشم‌انداز زیبای طبیعت پیرامون تالاب در آب و رقص و آواز پرندگان بر سطح تالاب به قدری زیبا است که می‌توان ساعت‌ها خیره بدان ایستاد. در بهار در یک سوی تالاب، کوه‌های سر به فلک کشیده و سپیدپوش کلار و در سوی دیگر، درختان و چمن‌زاری وسیع و سرسبز خودنمایی می‌کنند. تصویر آسمان آبی و تکه ابرهای گذرا بر صیقل زیبای آب و رقص کوه‌های کلار در بازتاب آن، زیبایی بی حد و حصری به این تالاب می‌بخشد.

بازدید از تالاب گندمان و صرف ناهارموقعیت و راه دسترسی: از طریق جاده آسفالته گندمان _ حسین آباد یا جاده خاکی گندمان _ اشکفت زلیخا مسیر را پی بگیرید. تالاب در ۲۸ کیلومتری بروجن در مسیر بروجن – گندمان و در نزدیکی تالاب چغاخور واقع شده است. همچنین جاده حسین آباد در شرق تالاب هم راه دیگری برای دسترسی به تالاب است که پس از دور زدن تالاب در ضلع جنوبی به روستا سفیدآباد منتهی می‌شود.

پوشش گیاهی تالاب گندمان را عمدتاً گونه‌های حاشیه‌ای و نم پسند تشکیل می‌دهد. در کنار تالاب می‌توانید گیاهانی مثل بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش را به تماشا بنشینید. پرندگانی مثل لک لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می‌شوند. ماهی‌های تالاب هم شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی هستند. تالاب گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری در ایران قرار دارد. در کنار تالاب گندمان امکانات ویژه تفریحی و ورزشی مثل پرورش و نگهداری اسب و همچنین فضایی برای سوارکاری در مرغزار پیرامون تالاب فراهم شده که می‌تواند برنامه سفر شما را هیجان‌ انگیزتر کند.

به سوی لردگان و بازدید از چشمه برم
چشمه برمموقعیت و راه دسترسی: مرکز شهر لردگان

اطراف این چشمه به‌صورت پارکی جهت تفرج و گذراندن اوقات فراغت اهالی شهر لردگان و گردشگران فضاسازی شده است. این چشمه دارای جاده آسفالته، فضای سبز، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد پذیرایی و اقامتی، تجهیزات جهت بازی کودکان و نیز پارکینگ است. این منطقه با درختان کهن‌سال و سایه‌سارهای فراوان بسیار مورد استقبال گردشگران است.
اقامت در لردگانواحد اقامتی بهاران در لردگان (تلفن: ۵۲۲۲۴۴۱-۰۳۸۲)هتل زاگرس در لردگان (تلفن: ۵۲۲۰۱۵۵-۰۳۸۲)روز دوم؛ از آتشگاه به عشق می‌رسیم...
بازدید از آبشارهای زیبای آتشگاهموقعیت و راه دسترسی: آبشار آتشگاه در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و ۴۰ کیلومتری شهر لردگان در دره ای روح افزا به طول دو کیلومتر قرار گرفته است. مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی فراگرفته است.

این آبشار که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است یکی از بی‌نظیر‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور به شمار می‌رود. آتشگاه به دره‌ای می‌ریزد که با پستی و بلندی‌های خود آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد می‌کند و یکی از بی‌نظیرترین‌ترین جلوه‌های طبیعت را به وجود می‌آورد. مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان از فضای پرسیب و سرسبزی می‌گذرد که در آن می توانید انواع درختان و گیاهان جنگلی کمیاب را ببینید. شیب زیاد و پستی و بلندی های دره، آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد کرده است. پیوند عناصر زیبای طبیعی مانند دره، سبز زار و اقلیم مناسب، فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفرج در این مکان فراهم می‌آورد.
دره عشق و آبشارموقعیت و راه دسترسی: این منطقه‌ی بسیار زیبا در ۴۵ کیلومتری اردل و در مسیر اردل – ایذه قرار دارد.

این ابشار با سرعت زیاد از دل كوه بیرون می جهد و بیش از یكصدمتر ارتفاع دارد. در كنار این آبشار رود كارون به آرامی جاری است و در تركیب با انارستان‌ها و شالیزارهای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت‌انگیزی را به وجود آورده است. در اكثر فصول سال به ویژه بهار بازدید از این آبشار مناسب است.
بازگشت به شهرکرد...
پیشنهاد ویژه

اگر اهل کوهنوردی باشید، می‌توانید با صعود از کوه‌های اطراف تالاب جغاخور و قله کلار سفر خود را به کمال برسانید. منظره دریاچه چغاخور، گل‌های لاله و چمنزارهای پیرامون آن از ارتفاعات اطراف، به‌ویژه در بهار، بی‌نهایت زیبا، نفس‌گیر و آرام است و تماشای آن از فراز کوه‌ها تجربه‌ای منحصربه‌فرد است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۸۲۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول است

شهردار شهرکرد گفت: موضوع تخلفات ساختمانی مسئله مهمی است که نیازمند هم‌افزایی تمام دستگاه‌های مسئول است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، محمدحسین واحدیان، امروز_شنبه هشت اردیبهشت_ در جلسه هم‌اندیشی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهرکرد با معاون دادستان مرکز چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های شهروندان که از لحاظ اصول شهرسازی در هر شهری تأثیرگذار است، بحث رسیدگی به شکایات مرتبط با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و پیشگیری از وقوع تخلفات در شهر است که اگر مدیریت و ساماندهی نشود می‌تواند عواقب نامطلوبی برای شهروندان و شهر داشته باشد.

وی افزود: برای اینکه نظامی در شکل‌گیری شهر ایجاد شود ضوابطی در حوزه طرح تفضیلی شهرسازی تدوین می‌شود و با همکاری کمیسیون ماده ۵ برای کل شهر و بعضاٌ برای پهنه‌هایی از شهر تصمیماتی گرفته شد که در صورت تأیید و تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی در تهران اجرایی می‌شود.

شهردار شهرکرد اضافه کرد: شهرداری شهرکرد از سال گذشته تاکنون از ارسال لایحه به صورت موردی در کمیسیون ماده ۵ خودداری کرده و سعی بر این است ضوابط برای عموم مردم برقرار باشد.

واحدیان با اشاره به نظارت واحد اجراییات در بدو وقوع تخلفات ساختمانی تصریح کرد: دستگاه قضائی با متخلفین ساخت‌وساز غیر مجاز برخوردهای جدی می‌کنند که قابل تقدیر است.

وی تاکید کرد: سامانه ۱۳۷ شهرداری آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و تصرفات غیر قانونی است.

عزم جدی دستگاه قضائی برای مقابله با تخلفات ساختمانی

مهدی عسگری، معاون دادستان مرکز چهارمحال و بختیاری، در این جلسه اظهار کرد: بسیاری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر در شب اتفاق می‌افتد که این امر نیازمند نظارت جدی‌تر و هماهنگی بیشتر نیروی انتظامی و واحد اجراییات شهرداری است.

وی گفت: تشدید برخورد جدی با متخلفین ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرکرد توسط دستگاه قضائی تشدید می‌شود.

معاون دادستان مرکز چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: دستگاه قضا و دادستانی به دنبال مچ‌گیری نیستند، اما از سویی متولیان جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیز باید طبق قانون به وظایف خود عمل کنند.

عسگری با اشاره به تشدید برخورد جدی دستگاه قضائی با متخلفان ساخت‌وسازهای غیرمجاز افزود: از این پس آرای صادره مبنی بر قلع و قمع باید اجرایی شود و همکاری و تعامل بیشتر نیروی انتظامی با واحد اجراییات شهرداری، جهت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز ضروری است.

کد خبر 748467

دیگر خبرها

  • آغاز دوره مربیگری فوتسال سطح یک آسیا در شهرکرد
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • تمدید ۳۴ پروانه اشتغال مسافربری و باری در شهرکرد
  • طبیعت قم در اردیبهشت زیبا
  • رخ نمایی فصل بهار در طبیعت روستای چوبر + فیلم
  • صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری
  • شهرکرد به عنوان بام ایران معرفی شود
  • خودنمایی آبشار فصلی در دل طبیعت روستای جنگل علی بهاباد + فیلم
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد